Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 8237
Heisann, prøvde akkuratt å reinstallere Mac OS X på en 4 år gammel MacBook Pro, uten sikkerhetskopi. Jeg fulgte instruksene fra Apple sine egene sider og "Erasa" harddisken. Så restartet jeg Pcen og startet installasjon til Mountain Lion 10.6

Der oppsto det ett problem. For når jeg MÅTTE logge meg på Apple store for å installere (Som er det dummeste jeg har hørt om, helt idiotisk) OS så fikk jeg bare feilmeldingen: "Objektet er ikke tilgjengelig for øyeblikket"

Jeg brukte riktig info og prøvde med 3 forskjellige Apple brukere, uten hell.
Jeg er også koblet til internett på pcen og laderen er koblet i..

Noen som har opplevd samme? Evt. har noen anelse hva jeg må gjøre her?
Jeg tok nylig en reinstall av min 2010 modell macbook pro, men da med Mavericks, og uten å slette disken, reinstallerte kun systemfilene.

Måten jeg gjorde det på:

1. brente en Mountain Lion plate
2. installerte Mountain Lion på en ekstern disk (firewire) med datamaskinen (hold inn "alt" og velg plata)
3. boota mavericks fra ekstern disk (hold inne "alt" og velg ekstern disk)
4. installerte mavericks via appstore på ekstern disken (mavericks er gratis)
5. boota fra "recovery" disken ("alt" knappen igjen) og utførte en "reinstall"





Du kan sikkert gjøre det samme med en usb, i dunno.

btw. du må ha nok plass på disken for å ta en reinstall, om du ikke har det, kan du boote fra mavericks på ekstern disk og slette filer på disken du vil reinstallere på.

Om reinstall på mavericks: http://support.apple.com/kb/PH13871
Sist endret av Turbolego; 27. august 2014 kl. 21:35.
Hvor får jeg tak i Mountain Lion for å brenne på cd?
Sitat av EliteBook Vis innlegg
Hvor får jeg tak i Mountain Lion for å brenne på cd?
Vis hele sitatet...
.iso fra bukta?

Eventuelt bruk lion disk maker som Hager foreslår om du har en mac som funker.

Brenne lion kan du gjøre med windows/linux, derfor jeg tok den ruten isteden.
Sist endret av Turbolego; 30. august 2014 kl. 14:59.
Onion Bhaji Master Mason
Kakcoo's Avatar
Donor
Sitat av EliteBook Vis innlegg
Heisann, prøvde akkuratt å reinstallere Mac OS X på en 4 år gammel MacBook Pro, uten sikkerhetskopi. Jeg fulgte instruksene fra Apple sine egene sider og "Erasa" harddisken. Så restartet jeg Pcen og startet installasjon til Mountain Lion 10.6

Der oppsto det ett problem. For når jeg MÅTTE logge meg på Apple store for å installere (Som er det dummeste jeg har hørt om, helt idiotisk) OS så fikk jeg bare feilmeldingen: "Objektet er ikke tilgjengelig for øyeblikket"

Jeg brukte riktig info og prøvde med 3 forskjellige Apple brukere, uten hell.
Jeg er også koblet til internett på pcen og laderen er koblet i..

Noen som har opplevd samme? Evt. har noen anelse hva jeg må gjøre her?
Vis hele sitatet...
OS 10.6 er ikke Mountain Lion, men Snow Leopard. Du skal ikke være nødt til å logge inn med Apple-ID når du installerer Snow Leopard fra installasjons-DVD-en. Om det faktisk er Mountain Lion du forsøker å installere, så må du kjøpe Mountain Lion med den aktuelle Apple-ID-en du ønsker å benytte. Fint om du spesifiserer litt bedre hva slags utgangspunkt du har.
Sitat av Kakcoo Vis innlegg
OS 10.6 er ikke Mountain Lion, men Snow Leopard. Du skal ikke være nødt til å logge inn med Apple-ID når du installerer Snow Leopard fra installasjons-DVD-en. Om det faktisk er Mountain Lion du forsøker å installere, så må du kjøpe Mountain Lion med den aktuelle Apple-ID-en du ønsker å benytte. Fint om du spesifiserer litt bedre hva slags utgangspunkt du har.
Vis hele sitatet...
Det er fullstendig gratis å oppgradere til Mavericks dersom du har 10.6.8, og dersom maskinen orginalt kom med 10.6.8 har du lisens på 10.6.8.

Dersom jeg hadde en maskin med 10.6.8 lisens, hadde jeg bare lasta ned 10.6.8 fra bukta, installert 10.6.8 og deretter oppgradert til mavericks gjennom appstore, gratis.

You can upgrade to OS X Mavericks from Snow Leopard (10.6.8), Lion (10.7), or Mountain Lion (10.8). Click the link below if you have an older version of OS X.
Vis hele sitatet...
Kilde: https://www.apple.com/osx/how-to-upgrade/

Btw. Snow Leopard (OS X 10.6) ble lansert i 2009, mens Leopard (OS X 10.5) kom i 2007, jeg TVILER på at maskinen hans fra 2010 kom med noe eldre nn 10.6.

Sannsynligvis bare en bug at han må logge inn, installer 10.6 fra bukta (om dette var systemet maskinen kom med) og oppgrader til mavericks fra appstore.

Gjerne mekk en apple-id og registerer mac'n din før du oppgraderer da
Sist endret av Turbolego; 30. august 2014 kl. 15:59.
Onion Bhaji Master Mason
Kakcoo's Avatar
Donor
Sannelig – oppgradering er nå gratis! Jeg anbefaler trådstarter å sette seg inn i Turbolegos tips selv om denne eventuelle bugen gjør prosessen litt uergonomisk.

Edit: Eventuelt kan kanskje din lokale Apple-forhandler hooke deg opp med en clean installasjon.
Sist endret av Kakcoo; 30. august 2014 kl. 16:08.
Om jeg husker riktig må du stille datoen pga sertifikatet har gått ut på dato.
▼ ... noen uker senere ... ▼
CD-rommen på Macen er fuck. Men jeg har en harddisk til bruks. How do I proceed? Hjeelp
Sitat av EliteBook Vis innlegg
CD-rommen på Macen er fuck. Men jeg har en harddisk til bruks. How do I proceed? Hjeelp
Vis hele sitatet...
Dette har du allerede fått svar på av meg i en post for leeeenge siden.