Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 3048
Hei, jeg har en diskusjon med en designer angående google sitt design på søkemotoren, jeg mener at google har hatt samme "preg" på designet sitt siden slutten av 90-tallet. Mens han grafiske webdesigneren jeg diskuterer med snakker om at jeg må være blind og idiot siden jeg ikkje ser de "store endringene" google har gjort.

Så jeg trenger hjelp fra freakene for å avgjøre denne diskusjonen.

Han mener blant annet det er stor forskjell mellom disse to:

2008:


2014:


Det er nesten litt dumt å poste denne, da jeg stoler såpass godt nok på øyan mine. Men jeg vil gjerne høre hva dere andre mener?
Nerdenes Prins
Stormen's Avatar
Det er en ekstremt stor forskjell på de to, for det trenede øyet.

Den første versjonen bruker tacky emboss og drop shadow; simple effekter som forsøkte å etterligne den ekte verden i den virtuelle. Dette var nødvendig til å begynne med, fordi det gjorde virtuelle symboler og elementer vennligere og nærmere virkeligheten vi er/var vant til å forholde oss til - en kjekk og smart øvelse når 1 milliard mennesker skulle begynne å bruke fremmede, beige datamaskiner.

Etterhvert som kidsa blir født med iPad i fanget, så forsvant behovet for gjøre symboler og elementer mest mulig virkelighetstro; de kunne istedenfor få eksistere som virtuelle interaksjonselementer, frirevet fra den fysiske verden. Dette ledet ann til "flat design"-revolusjonen, hvor man gikk bort fra såkalt "skeuomorphic" design (http://en.wikipedia.org/wiki/Skeuomorph)

Toppbildet er et godt eksempel på skeuomorphic design, mens det nederste er et godt eksempel på flat design.

Se for øvrig Google sin nye design manual for sin "Material Design" designretning her:
http://www.google.com/design/spec/ma...roduction.html

Good stuff.
Sist endret av Stormen; 31. juli 2014 kl. 17:50.
Kan være trådstarter tenker mer på selve grensesnittet, enn designet, selv om disse henger litt sammen.

Selve søkegrensesnittet – hvordan søkefeltet og knappene er plassert – har vært stort sett uendret siden 1998 (filmen går til 2007).

Grunnen til dette er jo at det er omtrent så enkelt som det kan være, designendringene er jo «bare» kosmetisk i denne sammenhengen, selv om det i mine øyne føles mye bedre med hvordan det ser ut i dag. Dog syns jeg sikkert det de har nå ser teit ut om ti år …
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Det er absolutt forskjeller mellom de to variantene, men det burde være åpenbart for alle og enhver at Google har bevart det samme designet siden oppstarten.
Sitat av Tias Vis innlegg
Det er absolutt forskjeller mellom de to variantene, men det burde være åpenbart for alle og enhver at Google har bevart det samme designet siden oppstarten.
Vis hele sitatet...
De har bevart grunntanken, dvs enkelheten. Designet har derimot forandret seg godt. Som stormen nevner, det har flatet det ned. I 2008 alt sentrert midt på siden. I 2014 er det viktigste, nemlig søket plassert i midten og alt det andre, som innstillinger og slikt flyttet opp i høyre hjørne (vises ikke på bildet).
▼ ... over en uke senere ... ▼
Onion Bhaji Master Mason
Kakcoo's Avatar
Donor
Merk deg hvordan Google har gått ned fra ti til fire interaktive elementer i den midtstilte klasen på forsiden. Endringene er ikke innlysende selv om de er omfattende, og du er ikke en blind idiot for ikke å se det. Produktet oppleves som uforandret fordi Google har gjort det slik. Google-søket er et godt eksempel på et produkt som har vokst i tråd med brukerens behov og kunnskap.
Sist endret av Kakcoo; 12. august 2014 kl. 19:58.
Vel, kommer jo an på hvilke øyne som ser. Du kan godt si at endringene Google har gjort er massive om du går ned på detaljnivå. Men samtidig kan du si at endringene er minimale med tanke på mulighetene.

Definisjonsspørsmål spør du meg.