Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 630
Jepp, Tannkremen :)
Zendium's Avatar
Jeg tenkte jeg skulle overklokke CPU'en min, men vet ikke om det er mulig med akkurat den prosessoren jeg har. Jeg har en Intel Core i7 3820 på et ASUS P9X79 hovedkort.
Er det mulig å overklokke?
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Ja det kan du.

Overklokking på nyere hovedkort er ekstremt lett, det er bare finjusteringen på høyere klokk som tar tid.

Om du er litt kjent i bios, så er det noen funksjoner du burde slå av først, jeg tenker på strømsparing, (C-state) osv.
Ikke alle sier det er nødvendig med dette, men jeg pleier alltid å gjøre det.

Jeg skrev egentlig endel mer, men dette forsvant istad

Kort og godt: Du har ikke K versjonen(ulåst multiplier) Men den går opp til 43, så det vil si uten bclk klokking, så kan du komme opp til 4.3Ghz(100mhz bclk X43)

Dette er ikke mye som du ser, men det finnes håp.
Hvis du klokker med bclk kan du komme mye lenger, du kan lese mer her

Hvis du kommer over 4.8ghz så burde du løsne timings noe.

Du kan lese et par guider, sett deg inn i funksjonene og uttrykk, og for all del, ha respekt for vcore
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Er fult mulig å overklokke, enkleste er bare å stille mp til 43, som er max, kan hende du slipper å stille på volten i hele tatt, jeg gjorde i hvertfall det med min.
Om du gjør dette har du den på 4,3ghz

Der kom vis fleff meg i forkjøpet med mye mer detaljert. Det finnes dog ikke noe k verson av 3820.
Sist endret av Frufsa; 7. november 2012 kl. 17:46.
Jepp, Tannkremen :)
Zendium's Avatar
Trådstarter
Skal sette meg litt bedre inn i UEFI Bios'en som jeg har. En kompis sa det var noe dritt å overklokke i den jeg skal prøve meg fram litt Takk for svar