Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  79 6809
Si at man akkurat er ferdig med ungdoms skolen og lyst å oppleve f.eks Afrika for noe år, hvorfor blir dette svartmalt av familie, venner, samfunnet. Folk er for trangsynt, hvem sier at man ikke kan få gå skole når man er 20+, få seg en bra jobb og en flott familie?

Nå tenker sikkert mange, vill han til Afrika, så er det ingen som stopper han i og gjøre det. Klart kan han gjøre det, men det er ikke det jeg vill fram til, jeg vill fram til hvorfor nesten alle ser på dette som en skikkelig dårlig start på livet.

Haster det så jævlig med å gå skole, få seg jobb og en familie, som folk skal ha det til? Når jeg sier folk, mener jeg familie, samfunnet, venner, medmennesker, som tvinger energiske og unge mennesker til å tilrette legge seg samfunnet fortest mulig.

Missforstå meg rett, jeg mener ikke at å gå skole og få seg jobb etterpå, er en dårlig vei i livet og ta. Men, hvordan vi som vill leve livet litt først, før vi starter på denne store reisen i samfunnet som mest sannsynelig kommer til å ta hele livet, blir sett ned på som om at vi aldri klarer å tilrette legge oss etter samfunnet igjen.

Hvorfor blir vi som er ung og vill ta en annen vei, enn det samfunnet er beregnet på de første årene etter ungdomsskolen - sett ned på som at det ikke er en framtid for oss når vi kommer tilbake?
Joda, men viss man hopper ut av skolen så er det vell får noen/mange ikke så fristende å hoppi inn igjen:P familie tenker sikkert han må få seg en utdanning før han hopper ut i verde:P kansje savn har noe med saken og gjøre og:/ første som jeg tenkte på:P
Vil si at om du blir sett ned på kommer helt an på hvem du er i familie med/venner med. Jeg hadde ikke hatt noe problemer med det, selv om moren min har mastergrad og faren min har doktorgrad, som de begge tok tidlig
Sist endret av olli408; 31. mai 2010 kl. 23:46.
eskil2k's Avatar
Trådstarter
Sitat av Steff4041 Vis innlegg
Joda, men viss man hopper ut av skolen så er det vell får noen/mange ikke så fristende å hoppi inn igjen:P
Vis hele sitatet...
Ja, det er fordi mange er så lei av skole, uten å få oppleve noe nytt i livet enn tall og bokstaver. Jeg vill påstå at det er mange som kommer tilbake til skolen igjen etter å få opplevd litt og motivasjonen er vell 1000 ganger bedre. Siden alle trenger å tjene penger før eller siden.

Sitat av Steff4041 Vis innlegg
familie tenker sikkert han må få seg en utdanning før han hopper ut i verde:P kansje savn har noe med saken og gjøre og:/ første som jeg tenkte på:P
Vis hele sitatet...
Dette er hva jeg mener med trangsynt, såklart man kan få seg utdanning og jobb når man er 20+.
Sist endret av eskil2k; 31. mai 2010 kl. 23:54.
godt spm. men det er slik holdning i norge at du skal jobbe og få god utdanning og dette skal du gjøre helt til du blir pensjonert og så først da skal du beynne å nyte livet. men det failer epic ettersom da sitter vi der gamle og skrøpelige og kan ikke gjøre en drit..

også sitter man der gammel å grå og tenkker wtf just happend?
Sist endret av random40348; 1. juni 2010 kl. 00:01.
Tja, føler ikke nødvendigvis at folk ser ned på oppdagelseslysten, men heller ser ned på at en ung mann skal prøve seg i verden nesten uten livserfaring. Merker veldig fort hos mine egne foreldre når jeg forteller at jeg skal haike Europa rundt, at de har en sterk motstand mot det. Ikke nødvendigvis fordi det er galt, men fordi de er redde for at jeg skal bli hakket i småbiter av en gal mann.

Mange historier om unge menn som drar på oppdagelsesferd til andre steder i verden, f.eks. Afrika, viser at den kan gå bra til helvete med dem. Se på Moland og French, Christopher McCandless og alle de der oppdagelsesreisende ungdommene.

Men dog, hvis du overlever en slik oppdagelsesferd, så sitter du igjen med mange livserfaringer som mange andre mangler. Og det er da du merker at folk misunner deg for dem, berømmer deg for dem. Når du blir eldre.

Dessuten er det heller ikke så jævlig populært med ungdommer som drar til Afrika uten kunnskap om de kulturene man tenker å besøke. Du drar ikke til Zimbabwe i kaki-shorts og Lacoste-skjorter for å få livserfaring.
Sitat av xhacktly Vis innlegg
godt spm. men det er slik holdning i norge at du skal jobbe og få god utdanning og dette skal du gjøre helt til du blir pensjonert og så først da skal du beynne å nyte livet. men det failer epic ettersom da sitter vi der gamle og skrøpelige og kan ikke gjøre en drit..

også sitter man der gammel å grå og tenkker wtf just happend?
Vis hele sitatet...
Ja, sykt og tenke på egentlig.

Jeg har snakket med mange oppi førti årene og spurt dem spørsmålet: Hvis du kunne levd livet om igjen, hva vill du gjordt annerledes? Og da svarer dem, levd livet litt når jeg fortsatt var ung og sprek.

Men, nå er jo poenget med tråden, hvorfor man blir sett ned på, som om det er en gal vei og ta.
Sist endret av eskil2k; 1. juni 2010 kl. 00:07.
Litt av greia med å ikke ta dette rett etter u-skolen, men heller etter vgs, som muligens er litt av poenget til foreldre og div annet skrot, er vel at man da ikke mister studierett o.l. Og som er blitt påpekt over, så har man jo begrenset med livserfaring.
Om jeg hadde vært deg, så hadde jeg heller holdt ut på yrkesfag i 2 år, og så stukket i forsvaret, for så å bli med de til Afrika. Men det er jo bare meg:P
Sitat av eskil2k Vis innlegg
Ja, sykt og tenke på egentlig.

Jeg har snakket med mange oppi førti årene og spurt dem spørsmålet: Hvis du kunne levd livet om igjen, hva vill du gjordt annerledes? Og da svarer dem, levd livet litt når jeg fortsatt var ung og sprek.
Vis hele sitatet...
ja det er liksom en norm" at man blir glad og lykkelig av å ha jobb og penger.. men vet du hva? det er feil ,i promisse u..

man må ha gode venner og skape minner, det er det eneste som gjelder i det lange løpet. (så var det bare det men venner da.. jeg sliter litt med den fortsatt)
Skjønner ikke helt hva du mener, men vi har kanskje veldig forskjellig folk vi henger med. Jeg har ikke merket noe til at folk ser ned på andre som vil reise rundt litt eller ta et par friår eller hva som helst. Samfunnet vårt blir yngre og yngre, dvs. flere og flere forblir unge i 'hodet' lenger, altså er det mindre og mindre mas med å måtte ut i jobb og stifte familie før fylte 25 år.
Sitat av Weili Vis innlegg
Skjønner ikke helt hva du mener, men vi har kanskje veldig forskjellig folk vi henger med. Jeg har ikke merket noe til at folk ser ned på andre som vil reise rundt litt eller ta et par friår eller hva som helst. Samfunnet vårt blir yngre og yngre, dvs. flere og flere forblir unge i 'hodet' lenger, altså er det mindre og mindre mas med å måtte ut i jobb og stifte familie før fylte 25 år.
Vis hele sitatet...
Joda det kan være så at vi har forskjellige venner og familie som ser på dette med ett annet syn. Men jeg har lagt merke til hvordan man blir sett ned på med engang man nevner noe annet en skole og jobb.

Man får ALDRI informasjon fra skolen og samfunnet når det kommer til å gjøre noe annet enn skole og jobb. Eneste man får "tilbud" av er å studere i utlandet (legg merke til studere). Hvorfor er det slik? Er ikke mange som tenker engang tanken at man faktisk kan få leve livet evt ta noen år fri, og fortsatt få en flott utdannelse og jobb, og såklart det er vanskelig og ta en annen vei, når det aldri blir nevnt og når det først nevnest blir det sett ned på av nesten alle! Hvertfall slik jeg føler det.
Med brostein i hånden
Johnny B's Avatar
Sitat av eskil2k Vis innlegg
Joda det kan være så at vi har forskjellige venner og familie som ser på dette med ett annet syn. Men jeg har lagt merke til hvordan man blir sett ned på med engang man nevner noe annet en skole og jobb.

Man får ALDRI informasjon fra skolen og samfunnet når det kommer til å gjøre noe annet enn skole og jobb. Eneste man får "tilbud" av er å studere i utlandet (legg merke til studere). Hvorfor er det slik? Er ikke mange som tenker engang tanken at man faktisk kan få leve livet evt ta noen år fri, og fortsatt få en flott utdannelse og jobb, og såklart det er vanskelig og ta en annen vei, når det aldri blir nevnt og når det først nevnest blir det sett ned på av nesten alle! Hvertfall slik jeg føler det.
Vis hele sitatet...
Hvorfor skulle skolen brukt ressurser til å gi deg informasjon om diverse eventyr du ønsker å dra på? Det er en skole, og du er der for å studere, lære og gjøre deg klar til studiene. Ikke for å få hjelp til å dra til Afrika.
Sitat av Johnny B Vis innlegg
Hvorfor skulle skolen brukt ressurser til å gi deg informasjon om diverse eventyr du ønsker å dra på? Det er en skole, og du er der for å studere, lære og gjøre deg klar til studiene. Ikke for å få hjelp til å dra til Afrika.
Vis hele sitatet...
Sant, skrev litt fort i svingene uten å tenke meg om. Skolen skal ikke bruke ressurser på slik. Håper vi ikke går off topic pga dette, min feil.
Sitat av Johnny B Vis innlegg
Hvorfor skulle skolen brukt ressurser til å gi deg informasjon om diverse eventyr du ønsker å dra på? Det er en skole, og du er der for å studere, lære og gjøre deg klar til studiene. Ikke for å få hjelp til å dra til Afrika.
Vis hele sitatet...
det handler vel egentlig mer om at skoler er utrolig dårlige på å informere om hvilke valg man har og hvilke rettnigner som faktisk er mulig.
Sist endret av random40348; 1. juni 2010 kl. 00:39.
Med brostein i hånden
Johnny B's Avatar
Sitat av xhacktly Vis innlegg
det handler vel egentlig mer om at skoler er utrolig dårlige på å informere om hvilke valg man har og hvilke rettnigner som faktisk er mulig.
Vis hele sitatet...
Sitat av eskil2k Vis innlegg
Man får ALDRI informasjon fra skolen og samfunnet når det kommer til å gjøre noe annet enn skole og jobb. Eneste man får "tilbud" av er å studere i utlandet (legg merke til studere).
Vis hele sitatet...
Kan du forklare meg hvorfor skoler skal informere om annet enn utdanningsmulighetene du har? Det er da ikke deres jobb å forklare deg hvor i verden du kan dra på ferie.
Har det noe å si hva folk sier da?
Gjør det du selv vil og det som gjør deg lykkelig, er ikke alle som passer det '' perfekte a4 '' livet.
Kun død fisk følger strømmen
Sitat av Johnny B Vis innlegg
Kan du forklare meg hvorfor skoler skal informere om annet enn utdanningsmulighetene du har? Det er da ikke deres jobb å forklare deg hvor i verden du kan dra på ferie.
Vis hele sitatet...
det var ikke det jeg skrev, jeg føler at du legger ordene i munnen min her. nei jeg mener at det er alt for dårlig info om rettninger osv. eks men kan jo få davinchi stipend og studere i utlandet? noen år eks afrika. eller andre land.. og skolen har alt for dårlig info om dette.
Sitat av Johnny B Vis innlegg
Kan du forklare meg hvorfor skoler skal informere om annet enn utdanningsmulighetene du har? Det er da ikke deres jobb å forklare deg hvor i verden du kan dra på ferie.
Vis hele sitatet...
Hvorfor skriver du ferie? Jeg vill heller se på dette som en menneske rett til å få vite om noe hva man kan gjøre, enn bare tilbud om å studere og få seg jobb på skolen. Men meg om det.

Sitat av iste2008 Vis innlegg
Har det noe å si hva folk sier da?
Gjør det du selv vil og det som gjør deg lykkelig, er ikke alle som passer det '' perfekte a4 '' livet.
Kun død fisk følger strømmen
Vis hele sitatet...
Les tråden.
Ja? Gjorde det før jeg posta.
Sist endret av Aaatcho; 1. juni 2010 kl. 00:54.
Med brostein i hånden
Johnny B's Avatar
Sitat av eskil2k Vis innlegg
Hvorfor skriver du ferie? Jeg vill heller se på dette som en menneske rett til å få vite om noe hva man kan gjøre, enn bare tilbud om å studere og få seg jobb på skolen. Men meg om det.
Vis hele sitatet...
Sitat av eskil2k Vis innlegg
Si at man akkurat er ferdig med ungdoms skolen og lyst å oppleve f.eks Afrika for noe år.
Vis hele sitatet...
Eventyr, opplevelsesreise, ferie, kall det hva du vil, poenget mitt er at det ikke er skolens ansvar å informere deg om valg du kan ta utenfor utdanningen, (hvis du ser bort i fra temaer innenfor helse og sosial, hvor skolen har plikt til å følge opp i hjemmet, om jeg ikke tar helt feil?)

Sitat av xhacktly Vis innlegg
det var ikke det jeg skrev, jeg føler at du legger ordene i munnen min her. nei jeg mener at det er alt for dårlig info om rettninger osv. eks men kan jo få davinchi stipend og studere i utlandet? noen år eks afrika. eller andre land.. og skolen har alt for dårlig info om dette.
Vis hele sitatet...

Les hva trådstarter har skrevet, så ser du at han ikke vil bruke tiden i utlandet til å studere, samt at han selv har skrevet at skolen faktisk har informert om utdaninng i utlandet
Sist endret av Johnny B; 1. juni 2010 kl. 00:57.
Sitat av iste2008 Vis innlegg
Har det noe å si hva folk sier da?
Gjør det du selv vil og det som gjør deg lykkelig, er ikke alle som passer det '' perfekte a4 '' livet.
Kun død fisk følger strømmen
Vis hele sitatet...
Nå tenker sikkert mange, vill han til Afrika, så er det ingen som stopper han i og gjøre det. Klart kan han gjøre det, men det er ikke det jeg vill fram til, jeg vill fram til hvorfor nesten alle ser på dette som en skikkelig dårlig start på livet.
Vis hele sitatet...
Sånn, er ikke noe galt i det du skriver. Riktig det.

Sitat av Johnny B Vis innlegg
Eventyr, opplevelsesreise, ferie, kall det hva du vil, poenget mitt er at det ikke er skolens ansvar å informere deg om valg du kan ta utenfor utdanningen, (hvis du ser bort i fra temaer innenfor helse og sosial, hvor skolen har plikt til å følge opp i hjemmet, om jeg ikke tar helt feil?)
Vis hele sitatet...
Nei, har skrevet at skolen ikke har noe med det å gjøre. Så vi er enige, bare at det ikke ser slik ut.
Sitat av Johnny B Vis innlegg
Les hva trådstarter har skrevet, så ser du at han ikke vil bruke tiden i utlandet til å studere, samt at han selv har skrevet at skolen faktisk har informert om utdaninng i utlandet
Vis hele sitatet...
"Si at man akkurat er ferdig med ungdoms skolen og lyst å oppleve f.eks Afrika for noe år"

Det står ikke noe om at han ikke vil gå på skole i utlandet. jeg skjønner ikke hvor du får det fra..
Artig tanke, jeg har vært vitne til et par hendelser hvor vedkommende har rakket ned på personer i noen av tingene du mener, tydelig nok så har det faktisk vært personer med ikke endt utdanning/hoppet av, og personer som har stiftet familie i tidlig alder. Noen som angrer?, eller har dem det perfekte syn? Jeg vet ikke hvorfor det er slik, men vi mennesker er vel kjent for og inneholder både missunnelse og bitterhet? Og enda flinkere er vi til og bruke det i enkelte sammenhenger.
Sist endret av Sluzzz; 1. juni 2010 kl. 01:05.
Dette handler mye om frykten for at vedkommende ikke skal klare seg når tiden løper ut. Statistisk sett er det høyere sjanse for at du havner på trygd om du ikke gjennomfører videregående. Slik er det bare. Grunnen til at folk da prøver å hindre andre i å utsette vgs er nok fordi de ønsker at den andre ikke skal komme i den situasjonen.

Om en ressurssterk person vil ut i verden, faktisk til Afrika (som du sier), så høres det nesten ut som om denne personen også er i stand til å ta seg sammen når den kommer hjem igjen.

De fleste som heller da vil ha "friår" vil nok komme i en situasjon der folk rundt de vil stille seg negativ til dette.
Om du har planer om å anskaffe jobb og utdanning der du går VG1, VG2 for så å gå ut i lære, er det noe du burde gjøre fra deg -før- du evt. gjør noe slikt.

Sjangsen din for å bli ansatt langt oppe i 20åra som lærling, er lavere enn for en 17-18-19 åring. Arbeidsgiveren din vil få utbetalt støtte fra utdanningskontoret basert på din alder, hvor de yngste gir de største bidragene.

Ellers så er vel det mulig for deg selv å regne ut hvor mye penger du vil tape på kjøre i gang ett slikt prosjekt.

Er i alle fall nesten helt sikker på at om dette er en utdanningsveg du vurderer, og ditt spesifikke fag er vanskelig å anskaffe læreplasser i, vil det garantert være bedre å gjøre seg ferdig og ha ett fagbrev klart når du kommer hjem.
Med brostein i hånden
Johnny B's Avatar
Sitat av xhacktly Vis innlegg
"Si at man akkurat er ferdig med ungdoms skolen og lyst å oppleve f.eks Afrika for noe år"

Det står ikke noe om at han ikke vil gå på skole i utlandet. jeg skjønner ikke hvor du får det fra..
Vis hele sitatet...
Mulig jeg tolket det feil, men her fikk jeg det fra:

Sitat av eskil2k Vis innlegg

Man får ALDRI informasjon fra skolen og samfunnet når det kommer til å gjøre noe annet enn skole og jobb. Eneste man får "tilbud" av er å studere i utlandet (legg merke til studere). Hvorfor er det slik? Er ikke mange som tenker engang tanken at man faktisk kan få leve livet evt ta noen år fri, og fortsatt få en flott utdannelse og jobb, og såklart det er vanskelig og ta en annen vei, når det aldri blir nevnt og når det først nevnest blir det sett ned på av nesten alle! Hvertfall slik jeg føler det.
Vis hele sitatet...
Sitat av wrigleys Vis innlegg
Om du har planer om å anskaffe jobb og utdanning der du går VG1, VG2 for så å gå ut i lære, er det noe du burde gjøre fra deg -før- du evt. gjør noe slikt.
Vis hele sitatet...
Jeg har fullført videregående, er bare noen tanker som slo meg da jeg var ferdig med dette. Jeg var rett og slett så jævlig lei av tall og bokstaver, endte med at året ble fail med dårlige karakterer. Har også en kompis som er slik med gode karakterer med samme syn som meg, så ikke det at jeg har dårlige karakterer og lei av skole blir brukt mot meg.

Og jeg har alltid vært en person vill egentlig leve litt annerledes liv enn skole og jobb, når jeg gikk på ungdoms skolen, men jeg gjorde det aldri siden familie og venner så ned på dette, som om det var fryktelig galt. Og jeg angrer og er sint pga av det nå.
Sitat av wrigleys Vis innlegg
Ellers så er vel det mulig for deg selv å regne ut hvor mye penger du vil tape på kjøre i gang ett slikt prosjekt.
Vis hele sitatet...
Trenger ikke så mye penger, spørs hva man gjør og vill så klart, men fantasien og research kan ta en person på mye rart.

Sitat av wrigleys Vis innlegg
Er i alle fall nesten helt sikker på at om dette er en utdanningsveg du vurderer, og ditt spesifikke fag er vanskelig å anskaffe læreplasser i, vil det garantert være bedre å gjøre seg ferdig og ha ett fagbrev klart når du kommer hjem.
Vis hele sitatet...
Ja, men man kan fortsatt få ett fagbrev, studere, få seg jobb, familie osv når man kommer hjem.
Sist endret av eskil2k; 1. juni 2010 kl. 01:25.
Syns absolutt alle som har ein trang til å utforske verden bør gjøre det, men som nevnt ovenfor tror jeg at de som vil reise bør gjøre ferdig vgs. Ikke bare på grunn av studieretten, men og det at det er lettere å reise etter fylte 18 år. Og at en person har litt mer ballast som 19 åring enn når en er 16.
Sitat av eskil2k Vis innlegg
Ja, men man kan fortsatt få ett fagbrev, studere, få seg jobb, familie osv når man kommer hjem.
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig. Jeg påpeker bare at det er enklere, og kanskje derfor mer fornuftig og gjøre fra seg dette først. Og som noen sier over meg her, det er noe mer fornuftig og ta for seg dette i en alder av 19, kanskje når du er 20-21, og da har du dessuten fullført læretiden din, har muligheten til å ha spart opp en slant med penger, og bedre muligheter når du kommer hjem.
Sitat av wrigleys Vis innlegg
Selvfølgelig. Jeg påpeker bare at det er enklere, og kanskje derfor mer fornuftig og gjøre fra seg dette først. Og som noen sier over meg her, det er noe mer fornuftig og ta for seg dette i en alder av 19, kanskje når du er 20-21, og da har du dessuten fullført læretiden din, har muligheten til å ha spart opp en slant med penger, og bedre muligheter når du kommer hjem.
Vis hele sitatet...
Mer fornuftig? Kom med litt mere om hvorfor det er mere fornuftig og gjøre det, når man er ferdig med fagbrevet, man får jo mindre og mindre selvtillit på seg selv for å gjøre det da, da man får studie lån og andre saker som stopper enn fra og gjøre det.

Som gjentagelse; Man kan fortsatt få fagbrevet når man kommer hjem fra noen år ute på tur.
En trenger absolutt ikke ha noe som helst gjeld etter fullført vgs.
Sitat av eskil2k Vis innlegg
Mer fornuftig? Kom med litt mere om hvorfor det er mere fornuftig og gjøre det, når man er ferdig med fagbrevet, man får jo mindre og mindre selvtillit på seg selv for å gjøre det da, da man får studie lån og andre saker som stopper enn fra og gjøre det.

Som gjentagelse; Man kan fortsatt få fagbrevet når man kommer hjem fra noen år ute på tur.
Vis hele sitatet...
Har ikke lyst til å leke kranglete her, men svært lite av det du sier her stemmer.

Jeg, personlig, ville ikke hatt selvtilliten, eller rett og slett baller nok til å reise ut og utforske diverse plasser i verden vår, bl.a et sted i Afrika(selvfølgelig, langt ifra alle plasser i Afrika er krigsherjet, eller korruptert av en Dr . Bango ut i bushen som smugler diamanter og herion, så unntak finnes.) i en alder av 16, og som igjen noen nevner over meg, å fullføre en læretid og VGS innebærer aldeles ikke ett behov for studielån.



kan egentlig bare komme til poenget mitt.

Forstår jeg at personer under, tja, la oss si 18 skal ut å utforske verden på egne ben, evt sammen med jevnaldrede, blir sterkt frarådet dette, evt. ikke gitt lov av foreldrer? Ja, det gjør jeg.

Ser folk "ned på" den typen mennesker? Jeg gjør i alle fall aldeles ikke det, og tviler sådan på at noen andre "ser ned på" det. Konstanterer bare at det smarteste du kan gjøre, er å ha utdanning og muligheter før det blir for sent i boks.

Er forresten stor forskjell på personer som har planer om å reise rundt i flere år, eller kanskje ett, og personer som tar en 2mnd. ferie alene som 16åring, i ett muligens smårisikabelt land.

Det jeg skriver her, er tilegnet for den langvarige versjonen.

Om du skulle gå på skole, ikke skyt meg om jeg tar feil, men noe sånt som over 3timer total reisetid ifra skole, evt arbeid, kan du søke om borteboerstipend, som skal være nok til å dekke hybelutgifter, samt legge igjen en slunt til provianter, du kan selvsagt ikke leve som en konge som borteboer og elev på en VGS, men med lønnen du har som lærling, slått sammen med ett stipend er det godt mulig å leve ungdomslivet ditt til det fulle.
Sist endret av wrigleys; 1. juni 2010 kl. 02:23.
For å komme tilbake til utgangspunkte så vil jeg tror at grunnen til at noe sånt blir sett ned på er at en norsk 16 åring ikke ville klart seg særligt bra i f.eks Afrika alene.
ett sted må du jo få penga fra. når du er 18 bestemmer du selv hva du gjør, men allikevel er det enten penger eller utdannelse som får deg ut av landet. betyr det så mye hva familien tenker?
Freak Trooper
Joey's Avatar
Trur at uttrykket "å bli sett ned på" blir litt feil. Trur ikkje det er mange foreldre som tenkjer den tanken viss sonen seier at han vil ut å reise i verda. Foreldre skal passe på deg til du blir 18 år og det blir litt vanskeleg viss ein skal farte jorda rundt i ein alder av 16-17. Dei har jo faktisk eit ansvar for deg uansett om ein vil eller ikkje.

Eg hadde nok aldri sendt min eigen son ut på den måten, men der er jo ingen fasitsvar på korleis ein skal leve livet sitt. Kanskje det er bra å oppleve noko slikt i ein tidleg alder? Veit man aldri før ein prøvar, men samfunnet er lagt opp at ein skal ta utdanning først og eg synes ikkje det verkar urimelig. Herregud, eg blir 22 år i sommar, 1 år unna bachelorgrad og har heile livet mitt framfor meg. Til no har eg gått på folkehøgskule, vore i store delar av aust-europa, midtausten, Bangladesh og Nepal samt vore med på mykje anna arti. Går an å gjer fleir ting på ein gong også. Derfor vi har sommarferie
Sist endret av Joey; 1. juni 2010 kl. 02:40.
Sitat av wrigleys Vis innlegg
Har ikke lyst til å leke kranglete her, men svært lite av det du sier her stemmer.
Vis hele sitatet...
Ikke jeg heller, men er jo ikke så mye som ikke stemmer av det jeg sa over.
Sitat av wrigleys Vis innlegg
Jeg, personlig, ville ikke hatt selvtilliten, eller rett og slett baller nok til å reise ut og utforske diverse plasser i verden vår, bl.a et sted i Afrika(selvfølgelig, langt ifra alle plasser i Afrika er krigsherjet, eller korruptert av en Dr . Bango ut i bushen som smugler diamanter og herion, så unntak finnes.) i en alder av 16, og som igjen noen nevner over meg, å fullføre en læretid og VGS innebærer aldeles ikke ett behov for studielån.
Vis hele sitatet...
Først vill jeg si at Afrika var jo bare ett eksempel på ett land. En 16 åring som vill drar til andre steder enn Afrika, skal han få lov til det. Når man drar ut for å leve livet, så må det jo være realistiske planer.

Sitat av wrigleys Vis innlegg
Forstår jeg at personer under, tja, la oss si 18 skal ut å utforske verden på egne ben, evt sammen med jevnaldrede, blir sterkt frarådet dette, evt. ikke gitt lov av foreldrer? Ja, det gjør jeg.
Vis hele sitatet...
Jeg vill si at det avgjør hva planen er, om den er realistisk, er den bra etc. Jeg ser selvfølgelig hvorfor voksne sier nei, da dem ikke engang ser noe bedre utvei enn at man MÅ fullføre utdannelse eller så sier dem nei siden de tror alt bare kommer til å gå til helvette for å si det mildt - hvis man gjør noe slikt. Noe som det absolutt ikke trenger å være.

Sitat av wrigleys Vis innlegg
Ser folk "ned på" den typen mennesker? Jeg gjør i alle fall aldeles ikke det, og tviler sådan på at noen andre "ser ned på" det. Konstanterer bare at det smarteste du kan gjøre, er å ha utdanning og muligheter før det blir for sent i boks.
Vis hele sitatet...
Jeg mener at folk ser ned på det, med tanke på det du skriver, at man burde ha alt på plass, jeg sier ikke at det er galt, men skal det stoppe en fra og leve livet?

Sitat av wrigleys Vis innlegg
Er forresten stor forskjell på personer som har planer om å reise rundt i flere år, eller kanskje ett, og personer som tar en 2mnd. ferie alene som 16åring, i ett muligens smårisikabelt land.
Vis hele sitatet...
Ja, men blir nesten fortsatt sett ned på, fordi det ikke har noe med utdanning og gjøre.

Sitat av wrigleys Vis innlegg
Om du skulle gå på skole, ikke skyt meg om jeg tar feil, men noe sånt som over 3timer total reisetid ifra skole, evt arbeid, kan du søke om borteboerstipend, som skal være nok til å dekke hybelutgifter, samt legge igjen en slunt til provianter, du kan selvsagt ikke leve som en konge som borteboer og elev på en VGS, men med lønnen du har som lærling, slått sammen med ett stipend er det godt mulig å leve ungdomslivet ditt til det fulle.
Vis hele sitatet...
Det regnes vell i kilometer. Men du har mye rett i det du skriver her, men en ting - ungdomslivet ditt til det fulle. Altså hvis det er å drikke seg full og kjøpe seg klær er det jo bra, for en person som vill leve slik. (les: det var bare eksempler) Poenget er at det varierer fra person til person hva man vill gjøre, og hva en syns er ett bra liv.

Sitat av Per Gunnar Vis innlegg
For å komme tilbake til utgangspunkte så vil jeg tror at grunnen til at noe sånt blir sett ned på er at en norsk 16 åring ikke ville klart seg særligt bra i f.eks Afrika alene.
Vis hele sitatet...
Du skjønner poenget mitt, trenger ikke å kritisere siden jeg skrev Afrika, kan jo være hvilket som helst annet land, det skjønner jo du å.

Sitat av jassågitt Vis innlegg
ett sted må du jo få penga fra. når du er 18 bestemmer du selv hva du gjør, men allikevel er det enten penger eller utdannelse som får deg ut av landet. betyr det så mye hva familien tenker?
Vis hele sitatet...
Nei det gjør ikke det, men jeg lurer bare på hvorfor mange personer ser på dette som negativt, det å reise utenfor samfunnet sine systemer, det er visst tydeligvis ett stort problem.

Sitat av Joey Vis innlegg
Trur at uttrykket "å bli sett ned på" blir litt feil. Trur ikkje det er mange foreldre som tenkjer den tanken viss sonen seier at han vil ut å reise i verda. Foreldre skal passe på deg til du blir 18 år og det blir litt vanskeleg viss ein skal farte jorda rundt i ein alder av 16-17. Dei har jo faktisk eit ansvar for deg uansett om ein vil eller ikkje.
Vis hele sitatet...
Det blir ikke feil. Med å bli sett ned på, mener jeg at flest folk synes det er rett og slett er galt, at folk vill gjøre noe annet en skole og jobb og at man da blir sett ned på.
Sist endret av eskil2k; 1. juni 2010 kl. 03:01.
for at folk skal respektere dine valg. Du kan ikke sitte med drømmende øyne og snakke om å oppleve verden. Hvordan skal du finansiere dette? Hva vil du oppleve? Hvor realistisk er planene dine? Ingen respekterer en dagdrømmers vidløftige fantasier.

Ellers var dette veldig vanlig i virkelig gamle dager blandt velstående. var man litt umoden ble man gjerne sendt rundt i verden på en trygg måte via slekt venner eller bekjente. Man så på det som en måte å få livserfaring og få en sjangse til å finne sin vei i livet. Langt fra alle aner hva de vil bli rett etter videregående skole.

Selv i Afrika krevs det masse penger for å gå på loffen en periode. du må ikke tro at noe som helst er gratis her i verden.
Kanskje man bør ta noen år til på skole før man skal ut å reise når man faktisk tror at Afrika er et land.

Du skjønner ikke hvor gull verdt det er å være fremst i køen og ha rett på stipend når man skal gå på skole, det varer ikke evig.
Og hva i alle dager vil du gjøre i for eksempel Afrika? Drive dank? Jeg kjenner flere som har reist til både Afrika, USA og Asia etter videregående for å være Au-Pair eller drive misjons og hjelpearbeid. De som arrangerer slikt krever at du skal være 18år, noen også at du må være 20år.

Og så klart ser folk ned på personer som hverken vil jobbe eller gå på skole! Hadde det vært akseptert å drive dank og å snylte på samfunnet hadde det ikke vært noe samfunn igjen.
Og hvorfor er ikke jobb og skole å leve livet? Er det kun å drive dank som er å leve livet?
Sist endret av GothQueen; 1. juni 2010 kl. 03:45.
Sitat av GothQueen Vis innlegg
Kanskje man bør ta noen år til på skole før man skal ut å reise når man faktisk tror at Afrika er et land.

Du skjønner ikke hvor gull verdt det er å være fremst i køen og ha rett på stipend når man skal gå på skole, det varer ikke evig.
Og hva i alle dager vil du gjøre i for eksempel Afrika? Drive dank? Jeg kjenner flere som har reist til både Afrika, USA og Asia etter videregående for å være Au-Pair eller drive misjons og hjelpearbeid. De som arrangerer slikt krever at du skal være 18år, noen også at du må være 20år.

Og så klart ser folk ned på personer som hverken vil jobbe eller gå på skole! Hadde det vært akseptert å drive dank og å snylte på samfunnet hadde det ikke vært noe samfunn igjen.
Og hvorfor er ikke jobb og skole å leve livet? Er det kun å drive dank som er å leve livet?
Vis hele sitatet...
Regner med at denne var til meg? Uansett, hvorfor så mye agressive påstander om ditt og datt, meste av det du sier har jeg ikke sagt noe på. Synes du skal lese tråden om igjen, ikke bare lese den, men forstå den.
Jeg skjønner fortsatt ikke helt hva du mener med 'se ned på'. De eneste, så vidt jeg kan forstå, som kan tenkes å 'se ned på' deg dersom du skal gjøre dette må være foreldrene, av den enkle grunn at de vet at dersom du er 16-25 år så er det de som må betale for moroa. Med mindre du har spart opp masse penger, og selv da er sjansen stor for at du blir nødt til å 'ringe hjem etter mer' på et tidspunkt. Jeg får inntrykk av at både folk rundt og framtidige arbeidsgivere er positive til at man drar ut noen år og plukker opp ferdigheter og språk (bonus ved å reise om man gidder å sette seg litt inn i landet man skal til).
Når du slutter på ungdoms skolen er du hva 16 ?? Du hadde nok hatt en opplevelse for livet å ikke av en gode sorten.
Gjorde som deg (uten om å dra til Afrika) er nå 27 uten utdannelse og jobber som vekter på en bedriten lønn.
Overraskende nok så har jeg truffet mange i min katerogi som tok seg dette "fri" året for å oppleve verden.
Problemet her er at 1 år blir veldig fort til flere, før du vet ordet av det har du kone og barn, og utgifter opp til pipa og det er da du sitter på en bedriten jobb uten utdannelse, og ikke kommer du deg på skolebenken igjen grunnet ditt\dine barn og masse regninger som må betales og da kan du ikke leve på studielån\deltids jobb.

Også har du foredlere til dette barnet som tar seg et år fri, alle mammaer og pappaer vil at sine barn skal ha en flott og fancy utdannelse og en lekker tittel i arbeids liv.
Når foredlere møter sin sosiale omgangs krets så vill dem jo så klart fortelle om hvor suksessrike deres barn er og ikke at barna deres er en "taper" og at dem feilet som foreldre etc.

Dette er bare et av uendelig med muligheter på hvorfor noen velger å se ned eller ikke akseptere et fritt år for å oppleve verden.
Jeg har all respekt for de som gjør noe annet enn standardvalgene jeg, og føler at de aller fleste jeg kjenner har samme holdning.

Det jeg derimot ikke har respekt for er slapp ungdom som drømmer å gjøre noe og legger skylda på at det ikke har blitt lagt til rette for dem. Å reise koster penger, og de pengene må du faktisk tjene selv. Er faktisk ikke så vanskelig å spare seg opp endel penger, har gjort det selv ved flere anledninger.. men det innebærer at du ikke kan kjøpe ny PC i hytt og pine, må kutte ned på fastfood og tilfeldige innkjøp og kjøpe billigere klær.

Reising er ikke noe man pjatter om. Det er noe man gjør.
2 27 åringer i kongo fungerte ikke så veldig bra. 16 åring rett ut fra ungdomsskolen burde klare seg helt fint...
Tar du deg en utdannelse først, kan du gjøre akkurat hva du vil etterpå.

Sett at du hypotetisk er ferdig med videregående når du er 19. Pluss minus ett år i militæret, så kan du med en høyskole/universitetsutdanning (bachelor) være ferdig når du er 22-23 år gammel. Da har du vokst litt og har et godt grunnlag til å dra ut i verden.

Og det som er så fint er at om alt går skeis, så har du alltids en utdannelse å lene deg på. Er du lur velger du noe du kan bruke hvor som helst, slik at hvis du finner et sted på din reise som passer deg bra, så kan du gjøre det der.
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Sitat av eskil2k Vis innlegg
Først vill jeg si at Afrika var jo bare ett eksempel på ett land. [...]
Vis hele sitatet...
Afrika er ikke et land, det er et kontinent.
Sitat av Clutchwire Vis innlegg
Når du slutter på ungdoms skolen er du hva 16 ?? Du hadde nok hatt en opplevelse for livet å ikke av en gode sorten.
Vis hele sitatet...
Hvorfor skulle ikke det vært en opplevelse av den gode sorten?

Gjorde som deg (uten om å dra til Afrika) er nå 27 uten utdannelse og jobber som vekter på en bedriten lønn.
Overraskende nok så har jeg truffet mange i min katerogi som tok seg dette "fri" året for å oppleve verden.
Problemet her er at 1 år blir veldig fort til flere, før du vet ordet av det har du kone og barn, og utgifter opp til pipa og det er da du sitter på en bedriten jobb uten utdannelse, og ikke kommer du deg på skolebenken igjen grunnet ditt\dine barn og masse regninger som må betales og da kan du ikke leve på studielån\deltids jobb.

Også har du foredlere til dette barnet som tar seg et år fri, alle mammaer og pappaer vil at sine barn skal ha en flott og fancy utdannelse og en lekker tittel i arbeids liv.
Når foredlere møter sin sosiale omgangs krets så vill dem jo så klart fortelle om hvor suksessrike deres barn er og ikke at barna deres er en "taper" og at dem feilet som foreldre etc.

Dette er bare et av uendelig med muligheter på hvorfor noen velger å se ned eller ikke akseptere et fritt år for å oppleve verden.
Vis hele sitatet...
Deilig og høre! Gammel var du når du reiste? Hvor var det du reiste? Kostet det mye? Ble noen spørsmål til deg her. Gjerne kom med med mere selv, hvis du er villig.

Her er det en ting jeg ikke skjønner, barna deres er en "taper", hvis en forelder sier at ungen dems er ut i verden og opplever noe annet enn tall og bokstaver, så er dem en taper? Men, er vell sikkert desverre slik at noen tenker sånn, noe jeg synes ikke er riktig.

Jeg har all respekt for de som gjør noe annet enn standardvalgene jeg, og føler at de aller fleste jeg kjenner har samme holdning.

Det jeg derimot ikke har respekt for er slapp ungdom som drømmer å gjøre noe og legger skylda på at det ikke har blitt lagt til rette for dem. Å reise koster penger, og de pengene må du faktisk tjene selv. Er faktisk ikke så vanskelig å spare seg opp endel penger, har gjort det selv ved flere anledninger.. men det innebærer at du ikke kan kjøpe ny PC i hytt og pine, må kutte ned på fastfood og tilfeldige innkjøp og kjøpe billigere klær.

Reising er ikke noe man pjatter om. Det er noe man gjør.
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke møtt noen som drømmer om noe og legger skylda på samfunnet, f.eks - jeg har lyst på den bilen til 100k, så har jeg ikke møtt noen som klager fordi dem ikke får pengene og bilen i hånda. Hvor har du fått sånt fra? Dem som virkelig vill dette, klarer å mekke sammen selv og reise. Håper du ikke tar dette som agressivt.

Dem som er litt usikker, blir det litt vanskligere for å ta steget ut døren og faktisk gjøre det, da alle ser på dette som en dum ide. Altså, hvis noen faktisk vill ut å reise i verden, er ikke så mange av "dem", så synes jeg virkelig dem burde bli støttet, som sagt tidligere.. spørs hvor realistisk planene er, forhold til alder osv.

Tar du deg en utdannelse først, kan du gjøre akkurat hva du vil etterpå.

Sett at du hypotetisk er ferdig med videregående når du er 19. Pluss minus ett år i militæret, så kan du med en høyskole/universitetsutdanning (bachelor) være ferdig når du er 22-23 år gammel. Da har du vokst litt og har et godt grunnlag til å dra ut i verden.

Og det som er så fint er at om alt går skeis, så har du alltids en utdannelse å lene deg på. Er du lur velger du noe du kan bruke hvor som helst, slik at hvis du finner et sted på din reise som passer deg bra, så kan du gjøre det der.
Vis hele sitatet...
Absolutt ingen dum ide. Men, så er det jo slik at det er noen som er lei av skole, lei av samfunnet, lei av (venner,familie, you name it) som vill ut og oppleve noe, så mener jeg at dem får gjøre dette, isteden for å vente så mange år. Er ingenting som stopper en fra å gå skole og en bra jobb, når en kommer hjem igjen.

Afrika er ikke et land, det er et kontinent.
Vis hele sitatet...
Haha, ops Ja, der ser vi hvor mye jeg har fulgt med i geografi.
Jeg kjenner folk som har utdannelsen i boks, er 22-23 år, og nå skal på tur ut i verden som backpackere.

Tips:
Skaff deg en utdannelse.
+ Hold deg unna damene.
= Reise ut i verden som en 20something.

Hvorfor må du dra NÅ?
Sitat av eskil2k Vis innlegg
Regner med at denne var til meg? Uansett, hvorfor så mye agressive påstander om ditt og datt, meste av det du sier har jeg ikke sagt noe på. Synes du skal lese tråden om igjen, ikke bare lese den, men forstå den.
Vis hele sitatet...
Den eneste påstanden jeg hadde var at du ikke ser verdien i å være prioritert i studiekøen og å ha rett på stipend, det er for folk flest mye mer verdt enn å reise til Afrika. Afrika vil fremdeles være der om noen år, det vil ikke stipendet ditt!

De som reiser før de har fullført videregående og blir sett ned på av andre, hva gjør de i utlandet? Hva gjør et mindreårig barn ute på reis? Hvor kommer pengene fra? Hva er målet med reisen?
Sitat av GothQueen Vis innlegg
Den eneste påstanden jeg hadde var at du ikke ser verdien i å være prioritert i studiekøen og å ha rett på stipend, det er for folk flest mye mer verdt enn å reise til Afrika. Afrika vil fremdeles være der om noen år, det vil ikke stipendet ditt!

De som reiser før de har fullført videregående og blir sett ned på av andre, hva gjør de i utlandet? Hva gjør et mindreårig barn ute på reis? Hvor kommer pengene fra? Hva er målet med reisen?
Vis hele sitatet...
Jeg ser ikke verdien? Såklart jeg ser verdien, men spørsmålet er hvorfor det blir sett ned på som en dårlig start på livet? Det ordner seg som oftest alltid med det som har med studier og gjøre, spørs hva man skal utdanne seg til. Uansett, når det er sagt dropper 1/3 ut av videregående skole. Kilde Noen av grunnene er at de ikke vet hva dem vill bli enda.

Det skal jo være realistiske planer hvis man skal reise, men når det nevnes, blir det svartmalt og jeg har fortsatt ikke skjønt hvorfor. Skal studier som man mest sannsynelig kan ta igjen når man kommer tilbake (les: spørs hvilken linje man vill gå, men det er få som vet uansett, når man er ung.) stoppe en fra og reise når man har realistiske planer å komme med? Med realistiske planer mener jeg, at ungdommen selv sparer opp etter u.skolen, bor hjemme, får seg jobb på burger king, jobber og tjener opp penger selv, tar på seg sekken og tar steget ut av Norge.