Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 6135
Vi tok over et hus i mars. På mindre enn én uke har to lysbrytere blitt kjempevarme og luktet svidd. Begge bryterne er en del av et system med flere brytere som styrer det samme lyset med dimming. I det ene systemet er det tre brytere, mens i det andre systemet er det to brytere. Èn bryter i hvert system har blitt varm og svidd seg. Fra mars til i denne uka har vi ikke hatt noen problemer.

Lysbryterene er i en ny del av huset som ble bygget i løpet av 08/09. Tidligere eier er selv elektriker og har satt inn alt tror jeg. Han var behjelpelig da den første bryteren luktet svidd og byttet delen som styrte dimmingen for de tre kontaktene. Han vet ikke om den andre bryteren fordi det skjedde akkurat.

Det jeg lurer på er, hva får bryterne til plutselig å gå varme og lukte svidd? og er det tidligere eier, eller eierskifteforsikring jeg må kontakte?

Crazy8
Mye belastning = varme
Lukte svidd = varme + støv, dårlig kontakt. Eller elektronikken som svikter.

Dårlig vær? lyn?
Er det BRYTERE eller dimmere det er snakk om? dimmere ryker en gang i mellom, spesielt ofte om belastningen på lyset er nær hvor mange watt dimmeren tåler.
Smedens hest og skomakerens barn går skoløse, finn deg en annen elektriker enn han som solgte huset.
Din strømleverandør, everket, tror jeg kontrollerer/feilsøker anlegget gratis, men de reparerer ikke.
Trådstarter
På den ene er det snakk om en bryter som også dimmer hvis man holder den inne. På den andre er det en bryter med tre forskjellige brytere på samme enhet, men ingen dimme mulighet. Hadde det bare vært én så hadde jeg ikke vært bekymra, fordi der skifta vi dimmer delen inni boksen, men når den andre svir og ryker fem dager etter blir jeg litt betenkt.

Skal høre med elselskapet vårt om de kontrollerer
Sitat av Crazy8 Vis innlegg
På den ene er det snakk om en bryter som også dimmer hvis man holder den inne. På den andre er det en bryter med tre forskjellige brytere på samme enhet, men ingen dimme mulighet. Hadde det bare vært én så hadde jeg ikke vært bekymra, fordi der skifta vi dimmer delen inni boksen, men når den andre svir og ryker fem dager etter blir jeg litt betenkt.

Skal høre med elselskapet vårt om de kontrollerer
Vis hele sitatet...
Kan du poste bilde av bryteren? Evt si hvilken leverandør det er snakk om?

Det er veldig mange forskjellige brytere ute på markede.

Og det er også mange forskjellige dimmere for lavspenning anlegg og høyspenning anlegg + noen er laga for glødelamper og noen for spotter.

Så mer info hadde vært greit.
Trådstarter
Jeg skal gjøre det, men er ikke hjemme før på mandag. Det er kona som har rapportert om den siste bryteren! Men på mandag gjør jeg det, og hvis du husker kan du stikke innom å se på bildene! Lurer på om det er Claes Ohsson brytere og det kan jo forklare noe kanskje?
Sitat av Crazy8 Vis innlegg
Jeg skal gjøre det, men er ikke hjemme før på mandag. Det er kona som har rapportert om den siste bryteren! Men på mandag gjør jeg det, og hvis du husker kan du stikke innom å se på bildene! Lurer på om det er Claes Ohsson brytere og det kan jo forklare noe kanskje?
Vis hele sitatet...
Ja, det kan det.
Trådstarter
Kom akkurat på at jeg skulle legge ut noen bilder av bryterne - det blir utsatt til i morgen pga et stykk stuptrøtt menneske. (undertegnede)
Eat to bite?
Curver's Avatar
Sitat av Crazy8 Vis innlegg
! Lurer på om det er Claes Ohsson brytere og det kan jo forklare noe kanskje?
Vis hele sitatet...
De har elko brytere i tillegg, så burde ikke være det. Men de har jo no billig rææl også da.
Om det lukter svidd er det jo greit å ta ut bryteren for å se om ledninger eller noe er svidd bak der? Er jo ikke akkurat slik at en garanti brytes når du tar ut en bryter fra veggen..
Det er greit å få sjekket det fort. Slike ting kan bli ganske varme og er du uheldig kan det blir brann.
Få en annen elektriker til å sjekke med en gang. Lukter det svidd - da kan det være nummeret før brann. Hvis du ikke har god peil selv, så burde du få noen profesjonell til å se på det. Hvis det bare er bryteren, så er det bare å glemme eierskifteforsikring ol. Det kommer ikke til å svare seg. Men viser det seg at det er noe skikkelig galt med hele el.anlegget - så ja, meld det inn til forsikringen så raskt som mulig.
Sitat av Xernox Vis innlegg
Om det lukter svidd er det jo greit å ta ut bryteren for å se om ledninger eller noe er svidd bak der? Er jo ikke akkurat slik at en garanti brytes når du tar ut en bryter fra veggen..
Det er greit å få sjekket det fort. Slike ting kan bli ganske varme og er du uheldig kan det blir brann.
Vis hele sitatet...
garantien ryker ikke, men forsikringen kan. Om du "tukler" med det elektriske anlegget uten at det i ettertid er godkjent av en elektrikker og huset begynner å brenne så kan du miste store deler av forsikringen om dette blir oppdaget.
å vippe ned en bryter håper jeg da virkelig ikke går på å tukle med anlegget?? og er vel ingen som finne ut om han vipper ned bryteren å SER på lederne-
er ikke lov å plukke ned en bryter så lenge den er skrudd fast på/i veggen, da det er en del av den faste installasjonen...

om det er noen som oppdager det er derimot noe annet, men anbefaler ikke noen å gjøre det om du ikke har grunnleggende kunnskap.
har sett noen "DIY" koblinger utført av noen med NULL peil (grøss)
Sitat av wigger Vis innlegg
er ikke lov å plukke ned en bryter så lenge den er skrudd fast på/i veggen, da det er en del av den faste installasjonen...

om det er noen som oppdager det er derimot noe annet, men anbefaler ikke noen å gjøre det om du ikke har grunnleggende kunnskap.
har sett noen "DIY" koblinger utført av noen med NULL peil (grøss)
Vis hele sitatet...
Så du må betale 1000+kr for å få en elektriker til å komme og vippe opp bryteren? Høres tullete ut. Du må da få lov til å se om det er noe bak der som kan lage gnister/begynne å brenne.
jeg har lov, samme med de med fagbrev som elektriker.
men ola normann? nei.
Sitat av Xernox Vis innlegg
Så du må betale 1000+kr for å få en elektriker til å komme og vippe opp bryteren? Høres tullete ut. Du må da få lov til å se om det er noe bak der som kan lage gnister/begynne å brenne.
Vis hele sitatet...
Det er anbefalt å la elektrikkere gå over å sjekke hele det elektriske anlegget i huset ned gjevne mellomrom. På denne måten for du også billigere forsikring. Mange strømselskaper opererer med at de tilbyr å gå over elektriske anlegg; men at de ikke fikser eventuelle feil de finner. Dette må du i så fall betale for.
Ring elektriker... Du har kjøpt hus og dette er en del av greia, vedlikehold. Om du kjenner en elektriker så kan du godt få han til å fikse dette for deg svart da det ikke krever noe dokumentasjon.