Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 3080
Hey, hva vil skje om du blir tatt i en stjelt bil ( Kun passasjer )
Du vet godt bilen er stjelt, men har kokt sammen en historie med han som kjører først at om dere blir stoppa så hadde sjaføreren fortalt deg han hadde lappen osv, og du hadde ingen ting med dette og gjøre.

Vil du da få utsettelse osv om du blir tatt? ossen blir situasjonen, noen som har opplevd det?
Noe liknende skjedde med bekjente av meg. 2 av de kjørte bilen, og de fikk 1/2 års utsettelse på lappen. 3.mann fikk ikke utsettelse, men måtte være med å erstatte skadene. (Ble noen heavy riper og bulker). De var vel 15 år da.

MEN alle bare innrømte alt med engang uten noe vri på historien
Sist endret av Donkeybrain; 19. mars 2010 kl. 21:48.
Purken: så du viste ikke at Kompisen din som kjørte, hadde stjålet bilen eller ikke har lappen?
du: Nei.
Purken: Dette er en god venn av deg?
du: jepp.
Purken: ja men da så, vi tror på deg. bare gå du.

Skuddsikker plan.
Så lenge dere holder på historien om at du er totalt uvitende så skal dette gå bra for deg.

Har selv noen kompiser som stjal bil og ble tatt, men de fant ikke på noen historie og sa det som det var. Der fikk alle utsettelse selv om det var kun 1 som hadde kjørt.

Sitat av mo3 Vis innlegg
Purken: så du viste ikke at Kompisen din som kjørte, hadde stjålet bilen eller ikke har lappen?
du: Nei.
Purken: Dette er en god venn av deg?
du: jepp.
Purken: ja men da så, vi tror på deg. bare gå du.

Skuddsikker plan.
Vis hele sitatet...
Purken: Dette er en god venn av deg?

CartmanJr: Nei han er vel heller en gammel bekjent, som jeg traff på her i sted.

Purken: Ja du er jo uskyldig til det motsatte er bevist.
Sitat av skolms Vis innlegg
Så lenge dere holder på historien om at du er totalt uvitende så skal dette gå bra for deg.

Har selv noen kompiser som stjal bil og ble tatt, men de fant ikke på noen historie og sa det som det var. Der fikk alle utsettelse selv om det var kun 1 som hadde kjørt.



Purken: Dette er en god venn av deg?

CartmanJr: Nei han er vel heller en gammel bekjent, som jeg traff på her i sted.

Purken: Ja du er jo uskyldig til det motsatte er bevist.
Vis hele sitatet...
Jaok! finnes det noen paragrafer på dette?

Sitat av mo3 Vis innlegg
Purken: så du viste ikke at Kompisen din som kjørte, hadde stjålet bilen eller ikke har lappen?
du: Nei.
Purken: Dette er en god venn av deg?
du: jepp.
Purken: ja men da så, vi tror på deg. bare gå du.

Skuddsikker plan.
Vis hele sitatet...
Jaja, du har vært avhørt mange ganger ser jeg!
Du vil kunne bli straffet for heleri, jf strl § 317.

§ 317. Den som mottar eller skaffer seg eller andre del i utbytte av en straffbar handling(...)
Vis hele sitatet...
Skyldkravet her er også uaktsomhet. Derfor tviler jeg på at det er like lett å slippe unna som mange sier de har gjort her. Dessuten er det ikke politiet du må lure hvis det blir en sak. Da er det retten du må overbevise, og når uaktsomhet straffes vil det ofte være vanskelig.

Hva som blir straffen er opp til retten å bestemme, så det vil bare bli synsing.
Det er jo ikke straffbart å være uvitende, så er vel ingen paragrafer for det.

geir; det er først og fremst en jurist han skal overbevise. Tviler ekstremt sterkt på at de prøver å ta en 16 år gammel ungdom for å være uaktsom.
Sist endret av skolms; 19. mars 2010 kl. 22:20.
Sitat av skolms Vis innlegg
Så lenge dere holder på historien om at du er totalt uvitende så skal dette gå bra for deg.

Har selv noen kompiser som stjal bil og ble tatt, men de fant ikke på noen historie og sa det som det var. Der fikk alle utsettelse selv om det var kun 1 som hadde kjørt.



Purken: Dette er en god venn av deg?

CartmanJr: Nei han er vel heller en gammel bekjent, som jeg traff på her i sted.

Purken: Ja du er jo uskyldig til det motsatte er bevist.
Vis hele sitatet...
Purken: Ja du er jo uskyldig til det motsatte er bevist. (Bortsett fra i diskrimineringssaker).
Sitat av skolms Vis innlegg
geir; det er først og fremst en jurist han skal overbevise. Tviler ekstremt sterkt på at de prøver å ta en 16 år gammel ungdom for å være uaktsom.
Vis hele sitatet...
Nei, juristen er på en måte politiets advokat. Siktedes advokat og juristen skal legge frem saken for dommeren. De legger frem hver sin påstand om hva de mener straffen bør bli, men det er dommeren som bestemmer.

Og en 16 åring er gammel nok til at man kan kreve at han bør være aktsom. Det er heller ikke et spørsmål om å "prøve å ta", men å se om han har gjort noe straffbart. Men om han havner i fengsel for å ha vært uaktsom er heller tvilsomt...
Sitat av geirbauer Vis innlegg
Nei, juristen er på en måte politiets advokat. Siktedes advokat og juristen skal legge frem saken for dommeren. De legger frem hver sin påstand om hva de mener straffen bør bli, men det er dommeren som bestemmer.
Vis hele sitatet...
Joda men det er jo juristen som bestemmer utfallet av forklaringen til den som er siktet og om det skal gå videre til retten og en dommer, eller hva?
Eg og ein kompis hadde ein tur med bil for eit års tid sida. Han hadde skaffa bilen lovlig, og han køyrte eit godt stykke uten lappen. Me vart tatt av politiet dagen etter grunna nokon i heimbygda hans som hadde anmeldt oss. Etter eit telefonavhør vart min status satt til vitne. (Nei, eg sladra ikkje på kompisen min.)

EDIT: sjølvsagt, grunna ein tidlegare episode så endte han opp med utsetting på totalt 2 år.
Sist endret av FuzzT; 19. mars 2010 kl. 23:51.
kjedelig streiting
Ang om man burde ha visst om bilen er stjålet eller ikke, kommer vel det ann på omstendighetene. Om du sitter foran i passasjersetet og det står et skrujern i tenninga så burde du kanskje ha stilt noen spørsmål til sjåføren.
Mitt forslag til løsning på dette er om du sitter på i bilen og blir stoppet så si at du haiket og ble tatt på av denne hyggelige mannen. Da kan du jo ikke vite om bilen var stjålet eller ikke. Om det står skru trekker i tenningen så pass på å havne i baksetet på bilen for da blir det vel vanskeligere å se skrutrekkeren eller? har aldri prøvd å sitte på i stjålet bil så jeg vet ikke hvor vanskelig det er å se slikt fra baksetet.
Hvem er det som kjører rundt med en skrutrekker i tenningslåsen da? Når man først har knukket tenningslåsen så lar jo man ikke skrutrekkeren værende i.
kjedelig streiting
Sitat av skolms Vis innlegg
Hvem er det som kjører rundt med en skrutrekker i tenningslåsen da? Når man først har knukket tenningslåsen så lar jo man ikke skrutrekkeren værende i.
Vis hele sitatet...
Hvis man bruker en skrutrekker istedet for nøkkel....
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Hvis man bruker en skrutrekker istedet for nøkkel....
Vis hele sitatet...
Skrutrekkeren henger jo ikke fast i tenningslåsen slik en nøkkel vil gjøre etter man har vridd om.
Knowledge is key
Dudew8's Avatar
jeg opplevde det, fikk forelegg (jeg var passasjer) kompisen min som kjørte fikk utsettelse og forelegg.
Sitat av Dudew8 Vis innlegg
jeg opplevde det, fikk forelegg (jeg var passasjer) kompisen min som kjørte fikk utsettelse og forelegg.
Vis hele sitatet...
Er jo mulig å fortelle litt mer. Som om du prøvde å vri deg unna deg ved å si at du ikke visste den var stjålet osv. Eller om dere bare sa ja greit vi er dum.
Ble tatt for 4 mnd siden i en stjålen bil sammen med en bekjent. Skal sies at bilen hadde blitt stjålet av en annen kjenning og at han hadde brukt huet såpass at det til og med var ekstra-utstyr som riktige nøkler til den...
Jeg var selv uten førerkort da, og også noe påvirket av pepper, og passasjeren min hadde en hekker pepper på seg.
Ble seff tatt på rent slump og uhell, typisk nok, lagt i jern og fraktet med for litt "sleep-n-questions". Snuten klarte til og med å oppdage at jeg var påvirket, men da jeg "tilsto" bruk dagen før tok de merkelig nok ikke hverken blodprøve eller urinprøve av meg. De visste også fra et litt uheldig møte med dem 4 dager før at jeg var uten lappen.
Etter å ha sovet godt ut ble det tid for avhør, og gjorde meg så dum og redd som jeg klarte å få til. Påsto at jeg ikke visste at bilen var varm, hadde bare fått låne den av en kjenning som jeg bare visste fornavnet på, og ikke hvor han bodde. De brydde seg merkelig lite om passasjeren min, likedan bare såvidt innom stoffbeslaget, var for det meste opptatt av bilen. Så og skjønte at de ikke trodde mere på historien min enn julenissen, men men... De nevnte heller ikke noe om det faktum at jeg var uten lappen, så alt i alt ble det et rimelig enkelt forhør med masse "jammen, det virker jo ikke helt troverdig" og slapp ut med det samme.

3 uker senere fikk jeg brev om at forholdet ang bilen var henlagt på bevisets stilling, og ei bot på 3.000,- for bruk av narkotika. Nektet selvfølgelig å vedta forholdet, begrunnet i at jeg aldri noen sinne har blitt hverken blod- eller urin-testet nord for Sinsen.

2 uker etter kom brevet om at forholdet ang bruk av narkotika var henlagt på bevisets stilling.

Har til dags dato fremdeles ikke hørt et pip fra tullingene vedrørende manglende førerkort. Mulig du ikke behøver lappen når du kjører rundt i en stjålet bil, men uansett kan de ikke gjøre noe med det da det har gått for lang tid siden tilfellet.

Passasjeren fikk tid for stoffet de fant, men ikke noe utover det.

Utover det ble det seff registrert i systemet, men det tåler jeg.

Garanterer dog at snuten kommer til å teste meg hver eneste gang de ser meg i all overskuelig fremtid, men men, det kan jeg fint leve med alt tatt i betraktning, hehe...

Håper dette hjelper som en oppmuntring til hvordan det kan gå når man først skal være uheldig og litt "dum"...
Tror politiet er litt smartere enn deg, Cartman. Du sier jo du har hatt kontakt med politiet før, så de skjønner nok tegninga når du nok en gang blir observert i samband med noe kriminelt. Du er i ferd med å bli en samfunnstaper allerede før du er 18, godt jobba!
drQ
Egendefinert
Sitat av geirbauer Vis innlegg
Du vil kunne bli straffet for heleri, jf strl § 317.

Skyldkravet her er også uaktsomhet. Derfor tviler jeg på at det er like lett å slippe unna som mange sier de har gjort her. Dessuten er det ikke politiet du må lure hvis det blir en sak. Da er det retten du må overbevise, og når uaktsomhet straffes vil det ofte være vanskelig.

Hva som blir straffen er opp til retten å bestemme, så det vil bare bli synsing.
Vis hele sitatet...
Jeg er langt fra overbevist om sannheten i alle historier jeg hører her inne, og du har selvfølgelig rett.

Likevel tror jeg ganske mange slipper forholdsvis billig i fra akkurat dette, men jeg har ikke akkurat statistikk. Fordelen med å sitte på i en stjålet bil vil ofte være helt ubetydelig, og ikke alltid så veldig straffverdig (i seg selv).

Selv om man kunne blitt straffet, tror jeg da det er lett for at passasjerer slippes "lett". Enten av tjenestemenn på stedet eller av jurist - siden det gjerne ikke er verdt arbeidet å prøve å få en straff for forholdet. Og skal det samles sammen med andre forhold, vil dette ikke ha så veldig mye å si fra eller til.

Men det er ingen som helst tvil om at politiet noterer seg hva som foregår, og det er sjelden tilfeldig at noen sitter på i en stjålet bil.

Utsettelse får du ikke.
Knowledge is key
Dudew8's Avatar
Sitat av skolms Vis innlegg
Er jo mulig å fortelle litt mer. Som om du prøvde å vri deg unna deg ved å si at du ikke visste den var stjålet osv. Eller om dere bare sa ja greit vi er dum.
Vis hele sitatet...
vi stakk fra bilen når politiet kom,å hadde de i hælene, jeg kom meg unna(seff) å kompisen min ble arrestert å tysta på meg iløpet av natta hos politiet..

så et lite tips til folket: ring heller taxi etter du har vært på fylla
Cartman<.: hvis du leser straffeloven så ser du at det er Uncle politzei eller straffeanklagerne som har bevisbyrden .. så lenge du holder kjeft og ikke innrømmer noen ting eller f.eks sier du ikke visste bilen var stjålet / tjuvkoblet så er det opp til politiet/aktoratet å bevise det motsatte ! Ps! Hukommelsen er viktig for et mennenske , men når den slår seg vrang er det ikke så mye man kan gjøre ..... )))))