Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 3805
Jeg satt nettopp å leste om diverse straffer for promillekjøring og kom over en ting jeg ble litt usikker på.

Sitat av jusstorget.no
For kjøring med promille fra 0,2 - 0,5 skal inndras førerkortet for mindre enn ett år. For kjøring med promille over 0,5 skal førerkortet for minst 1 år. Inndragningstiden øker med påvirkningsgraden og de farer promillekjøringen har medført.
Vis hele sitatet...
Så hvis man blir tatt med den latterlig lave promillen mellom 0.2 og 0.5 så betyr dette at maksimal lengde for førerkort beslag er 1 år? Eller mener dem under 1 år, slik at det mest sannsynlig blir 6 måneder evt. 9 måneder?
Sist endret av skolms; 12. april 2010 kl. 18:37.
Det er vel mulig at man bare får en bot?
skolms's Avatar
Trådstarter
Sitat av Eplekjekk Vis innlegg
Det er vel mulig at man bare får en bot?
Vis hele sitatet...
Det kan bety det og ja?
For kjøring med promille fra 0,2 - 0,5 skal inndras førerkortet for mindre enn ett år.
Vis hele sitatet...
Løsning: Ikke kjøre med promille.
skolms's Avatar
Trådstarter
Sitat av kriss Vis innlegg
Løsning: Ikke kjøre med promille.
Vis hele sitatet...
Det er den beste løsningen uten tvil.

Men klarte bare ikke å tolke den der mindre enn 1 år...
Jeg vet ikke hvor tallene er hentet fra, retninglinjer/forskrift, men er enig i at slik det står i sitatet så er beslagstiden mindre enn 12 måneder.
Sitat av skolms Vis innlegg
Jeg satt nettopp å leste om diverse straffer for promillekjøring og kom over en ting jeg ble litt usikker på.

Så hvis man blir tatt med den latterlig lave promillen mellom 0.2 og 0.5 så betyr dette at maksimal lengde for førerkort beslag er 1 år? Eller mener dem under 1 år, slik at det mest sannsynlig blir 6 måneder evt. 9 måneder?
Vis hele sitatet...
Kan du fortelle oss hvorfor du er så nyskjerrig over strafferammene for promillekjøring? Har du tenkt å kjøre i påvirket tilstand? Eller har du allerede gjort det?
Sist endret av Mexxy; 18. april 2010 kl. 18:06.
Sitat av Muradi Vis innlegg
Kan du fortelle oss hvorfor du er så nyskjerrig over strafferammene for promillekjøring? Har du tenkt å kjøre i påvirket tilstand? Eller har du allerede gjort det?
Vis hele sitatet...
Kan du fortelle oss hvorfor du er så nyskjerrig over hvorfor Skolms er interessert i lover og regler?
Sitat av Muradi Vis innlegg
Kan du fortelle oss hvorfor du er så nyskjerrig over strafferammene for promillekjøring? Har du tenkt å kjøre i påvirket tilstand? Eller har du allerede gjort det?
Vis hele sitatet...
Jeg kan ikke se hvordan dette er relevant ift. tråden. I det hele tatt, faktisk.
Videre, jeg tolker det også som at skal i denne konteksten, betyr at man vil få en inndragelse på under tolv mnd. I så måte er det naturlig å annta at både seks og ni måneder er temmelig sannsynlig.
drQ
Egendefinert
Det opprinnelige sitatet fra jusstorget har jo minst én skrivefeil, som også gjør det tilnærmet umulig å finne ut hva de mener.

Da er det like greit å gå rett til kilden, tapsforskiften - http://www.lovdata.no/for/sf/jd/xd-2...1660.html#3-1:
§ 3-1. Vegtrafikkloven § 33 nr. 1 andre ledd - overtredelse som nevnt i vegtrafikkloven § 31 andre ledd bokstav a)
Føring av motorvogn med alkoholkonsentrasjon i blodet på 0,4 promille eller lavere eller en alkoholkonsentrasjon i utåndingsluften på 0,2 milligram eller lavere per liter luft, skal normalt ikke medføre tap av førerett. Dersom det foreligger skjerpende omstendigheter som nevnt i annet ledd, bør det fastsettes en tapsperiode for 3 til 6 måneder.
Har alkoholkonsentrasjonen under kjøringen vært fra 0,4 til og med 0,5 promille i blodet eller fra 0,2 til og med 0,25 milligram per liter luft i utåndingsluften, bør tap av førerett fastsettes til minst 6 måneder, jf. vegtrafikkloven § 33 nr. 1 første ledd. Ved skjerpende omstendigheter som f.eks. dårlig sikt og vanskelige kjøreforhold, fartsovertredelser og uaktsomme forbikjøringer skal en lengre tapsperiode fastsettes.
Vis hele sitatet...
▼ ... over en uke senere ... ▼
§ 22. Alkoholpåvirkning av motorvognfører.

Ingen må føre eller forsøke å føre motorvogn når han er påvirket av alkohol (ikke edru) eller annet berusende eller bedøvende middel. Har han større alkoholkonsentrasjon i blodet enn 0,2 promille eller en alkoholmengde i kroppen som kan føre til så stor alkoholkonsentrasjon i blodet, eller større alkoholkonsentrasjon i utåndingsluften enn 0,1 milligram per liter luft, regnes han i alle tilfeller for påvirket av alkohol (ikke edru) i forhold til bestemmelsene i denne lov. Villfarelse med hensyn til alkoholkonsentrasjonens størrelse fritar ikke for straff.

Dette vil i praksis si at man kan bli straffet for kjøring med promillekonsentrasjon i blodet under 0,2 i promille, såfremt man virker beruset.

Nulltoleranse er tingen