Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 1639
Jeg er på jakt etter en enkelt overspenningsvern, trenger ikke å være noen avanserte typer, bare helt enkle, men vil gjerne at de skal være FG.

Noen som har noen anbefalinger?

(flytt gjerne tråden hvis den er plassert feil)
Kanskje du burde fortelle hva det skal være til?
Obs, sorry det glemte jeg helt. Det skal brukes til pcen.

Der har jeg da pc, to skjermer og høytalere som trenger strøm.

Jeg har sett på slike med 5 uttak, også de med bare 1 uttak (hvis man bruker ett slikt med 1 uttak,kan man ta bruke vanlig 5uttak fra den igjen da?
De overspenningsvernene du putter i stikk kontaktene virker ca 5m hver vei, men det hjelper lite med deom du ikke har overspenningsvern i sikringskapet ditt fra før av.

La meg forklarer: Det er 3 stadier overspenningsvern.

1 . Det første vernet er plassert ute i en boks i gata de, som tar for se de høyeste overspenningene.

2. Da har vi beveget oss inn til sikringsskapet i din bolig. Dette vernet vil ta for seg overspenningene som ikke det groveste vernet ute tar, men det er fortsatt noen igjen etter dette vernet.

3. Dette vernet er det du som privat man i gata kan kjøpe hos class olsen eller lignende. Dette vernet tar for seg det som er igjen etter vern 2. Derfor navnet "finvern" det tar for seg de siste spennigene som er høye.

Men finvernet klarer ikke filtrere vekk de høye spenningene som kommer ved vern 2.

Så om lynet slår ned hjelper det lite med bare finvern.

Hvorfor vi har 3 trinn med vern er fordi det bestandig kommet litt høy spenning forbi før vernet slår ut.

Det er veldig mange personer i Norge som ikke vet dette. Noe de som selger dette ikke vet heller, så det kan fort bli en falsk trygghet.


Angående posten kan du bare reise ned på en random elektrobutikk og spørre. (class olsen, biltema, Euronics, osv)

EDIT: Dette var skrivd med tanke på alle de gamle husene rundt om i landet.

Hilsen elektriker
Sist endret av Rindal; 25. februar 2012 kl. 14:22.
Hvis du bare har finvern i stikkontakten så vil den forsøke å ta knekken på all oversapenningen, noe den ikke er laget for, så du risikerer at den tar fyr istedenfor, ganske leit Hvis du har stikkontakt uten jord må du også velge et finvern som er godkjent for dette, vet at Eaton sine pluggbare finvern kan brukes i ujordet kontakt. Ellers så har DSB nevnt at de tidligere har funnet finvern hos Clas Ohlson som har gått gjennom produkt-kontroller og blitt godkjent som en "plugg", der den i ettertid har blitt solgt som et "finvern" som har null funksjon, akkurat detaljene husker jeg ikke helt, det ble bare nevnt på et kurs med Jørn Holtan.