Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 6234
Hei!
Jeg innbiller meg allerede at dette er en dårlig idé, men jeg håper allikevel at det lar seg gjøre. Jeg har lest trådene "Planer om lang skjøteledning" og "Lang skjøteledning - vil det funke?", men føler mine planer faller utenfor - jeg føler mine planer er enda litt mer ekstreme.

Min plan
Jeg trenger strøm til å drive en forsterker. Nærmeste kontakt er omtrent 500-600 meter unna. Jeg har skrapt sammen en god del ledninger, se bildene under av de forskjellige ledningstypene jeg har.
http://freak.no/forum/attachment.php?attachmentid=7688&stc=1&d=1277300154

Er det mulig å koble disse sammen til en 500-600 meter lang skjøteledning? Er dette trygt? Hva kan jeg ellers gjøre for å fikse det?

Kan legge til at dette bare skal bli brukt 6-7 timer.
Sist endret av fkoduandiooloco; 23. juni 2010 kl. 15:42.
Hvorfor ikke bruke et stømagregat på bensin? Koster vel 1000/1500kr å leie.. det pleide vi å gjøre når vi hadde diverese fester der det ikke var strøm
Tror jeg ville gjort som tøffel sier og leid et aggregat. Kostnadene for kabel som skal så lang og i tillegg skulle levere strøm til en forsterker blir fort dyrere enn å leie et aggregat.

Og nei det er ikke trygt å bruke vanlige skjøteledninger på et så langt strekk. Skjer det en kortslutning vil aldri sikringen ryke ut før skaden er skjedd på utsyr/personer.
Det lar seg ikke gjøre. Du vil ende med 200 volt på ende stedet, og som SpARxXx sier kabelene vil smelte/brenne opp om du får kortslutning.

Hilsen Elektriker.
Sist endret av Rindal; 23. juni 2010 kl. 16:09.
Det "kan" vell funke med (mykje) større leidningstversnitt? (Sjølv om kostnadane då vil bli ... ein del større)
Sitat av FuzzT Vis innlegg
Det "kan" vell funke med (mykje) større leidningstversnitt? (Sjølv om kostnadane då vil bli ... ein del større)
Vis hele sitatet...
Ja, men verne vil fortsatt ikke løse ut.
Sist endret av Rindal; 23. juni 2010 kl. 16:14.
Du må nok bruke en trafo, som tidligere sagt ender du opp med en alt for lav spenning i enden av ledningen. Pluss at du må ha et MYE større tversnitt på kabelen enn 2 kvadrat eller hva det er.
Nei sjølvsagt. Blitt ein stund sida eg rekna på elektro-relaterte saker, men i det tilfellet så bør ein vell sette inn vern i andre enden. Sjølvsagt, du skal vite kva du driver med då, og forsikringa vil alltids skape problem viss uhellet skjer...

Eg ville også satsa på agregat løysinga, men bare poengterer "potensielle" muligheter.


EDIT: Til Rindal
Sist endret av FuzzT; 23. juni 2010 kl. 16:21.
hva med kostnaden? ei kabelrulle på 25 meter koster vel minst198.- x 24 = 4752.- du kan kjøpe deg et strømagg for det.
haha fikk meg en latter nå ja hehe:P

ja det går" ann, men da må du endre tverrsnitt på ledningen ettersom hvis ikke så får du et jævla spenningsfall. og jeg ville lagdt på litt ekstra på tverrsnittet ettersom alle kobliner er punkter hvor det kan/er fårlig kontakt=mer motstand.
men ja det skal gå ..

4% spenningsfall etter norm.
100m kobberkabel 2.5mm^: R=(0.0175O*600m)/2.5mm^2=4,2 volt.


4,2 volt(spenningsfall) = 230 * 4(norm 4% DeltaUvolt)/100= 9,2 volt=max anbefalt spenningsfall iht norm og du har 4,2 volt spenningsfall så det burde gå greit.

Og for å sjekke om du held deg inna for 4:
230V*0.04=9.2V. Du kan altså ha max. 9.2V spenningsfall.


hva slags størrelse på kursen du skal belaste? 10A eller 16A?
tverrsnitt på skjøteledninger? (eller er det standard 2,5 mm?)
Sist endret av random40348; 23. juni 2010 kl. 16:27.
Sitat av Prognisse Vis innlegg
Du må nok bruke en trafo, som tidligere sagt ender du opp med en alt for lav spenning i enden av ledningen. Pluss at du må ha et MYE større tversnitt på kabelen enn 2 kvadrat eller hva det er.
Vis hele sitatet...
To trafoer, vel.

Det må da være mye lettere å bare kjøpe vanlig strømledning hvor du setter støpsel i ene enden, og stikkontakt i andre enden? Ikke at det er noen spesielt lur løsning det heller, men når du først tar sjansen, mener jeg...

Hvor mange skjøteledninger har du egentlig? Fatter ikke at det er mulig å "raske" sammen 5-600m med skjøteledning :P
Jeg og noen venner prøvde med sjøtledning som var ca 200meter hvis ikke mere, da sjøta vi flere sammen sånn som du har tenkt.

Da smelta stikk-kontakta inni huset og hele strømmen slokna, for det som da hadde kjedd var jo at det ikke ble noe kortslutning før kontakta ble så varm at den begynte og smelte,heldigvis var noen inni huset og fikk gjort noe med det.

Vi leide bare inn et agregat som vi ga 2000,- for altså 250,- hver for en hel helg. bare spurte et byggefirma. dette agregatet var stoort og kunne stå langt unna for å slippe bråket fra den. Da hadde vi lys og annlegg osv i det store teltet=)

Men når elektrikern var hos oss så sa han at det mest farligste var at det kunne ha begynt og brenne innenfor veggen hvis kablene hadde smelta sammen eller stor gnistfare da før sikringen hadde gått.
"xhacktly" du må huske å regne på temperaturen å da ?
husker jeg hadde ett lignende regnestykke på skolen for en stund sia. og i tilleg så har du ekstra spenningsfall for hver gang du kobler kabelen videre til neste, så ville nok anbefalt og gått for en aggregat.

rett meg gjerne opp om jeg er feil (a)
Sitat av xhacktly Vis innlegg
haha fikk meg en latter nå ja hehe:P

ja det går" ann, men da må du endre tverrsnitt på ledningen ettersom hvis ikke så får du et jævla spenningsfall. og jeg ville lagdt på litt ekstra på tverrsnittet ettersom alle kobliner er punkter hvor det kan/er fårlig kontakt=mer motstand.
men ja det skal gå ..

4% spenningsfall etter norm.
100m kobberkabel 2.5mm^: R=(0.0175O*600m)/2.5mm^2=4,2 volt.


4,2 volt(spenningsfall) = 230 * 4(norm 4% DeltaUvolt)/100= 9,2 volt=max anbefalt spenningsfall iht norm og du har 4,2 volt spenningsfall så det burde gå greit.

Og for å sjekke om du held deg inna for 4:
230V*0.04=9.2V. Du kan altså ha max. 9.2V spenningsfall.


hva slags størrelse på kursen du skal belaste? 10A eller 16A?
tverrsnitt på skjøteledninger? (eller er det standard 2,5 mm?)
Vis hele sitatet...
husk at om han strekker en 600meter lang kabel, er lendingene 1200 meter (Det er en ledning fram og en tilbake). Så du kan dobble motstanden, og dermed også spenningsfallet
Utrolig hvor mange her som liksom skal ha det rette svaret.

De fleste her er hvertfall enige om at dette ikke går, og det er bra.

Ser det er en oppi her som nevner 200volt i enden, en annen nevner 4,3 volt spenningstap eller no.. Alt er jo feil.

Det er riktig at det er 4% som er standarden vi følger, som ved 230v blir 9,2 volt.

Så skal vi finne ut hva vi får av spenningstap på en 600 meter lang ledning som vi antar er 1fas (to ledere + evt jord) og er 2,5mm2 i diameter. Vi kan anta at det er en 16A kurs.

Regnestykket blir da:

Unnskyld meg for mangel på riktige tegn osv..

delta U =p*I*2*l*cos phi / A

Spenningstap = 0,0175*16*2*600*1 / 2,5
jeg har satt cos phi til 1, noe som vil være umulig å få til, det vil alltid være litt tap her og, men skitt au... vi vet ikke

Svaret blir: 134 volt ca...

Vi har igjen ca 100 volt...

Og som noen av dere har poengtert.. vernet vil ikke klare å løse ut raskt nok nei, mest sannsynlig ikke i det hele tatt..


Edit. med en kabel på 50 mm2 vil du kunne oppfylle krav om spenningstap.
Sist endret av gsxr600; 25. juni 2010 kl. 00:15.
Tja. Endel eletrisk utstyr switcher om til 110 volt automagisk, men serriøst. Dette er bare å glemme. Skaff agreggat...
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av Halalgeir Vis innlegg
Tja. Endel eletrisk utstyr switcher om til 110 volt automagisk, men serriøst. Dette er bare å glemme. Skaff agreggat...
Vis hele sitatet...
Sant

Men en annen ting.
Skjøteledninger er som regel mange-trådet 1.5mm2...

Bare for å hjelpe og vise til at svaret blir helt jævlig..

Lei aggregat!


Oste Hovel
Med tanke på et aggregat bør dere huske på å finne et som leverer jevn strøm hele tiden dersom det er snakk om ømfintlig utstyr. De fleste aggregater som blir solgt til privatpersoner brukes gjerne til mobile sager(som kappsag) og annet småtteri for å bygge en hytte f.eks. Dersom dere ikke har et aggregat som kan levere jevn strøm hele tiden til f.eks en tv eller lignende må dere huske på å skaffe et sånt et.

De som har brukt aggregat og kappsag har sikkert lagt merke til at aggregatet går tyngre akkurat da man starter opp. Noe jeg har lært, men skal ikke sies jeg kan noe særlig om strøm.
Sist endret av CorLeX; 3. juli 2010 kl. 01:07.
Det er også Ik2pmin som ikke vil bli oppfylt. Kortslutningsstrømmen skal være 5x merkestrøm på en B-Automat, eller 10x merkestrøm ved bruk av en C-Automat.