Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  27 3038
Bodde med en fyr på insitusjon for en stund tilbake, vi bestemte oss for å hooke opp lenge siden sist liksom.. Eneste som har endret seg siden da er det faktum at gutten skyter heroin og har vært ut å inn av div anstalter. Bare for å ha det klart fra først så røyker jeg vanligvis bare cannabis å drikker alkohol ( unntak skjer, men ikke ofte). Jeg sover hos han vi blir mer å mer åpne å han sier han vil bli fri fra heroin. Jeg sier jeg vil hjelpe han. okok.. Men han sier til meg han vil trappe ned, ikke akutt slutte ( subtex er visst uaktuelt ). Den siste uken her nå har jeg vært med han hver dag å levd et heeeelt fucka liv, hjulpet han skaffe penger til å bli frisk - hustla gutter, vært med han på helt fucka steder å spist en del piller osv.. Han definerer situasjonen som å trappe ned, for meg er dette bare fuckd. Han sier at han vil bli 'bønnehue' å spise litt piller åsånn, fortsette med grafitti å pushe dop men ikke bruke selv - det klarer han tydelgvis bra for det har han gjort før osv. For meg høres dette ut som noe asbjørnsen&moe shit, men hva vet vel egentlig jeg. Igår kvled våkner jeg og han hos en venninna av han som han er ganske close med, hun sa vi måtte stikke so we did.. Vi toktoget mot han men jeg ringte pappa å ba han hente meg fordi jeg trengte tenkepause. Dilemma mitt nå da er skal jeg stikke tilbake, hjelpe han fikse startskapital å bare prøve hardt å hjelpe han? Eller bare forsvinne til helvete vekk å slette all kontakt. Dette er en enten elr situasjon. Jeg vil gjøre alt for han føler jeg, å jeg er ikke en person som knytter meg lett men han vil jeg virkelig hjelpe.. Men er det noen erfarne her som kan gi meg bekreftelse på at dette ALDRI vil gå, elr finnes det håp? Im lost..
Høres ut som han drar deg med seg nedover, selv om du bare prøver å hjelpe.
Tilby han en plass å komme hvis han trenger mat/ly osv.?
Trådstarter
32 8
han bor i kommunal leilighet mat får han også.
syns det høres sånn ut jeg også men hvis jeg er 'sterk' ?
'
Hørtes meget tvilsomt ut, ordtaket "med vondt skal vondt fordrives" gjelder ikke alltid.
Først må du redde deg selv, så kan du redde verden.
Sist endret av Darko; 26. juli 2011 kl. 00:47.
Trådstarter
32 8
but what to do?
True phreak.
Det er en kjent sak at folk i den situasjonen sier hva som helst til hvem som helst, og utnytter folk på det groveste. Det er dessverre et resultat av misbruket... For mange er avrusning (cold turkey) eneste mulighet.

Lykke til.
Trådstarter
32 8
takktakk..
Hva en du gjør så tror jeg ikke cluet her er å hjelpe han med å skaffe et start kapital. Det går mest sannsynlig rett i armen.

Som nevnt tidligere, den største sjangsen du har for å hjelpe fyren er å få han på avrusning.
Kameraten din må ville bli rusfri selv, du kan fortelle han at du er villig til og hjelpe han med og finne et passende behandlings tilbud gjenom f.eks rusenheten i hans aktuelle kommune. Og så er det bare å vente og håpe på at han kommer til deg når han er klar.
stikk til helvete vekk!
Du vil aldri kunne hjelpe han dessverre, han vil skade deg på en eller annen måte.. Det du kan hjelpe med er å få han på rehab..

Hilsen en som var gift med en heroinist.
Målet hans er å bli et bønnehue? Høres ikke ut som en kis jeg ville risikert liv, helse og rulleblad for. Be han skaffe hjelp med fastlegen sin og at du da kan være med som støtte videre. Det siste han trenger er en wingman som blir med han rundt på disse dopturene.

PS: Jeg har jobbet mye i institusjon og det værste jeg ser er oppegående unge voksne bli dratt ned av folk fordi de skal være "kompis". DU er ikke skyldig denne mannen noe selv om dere har bodd på samme plass. Venner hjelper hverandre oppover og ikke nedover. Si at du kan stille 100% hvis han går via fastlege og kjører løpet helt ut. Hvis ikke skal ikke du risikere liv, helse og rulleblad for dette. Hvis han prøver å "guilt trippe" deg til å forsette i samme løypa som nå er svaret enkelt: kom deg unna. Si at du er klar når han er det og la det, men dette kan du ikke bli med på.
slett nummeret hans fra tlf din..., og aldri prat med han mere..
Jeg har både bodd med, og hatt personer nært i familien i samme situasjon som din og hans. Å ta skrittet ut å prøve selv/bruke mer av de sterke stoffene går utrolig fort, og det uten at du tenker mye over det (selv om du her opplever at du har kontroll og et noenlunde reflektert forhold). Hvis det ikke er tegn til bedring, og han selv ikke vil satse på å bli rusfri tror jeg dessverre det beste vil være å holde seg unna. Når man har havnet i en slik situasjon er det som oftest opp til en selv å finne ut at man må kutte ut, da det skal utrolig mye til for å kunne få et behandlingstilbud. Dette er i seg selv heller ikke en garanti for å bli rusfri - ei heller noe stort poeng så lenge det ikke er et ønske om forandring fra den som er avhengig. Å tro at man kan ha et fortsatt moderat forbruk av andre stoffer er en vanlig misoppfatning som nok bare går for en marginal andel av de som har begynt, iallefall hvis man er i en prosess med å avvenne seg fra rus (noe han ikke er hvis jeg forstår deg rett).

Hvis du mot formodning fortsatt skulle ønske å ha kontakt, anbefaler jeg at du tar kontakt med sosialtjenesten der du bor og prøve å få han med på et opplegg, men dette må han ville selv, hvis ikke vil det trolig virke mot sin hensikt. Du bør ikke selv være rusa rundt han, ikke la han ruse seg i ditt nærvær, ikke hjelp han med kriminelle aktiviteter, ikke bli med i miljøet rundt - og det må du gjøre veldig klart for både han og deg selv.
Du sier jo allerede at du har vært med på å spise en masse piller, det er vel ikke akkurat å hjelpe kompisen din? Og du snakker om å gi han penger også, ærlig talt, å gi penger til en heroinist må vel være den aller verste investeringen man kan gjøre. Du virker som en omsorgsfull og relativt fornuftig person, og jeg tror det er mange ting du kan bruke de egenskapene på enn en ganske håpløs fyr.
En på heroin vil aldri være din kompis..... , drit i hele fyren..
problemet er at hvis du tar han inn, er sjansen stor for at han begynner og stjele for og kunne finansiere "hobbyen sin"
Sprøyte-narkomaner lyver, stjeler og lurer deg trill rundt. Tro meg, har sett det skje med egne øyner flere ganger.
Det vil være umulig for kompisen din å ''trappe'' ned bruket sitt, det går ikke uten profesjonell hjelp. Høres heller ikke ut som om han er motivert. Han sier at han har planer om å bli ''bønnehue'' og spise piller og drive med salg? Høres ut som en tapt fyr det der. Beklager å si det sånn, men har sett familier bryte fullstendig sammen grunnet en persons avhengighet.
Har vært borti det samme selv med en kompis.
Jeg hjalp han i 1 ukes tid, men så liten framgang. Heller forverring.
Han dro meg bare ned og tenkte vel egentlig mest på seg selv. Prøvde å styre meg og bruke meg som et verktøy for lettere å skaffe rus.
Han ville veldig gjerne slutte, men uansett hva jeg gjorde var det ikke mulig.
Kom deg vekk. Han er neppe motivert, og er nok først og fremst ute etter å bruke
deg. Driter garantert i om han drar deg med ned i søla.
Det er mer sansynelig at du får syv rette i lotto (uten å ha levert kupong) enn at
opplegga til "kompisen" din går i pluss på noen måte. Dette vet han selv også.
Sorry men dette noe jeg kjenner godt til. Har i mange år vært en sånn, unskyld uttrykket
drittsekk som han faktisk er.
Tenk på deg selv, det er ditt liv
Lykke til.
Sitat av -puzzle Vis innlegg
Bodde med en fyr på insitusjon for en stund tilbake, vi bestemte oss for å hooke opp lenge siden sist liksom.. Eneste som har endret seg siden da er det faktum at gutten skyter heroin og har vært ut å inn av div anstalter. Bare for å ha det klart fra først så røyker jeg vanligvis bare cannabis å drikker alkohol ( unntak skjer, men ikke ofte). Jeg sover hos han vi blir mer å mer åpne å han sier han vil bli fri fra heroin. Jeg sier jeg vil hjelpe han. okok.. Men han sier til meg han vil trappe ned, ikke akutt slutte ( subtex er visst uaktuelt ). Den siste uken her nå har jeg vært med han hver dag å levd et heeeelt fucka liv, hjulpet han skaffe penger til å bli frisk - hustla gutter, vært med han på helt fucka steder å spist en del piller osv.. Han definerer situasjonen som å trappe ned, for meg er dette bare fuckd. Han sier at han vil bli 'bønnehue' å spise litt piller åsånn, fortsette med grafitti å pushe dop men ikke bruke selv - det klarer han tydelgvis bra for det har han gjort før osv. For meg høres dette ut som noe asbjørnsen&moe shit, men hva vet vel egentlig jeg. Igår kvled våkner jeg og han hos en venninna av han som han er ganske close med, hun sa vi måtte stikke so we did.. Vi toktoget mot han men jeg ringte pappa å ba han hente meg fordi jeg trengte tenkepause. Dilemma mitt nå da er skal jeg stikke tilbake, hjelpe han fikse startskapital å bare prøve hardt å hjelpe han? Eller bare forsvinne til helvete vekk å slette all kontakt. Dette er en enten elr situasjon. Jeg vil gjøre alt for han føler jeg, å jeg er ikke en person som knytter meg lett men han vil jeg virkelig hjelpe.. Men er det noen erfarne her som kan gi meg bekreftelse på at dette ALDRI vil gå, elr finnes det håp? Im lost..
Vis hele sitatet...
eg har ingen erfaring meed dette, men eg trur at vist du seier at du ikkje kan væra venn med han for at du ikkje vil bli dratt ned i det samme hulet som han er i, kan han kanskje bli så overbevist til og gjere noko drastisk med dette.
Hvorfor er subutex uaktuelt?Til dere som sier at han må på avrusning for og klare og slutte,dere tar feil.
Det er langt ifra umulig og slutte med heroin på egenhånd,jeg kjenner til flere tilfeller.
Jeg vet om folk som har klatret Mt. Everest uten oksygen også, men det er jo mye enklere med.
Jeg har en kompis som har sluttet uten legemidler. Han begynte med pepper som 15åring og heroin i 20årene.
Han kjempet lenge, for han var ikke abstinens noe problem men "hyppen" som kom etterpå.

Familien hans kjøpte hytte han kunne flykte til, unna miljø og fristelser. Han greide i og for seg å være nykter, men "hyppen" gjorde han så irrasjonell at han etterhvert pådro seg problemer med omgivelsene.

Han ga etterhvert opp og bestemte seg for å gi etter for sprekkene, altså holde seg nykter så godt det gikk, men allikevel gi etter for "hyppen". Dette er før subutex og metadon ble ett alternativ.

Etterhvert kom han i kontakt med et prosjekt utekontakten i Oslo hadde med akkupunktur.
Jeg husker ikke hvor mange behandlinger han tok men "hyppen" forsvant altså etter nålestikk i øret.

Det hører med til historien at han satt igjen med verden verste angstanfall, en sosialangst jeg aldri har sett maken til har han nå sliti med i over ti år.
For å si det sånt, om han drar deg med på alt det der, kun for at han skal få dosen sin så er det ikke mye kompis i han..
Sist endret av Aaatcho; 27. juli 2011 kl. 19:01.
Du må stille han et ultimatum. Han driver bare å lurer seg selv og deg.

Forsetter han å drive slik han gjør, ville jeg dumpet det vraket for alltid.
Si at han må slutte med herion NÅ

Røyk weed hvert åpne øyeblikk sammen med han i en uke i strekk, se på filmer, gå en tur, snakk sammen og spill dataspill. Kanskje han bare vil ha cannabis etterpå.