Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  75 6638
Sitat av GibsonLes Vis innlegg
Droppa ut av skolen etter ungdomsskolen, smarteste jeg har gjort...

Bare fordi at du ikke har VGS betyr ikke det automatisk at du må vaske dritt resten av livet, tåpelig utsagn..
Vis hele sitatet...
Ser du er 19 år ifølge profilen din. Tipper du vil angre sterkt på valget ditt om noen få år.

Ontopic: Hvis du er dritlei så sjekk ut diverse yrkesfaglige retninger. Du har mange valg. Snakk med rådgiveren din og forklar hvordan du føler det med skole. H*n vil sikkert ha noen råd å komme med.
Fordi?
Fast jobb og god lønn, masse fint på CV'en min og en arbeidsmoral som ikke ligner griz1.

Har ingen planer for å bli direktør for Jarlsberg heller, suits me perfect.
Det finnes mange unntak fra regelen om at man BØR ta VGS. Broren min klarer seg greit uten å ha fullført noe, men jeg tror han til tider angrer på at han ikke fullførte noe, for det er mye vanskeligere å skaffe gode jobber selv om det ikke er umulig.
For min del kan jeg si at 9 år grunnskole var det jeg trengte for å bygge en kjempebra fremtid. I dag er jeg sjef for flere som har både høyskole og universitets utdannelse. Er også medeier og grunder i ett firma som har en meget bra verdi.

Ser på meg selv som ett lite unntak, så dropp for all del ikke skolen om du ikke har en skikkelig backup plan.
"Latskap lønner seg nå, men arbeid lønner seg senere."
Hvis du vil ende opp som en boms som sitter hjemme og trykker på fjernkontrollen , lever på trygd og jobber med å plante blomster i byparkene så værsågod. Er jo ikke mulig å holde deg igjen fra å gjøre dette men det anbefales sterkt å skaffe deg en utdanning. I mitt syn er det utakknemlig , jeg synes det er respektløst å drite i muligheten til å bli hva faen du vil , når det sitter over 9000 stakkars russer-kids i slummen og råtner som aldri kan få muligheten til å gå på skole.
Er da ikke slik at man ta utdanning for å tjene gode penger. Kjenner et par folk som har godt over gjennomsnittlig inntekt, endten uten utdanning eller i jobb der den utdanningen de har har mindre relevanse. Vet også om flere folk som har gått opp til fagbrev, uten relevant retning på VGS, men tatt igjen som privatist etter noen år i praksis.
Men vil uansett ikke annbefale noen å hoppe over VGS, jeg synes for min del at det var en knall tid der man ble kjent med mye folk og gjorde mye morsomt. Synes for min del at VGS var en del mere avslappende en ungdomsskole, men kommer vel litt ann på hvor godt man vil prestere
Har du en jobb klar så grip etter den med begge armene. Arbeidserfaring er det beste du kan få.

Hvis ikke så fortsett og gå på skole.

Verste du kan gjøre er og ta deg et fri år etter min mening. Du vil sannsynligvis ende opp som meg og bruke livet ditt på og kommentere poster på freakforum.no hehe. Ikke så gale det i grunnen
Sitat av Dusjkabinett Vis innlegg
Hvis du vil ende opp som en boms som sitter hjemme og trykker på fjernkontrollen , lever på trygd og jobber med å plante blomster i byparkene så værsågod. Er jo ikke mulig å holde deg igjen fra å gjøre dette men det anbefales sterkt å skaffe deg en utdanning. I mitt syn er det utakknemlig , jeg synes det er respektløst å drite i muligheten til å bli hva faen du vil , når det sitter over 9000 stakkars russer-kids i slummen og råtner som aldri kan få muligheten til å gå på skole.
Vis hele sitatet...
Hahaha, snakk om å overdramatisere...
Å gå på skole gir ikke en sikkerhet for å bli hva du vil...
Jeg droppa utav skolen for å gjøre det jeg vil, betyr det at jeg ikke bryr meg om de 9000-russer kidsa som aldri får lov til å gå på skole?
Latterlig
Å droppe ut av skolen fordi du ikke vil gå på skolen er generelt en fullstendig idiotisk ide.

Å droppe ut av skolen fordi du har noe annet du vil gjøre kan være en god ide.


Synes egentlig det samme gjelder for veldig mye; negative valg er farlige.
Sær som enhver
Bangfish's Avatar
Sitat av sh1bby Vis innlegg
Jeg vil som de andre - anbefale deg til å gå videre. Fullfør ungdomsskolen og prøv å kanskje ta ett friår med jobbing før du går vgs? Virker som du er skolelei. Og da kan det være greit med en liten pause.

En annen ting du må ha i mente er alderen din. Du er ikke myndig enda og kan ikke jobbe på f.eks rema. Man må være 18 for å kunne selge tobakk/alkohol, men det er noen butikker som ansetter noen varestablere/hylleryddere og her trenger man ikke være myndig. (Unntatt at du ikke kan operere papp pressemaskinen, er 18års grense på den og). En annen ting du må være litt obs på også er at det er veldig mange arbeidsgivere som er skeptiske til folk under 18 pga nesten ingen jobberfaring, modenhet osv. (Jeg sikter ikke til modenheten din, men den generelle rammen for 16 åringer og deres modenhet sett på fra landsbasis er dessverre ikke så veldig høy.) Vil anbefale deg å mekke sammen den beste cv'n du kan og om du har hatt noen sommerjobber osv, så burde du ha attester på dette. Møt opp personlig, kle deg respektabelt og vis deg fra din beste side! Lykke til!
Vis hele sitatet...
Jeg vil også anbefale dette friåret, hvis du er skolelei. Jeg begynte å jobbe som avisbud da jeg var 13, og gikk over til matbutikk like etter jeg fylte 15. Butikker ansetter som regel ikke ungdommer under 16-17 år gamle, og hvis de gjør det, blir det ofte lite jobbing. (1-2 dager i uka). Jeg tjener OK til å gå på skole, det blir litt ekstra lomma. Tjener 6-7k for å jobbe 10-12 kvelder i mnd.

Som et lite svar på det siterte innlegget i denne posten:
Jeg brukte pappressa på jobben da jeg var 15 år. De sa aldri noe om aldersgrense, men det kan jo være det, siden denne maskina lett river av deg armen, eller skader deg lett på en eller annen måte..

Personlig ville jeg hoppet rett over til vgs etter 10. klasse. Velger du yrkesfaglig har du et stort utvalg av fag som passer deg. (hvertfall i sentrale områder). Du kommer ikke til å angre på dette. Jeg trivdes svært godt på ungdomsskolen, men så straks at vgs var mye bedre.
Har selv en venn som var veldig skolelei og tenkte nettopp det samme som deg. Han ble overtalt til å gå vgs uten friår. Nå trives han veldig godt på skolen, samtidig som karakterene hans har blitt betydelig bedre. (fra 2,3 på undomsskolen til 4-5 vgs). Han angrer ikke et sekund!

Om du velger å ta vgs rett etter 10. klasse, vil jeg anbefale å skaffe en jobb ved siden av skolen. Det tar på helsa, ja, men du lærer mye og får veldig stor økonomisk frihet. Når jeg snakker om "tar på helsa", er det ikke mye fysiske varige skader, men det å jobbe fra 15 om dagen til 23 om kvelden, når du skal opp 6 dagen etter for å gå på skole. Alikevel vil jeg anbefale en ekstra-jobb som evt. ikke er så fysisk krevende.

Jeg vil bare nevne noen fordeler ved Vgs:
  • Du har MYE mer frihet enn på ungdomsskolen
  • Du kan velge fagene du har lyst til å ta, med kun noen få obligatoriske
  • Du får stipend
  • Du har bedre lærere
  • Du kommer til å trives, ganske sikkert
  • Du vil ha en sikrere framtid, og få et ordentlig yrke
  • Du ender altså ikke opp med en drittjobb du går lei av etter 1/2 år
Jeg ender opp med i likhet som de fleste andre innleggene, at du bør ta vidregående, og vil få et annet syn på skolen samtidig som de sannsyligvis blir de beste årene i ditt liv!
Sist endret av Bangfish; 15. desember 2009 kl. 23:57.
drQ
Egendefinert
Sitat av GibsonLes Vis innlegg
Droppa ut av skolen etter ungdomsskolen, smarteste jeg har gjort...

Bare fordi at du ikke har VGS betyr ikke det automatisk at du må vaske dritt resten av livet, tåpelig utsagn..
Vis hele sitatet...
Så fordi det gikk bra med deg går det bra med alle?

Det er nok ikke nødvendig å overdramatisere som noen har gjort, jeg kjenner selv til folk som har klart seg brukbart uten videregående, etter det jeg forstår. Du er tydeligvis også en sånn en. I hvert fall i øyeblikket.

Å droppe ut betyr ikke at man automatisk blir trygdesnylter eller heroinist, men jeg er overhodet ikke i tvil om at flertallet som dropper ut angrer på valget sitt, før eller senere. Eller i hvert fall burde det.

Selv om man "lykkes" er risikoen ofte en helt annen enn for de som måtte ha en utdannelse. Selv om man har/får en jobb man trives med, er det ikke gitt at det kommer til å være slik hele livet. Alle har vel sett innslagene om nedlagte fabrikker/verft/tilsvarende, der hundrevis av ansatte settes på gaten. Jeg oppfatter mange av de typisk lavutdannelsesjobbene som noen av de mest utsatte for endringer - utflagging, modernisering/automatisering og nedlegging. I tillegg er de gjerne mindre attraktive å skulle ha i 50 yrkesaktive år.

En utdannelse er soleklart et godt kort å ha på hånden hvis noe slikt skulle skje. Det gjør sannsynligvis omstilling i seg selv lettere, og sannsynligvis mindre nødvendig.

Jeg sier ikke at din jobb er slik, mest sannynlig ikke. Men jeg har liten tro på at du vil kunne bli værende i 50 år, uten noen form for omstilling.


Å droppe ut gir kanskje 3+3 år (VG + Bachelor) ekstra arbeidserfaring. Det kan være gunstig i konkurranse mot en 25-åring rett ut fra en høyskole. Men i det øyeblikk det står mellom en 30-åring med 7 års arbeidserfaring + bachelor og en 30-åring med 13 års arbeidserfaring og kun ungdomsskole ville nok jeg gått for den med utdannelse. Og dette vil bare øke jo eldre man blir. Arbeidserfaringen blir fort spist opp, utdannelsen blir det aldri.

På det litt mer spekulative planet antar jeg at utdannelsen også vil være en klar fordel, for sin egen mentale del, når videreutdanning/kursing blir aktuelt. Og det er det vel i de fleste bransjer.


I denne diskusjonen synes jeg også det er på sin plass å nevne noe enkelte såvidt har kommet med. Tanken på å droppe ut fra ungdomskolen er nok en tanke mange har hatt. Jeg tror litt av bakgrunnen er at mange ikke trives på ungdomsskolen. Min egen oppfatning, og mitt inntrykk av svært mange andres oppfatning, er at videregående blir noe helt annet. En langt mer hyggelig opplevelse enn de tidligere årene.

Selvfølgelig er det fortsatt skole, og det blir nok ikke mer enn det man gjør det til selv. Men uansett synes jeg man skal prøve.

Man har tross alt langt mer å tape på å droppe ut enn på å gjøre et forsøk på å fortsette på skole.
Vidregående skole er som og holde bæsjen inne forlenge.Den er vond og få ut, men ut må den..
Når den endelig er ute så sitter du igjen med en utrolig herlig følelse i arslet.
Og til slutt innser du at det er likegreit og få det ut så raskt som mulig.
Sitat av GibsonLes Vis innlegg
Hahaha, snakk om å overdramatisere...
Å gå på skole gir ikke en sikkerhet for å bli hva du vil...
Jeg droppa utav skolen for å gjøre det jeg vil, betyr det at jeg ikke bryr meg om de 9000-russer kidsa som aldri får lov til å gå på skole?
Latterlig
Vis hele sitatet...
Det kommer selfølgelig opp til hva du har lyst å gjøre. Og det å gå på skole gir deg utrolige kjangser til å bli NESTEN hva du vil da , unnskylder mine feil , flisespikker.
om du vil ta et friår med jobbing, så kan jeg anbefale deg å kontakte et flyttebyrå angående jobb . .
orker ikke begynne med moralpreiken om at skole er bedre en å drive dank siden det allerede er 4 sider på denne tråden om akkurat det . .
lønna ligger på 1200,- pr døgn . . å du kan jobbe så å si hele tiden om du vil . . å har veldig frie arbeidstider . .
prøv å kontakt Hasselberg Transport om du vurderer forslaget (:
Sitat av Skummetmelk Vis innlegg
Vidregående skole er som og holde bæsjen inne forlenge.Den er vond og få ut, men ut må den..
Når den endelig er ute så sitter du igjen med en utrolig herlig følelse i arslet.
Og til slutt innser du at det er likegreit og få det ut så raskt som mulig.
Vis hele sitatet...
så sant, så sant!
Props for dritfet analogi!
Sist endret av fetter; 16. desember 2009 kl. 15:27.
Videregående er også for sosialisering!

Det er mange pene jenter og my bra festing du vil gå glipp av.
Sofistikert ung mann
Spankyboii's Avatar
Sitat av Ehapuz Vis innlegg
Videregående er også for sosialisering!

Det er mange pene jenter og my bra festing du vil gå glipp av.
Vis hele sitatet...
Dette er vel et bra poeng?

bra nok til å velge vidregående
▼ ... over en uke senere ... ▼
Gå på VGS, dritkjedelig å ta opp fag. Trust me.
Sitat av Ehapuz Vis innlegg
Videregående er også for sosialisering!

Det er mange pene jenter og my bra festing du vil gå glipp av.
Vis hele sitatet...
Sant sant. Mye fett som foregår på VGS utenom selve skolen. chicks, øl, fest, ut på tur++ mye gøy egentlig savner det faktisk

Og skolen blir annerledes på VGS enn ungdommsskolen også, er ikke akkurat det samme. Min erfaring: gikk fra timer med tavle og forelesninger og kjeeeedelige greier til en del morsommere undervisning. Mye praktisk, morsomme prosjekter, slacking og sånt. Gikk yrkesfag da, kanske noe med saken å gjøre, men siden du er så skolelei burde du prøve det og??
Juni0r's Avatar
Trådstarter
Ok,
har lest utrolig mange bra innlegg her. Har bestemt meg for å gå VGS. Men jeg har et lite spm. er utrolig interesert i data. Jeg syns det er utrloig morro når jeg får til ting på data, og sette sammen komponenter, mm. Er det noe å "utdanne" seg i, noe man kan tjene penger på med data? Evt. kanskje (hvis man er heldig) få en 'kontrakt' eller hva man vil kalle det, med f.eks. Intel/Amd Geforce og forskjellige som selger pc komponenter og selge det videre for en rimelig penge, er det kanskje noe å satse på og tjene penger på, eller er det veldig skjeldent det går bra. Sitter også alltid å drømmer om et flax lodd elns på noen millioner Kroner
Sist endret av Juni0r; 31. desember 2009 kl. 01:46.
IKT eller Elektro, det høres ut som det er noe for deg. Der får du muligheten til å jobbe med datamaskiner og øvrig elektronikk. For å tjene mye penger må du ta høyere utdanning, men videregående hjelper deg på lang vei!
Ikke gjør det!

Jeg kan garantere deg at du kommer til å angre når dine gamle venner (og de blir gamle FORT) begynner å studere, jobbe eller reise. De får en intern humor, snakker om felles ting DE har opplevd sammen, de knytter seg stadig sterkere sammen, mens du i beste fall jobber på Gilde med minstelønn og jobber rævva av deg.

Du aner ikke hvor mye det ødelegger å droppe ut før vgs, IKKE GJØR DET!

Men bra at du lufter forslaget her, kanskje du kan få noen gode tips om hva du kan velge deg etter ungdomsskolen osv. Kanskje du er en sånn får som lærere kaller "smarte", men som "ikke klarer å gjøre det bra på skolen på tross av at du ER en flink fyr".
Hold deg på skolen, det er ikke så veldig ille.
Ta deg et friår etter VGS til verdensomseiling.
Da ser du frem til dette i de tre årene, og overlever

Lykke til med valget ditt
Sitat av Juni0r Vis innlegg
Ok,
har lest utrolig mange bra innlegg her. Har bestemt meg for å gå VGS. Men jeg har et lite spm. er utrolig interesert i data. Jeg syns det er utrloig morro når jeg får til ting på data, og sette sammen komponenter, mm. Er det noe å "utdanne" seg i, noe man kan tjene penger på med data? Evt. kanskje (hvis man er heldig) få en 'kontrakt' eller hva man vil kalle det, med f.eks. Intel/Amd Geforce og forskjellige som selger pc komponenter og selge det videre for en rimelig penge, er det kanskje noe å satse på og tjene penger på, eller er det veldig skjeldent det går bra. Sitter også alltid å drømmer om et flax lodd elns på noen millioner Kroner
Vis hele sitatet...
Vell IKT er en data linje, hvis du liker data så godt at du kan sitte på det 8+ timer vær dag på skolen så er det ikke noe problem. Jeg har gått der og du vill lære deg Regnskaps program og Microsoft Office pakken + service og drift. Men for å komme dit må du gå 1 år på vgs, nesten uansett kossn linje du velger (se selv på vilbli.no) Hvis du velger deg for IKT så ville jeg ha valgt 1 år der du skjenner mange og noen nice chicks i, dette vill forbedre året ditt da du er litt lei, med mindre du har dårlige karakterer og velge en linje der man kan lettere få bedre karakterer for å få kommet deg inn på IKT . (nei jeg er ikke ironisk ) Eller så har du Service og Samfertsel elns? Går litt mere ut på kundebehandling og sikkerhet osv og den type ting, correct me wrong. Du kan jo lese litt mere om det og evt ta kontakt med rådgivern din på skolen, selvom dem er sint i timen er dem snill når du spørr om veilednings hjelp lykke til!
Sist endret av eskil2k; 31. desember 2009 kl. 19:35.
Tro meg jeg skal ut i lære til neste år Min tid på VGS 1 og 2 har vært utrolig morsomme det er noe med VGS at du føler deg og blir behandlet mer voksen enn på ungdomskolen. Lærerene er hyggeligere og lettere og snakke løst med, og medelever er hyggelige. Du får nye vennekretser og nye mennesker og feste/snakke/eller bare "henge" med.
For all del ikke drop VGS. du kommer nok til og angre