Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 543
Jeg kjøpte nylig et brukt hovedkort av nevnte type av en venn av meg. det var da et kjent "problem" med akkurat dette kortet at det bootet tregt (stod leenge på asusbildet).

når jeg starter det opp første gang, spinner viftene opp littegran, man hører et lite knepp i summeren, viftene spinner i ca 5 sekunder, før hele maskinen skrur seg av i noen sekunder. deretter starter det opp igjen, og viftene spinner videre. sata disken spinner opp, men det gjør ikke IDE-disken.

bilde kommer ikke opp på skjermen i det hele tatt, jeg har prøvd to forskjellige grafikkort, samme problemet med begge, så problemet ligger nok ikke der.

jeg bestemmer meg for å prøve å kjøre med minimal mengde hardware (ei rambrikke (flere forskjellige prøvd), grafikkort, CPU. fortsatt det samme. etter dette tenker jeg at det muligens er en idé å prøve å resette bios. jeg gjør det, både med jumper, og senere med å la batteriet være ute.

etter å ha latt batteriet være ute ei stund, prøver jeg å starte opp igjen rakleverket. denne gangen starter cpuvifte opp i full hastighet, og blir der. ingenting mer skjer, ikke et eneske knepp eller pip fra høyttaleren.

CPU er Intel Pentium 4, 3,4GHz Dualcore. av det jeg kan få ut av nettstedet til asus kan denne prosessoren brukes med dette hovedkortet.


det jeg egentlig mistenker nå er ødelagt/død BIOS, i og med at kortet var meget tregt til å boote (5 minutter på første skjermbildet man ser), og at det nå er så godt som ingen tegn til liv. hva tror dere?

hvordan ser netshop på dette om jeg spør dem om hjelp? jeg er jo ikke den som kjøpte kortet i utgangspunktet, men jeg har kvitteringer på kjøpet.
Du får ringe å spørre Netshop, evt sende mail. Men det er jo mye som kan være gåent, NB, BIOS osv. så det er ikke noe du klarer å fikse.
Det burde jo være reklamasjon, så lenge ikke han forrige karen har rapet hk`et.. Som SemiColon sier, ring de å hør. De er sikkert positive til å hjelpe!