Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  53 15746
Jeg fikk høsten 2012 en ny leietaker i min kjellerleilighet. Leietakeren startet da på videregående som første års-elev. Han fortalte meg i høst at han valgte å kutte studieretningen og utdanningen, mens han skulle ta seg et år fri – men ønsket fremdeles å leie hos meg.

Det er flere ting jeg stusser litt over, og som får meg til å tenke slikt. Jeg vet han ruser seg på cannabis, men det er et par faktorer som stemmer for salg av narkotika, slik jeg ser det.
Siden han ikke går på skole, får han ingen stipend eller lån via Lånekassen. Siden han også er under 18 år, har han, som jeg vet om, ikke rett på pengestøtte fra NAV. Det virker heller ikke som han har klart å få jobb, da han ofte er hjemme hele dagen.
Men til tross for at han ikke virker å ha inntekt, ser det ut til at han bruker en god del penger. Jeg har i løpet av litt over et år sett en forandring i personens stil. Han er en svært omgjengelig person jeg og samboeren min har et svært godt forhold til, og inviterer meg nå og da ned på både kaffe og fotball-titting.

Ettersom han har bodd hos meg ei stund, har jeg jo lagt merke til hvordan ting har forandret seg. Da han først flyttet inn, virket det ikke som han var helt rustet for å flytte for seg selv. Lite ting og gjerne i dårlig forfatning. Ting holdt seg slik, helt til han startet å få en del mer besøk enn vanlig rundt mai. Da startet han å få flere veldig korte besøk stort sett hver dag, noen ganger av mennesker jeg aldri hadde sett gå inn der før. Jeg har ofte registrert at det stort sett bare er en eller to personer som løper inn i kort tid, før de kommer ut igjen. Han er ofte borte i korte intervaller hvor det egentlig ikke ser ut til at han gjør annet enn å gå seg en liten tur, før han er tilbake igjen.
Jeg tenkte i bunn og grunn ikke over dette før det tidligere i midten av oktober banket på døren. Til min forfjamselse sto det en uniformert offentlig tjenestemann som bare ønsket å informere meg om at de hadde vært nede i leiligheten til leietakeren, hvor de hadde funnet små menger narkotika/cannabis, hvorpå leietakeren hadde erkjent oppbevaring og bruk av cannabis (okey, hvorfor si dette til meg, men let’s keep movin’ on).
Som jeg nevnte tidligere, har jeg sett ei forandring. Lite og dårlige ting har blitt til pen flatskjerm, veldig pent stuebord, mye merkeklær, nytt (og svært godt) musikkanlegg med mer. Han har rett og slett fått mye bedre råd, uten statlig støtte/stipendordning eller jobb.

Dette ser jeg på sterke indikasjoner på salg av narkotika. Jeg vet jo også at han røyker cannabis.

Jeg er litt usikker på hvordan jeg skal gjøre dette. Først og fremst ønsker jeg jo ikke salg av narkotika fra min eiendom. Men i og med at vi er i såpass godt selskap, kan jeg ikke kaste han ut uten å vite det. Men samtidig igjen blir dette en svært vanskelig sak for min del: jeg har ikke så veldig lyst til å beskylde noen for å selge narkotika. Og vi alle vet jo at de færreste er ærlig på dette området om noen spør.
Har dere noen gode råd å gi meg? Tenker dere dette er eller kan være indikasjoner på salg av narkotika?
Hvis du liker han så godt så gi han et ultimatum om og få seg jobb, eller kast han på hode og ut. av min erfaring virke det og selge cannabis en så liten uskyldig sak. men bare vent til ustabile speedfreaks oppsøker han, og når han kommer godt inn i rusmiljøet.
Vil ikke gå får mye inn på det her, men har en fjern venn som lever akkurat slik leiertageren din gjør, kan nevne at våpen, torpedo trusler, hæværk, slåsskamper, politi, barnevern også videre har blitt innblandet, og veldig mye av dette har gått utover han som leier ut (fordi han bor ovenfor).

Alt som sveiver opp vil en eller annentid dra rett til helvette, og da vil du ikke være i nærheten når det er snakk om rus. for alt du vet driv han å låner får og selge, også backfire dette og han vil få problemer. første som skjer er at dem kommer til huset ditt.
(Bare en advarsel med å leie ut til narkis selgere)
Han har enten rike foreldre eller så dealer han. Han må jo ha en eller annen inntekt til å betale husleien med. Utifra hva du skriver høres det jo litt mistenkelig ut. Du kan jo prøve å ferske han "tilfeldig" ved neste tilfelle. Og hvis det viser seg at han driver med sånt trenger du ikke å anmelde han, bare ta en prat også kan du true med utkastelse hvis det gjentar seg.
Sitat av KaiN Vis innlegg
Hvis du liker han så godt så gi han et ultimatum om og få seg jobb, eller kast han på hode og ut.
Vis hele sitatet...
"Skaff deg en jobb, ellers kaster jeg deg ut"? Så enkelt er det nok ikke. Leietaker har et ganske sterkt oppsigelsesvern, og dette er ingen gyldig grunn.
Snakk med han om hvor han får pengene og sånt fra, vis at du er litt bekymret siden han ikke har jobb kanskje åpner han seg opp litt. Prøv å ikke få han til å tenke at du mistenker ham for å deale da blir han mest sansyling vil bli sint, trekker seg unna eller lignende.
Prøv å få kontakt med politiet å hør med dem hva de tror, du trenger ikke å si til dem at du mistenker ham for noe, bare spør "hva de har på ham".
Ellers kan du jo leke litt detektiv selv, grave litt, skrive logger, stalke osv.
Lykke til, og husk å komme med oppdatering
Sitat av Realist1 Vis innlegg
"Skaff deg en jobb, ellers kaster jeg deg ut"? Så enkelt er det nok ikke. Leietaker har et ganske sterkt oppsigelsesvern, og dette er ingen gyldig grunn.
Vis hele sitatet...
Når politiet har kommet på døra til utleieren og sagt at han begår en ulovlig handling på eiendommen, så trur jeg det vil være en god grunn til utkastelse.
I det minste si opp kontrakten om det sku være et problem
hvis du kommer såpass godt overens med han å han betaler leie oppfører seg fint, hvorfer bry seg med om han selger litt hasj?, om det er et problem for deg at dette skjer i huset ditt så kan du vell si til han siden dere kommer såpass godt overens, at om han selger hasj så skal ikke du legge nesa di i han sine saker men be han ta salget et stykke unna huset?
Det virker som dere tror jeg ønsker han ut fra leiligheten. Det ønsker jeg tvert imot.
Det er ikke et problem at han ikke har jobb i seg selv. Han er faktisk svært ryddig, lager aldri bråk (hvis vi ser bort ifra noe musikk nå og da) og er alltid punktlige med innbetalinger. Dette er en alright person.

Hvilke regler gjelder for oppbevaring av narkotika i privat hus dersom leieområdet er spesifisert i kontrakten? Jeg er usikker på hva jeg skal søke på for å finne relevant informasjon.
Sitat av AdmiralSkog Vis innlegg
Snakk med han om hvor han får pengene og sånt fra, vis at du er litt bekymret siden han ikke har jobb kanskje åpner han seg opp litt. Prøv å ikke få han til å tenke at du mistenker ham for å deale da blir han mest sansyling vil bli sint, trekker seg unna eller lignende.
Prøv å få kontakt med politiet å hør med dem hva de tror, du trenger ikke å si til dem at du mistenker ham for noe, bare spør "hva de har på ham".
Ellers kan du jo leke litt detektiv selv, grave litt, skrive logger, stalke osv.
Lykke til, og husk å komme med oppdatering
Vis hele sitatet...
dette hørtes ut som en forferdlig løsning å gå til politiet pga en mindreårig som kansje selger hasj. lage store problemer for en ung gutt som forsørger seg selv å heller ikke snylter på staten. å politiet har heller ikke lov å utlevere hva dem har på han til hvemsomhelst.

Sitat av Skippern1337 Vis innlegg
Det virker som dere tror jeg ønsker han ut fra leiligheten. Det ønsker jeg tvert imot.
Det er ikke et problem at han ikke har jobb i seg selv. Han er faktisk svært ryddig, lager aldri bråk (hvis vi ser bort ifra noe musikk nå og da) og er alltid punktlige med innbetalinger. Dette er en alright person.

Hvilke regler gjelder for oppbevaring av narkotika i privat hus dersom leieområdet er spesifisert i kontrakten? Jeg er usikker på hva jeg skal søke på for å finne relevant informasjon.
Vis hele sitatet...
politiet hadde strengttatt ikke lov å informere deg om dette, men når den først har gjort det så har du lov å kaste han ut pga regelbrud på narkotika loven.
når det er sakt syntes jeg du burde gi gutten en sjangse å heller be han holde salgene sine på litt avstand fra huset ditt.
Sitat av madchild2303 Vis innlegg
dette hørtes ut som en forferdlig løsning å gå til politiet pga en mindreårig som kansje selger hasj. lage store problemer for en ung gutt som forsørger seg selv å heller ikke snylter på staten. å politiet har heller ikke lov å utlevere hva dem har på han til hvemsomhelst.



politiet hadde strengttatt ikke lov å informere deg om dette, men når den først har gjort det så har du lov å kaste han ut pga regelbrud på narkotika loven.
når det er sakt syntes jeg du burde gi gutten en sjangse å heller be han holde salgene sine på litt avstand fra huset ditt.
Vis hele sitatet...
"Forsørger seg selv"? Poenget her er vel at det er ulovlig, og jeg skjønner godt at TS ikke ønsker å ha disse elementene i nærheten av sin eiendom
Sitat av Skippern1337 Vis innlegg
Det virker som dere tror jeg ønsker han ut fra leiligheten. Det ønsker jeg tvert imot.
Det er ikke et problem at han ikke har jobb i seg selv. Han er faktisk svært ryddig, lager aldri bråk (hvis vi ser bort ifra noe musikk nå og da) og er alltid punktlige med innbetalinger. Dette er en alright person.

Hvilke regler gjelder for oppbevaring av narkotika i privat hus dersom leieområdet er spesifisert i kontrakten? Jeg er usikker på hva jeg skal søke på for å finne relevant informasjon.
Vis hele sitatet...
Hvis du ikke vil kaste ham ut hvis han selger dop hav vil du da, få ham til å selge en annen plass eller er du bare nysgjerrig?
Du kan lete litt i lovdata etter regler og lover http://lovdata.no

Sitat av madchild2303 Vis innlegg
dette hørtes ut som en forferdlig løsning å gå til politiet pga en mindreårig som kansje selger hasj. lage store problemer for en ung gutt som forsørger seg selv å heller ikke snylter på staten. å politiet har heller ikke lov å utlevere hva dem har på han til hvemsomhelst.
Vis hele sitatet...
Nå skrev Ts i førstepost at politiet allerede hadde vært der pga oppbevaring av hasj, og jeg skrev ikke at Ts skulle si til politet at han mistenker at han selger dop.
Det med at han ikke har lov til å få noe info om leietaker av politiet har du kanskje rett i.
Sitat av Orph Vis innlegg
"Forsørger seg selv"? Poenget her er vel at det er ulovlig, og jeg skjønner godt at TS ikke ønsker å ha disse elementene i nærheten av sin eiendom
Vis hele sitatet...
forsørger seg selv ja. hvet ikke hva du kaller det men om det er det som får maten på bordet så gjør han faktisk det.

har du lest resten av postene mine? be han holde det unna eiendomen om det er et problem eller kast han ut om du abselutt ikke takler det eller han ikke vill slutte med det men å gå til politiet å ødlege mange videre muligheter for en ung gutt? hvorfer?
Kan ta en spansk en å si at du har noen i familien som ikke har noe sted å bo, også spørre han om han kan prøve å finne ett annet sted å bo for en "liten periode". Også heller finne noe andre som ikke selger drugs til å leie istedet.

Sitat av madchild2303 Vis innlegg
forsørger seg selv ja. hvet ikke hva du kaller det men om det er det som får maten på bordet så gjør han faktisk det.

har du lest resten av postene mine? be han holde det unna eiendomen om det er et problem eller kast han ut om du abselutt ikke takler det eller han ikke vill slutte med det men å gå til politiet å ødlege mange videre muligheter for en ung gutt? hvorfer?
Vis hele sitatet...
Hvis du har lest lengre opp i tråden her. Så kan det være lurt å si ifra til evt politiet ettersom han er på vei inn til ett dårlig miljø, med torpedor, hærverk osv.
Husk også på at jeg ikke har konkludert med han han selger narkotika. Dette er mer en tråd for tips og råd, og for å høre om dere tror han selger narkotika. Det er elementer for salg, men det er absolutt ingenting bevist selv om jeg vet han røyker og oppbevarer cannabis i leiligheten.
Sitat av tennbrikket Vis innlegg
Kan ta en spansk en å si at du har noen i familien som ikke har noe sted å bo, også spørre han om han kan prøve å finne ett annet sted å bo for en "liten periode". Også heller finne noe andre som ikke selger drugs til å leie istedet.



Hvis du har lest lengre opp i tråden her. Så kan det være lurt å si ifra til evt politiet ettersom han er på vei inn til ett dårlig miljø, med torpedor, hærverk osv.
Vis hele sitatet...
ja du har helt rett politiet gjør et godt arbeide med å holde ungdommen unna stoff å dårlige miljøer. nei dette er ikke veien å gå, å det å røyke hasj å kansje selge til kompiser å dems venner er ikke synonymt med å omgås torpedoer å hærverk,

true storry told onkelen min spilte på seg ei heftig spille gjeld på lotto, dette førte til at han fikk torpedo besøk så foraldell hold deg unna lotto for da kommer torpedoene.
Sitat av Skippern1337 Vis innlegg
Husk også på at jeg ikke har konkludert med han han selger narkotika. Dette er mer en tråd for tips og råd, og for å høre om dere tror han selger narkotika. Det er elementer for salg, men det er absolutt ingenting bevist selv om jeg vet han røyker og oppbevarer cannabis i leiligheten.
Vis hele sitatet...
Er jo ikke så veldig mye vi får gjort. Ettersom de fleste her er enig at han driver med noe drugs. Alle beste er egentlig bare å spørre han rett ut.

Sitat av madchild2303 Vis innlegg
ja du har helt rett politiet gjør et godt arbeide med å holde ungdommen unna stoff å dårlige miljøer. nei dette er ikke veien å gå, å det å røyke hasj å kansje selge til kompiser å dems venner er ikke synonymt med å omgås torpedoer å hærverk,

true storry told onkelen min spilte på seg ei heftig spille gjeld på lotto, dette førte til at han fikk torpedo besøk så foraldell hold deg unna lotto for da kommer torpedoene.
Vis hele sitatet...
Det er jo sånt alt starter. Prøv å se ting fra ett litt annet perspektiv før du kommenterer noe så dumt neste gang.
Ja, det er ikke noe annet å gjøre enn å prøve å indirekte og diskrè få han til å røpe seg på en eller annen måte. Får gjøre et aldri så lite forsøk i morgen. Oppdatering vil komme.
siden du kan forette meg hvordan allt starter kan du kansje fortelle meg hvordan det slutter å da?
det er ingen garanti for at om 10 år så selger han heroine eller henger på plata, om man er bekymmert for ungdomen så gå for en litt bedre forebygende metode en å pushe han rett å fanget på politiet, det er da det virkelig starter når han blir en kjenning å blir satt i båss av resten av samfundet.
Sitat av madchild2303 Vis innlegg
ja du har helt rett politiet gjør et godt arbeide med å holde ungdommen unna stoff å dårlige miljøer. nei dette er ikke veien å gå, å det å røyke hasj å kansje selge til kompiser å dems venner er ikke synonymt med å omgås torpedoer å hærverk,
Vis hele sitatet...
Er enig i at politiet ikke hjelper ungdommene godt nok, gi dem bot og la dem sulte med enn dårlig politiattest i 2år.

Fleste startet sikkert med å selge til kompisene sine, er ikke tvil at å kun selge til gode bestekompiser er trygt, men ikke svarte maiskorn at han kan selge får 10 - 15k mnd på bare "gode kompiser".
hvis han kan betale både merkeklær, husleien, mat, annet div utgifter uten nav, mamma og pappa eller en jobb, så må han bedrive med noe ulovlig, om han ikke har vunnet eller arvet en formue som han vil sløve vekk.

TS: Mente ikke slik at du skal kaste han vekk, var nok litt dårlig og forumlere meg i posten. Det jeg mener er at hvis du får en bekreftelse på at han selger dop/tyvgods, så er mitt råd å gi han en sjanse mot at han finner seg en jobb, eller en lovlige måte å skaffe pengene på. Om han ikke gjør det så vil du avbryte leiekontrakten.
Sist endret av justastonedhuman; 1. desember 2013 kl. 04:04.
En ting jeg stusser litt over, du vet at han røyker og oppbevarer cannabis i leiligheten, men du vil ikke kaste han ut medmindre han selger det?
Men ja, det hele virker litt fishy.

Du er en rimelig kul huseier om du vet om og tillater(?) at han røyker i leiligheten, det skal du ha.
Jeg forstår jo at du ikke er så veldig interessert i at han dealer derfra.
Men iogmed dere virker til å ha et bra forhold, så kan du jo prøve å prate med han om det? Og om han innrømmer salg, be han ta businessen sin en annen plass, si at du ikke liker at det renner folk inn og ut av leiligheten, og derfor ikke vil ha noe av det på din eiendom. Medmindre du faktisk vil ha han ut da.

Eller den litt lovløse siden:
litt good old fashioned blackmail, be om et cut for din stillhet,
eller starte grow-op, haha.
Sist endret av Juliaan; 1. desember 2013 kl. 04:08.
Jo takk, jeg har hørt jeg er en kul huseier før også.
Jeg har ingenting imot at han røyker cannabis, men liker bare ikke helt tanken på at salg av narkotika vil assosieres med min eiendom. Om han ikke selger, og flytter, vil det ikke være noen som tenker over det. Men om han selger, og flytter, vil jo fremdeles mitt hus bli assosiert med salg av narkotika uansett om det kommer ny leietaker eller ikke.

Men som sagt, så får jeg bare prøve å snakke litt med ham i morgen. Får håpe på det beste.
Sitat av madchild2303 Vis innlegg
True storry told onkelen min spilte på seg ei heftig spille gjeld på lotto, dette førte til at han fikk torpedo besøk så foraldell hold deg unna lotto for da kommer torpedoene.
Vis hele sitatet...
True story? Lotto? Hahahahahahaha! Jeg ler så jeg griner! Hahahahahahaha! True story du liksom!
Sist endret av Joakim__; 1. desember 2013 kl. 05:11.
Man skal selge endel cannabis for å klare å leve på det, samt betale husleie og kjøpe seg dyre ting. Men uansett så må han jo få pengene et sted. Hva med å bare spørre han om hva han driver med for tiden? Det er jo lov å være nysgjerrig
Sist endret av Odd; 1. desember 2013 kl. 05:20.
Sitat av Joakim__ Vis innlegg
True story? Lotto? Hahahahahahaha! Jeg ler så jeg griner! Hahahahahahaha! True story du liksom!
Vis hele sitatet...
Kanskje han har lånt penger fra en lånehai for å bruke på tipping/lotto?
Hvis utlåner ikke får tilbake pengene sine, da er torpedoen fort på døra.
Sist endret av Juliaan; 1. desember 2013 kl. 05:34.
Til TS, du virker som en veldig god kar. Hadde jeg vært deg hadde jeg bedt han på kaffe ellerno, og satt meg ned og prata med han. Jeg hadde sagt at det er greit at han røyker Cannabis i leligheten sin, bare ikke selger det eller gror det i huset ditt. Og så hadde jeg bedt han få seg en annen inntekt
wow wow wow hold your horses Hvis denne kid'en lever så godt av å selge dop som det fremtstiller her hadde du som huseier merket det forlengst. Det er da heller ingenting i veien for at han får penger fra NAV, annensted. Har han begynt på skole men droppet ut kan han ha studielån nå frem til og med desember,

Er dere helt blåst, folk som lever av dette har det faktisk som tilsvarende en jobb bare 24/7, de stresser rundt dagen lang og når de er hjemme renner det på døra.

Tviler på at kid er så oppegående at han bare gjør de beste dealene. Helt opplagt at det foregår noe her, at politiet var der taler jo bare til hans fordel, de fant jo ikke noe. Burde de ikke funnet litt mer en til eget forbuk om han deale for å leve av det?

Til huseier: Hvis du hiver han ut, er du villig til å gi han en god referanse?

PS: Og nei, som noen skrev her oppsigelsesgrunn at han har brutt loven i den forbindelsen politiet var der. Nei, selvfølgelig er det ikke oppsigelsesgrunn han har jo ikke engang en dom knapt ett forelegg på det.
Sist endret av Yalla; 1. desember 2013 kl. 07:38.
siden han selger fra din leilighet så krever du prosenter av salget og gratis gress
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
siden han selger fra din leilighet så krever du prosenter av salget og gratis gress
Vis hele sitatet...
Høres rimelig ut
Til TS:

Du kan spøke litt med han en dag og si; "Så korte turer du pleier å gå da". eller så "korte besøk du får ".
Så er jeg ganske sikker på at noiaen hans setter inn og han ikke kommer til å gå ut å møte så mange som han gjør eller få så korte besøk.

Fordi det er tydelig han selger, han er bare ikke veldig diskre om det. Bare hint om at du vet det på en eller annen måte, og han kommer til å jobbe hardt for å skjule det.
Ingen får noe særlig god inntekt av å bare selge cannabis, men mindre det er enorme mengder eller gror en del planter. Bare noe å tenke på.
Sitat av Skippern1337 Vis innlegg
Ja, det er ikke noe annet å gjøre enn å prøve å indirekte og diskrè få han til å røpe seg på en eller annen måte. Får gjøre et aldri så lite forsøk i morgen. Oppdatering vil komme.
Vis hele sitatet...
Fortell han at du fikk inntrykk av at politiet trodde det foregikk omsetning av narkotika fra din bolig og at de holder den under oppsikt. Det burde stresse han litt.
Problemet er ikke personen i seg selv(som ofte er karismatisk nok), men miljøet de bringer med seg. Ofte er det små ting man ikke legger merke til med en gang, men som til slutt renner over. For eks belastede brukere, psykose knyttet til misbruk, småkriminalitet i nabolaget for at kjøperene skal ha penger til varene, utrygt miljø, hærverk, boligpriser, naboer med mer, og på ett eller annet tidspunkt en større tragedie knyttet til ruset misbruker eller psykose.

Småting som isolert sett ser tilfeldig og uskyldig nok ut, men som over tid og samlet sett hverken er ønskelig, tilsiktet eller ungåelig.

Og det er jo litt kjipt om du en gang skal selge huset ditt og får en halv mill mindre i takst pga at nabolaget generelt sett har falt i markedsverdi. Kun fordi du skulle være "kompis" med leietakeren din. Og det er kun ett uskyldig eksempel.
Sitat av Juliaan Vis innlegg
Kanskje han har lånt penger fra en lånehai for å bruke på tipping/lotto?
Hvis utlåner ikke får tilbake pengene sine, da er torpedoen fort på døra.
Vis hele sitatet...
Ja, det er sikkert mulig. Det hørtes bare så dumt ut at en hadde klart å få seg spillegjeld i lotto som koster femti kroner. Han blander nok lotto med odds eller hest.
Hva med å bare fortelle han akkurat det du skriver her? Hvis dere har et ok kameratslig forhold burde ikke det være noe problem. Forklar han at du er klar over at han holder litt på med cannabis, og at så lenge han er en ryddig fyr er du villig til å se gjennom fingrene på dette. Men at du ikke synes det er greit at huset assosieres med kjøp og salg, så dette får han slutte med/finne et annet sted for. Du kan jo også nevne at du har hatt politiet på døra, og at du helst vil slippe det igjen.
Foreldre nødt til å forsørge han frem til han blir 18. At politiet kom og fant små mengder tyder jo på at han faktisk bare er bruker, eller selger i veldig liten skala. Hadde han tjent så godt hadde det nok vært folk utenfor en gang i timen. Huset ditt er i worst case assosiert med salg for max 10 personer.

Jeg tipper at han får grei støtte av foreldre, og kanskje selger små mengder.
Jeg trodde du var lovpliktig å si fra til polisen om du hadde mistanke om bruk og salg av cannabis. Rart polisen ikke sa til deg dette.

Sett fra èn side, hvis han betaler og holder leiligheten i stand, og samtidig er en ålreit type, så får jo du penga dine og er fornøyd. Hvis du røyker så kan du jo spørre om å kjøpe av han, fast selger i samme hus, og du er utenfor mistanke? Alt en kan ønske seg om man røyker.

På en annen side, hvis det sklir ut med salg av hardere stoffer og misbruk i leiligheten, så har du fort en vandrende katastrofe der nede. Du blir ikke kvitt han, han raserer leiligheten og betaler ikke. Samtidig går ryktene fort, og naboene kan få snusen i dette, ikke særlig heldig. Det kan skremme bort andre gode leietakere som kan komme siden, ikke at det har helt den store effekten kanskje, men det er ihvertfall et negativt trekk.

Dine valg.
Sist endret av Taurean; 1. desember 2013 kl. 14:14.
Sitat av Muradi Vis innlegg
Ingen får noe særlig god inntekt av å bare selge cannabis, men mindre det er enorme mengder eller gror en del planter. Bare noe å tenke på.
Vis hele sitatet...
Hva mener du med enorme mengder? Man kan da tjene ganske gode skattefrie penger om man selger good shit for god pris, har faste kunder og aldri har tørke.
Heisann TS!

Etter hva du beskriver er det tegn på salg av narkotika, ja. Men jeg vil være forsiktig med både konkludere og misstenke salg av narkotika. Det kan være noe helt annet, selv om du sier du vet han røyker cannabis.

Men du sier du vet han røyker cannabis. Har du noen gang hatt mistanke om at han har brukt noen andre rusmidler?

Til dere som bare nevner salg av cannabis: hvis dere leser, så nevner trådstarter salg av narkotika, ikke salg av cannabis. Dere er litt kjappe ute å konkludere med at det er salg av cannabis som foregår, uten at dere vet om han i det hele tatt ruser seg på noe annet. Hvis han selger andre rusmidler enn cannabis kan det godt være at han klarer å tjene inn noen gode penger.
Sitat av gotejds Vis innlegg
Hva mener du med enorme mengder? Man kan da tjene ganske gode skattefrie penger om man selger good shit for god pris, har faste kunder og aldri har tørke.
Vis hele sitatet...
Jeg mener at man må drive stort, altså hundrevis av gram om gangen. Ikke en femmer her og en femmer der. Hvis leietaker klarer å finansiere husleie, strøm, livsopphold og bruk av cannabis, så må det være en god del mengder han får solgt på kort tid.

Så enten selger han store mengder cannabis, eller så er det andre rusmidler han dealer.
hoppeavisvingenbitch
27 1
Hørtes ut som en god plan å spille med åpne kort, si til han at du har grunn til å tro at han selger, og at du ønsker at han tar dette en annen plass enn på eiendommen din. Om du klarer å gjøre dette uten å virke som at du har planer om å gå til politiet eller fortelle det videre, men bare for ærlighetens skyld, vil jeg tro han ikke kommer til å lyve. Dere har et godt forhold allerede, og hvis han føler han kan stole på deg, vil han antakeligvis være ærlig om han selger eller ikke.
Lykke til!
Ja, min leietaker selger narkotika.

Jeg tok det valget å bare prate med ham selv, uten noe om og men. Men til min store overraskelse, var det jeg som fikk det største smellet i fleisen. Det har altså vist seg at han ikke bare har solgt cannabis fra leiligheten, men også sett tråden min her på forumet!

Jeg forklarte han likevel min del av saken, og hvordan politiet kom på døra etter de hadde vært nede hos han, hvordan jeg legger merke til trafikken og hvordan jeg ønsker det i fremtiden.

Det hele endte rett og slett med en god avtale om at han skulle begrense trafikken inn i leiligheten til hans nærmeste venner, og heller gå sjeldnere og lengre turer ute. Når han får besøk skal han prøve å ha de hos seg over lengre tid.
Vel det som suger nå er at du er medskyldig og om han en dag skulle bli tatt kan du gå utover deg om han tyster eller du noier under avhør.
Sitat av Skippern1337 Vis innlegg
Ja, min leietaker selger narkotika.

Jeg tok det valget å bare prate med ham selv, uten noe om og men. Men til min store overraskelse, var det jeg som fikk det største smellet i fleisen. Det har altså vist seg at han ikke bare har solgt cannabis fra leiligheten, men også sett tråden min her på forumet!

Jeg forklarte han likevel min del av saken, og hvordan politiet kom på døra etter de hadde vært nede hos han, hvordan jeg legger merke til trafikken og hvordan jeg ønsker det i fremtiden.

Det hele endte rett og slett med en god avtale om at han skulle begrense trafikken inn i leiligheten til hans nærmeste venner, og heller gå sjeldnere og lengre turer ute. Når han får besøk skal han prøve å ha de hos seg over lengre tid.
Vis hele sitatet...
haha så utrolig bra at han leste tården din hær på freak.


utrolig kul huseier du er som ingikk en slik avtale istede for å gå til politiet eller kaste guttungen ut.
At du gidder.

+ti tegn
Han kommer nok til å flytte ut han nå.
Kult at du ikke trenger å dra særlig langt hvis du en dag får lyst på en rev
Og jeg regner med du får gode priser med tanke på denne avtalen mellom dere.
Jøss. Med en slik huseier så hadde jeg nesten vurdert å betale en lapp eller to ekstra i måneden bare for å være snill tilbake. Det virker jo som om leietakeren har råd.
Ser ut som den avtalen deres har mange sprekker.
Jeg observerer at leietakeren er ung og oppegående, virker også som at han tar mange sjanser. Virker derfor som at han er ny i gamet, og da må du vite at det er en jævlig stor risiko både du og han utsetter dere for.

Spør han ut om flere basic sikkerhetsregler for dealere, for å minske sjansen for å bli tatt på fersk gjerning.

Har leietakeren én ekstra telefon i et annet navn, som kjøpere kan nå han på? Hva skjer den dagen kjøperen "Ola" har kjøpt 2 gram av leietakeren din og uheldigvis blir bustet av politiet? Politiet sier: hvor fikk du dette fra? Deretter sjekker de loggen og meldingene på telefonen som blir sporet rett til "kompisen" din i kjelleren. Og vips er dere begge sjakkmatt

Én ørliten mistanke kan være nok til at onkel og bikkje kommer på døra. Hvor lurt er det da at kidden har fått godkjennelse av deg til å oppbevare la oss si 200 gram under kjøkkenbenken?

Vis at du har litt baller, og be han om å oppbevare stashet sitt et annet sted. Og be han om å slette alle sine spor. Tross alt din eiendom!

Jag var i en samtale med en politimann for 2 år siden, da vi hadde en åpen diskusjon om hvordan politiet opererte på Internett.
Han sa selv at nettsteder som blant annet Freak.no ble sett gjennom daglig, og det var bare et par tastetrykk som skulle til for å finne IP-adressen bak et innlegg. Denne metoden ble brukt for å fakke kriminelle.

Nå tar jeg dette med en stor klype salt, da skremselspropagandaen til politiet er velkjent. Men man skal ikke se bort i fra at en eller annen "feil" person med visse hensikter kan ha lest igjennom tråden. Viktig å bemerke seg at dealeren hsr brytet en uskreven regel, allerede som KAN slå tilbake på han. Det HAR blitt innrømmet salg av narkotika, og er noe som vil fortsette fra huseiers adresse!

Jeg har ingen peiling på hvorvidt politiet følger opp slike saker, men at du setter deg i en situasjon du kunne vært foruten er fakta...
Sist endret av Tænman; 2. desember 2013 kl. 00:33.
Sitat av Tænman Vis innlegg

Han sa selv at nettsteder som blant annet Freak.no ble sett gjennom daglig, og det var bare et par tastetrykk som skulle til for å finne IP-adressen bak et innlegg. Denne metoden ble brukt for å fakke kriminelle.
Vis hele sitatet...
Buuullshiiit.

Det er flere her inne som åpenlyst poster at de gror, selger og smugler dop.
Hadde det tatt politiet to tastetrykk for å spore opp vedkommende så hadde dem gjort det, men så enkelt er det ikke.
Sist endret av Bombasa; 2. desember 2013 kl. 01:43.
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Buuullshiiit.

Det er flere her inne som åpenlyst poster at de gror, selger og smugler dop.
Hadde det tatt politiet to tastetrykk for å spore opp vedkommende så hadde dem gjort det, men så enkelt er det ikke.
Vis hele sitatet...
Les siste delen av innlegget mitt

Takk for at du avkrefter dette, syntes også det var en veldig vill påstand, men valgte å holde døren åpen iom at han var offentlig tjenestemann og pliktet til å fortelle sannheten.

Jeg står fortsatt for resten av innlegget mitt, og om TS kommer i en ukomfortabel situasjon senere kan det være på grunn av valget han har tatt. Synes det er synd at TS støtter en ung gutt som selger narkotika, som han kanskje til å med har et visst ansvar over iom at han leier hos han.