Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 2332
Vet ikke om underforumet er rett, er ikke helt inne på slikt! Så admin må gjærne flytte tråden til hvor den passer best

Har seg slik at jeg har en ''universal-pumpe'' ( alt fra sykkel til basseng) som bruker 110V, mao standard USA. Hva i F trenger jeg for og kunne bruke den her i norge, hvor det er 220/240?

- Trenger jeg en omformer?

- Er det noe man kan mikse og trikse litt på selv for og få til og funke?

Svar settes STOR pris på!
Hvor mye (A)mperè trekker den?
Sitat av Rindal Vis innlegg
Hvor mye (A)mperè trekker den?
Vis hele sitatet...
Står det ikke noe om så vidt jeg kan se, desverre..
Sitat av ghettokid Vis innlegg
Står det ikke noe om så vidt jeg kan se, desverre..
Vis hele sitatet...
Står det noe om Watt da?
Sitat av Kolobok Vis innlegg
Clas Ohlson produkt, hentet fra en tråd her på freakforum.
Rødt belte i google.
Vis hele sitatet...

Står at de takler opp til 50 og 100 ''VA''?

Ikke at jeg vet hva det er, men omformeren må takle opp til 300 watt

Sitat av Rindal Vis innlegg
Står det noe om Watt da?
Vis hele sitatet...
Mener den skulle max 250. Men si omformer opp til 300W, så er jeg trygg
Sitat av ghettokid Vis innlegg
Står at de takler opp til 50 og 100 ''VA''?

Ikke at jeg vet hva det er, men omformeren må takle opp til 300 watt



Mener den skulle max 250. Men si omformer opp til 300W, så er jeg trygg
Vis hele sitatet...

Skal funke det da
Sitat av Rindal Vis innlegg
Skal funke det da
Vis hele sitatet...
Hva vil ''VA'' si egentlig? så ikke at det sto noe om watt
Sitat av ghettokid Vis innlegg
Hva vil ''VA'' si egentlig? så ikke at det sto noe om watt
Vis hele sitatet...
Det er Volt Ampere
Ikke at det sir meg noe, menmen.. så lenge den takler 300w uten problemer, så

Thanks!
Sitat av ghettokid Vis innlegg
Ikke at det sir meg noe, menmen.. så lenge den takler 300w uten problemer, så

Thanks!
Vis hele sitatet...
Regne eksempel :P

Eks: 50VA/110Volt = 0,45A

0,45A*110Volt = 50Watt ca

Altså VA er det samme som Watt. bare at VA er mer nøyaktig verdi utrykk for fagfolk som skal vite eksakt verdien man skal finne/bruke:P

Sånn kjapt forklart
Nå er det meget mulig jeg tar grundig feil her, jeg har nemmelig også vært på jakt etter en omformer. Men etter hva jeg kan forstå går denne "andre veien" den gjør at man kan bruke europeiske apparater på det amerikanske strømnettet og ikke motsatt slik trådstarter lurte på, eller har dette ingen betydning?
Sitat av Rindal Vis innlegg
Altså VA er det samme som Watt. bare at VA er mer nøyaktig verdi utrykk for fagfolk som skal vite eksakt verdien man skal finne/bruke:P
Vis hele sitatet...
Nei, det er ikke helt riktig. Volt-ampere er enhetsmessig identisk med watt, men brukes ofte i tilfeller hvor man ikke har et effektforbruk. En forsterker vil for eksempel ha effekt oppgitt i watt, ettersom den "brenner av" energien, mens en transformator eller annen omformer gjerne oppgis med volt-ampere, fordi effekten vil passere gjennom den, i stedet for å ha komponenten/enheten som endestopp.
Sitat av Provo Vis innlegg
Nei, det er ikke helt riktig. Volt-ampere er enhetsmessig identisk med watt, men brukes ofte i tilfeller hvor man ikke har et effektforbruk. En forsterker vil for eksempel ha effekt oppgitt i watt, ettersom den "brenner av" energien, mens en transformator eller annen omformer gjerne oppgis med volt-ampere, fordi effekten vil passere gjennom den, i stedet for å ha komponenten/enheten som endestopp.
Vis hele sitatet...
Ja, enerigien enheten avgir på sekundærsida.
Sitat av Provo Vis innlegg
Nei, det er ikke helt riktig. Volt-ampere er enhetsmessig identisk med watt, men brukes ofte i tilfeller hvor man ikke har et effektforbruk. En forsterker vil for eksempel ha effekt oppgitt i watt, ettersom den "brenner av" energien, mens en transformator eller annen omformer gjerne oppgis med volt-ampere, fordi effekten vil passere gjennom den, i stedet for å ha komponenten/enheten som endestopp.
Vis hele sitatet...
Indeed, dette har med å gjøre at i en spole eller kondensator vil strøm og spenning være ut av fase.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av E=Fb Vis innlegg
Indeed, dette har med å gjøre at i en spole eller kondensator vil strøm og spenning være ut av fase.
Vis hele sitatet...
Nei, for da introduserer du ei opplysning til: fasevinkel. VA er nøyaktig det samme som Watt.
Strengt tatt er det vel enheter, ikke størrelser, og VA og Watt har samme dimensjon. Er det det vi snakker om?
Jeg trodde man brukte VA til å angi tilsynelatende effekt, som er vektorsummen av aktiv (Watt) og reaktiv effekt(VAR)?
Sist endret av Gerbizzle; 2. november 2011 kl. 11:11.
VA er tilsynelatende effekt. Det er den teoretiske maksimale effekten hvis faseforskjellen er lik 0.