Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 4803
I går så var jeg en tur på den amerikanske ambasen for å søke visum, og de skulle ha overraskende mye informasjon om meg for å la meg søke om å få oppholde meg i landet dems over en lengre periode. -Ubehagelig mye faktisk.

På flyet på vei tilbake så måtte jeg også vise legitimasjon, selv om jeg ikke hadde sjekket inn bagasje. Og han som boardet flyet oppførte seg som det var en selvfølge at han skulle få se bankkortet mit.

Dette fikk meg til å tenke på om han egentlig har krav på å se det da, og hvis ikke så er jeg egentlig i min fulle rett å be ham dra dit sola ikke skinner. Et bankkort eller legitimasjon innehar nemlig informasjon som er veldig privat og ikke bør deles ut til hvem som helst ettersom det kan missbrukes ganske grovt.

Det virker nesten som om enhver person som jobber i et serviceinstilt yrke hvor man blir utdelt en uniform tror at han/hun er i sin fulle rett til å be om å få se legitimasjonen til kundene på stedet.

Så vidt jeg er fortstått er det vel egentlig bare politiet som har denne retten. Eller hvordan er egentlig lovverket her, og hva synes dere om dette?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Du kan nekte å vise legitimasjon på flyplassen. Resultatet blir at du ikkje kjem deg på flyet. End of story.
Nå er det strengt talt ikke en menneskerett å kunne fly. Sikkerheten er stor på flyplasser, av naturlige grunner. Ser ikke helt problemet ved å vise legitimasjon på flyplassen, han gjorde bare jobben sin.
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Jeg ser egentlig ikke problemet med å vise legitimasjon noen steder. Det beste er da å være medgjørlig? Du kommer lenger på den måten.
Flyselskapene har sin egen policy angående plikt til å vise legitimasjon og i det øyeblikket du kjøper en billett igjennom dem godtar du dette som en del av "kontrakten" du inngår ved å kjøpe billetten.
Det står som regel i avtalevilkårene eller generelt på siden deres.
Men vet dog ikke om det strekker seg så langt som bankkort, er fullt i deres makt å forlange det om det som sagt står i denne avtalen.
Og når det gjelder innreise i USA så har de veldig "strenge" regler med mer hull enn en sveitserost men som er ganske striks for legitime personer, noe de igjen er i sin fulle makt til å ha og forlange da det ganske enkelt er deres land...

Håper det hjelper.

Peace.
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Hva med å bare bruke førerkortet som legitimasjon? Med mindre du tror karen på flyplassen er i stand til å huske ditt 11-sifrede personnummer etter en kjapp titt, er det ikke noe personlig informasjon der.
Trådstarter
Jeg forstår poengene deres, men dere ser ut til å ha missforstått meg. Nøyer meg med å gi wolty et kvalitetspoeng og si at jeg var ute etter en teoretisk og prinsipiell diskusjon.
regner med at du kan vise passet isteden? og der står ihvertfall ikke kontonr. o.l!
Fra en personlig synsvinkel syns jeg det er greit at de har alle disse forholdsreglene, ikke at de fungerer om du vet hva du gjør men de har et formål, om ikke det de er ment for...
Jeg kan for eksempel ta med meg minst 6 våpen (som jeg kommer på i farta) som er spessielt dødelige om du vet å bruke dem men som du ikke kan bli stoppet for av hverken fly kontroll eller politi og kunne smuglet uendelig mange våpen som hvem som helst kunne brukt ombord på diverse måter jeg helst ikke vil oppgi men et enkelt eksempel alle kan finne ut om er jo keramikk kniver.

Men poenget mitt er dette:

Flyplasser er spessielt sårbare mål for biologiske våpen og vil iløpet av timer kunne spre et dødelig virus over så og si hele planeten, ikke at dette stopper de som vet hva de gjør men det stopper ihvertfall usikre amatører og gjør ofte at "halv profesjonelle" men dårlig trente "terrorister" ofte blir nervøse og avslører seg selv.

Så var det flyene i seg selv, en boing 747 har mer destruktiv kraft enn en lastebil med TNT og du kan styre den inn i nesten hva som helst, pluss at de er perfekte mål for gisseltagere da de er mobile og vanskelige å innta, igjen ikke noe man har lyst til at noen skal ha muligheten til å gjøre men fortsatt hindrer det bare amatører.

Men, til tross for at det kun hindrer amatører sørger det i alle fall for at vi slipper å lese om flykapringer og fly styrter i bebodde områder hver eneste uke, for å gjøre det riktig må det kapital og planlegging til og det sørger som regel for at de avslører seg selv før de får gjort ugjerningen.

Når det gjelder det å vise legitimasjon på flyplassen mener jeg at det burde holde lenge med pass da de ikke får noe mer brukbar informasjon fra kredittkortet ditt uansett da et kredittkort er mye lettere å forfalske enn et norsk pass (har personlig aldri opplevd at noen har krevd det), og kan ikke forestille meg at de ikke lar deg fly om du sier at du ikke har et kredittkort på deg, så sant du ikke legger det å skåla med nøklene eller i lommeboka på tur igjennom detektoren XD

Vil også påpeke at bombingen av world trade center ville vært noe som en bra ting da det egentlig ikke er noe annerledes enn befolkningen gjorde i Vietnam under krigen, nemlig forsvare sitt eget land på en hver mulig måte.
For en gangs skyld er det ikke bare amerikanerne som dreper sivile for å understreke at de mener alvor.
Men mener også selv etter å ha sett videoene av tårnene falle et par ganger at fysikken rett og slett ikke stemmer og at hele hendelsen var iscenesatt.

Kommer ikke på så mye mer å skrive for øyeblikket men dukker nok opp mer enn nok mot argumenter ^^

Peace.
Sitat av Guffah Vis innlegg
Jeg forstår poengene deres, men dere ser ut til å ha missforstått meg. Nøyer meg med å gi wolty et kvalitetspoeng og si at jeg var ute etter en teoretisk og prinsipiell diskusjon.
Vis hele sitatet...
Men du vil ikke bidra til å oppklare misforståelsen?

Slik jeg ser det var ihvertfall utgangspunktet ditt for diskusjonen rundt visning av ID-kort rimelig dårlig. Ingen som tvinger deg til å fly - ergo ingen som tvinger deg til å vise ID. Det å vise ID er for sikkerhetens skyld.

Pass, førerkort og noen andre korttyper foruten bank-ID er også gyldige i slike sammenhenger. Norge har ikke noe system for nasjonalt frivillig/ufrivillig ID-kort system slik som mange andre land (hvis vi ser borta fra passet da). Ingen som krever bank-ID eksklusivt.

Skal diskusjonen her være meningsfull må du nesten gi oss litt bedre utgangspunkt å diskutere fra...
Sist endret av Kinseek; 20. november 2009 kl. 14:00.
Trådstarter
Sitat av Kinseek Vis innlegg
Men du vil ikke bidra til å oppklare misforståelsen?

Slik jeg ser det var ihvertfall utgangspunktet ditt for diskusjonen rundt visning av ID-kort rimelig dårlig. Ingen som tvinger deg til å fly - ergo ingen som tvinger deg til å vise ID. Det å vise ID er for sikkerhetens skyld.

Pass, førerkort og noen andre korttyper foruten bank-ID er også gyldige i slike sammenhenger. Norge har ikke noe system for nasjonalt frivillig/ufrivillig ID-kort system slik som mange andre land (hvis vi ser borta fra passet da). Ingen som krever bank-ID eksklusivt.

Skal diskusjonen her være meningsfull må du nesten gi oss litt bedre utgangspunkt å diskutere fra...
Vis hele sitatet...
Jeg kan være enig i at utgangspunktet er dårlig, og jeg er allerede klar over at det ikke er noen som tvinger meg til å fly, men takk for at du påpepeker det.

Jeg er forsåvidt enig i at man bør vise ID-Kort når man skal ut og fly, og jeg takker wolty for at han påpekte at når jeg kjøper billett hos dem så godtar jeg automatisk en del betingelser. De kan dermed fint forvente at jeg skal vise dem ID-kortet mit i det jeg skal ombord i flyet.

http://www.aftenposten.no/reise/article1661580.ece

Sitat av Guffah Vis innlegg
Så vidt jeg er fortstått er det vel egentlig bare politiet som har denne retten. Eller hvordan er egentlig lovverket her, og hva synes dere om dette?
Vis hele sitatet...
Som jeg skriver her så lurer jeg på om det er noen andre enn politiet (og flyselskapene) som kan kreve å få se ID-Kort?

F.eks. når man først er kommet inn på et utested, kan de som jobber for sjenkekontrollen faktisk kreve å få se ID-Kort?

Har ordensvakter lov til å ta fram ID-kortet dit, gitt at man f.eks. havner i slosskamp og blir lagt i bakken, eller f.eks. blir slått ned?

Har ambulansepersonell lov til å ta frem ID-Kort? (De burde vel egentlig ha lov til det for å kunne kontakte nærmeste pårørende.)

osv.
Sist endret av Guffah; 20. november 2009 kl. 17:09.
Jeg kan kreve at du legitimerer deg hvis du for eksempel skal inn i mitt hus. Det er mitt hus, og mine betingelser. Det samme gjelder andre private steder og foretak som tilbyr et produkt eller en tjeneste som du vil ha.
Sitat av Guffah;1554944[/QUOTE
F.eks. når man først er kommet inn på et utested, kan de som jobber for sjenkekontrollen faktisk kreve å få se ID-Kort?
Vis hele sitatet...
Såklart. Det er jo påbudt at innehaverne av skjenkebevilgninger skal foreta ID-kontroll ved inngang og logisk nok sjekke flere ganger om de er i tvil om en person har kommet inn uten lov. De er altså både påbudt og har sin egen rett (du befinner deg på privat område under deres premisser) til dette.

Sitat av Guffah;1554944[/QUOTE
Har ordensvakter lov til å ta fram ID-kortet dit, gitt at man f.eks. havner i slosskamp og blir lagt i bakken, eller f.eks. blir slått ned?
Vis hele sitatet...
Hvilke "ordensvakter"? Vektere har ikke lov å ransake.

Sitat av Guffah;1554944[/QUOTE
Har ambulansepersonell lov til å ta frem ID-Kort? (De burde vel egentlig ha lov til det for å kunne kontakte nærmeste pårørende.)
Vis hele sitatet...
Jeg antar de har lov til det.
Sitat av Kinseek Vis innlegg
F.eks. når man først er kommet inn på et utested, kan de som jobber for sjenkekontrollen faktisk kreve å få se ID-Kort?
Vis hele sitatet...
Såklart. Det er jo påbudt at innehaverne av skjenkebevilgninger skal foreta ID-kontroll ved inngang og logisk nok sjekke flere ganger om de er i tvil om en person har kommet inn uten lov. De er altså både påbudt og har sin egen rett (du befinner deg på privat område under deres premisser) til dette.


Har ordensvakter lov til å ta fram ID-kortet dit, gitt at man f.eks. havner i slosskamp og blir lagt i bakken, eller f.eks. blir slått ned?[/quote]
Hvilke "ordensvakter"? Vektere har ikke lov å ransake.


Har ambulansepersonell lov til å ta frem ID-Kort? (De burde vel egentlig ha lov til det for å kunne kontakte nærmeste pårørende.)[/quote]
Jeg antar de har lov til det.[/quote]

Sir meg enig med Kinseek her.

Kan vel prøve å ta for meg det uendelige spekteret "osv" også siden jeg ikke har noe spessielt annet å gjøre for øyeblikket. ^^

De som selger alkohol og tobakk er igjen lovpålagt til å forlange å få se ID'en din men du kan like gjerne vise pass til disse da de ikke kan nekte på det som legitimasjon, men er ikke så mange som bærer passet på seg til daglig.

Vakter på utested har rett til å forlange identifikasjon da dette er et "privat eid" establisement hvor de kan lage reglene, men de er også lovpålagt å gjøre dette, men igjen kan du vise pass om du foretrekker det, men om de føler at det ikke strekker til har de all rett til å bortvise deg fra stedet.

Skal du hente reseptbelagte medikamenter på apoteket er det igjen lovpålagt av dem å forlange identifikasjon.
Er ikke sikker på om leger på legekontoret har noen rett til å forlange dette men de gjør da ofte det for å indentifisere deg som deg når du skal ha time osv, samme med tannlege og lignende.
Syns personlig dette er ganske greit og du kan jo igjen velge å vise pass.

Kommer faktisk ikke på spessielt mange flere relevante situasjoner hvor du må vise ID så noen andre får ta fakkelen neste etappe.

Peace.
drQ
Egendefinert
Sitat av Guffah Vis innlegg
Som jeg skriver her så lurer jeg på om det er noen andre enn politiet (og flyselskapene) som kan kreve å få se ID-Kort?
Vis hele sitatet...
Politiet kan ikke kreve å få se ID-kort. Men viser du det ikke, kan det fort medføre at du visiteres etter det, i verste fall tas med inn, for å bekrefte om det du sier er riktig.

Sitat av Guffah Vis innlegg
F.eks. når man først er kommet inn på et utested, kan de som jobber for sjenkekontrollen faktisk kreve å få se ID-Kort?
Vis hele sitatet...
Sjenkekontrollører blir vel offentlige tjenestemenn i de fleste tilfeller, og har dermed krav på at du oppgir personalia. Ikke noe krav om ID-kort her heller...

Nekter du å vise, blir nok riktig metode at politiet kontaktes, og veien blir den over.

Sitat av Guffah Vis innlegg
Har ordensvakter lov til å ta fram ID-kortet dit, gitt at man f.eks. havner i slosskamp og blir lagt i bakken, eller f.eks. blir slått ned?
Vis hele sitatet...
Når du skal inn, og forsåvidt mens du er inne, kan vaktene be om ID. De kan ikke kreve det, men da får du sannsynligvis ikke lov til å være der.

Samme opplegget som med flyene - skal jeg gjøre noe for deg, må du nesten finne deg i at jeg kan stille visse krav. Hvis ikke kan du la være.

Med mindre grunnen til at du blir lagt i bakken er så alvorlig at det hjemler en pågripelse, og dermed sikkerhetsvisitasjon, skal vaktene holde seg unna lommene dine.

Hvis du blir slått ned:
[/quote]Har ambulansepersonell lov til å ta frem ID-Kort? (De burde vel egentlig ha lov til det for å kunne kontakte nærmeste pårørende.)[/quote]
Nå er det vel ikke helt normalt at ambulansen kontakter pårørende mens du fortsatt ligger på bakken.

Men skulle det faktisk være behov for det vil nok nødrett og negotiorum gestio gi hjemmel nok.


For å svare på trådoverskriften:
Straffeloven:
§ 333. Med Bøder eller med Fængsel indtil 3 Maaneder straffes den, som for et Stevnevidne, en Polititjenestemand eller iøvrigt for nogen offentlig Myndighed negter at opgive Navn, Fødselsdato, Fødselsaar, Stilling eller Bopæl, naar Oplysning derom i den offentlige Tjenestes Medfør begjæres, eller som i saadant Tilfælde for eget eller andres Vedkommende opgiver falsk Navn, Fødselsdato, Fødselsaar, Stilling eller Bopæl, eller som medvirker til saadan Negtelse eller falsk Opgave.
Vis hele sitatet...
Her har du de som kan kreve personalia.

Ingen kan kreve å få se legitimasjon. Men dersom politiet ikke tror på informasjonen din, noe som fort kan skje hvis du påstår at du går rundt uten noe som helst legitimasjon, kan det blir visitasjon og innbringelse. I praksis bør du derfor vise legitimasjon til politiet.

I tillegg kan det kreves på avtalerettslig grunnlag. Flyselskapene ikke la deg fly, utestedene ikke la deg slippe inn, osv. Inngår man en avtale må man nesten finne seg i at også andre kan stille vilkår. De krever penger av meg hver gang jeg har lyst til å ta bussen. Vil jeg ikke, får jeg gå...
jeg jobber på ambulanse og slik vi opererer er det ofte en kombinasjon av avtalerettslig grunnlag og nødverge som gir oss myndighet til og eventuelt kreve legitimasjon, er vedkommende bevisst ber vi alltid om personalia på vedkommende, får jeg ikke ett svar jeg kan leve med (det vil si at operatøren på AMK finner deg i systemet) krever jeg å se ID. på ubevisste pasienter spør jeg eventuelle pårørende eller andre i nærleiken om det samme, hvis ikke så gjør jeg ett enkelt søk på pasient. finner vi ikke ID da så får behandlende sykehus ansvar og kontakter ofte politi.

Grunnen til at jeg som helsepersonell er nøye med å vite hvem jeg behandler er IKKE for å kunne rapportere alt mulig drit til en "storebror" eller å finne ut om du er medlem av folketrygden eventuelt forsikret. det er fordi jeg er pliktig å vite hvem du er før du får noe behandling. mest relevant for meg er da om du er oppført med intoleranse/allergi for noen form for behandling eller om det er oppført noen form for fagkode på deg, dvs om du ikke skal ha blodoverføring, livreddende førstehjelp eller opiatbasert smertelindring.

det har hendt før at jeg har nektet pasienter behandling, 3 ganger om jeg husker rett. alle gangene har det vært gutter i 20 årene som har nektet å identifisere seg, ofte med lettere skader relatert til fyllebråk. da tar man en grundig sjekk for å forsikre seg om at tilstanden deres er så lite alvorlig at de kan slippe med litt kjeft og en oppfordring om å besøke legevakt når ting har roet seg. er jeg i det minste i tvil om at jeg kan stå inne for å ha sendt dem avgårde uten å frykte å lese om meg selv i avisen i morgen, slenger jeg dem på bil og kjører dem til legevakt.

dette er slik vi gjør det i mitt distrikt. om dette er nasjonalt er jeg litt usikker på da mange utvikler egne rutiner.