Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  88 25307
Har et tips, og det funker som bare det.


1. Drikk det.


Eventuelt, vil du lære deg å like dette. For meg (og jeg har drukket øl i over 15 år), så blir øla bare bedre og bedre for hver gang jeg drikker det. Hver gang jeg åpner en iskald boks og bare hører den lille brusen som kommer ut av den i det jeg sikter den mot munnen..... Er bare helt ubeskrivelig!
▼ ... over en uke senere ... ▼
Trådstarter
Sitat av Bassalf Vis innlegg
Har et tips, og det funker som bare det.


1. Drikk det.


Eventuelt, vil du lære deg å like dette. For meg (og jeg har drukket øl i over 15 år), så blir øla bare bedre og bedre for hver gang jeg drikker det. Hver gang jeg åpner en iskald boks og bare hører den lille brusen som kommer ut av den i det jeg sikter den mot munnen..... Er bare helt ubeskrivelig!
Vis hele sitatet...
Er du alkoholiker eller liker du bare veldig godt øl? :P
Kjøp Sol og ha oppi en limebåt.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Følgende post er ekstremt subjektiv:

Et tips er å kjøpe kvalitetsøl. Det er et trist faktum at 90% av alt øl som selges i Norge (og verden forøvrig, for den saks skyld) er ganske stusselige saker. Prisene skal holdes nede, og det skal være så lite utfordrende og smaksrikt som mulig. Det er på en måte drikkeverdenens Bieber eller Jonas Brothers. Kommerst og lettbeint, uten noe spesielt innhold.
Råvarene som brukes er ofte dårlige. Malten smaker papp, og humla smaker metallisk og surt.

Siden du er student og jobber på Rema1000 er du kanskje ikke kjempegira på å droppe 300 spenn på øl for en kveld, men du verden så annerledes øl kan være i forhold til det de fører i butikken du jobber. Da kvalitetsøl smaker mer, trenger du mindre. Er det fordi du vil bli full, er det mye kvalitetsøl på polet som har høyere alkoholprosent, så du trenger mindre. Men dyrere blir det uansett.

Nå kommer det an på hva du ikke liker med øl, da. Er det bitterheten, vil jeg anbefale en humlefattig type. En engelsk pale ale eller bitter f.eks. Prøv Haandbryggeriets Pale Ale (butikkøl), den har vekt på en god karamellaktig maltsødme.
Anbefaler også Nøgne Ø Brown Ale og BrewDog Alpha Dog i butikkstyrke, men disse er betraktelig bitrere. Suverene til grillmat og annen feit mat.

Ellers er stiler som er stort sett lett å like for folk som ikke liker øl IPA (india pale ale, som regel meget bitter, men også utrolig smaksrik og aromatisk, masse sitrus, barnåler, tropisk frukt, eller blomsteraktige aromaer. Fås på polet. Prøv Nøgne Ø og Ægir sine.) og som tidligere nevnt hveteøl (weissbier, anbefaler heller Weihenstephaner Hefeweissen (polvare) enn Paulaner som er nevnt tidligere. Hveteøl har ofte en ganske tung fruktester-profil, gjerne banan, med en syrlig, sitron-aktig finish).

Til dere som drikker Guinness: Prøv Ægir Sumbel Porter, Nøgne Ø Havrestout (butikkøl) eller Mikkeller Beer Geek Breakfast (insane kaffestout, polvare).

Norges beste pils brygges og serveres kun på Lillehammer Mikrobryggeri. Den beste man får tak i rundt omkring er Urquell. Beste norske som man får tak i i butikker er Aass sin.

Det er en enorm øl-verden der ute som stadig flere får øynene opp for, og enda flere burde få øynene opp for. Skål!
Aass Fatøl er lett drikkelig. Lyst, lite kult-syre og kjempegod ettersmak!
Ikke et vondt ord om bonging! Er en fin måte å bygge opp toleranse mot den kanskje litt bitre øl-smaken. Morro er det og. Er ikke noe hokkus-pokkus, når du har drukket nok så smaker det helt okei.
Oh Lordy Lord
Taake's Avatar
Drikk ålreite mengder i godt selskap. Skaff deg gode assosiasjoner til ølet; det vil si, framfor å drikke øl til du kaster opp bør du heller ta et par øl til maten en gang i blant, eller drikke blant venner uten å nødvendigvis gå på stupfylla. Dersom du assosierer ølet med fylleangst og oppkast vil det ta svært mye lenger tid å faktisk like det, framfor å bare akkurat klare å få det ned. Ta tiden til bruk.
Title of titles
bamsegutt's Avatar
En kompis drakk en pils hver dag i 1-2 uker, og det hjalp meget for han Aass fatøl er en slager! Lys og god
BAD MOTHERFUCKER
Tomacco's Avatar
Settingen har mye å si, øl smaker ofte piss i dårlig lag, så kjøp deg en sixpack 0.5Lere, også tar du noen store slurker mens du koser deg så skal du se at ølen forsvinner fortere enn pengene vil + at du koser deg!
1. Ølen skal være kald, og da mener jeg ikke butikkhylle kall, men type iskald.
2. Midt på en varm sommerdag, kanskje med noen gode venner.
3. Lys øl. F.eks Corona eller sol. Kanske med en limebit.
4. Ikke drikk når du syntes det begynner å bli for mye, det tar bare lengere tid å bli vant med smaken.
5. Når du har gått gjennom "stepsene" over, dreper du nesten for en kald øl på sommeren.

Dam.. fikk lyst på en selv nå
Sist endret av Pyromanic; 18. mai 2011 kl. 22:30.
Du kan kjøpe det værste skvipet man finner i butikkhyllene slik som Pokal, Seidel og Odin... når du syns smaken av disse begynner å komme seg, blir alt annet øl som Iskald Lemonade i en ørken
Sitat av Andersbt Vis innlegg
Hei!

Tenkte at jeg skulle lære meg å drikke øl, og lurte på hvordan jeg kan gjøre dette enklest? Og evt hvilket øl som smaker best?

Hehe, har hørt at en god måte å drikke øl for første gang er å først drikke to varme, og deretter iskalde øl.


Hva mener dere freaks?
Vis hele sitatet...
er du 13 eller 14 år?

det første du bør insee at øl er et rusmiddel og at ingen hadde drukket det hvis det ikke hadde for ruseffekten sin skyld.

KP til de som klarer å overbevise meg at noen liker øl for smaken sin skyld!
Sitat av skeptfisk Vis innlegg
er du 13 eller 14 år?

KP til de som klarer å overbevise meg at noen liker øl for smaken sin skyld!
Vis hele sitatet...
Hvis ingen hadde likt øl for smaken sin skyld hadde det vel ikke vært et marked for alkoholfri/lettøl.
Sitat av skeptfisk Vis innlegg
er du 13 eller 14 år?

det første du bør insee at øl er et rusmiddel og at ingen hadde drukket det hvis det ikke hadde for ruseffekten sin skyld.

KP til de som klarer å overbevise meg at noen liker øl for smaken sin skyld!
Vis hele sitatet...
Hvorfor finnes det da alkohol frie øl-typer? Tviler på at mennesker 70+ drikker for å være kule?

Sitat av Obsidi Vis innlegg
Når jeg drikker kjøper jeg vaneligvis øl, sprit og vin

Ettersom jeg ikke liker øl så godt pleier jeg å blande alt sammen, dette regner jeg som min oppfinnelse og kaller det heksebrygg :P Har i hvert fall ikke hørt om noen andre som gjør det :P Alle som smaker på sier at det smaker jævlig dritt, men jeg synes det er greit.. ikke helt god smak men det hindrer at jeg drikker så mye

Kankskje du vil prøve det?
Vis hele sitatet...
Dette var jo det jeg gjorde første gangen jeg var på fest:P dog så var alkoholen ikke fra butikkene, men fars barskap
Homemade Retard
zeicko's Avatar
Sitat av skeptfisk Vis innlegg
er du 13 eller 14 år?

det første du bør insee at øl er et rusmiddel og at ingen hadde drukket det hvis det ikke hadde for ruseffekten sin skyld.

KP til de som klarer å overbevise meg at noen liker øl for smaken sin skyld!
Vis hele sitatet...
folk er forskjellige. jeg nyter smaken av øl. alkohol skal nytes, ikke noen vits i og drikke deg fra sans og samling.bare fordi det er alkohol idet.
Mitt tips er personlig å ikke rave rundt på en fest med 3-sixpacks bare fordi du absolutt SKAL drikke øl.
Ta sett deg heller ned en varm sommerdag, sammen med en grill, litt snacks og et par gode venner og smak litt og litt, men ikke drikk til du spyr, fordi da får du bare avasjon mot å drikke det.

Det har også kommet ut en ny type øl ved navn: Copenhagen, dette er brygget på maismel, som ikke gir den bitterheten som de fleste øltypene gjør, den tror jeg hadde vært en slager for din saks skyld.

Nå er det bare å håpe på bedre vær, og drikk med måte!
Beste måten? Kjøp deg heineken/corona/budweiser å tving det i deg, sixpack hver kveld før du legger deg. Tenker du på økonomi/manndom? Kjøp god hjemmebrent å drikk karsk! 100lapp for 1/2ltr.
Hvis man skal drikke øl til man liker det, hvorfor ikke gjøre dette med andre ting som man ikke liker?
svaret jeg ofte får er " nei nei, det går itj ann å sammenlign øl me nå anja teng".

Kan finne på å drikke litt øl når jeg har drukket mengder med hjemmebrent, men da blir det 1 minutt med stillhet i fra min side, for da må jeg bare konsentrere meg slik at det ikke kommer i retur.
Da jeg var fjortis og ikke var så fryktelig glad i øl (synes det var helt greit, var ikke sånn at jeg ikke likte det heller) synes jeg helt vanlig iskald grønn tuborg på flaske smakte best. Det smaker ikke spesielt sterkt. Dessuten slipper du som nevnt å bruke 400 kr på corona eller dyre saker, noe hvertfall jeg synes var viktig på den tiden

Må forresten si at jeg er glad i Tuborg den dag i dag, selv om jeg drikker det meste hva gjelder øl.
Sitat av spelley Vis innlegg
Jeg begynte faktisk med kilkenny og guinness. Prøv ut en av dem
Vis hele sitatet...
Så det du anbefaler til en som ikke liker øl er å prøve kilkenny og guinnes?
Jeg kan anbefale Corona
Sitat av tobbe654 Vis innlegg
Så det du anbefaler til en som ikke liker øl er å prøve kilkenny og guinnes?
Vis hele sitatet...
Og hva er galt med dette?
De fleste øltypene folk her har anbefalt er ganske bitre/syrlige, det trenger ikke nødvendigvis være det beste for trådstarter. Sier ikke at det å starte med ett såpass mørkt øl som Guinnes nødvendigvis er bra heller, men man skal ikke utelukke det.
Når det gjelder meg selv er jeg ikke spesielt glad i øl, men om jeg skal nyte øl kan det gjærne være en halvmørk/mørk øl som f.eks. Weltenburger Kloster Barock Dunkel. Mange av de lysere ølsortene synes jeg blir for spisse i smaken.

Så mitt tips til en del folk her og også OP, gå ikke ut ifra at lyst øl nødvendigvis er det beste. Kjøp heller inn en del forskjellige sorter, både av lyst og mørkt, og sett deg sammen med gode venner og smak på de forskjellige sortene. Gjerne med noe god mat :-)

Vær dog ops på at mørkt øl gjerne = mye større sjanse for tømmermenn dagen derpå
Sitat av skeptfisk Vis innlegg
er du 13 eller 14 år?

det første du bør insee at øl er et rusmiddel og at ingen hadde drukket det hvis det ikke hadde for ruseffekten sin skyld.

KP til de som klarer å overbevise meg at noen liker øl for smaken sin skyld!
Vis hele sitatet...
Du tuller? Er DU 13 eller 14 år? Folk liker ikke vin for smakens skyld heller da, sant?

Les mitt innlegg på forrige side.
Sjekk ut:
http://www.ratebeer.com/
http://beeradvocate.com/
www.venneravno.com/forum4

Til sammen tusener på tusener av brukere på disse sidene som liker øl for smakens skyld.
er ikke glad i øl utenom pilsen man får i glass på byen, syns ikke den har den ettersmaken som jeg missliker. å så har jeg lært meg å like heiniken
Sitat av skeptfisk Vis innlegg
er du 13 eller 14 år?

det første du bør insee at øl er et rusmiddel og at ingen hadde drukket det hvis det ikke hadde for ruseffekten sin skyld.

KP til de som klarer å overbevise meg at noen liker øl for smaken sin skyld!
Vis hele sitatet...
Hvor gammel er du?

Jeg storkoser meg med en pils eller to til maten. Eller en kald utepils i varm sommersol. Det blir ingen rus av en pils, men det er få ting som smaker så godt på en varm sommerdag som en kald pils.

Til maten foretrekker jeg vin, men også her er en pils velsmakende, og også her er ruseffekten fraværende.
Tiden, pengene og all lidelsen jeg gjennomgikk for å lære meg å like øl... noe av det mest bortkastede jeg har vært med på! Drikk vin, brennevin og drinker isteden. Øl er harry, usunt og vondt

For all del, jeg kan forstå at enkelte øl-typer, som beksvarte stouts eller superfriske hveteøl, kan være en spennende smaksopplevelse, men det skvipet som serveres på utesteder generelt og som selges i store mengder i alle landets dagligvarebutikker kan du få gratis av meg ass!
Copenhagen 56' og Corona Extra er vel dei øla ein kan få tak i i Noreg som er enklast å drikke. Dei smakar godt og glir lett ned. Det som kan kallast godt øl, av dei som er ekspertar, er vel nærast umogleg å få ned for ein som nett har byrja å drikke.

Forøvrig vil eg anbefale ein iskald hansa frå glasflaske. snop.
Smak og behag. Oel er aa foretrekke for min del.. Roedvin gir hodepine delux dagen derpaa og jeg synes selv at oel smaker mye bedre!
Sitat av skeptfisk Vis innlegg
er du 13 eller 14 år?

det første du bør insee at øl er et rusmiddel og at ingen hadde drukket det hvis det ikke hadde for ruseffekten sin skyld.

KP til de som klarer å overbevise meg at noen liker øl for smaken sin skyld!
Vis hele sitatet...
Troller du med dette innlegget?

Hvorfor i all verden skulle jeg kjøpt øl hver gang jeg sitter hjemme i stua mi og ser en fotballkamp? Hvorfor fyrer jeg i meg en kald pils når solen steiker og jeg griller i hagen min? Hvorfor kjøper jeg i det hele tatt øl om jeg synes det smaker vondt? Det finnes da plenty av andre rusmidler innen alkohol. Jeg drikker derimot mellom 12-18 øl på fest for å ruse meg (ikke for at jeg er så tørst på smaken at jeg vil hive inn på så mange, men for å bli fin og full)

Det blir litt som: Tror ingen liker kaffe, folk drikker det bare fordi de da føler seg litt mer kvikke.

Helt latterlig faktisk
Sitat av jarinalus Vis innlegg
Det som kan kallast godt øl, av dei som er ekspertar, er vel nærast umogleg å få ned for ein som nett har byrja å drikke.
Vis hele sitatet...
Neida, god smak er aldri umulig å få ned. Det gjelder bare å finne ut hva vedkommende synes smaker godt. Er 100% sikker på at det finnes en øl der ute til selv de mest innbitte ølhatere, for mangfoldet er så enormt og variert.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av Obsidi Vis innlegg
Når jeg drikker kjøper jeg vaneligvis øl, sprit og vin

Ettersom jeg ikke liker øl så godt pleier jeg å blande alt sammen, dette regner jeg som min oppfinnelse og kaller det heksebrygg :P Har i hvert fall ikke hørt om noen andre som gjør det :P Alle som smaker på sier at det smaker jævlig dritt, men jeg synes det er greit.. ikke helt god smak men det hindrer at jeg drikker så mye

Kankskje du vil prøve det?
Vis hele sitatet...
Prøvde dette ut igår, OG DET FUNKET! Det var dritgodt!




EDIT: Nei dette kommer jeg ikke til å prøve. Prøver meg på et par kalde corona :P
Bælme. Titegn.
Husk at det finnes veldig mange forskjellige typer øl. Hvis du har råd kan du ta en tur på polet, eller en velassortert dagligvarebutikk, og kjøpe inn en rekke forskjellige sorter. Du kommer kanskje ikke til å synes noen av dem er direkte gode, men det kan godt hende du synes noen er bedre enn andre. Når jeg begynte å drikke likte jeg ikke øl noe særlig, men syntes pils var minst vondt. Lenge drakk jeg bare pils, men etterhvert har jeg blitt åpen for mye forskjellig: blant annet synes jeg brown ale og IPA er digg, og stout når jeg har et par innabords fra før av.
Prøvde fra jeg var 17 til jeg ble over 20, og klarte ikke å få ned øl. Det som fikk meg til å like øl var fylletur til syden etterfulgt av fadderuke på høgskole/universitet. Ble for dumt at jeg drakk cider, og damene jeg prøvde meg på sto med øl! så jeg drakk meg full på sprit, og etter det truga jeg i meg en øl. Etter noen dager gikk det forholdsvis greit, og nå kan jeg drikke så mye øl jeg orker, og kan nyte flere øltyper som f.eks Killkenny, Newcastle og Frydenlund.
Det er å bare venne seg til smaken enkelt og greit. Syns det var helt py de første gangene, men etterhvert så gikk det bra kis
Etter en periode med mye drikking av vodka og øl annen hvær dag i en måned så elsker jeg øl... Vet ikke hvordan det funker, men du må bare lære deg å like alkohol, det kommer av seg sjøl.
Erdinger Weissbier er kongen av lettdrikkelig øl!
Putt et stort glass i fryseren til det holder -20, og hell kjøleskapskald øl oppi.

Jeg er forresten en av de som holder liv i salget av alkoholfritt øl, jeg synes rett og slett øl er så godt at jeg drikker 2-3 flasker om dagen. Når en drikker øl til hverdags passer det best om den er uten alkohol, billig er den også.
Munkholm er ganske søtlig i smaken og lettdrikkelig, så om du drikker noen av de om dagen så kommer du fort til å like øl.

Noe av greia er vel at man ikke er vandt til sukker i form av malt, så det tar derfor litt tid før man liker det. Men når man først blir glad i øl så er det ingen vei tilbake (:
Til dere som mener at ingen egentlig liker øl og kun drikker det for rusen sin del.

Bare vent til dere får muligheten til og kombinere høykvalitets brygget god øl med riktig mat.
Vin og øl i kombinasjon med enkelte kraftige smaker fra fks. ost, pølser, spekemat, frukt osv kan gi smaksløkene dine en sensasjon du aldri har opplevd før.
Kjenner jeg får vann i munnen av og tenke på en god vin fra Italia tuscany med parmesan og lokal røyket pølse fra samme sted
Det kommer etter min mening helt ann på hva du liker.
Lyst øl smaker mindre, men er "vanskeligere" å svelge.
Mørkt øl smaker derimot mer, men er lettere å drikke.
Dette er det JEG mener!
Konklusjonen er:
Liker du smaken av øl, prøv en som er mørk.
Er du ikke så keen på smaken prøv noe lyst.

Uansett ikke tving i deg øl, den skal nytes....Ah...Nå hadde det gjort seg med en kald Guinness