Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 4044
Eg ble for en ukes tid siden tatt i 94 i 60 sone og fikk inndratt førerkort.

Det var ett langt oversiktlig strekk på 2 km,ingen veier som kom inn på det strekket. Har vært en barnehage som har lagt i nærheten tidligere og vært grunn for at det var 60,men den er nedlagt for 5 år siden og de har ikke klart å sette opp farsgrensen enda.Tjener nok for godt for at de er interessert.
Eg tok en forbikjøring,politiet så det og må ha tatt meg akkurat på det høyeste, eg hadde allerede begynnt å bremse ned til en passe fart før eg så de. Har ingen prikker og la meg flat,så politiet mente det kom til å bli 6 mnd uten lappen.

Spørsmålene eg håpte å få svar på er:

-Er det noe formildene og ta forbikjøring?

-Noen som vet om lasere trekker fra selv eller politiet som skal ta minus 3 km/t?

- Må man kjøre opp på nytt igjen eller får man lappen tilbake i posten?

- Bot ved rundt 400k i inntekt?

- En måte på i det heletatt komme seg unna straffen? =)
Fartsgrensen var 60km/t, ikke 100, ikke 90, ikke 70 men 60. Holder du den ikke og blir tatt kan du ikke slippe unna den. At du ikke følgte fartsgrensen er ditt eget problem. Du kan ikke selv vurdere hvor fort du kan kjøre enkelte strekninger...
Sitat av dstyle Vis innlegg
-Er det noe formildene og ta forbikjøring?
Vis hele sitatet...
Nei. Det er like fullt ulovlig.

Sitat av dstyle Vis innlegg
-Noen som vet om lasere trekker fra selv eller politiet som skal ta minus 3 km/t?
Vis hele sitatet...
Du har krav på å se målingene, og fra disse målingene skal det trekkes i fra. Så vidt jeg vet er det noe som subtraheres etterpå.

Sitat av dstyle Vis innlegg
- Må man kjøre opp på nytt igjen eller får man lappen tilbake i posten?
Vis hele sitatet...
Når du mister lappen i så lang tid som det du har gjort, må du ta både teoretisk prøve og oppkjøring på nytt.

Sitat av dstyle Vis innlegg
- Bot ved rundt 400k i inntekt?
Vis hele sitatet...
Hva tenker du på? Om du mener en minimerende bot siden du har 400.000,- i inntekt, så nei. Du tjener mer enn godt nok til å betale boten du får.

Sitat av dstyle Vis innlegg
- En måte på i det heletatt komme seg unna straffen? =)
Vis hele sitatet...
Nei. Med mindre laseren ikke har hvert rutinemessig kontrollert.
Sist endret av Restyle; 18. april 2010 kl. 19:46.
Min mor ble tatt i 63km/t i 60 sonen, etter det ho fikk høre var ting som skal bli substrahert allerede tatt med i bilde. Så hun kjørte nok i 66 elns. Unasett 500kr i bot.
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
Sitat av dstyle Vis innlegg
-Er det noe formildene og ta forbikjøring?

-Noen som vet om lasere trekker fra selv eller politiet som skal ta minus 3 km/t?

- Må man kjøre opp på nytt igjen eller får man lappen tilbake i posten?

- Bot ved rundt 400k i inntekt?

- En måte på i det heletatt komme seg unna straffen? =)
Vis hele sitatet...
1. det kan være det, ja, men det er mer unntaket enn regelen. du får prøve å argumentere og sende inn en søknad etter du har fått straffen din og se om kanskje en politijurist føler med deg. jeg kan bekrefte selv at dette har fungert tidligere, men igjen, mer unntaket enn regelen.

2. det du ser er det du får. står det 94 på laseren, så er det det politiet går ut ifra.

3. så lenge du får 6mnd eller mindre, så slipper du å kjøre opp igjen.

4. sannsynligvis 10.000,-, det er ikke slik at du får større bot jo mer du tjener. det gjelder bare ved alkoholpåvirkning.

5. nei, det er det nok ikke.
Det dere snakker om ang førerprøve osv. Det har vel en del å si om man er på 2 års prøvetid eller ei. Som alle har når de har fått lappen.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Sjekk her:http://www.dinside.no/386308/tap-av-...0-50-og-60sone

3-6 Måneder sier tabellen, om den stemmer, aner jeg ikke.
Sist endret av Fleff; 18. april 2010 kl. 20:03.
Trådstarter
5 2
takk for svaret somnium, du svarte saklig og ikke fordømmende.

til spelley: eg vet at eg brøt loven og skal ta straffen. eg var på langtur og bilen foran lå under farsgrensen,eneste logiske stedet var den strekningen der det var fint og oversiktlig, istedenfor å ligge i lang tid å plage meg over en som skal ligge under grensen. tråkket for hardt på pedalen,men hvis eg skal kjøre forbi en som ligger i 50-55 i en 60 sone uten å gå over grensen må eg ha ett ekstremt langt strekke. Pleier ikke kjøre ekstremt,men spekulerer gjerne i å ligge rundt 10km\t over grensen hele veien på langtur så lenge forholdene tilsier det.

til Restyle: tenkte ikke at eg skulle slippe unna bot eller få en liten,men har vel forstått at hvis man mister lappen så regnes boten utifra inntekt,mulig det er feil,men tenkte det finnes nok flere med lik inntekt som har gjort samme feil.

til skolms: har hatt lappen i 9 år så satser på eg slipper oppkjøring på nytt
Selvsagt er det ulovlig å kjøre fortere en fartsgrensen, men det er ganske forståelig at man kan bli irritert når alt annet tilsier at man har kjørt forsvarlig, bortsett fra en 5 år gammel nedlagt barnehage.
drQ
Egendefinert
For å ta ting systematisk:
Sitat av dstyle Vis innlegg
-Er det noe formildene og ta forbikjøring?
Vis hele sitatet...
Tja, det kan være. Dersom en ellers aktsom forbikjøring har gått litt fort, kan du kanskje få noe avslag. Men du skal holde fartsgrensen ved forbikjøring, så at dette har noen reell betydning med mer enn 5-10 km/t over grensen tviler jeg på.

Sitat av dstyle Vis innlegg
-Noen som vet om lasere trekker fra selv eller politiet som skal ta minus 3 km/t?
Vis hele sitatet...
De gamle laserapparatene trakk automatisk fra, og tallet på displayet var altså allerede redusert. De nye laserne viser både målt hastighet (stort) og med fratrekk (blant annen info i displayet).

Sitat av dstyle Vis innlegg
- Må man kjøre opp på nytt igjen eller får man lappen tilbake i posten?
Vis hele sitatet...
Det spørs om du er innenfor prøvetiden (2 år fra du har fått lappen).

Sitat av dstyle Vis innlegg
- Bot ved rundt 400k i inntekt?
Vis hele sitatet...
Dette er det standardsatser på, ikke etter inntekt. Det kan kanskje være noen formildene/skjerpende omstendigheter her, men jeg tviler på at politiet gidder bry seg noen av veiene med mindre det er helt åpenbart.

Standardsatsen ved 94 km/t i 60-sone er 9 000,- i forelegg, 11 000,- i påstand dersom det blir hovedforhandling (du ikke akspeterer forelegget).

Sitat av dstyle Vis innlegg
- En måte på i det heletatt komme seg unna straffen? =)
Vis hele sitatet...
Ved å la være å begå lovbruddet.


Nei, jeg henviser ikke til kilder. Det blir det litt for mange av, på forskjellige steder.