Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 1814
I avdelingen på jobben har vi over lengre tid hatt et kjøleskap der vi av og til kjøper inn ting, hvor vi da har et glass stående inni kjøleskapet der man kaster i en tier eller noe hver gang man tar en ting..

Og da fant vi jo dessverre ut på den harde metoden at vi kanskje burde tømme dette glasset for penger litt mer gjevnlig?

- En dag var nemlig 400 kroner eller hva det var borte. Noen hadde selvsagt tatt pengene.

Jävlar!

Jaja! Som de nerder en kollega av meg og jeg er, fant vi ut av at vi måtte gjøre dette på en bedre og desto kulere måte, så.

En drill, freseborr, en tur på elfa, litt banning, litt spray, litt printing, litt programmering og trygling til sysadmin om de hadde en maskin å avse, så ble det til:

The intranet fridge!

http://files.myopera.com/willosof/blog/29072008828.jpg

Hvor vi da har det gode gamle kjøleskapet - så et tastatur og en skjerm stående oppå.

- Magnetlås
- Relekort
- Litt perlmagi
- Temperatursensor
- Strekkodeleser
- En reset-knapp fra en gammel maskin som dørsensor.

Voilla! Kjøleskapet er til en hver tid låst, og om man skal ha noe inne i skapet, logger man seg bare inn med det vanlige brukernavnet og passordet man har på jobben, velger produkt i

http://files.myopera.com/willosof/blog/11082008889.jpg

produktoversikten(!), bekrefter at du vil ha varen, og bing! Det blir trukket fra din "kjøleskapskonto", døra låser seg opp i 30 sekunder (eller til du lukker døra igjen da)

På den måten har vi kontroll på hvem som har vært inne i kjøleskapet på de forskjellige tidene, og i tillegg har vi ikke pengeomløp i skapet!

Så da kommer folk bare inn på kontoret mitt og gir meg penger som jeg da med få trykk setter inn på kontoen dems ;D


De som går i minus har selvsagt en kredittgrense og 0.05% daglig rente!


WOW, genialt!
Ingen mulighet for en how-to?
Mjah. Kan sikkert lage. Men det er igrunn ikke så hokus pokus. Relebord som styrer en magnetlås. Da sender du bare av og på-bits til bordet over rs232 (eller om det var usb det brukte..), slik at det åpner eller lukker portene. Og inn poller vi bare hele tiden, for å sjekke om døra er åpen eller igjen..

En trådet daemon som står å looper de forskjellige tingene.. En som tar vare på nettverksforespørsler fra webinterfacet, en som tar seg av låsen og releene, en som finner ut temperatur i kjøleskapet og en som finner ut om døra er åpen eller igjen

Låsemekanismen er veldig jalla.

ULTRA low budget, og bare kutting av deler fra en gravgård for døde gamle maskiner er hovedingrediensen
Webcam for å bekrefte at folk ikke tar mer enn det de har betalt for? Ellers meget bra!
Litt mye styr for så lite kanskje, men du er en genial jævel
Sitat av bobbo Vis innlegg
Webcam for å bekrefte at folk ikke tar mer enn det de har betalt for? Ellers meget bra!
Vis hele sitatet...
Webcammet står faktisk klart oppå. Med mulighet for å flytte både x og y akse Men, vi har ikke orket å lage det ferdig enda.. om noen sinne ;P

Sitat av Prophet. Vis innlegg
Litt mye styr for så lite kanskje, men du er en genial jævel
Vis hele sitatet...
Haha, takk takk Jeg er veldig for "keep it simple, stupid"-løsninger på det meste her i livet, egentlig, men når det kommer til ting med nerdefaktor, er det verdt å overgjøre ting
Sist endret av willosof; 27. november 2008 kl. 23:10. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
haha helt genialt! og elegant gjennomført! =)
Part time ninja
locked65's Avatar
Utrolig kult Kp for deg
One of the good guys
2rs1's Avatar
genialt. virker som en avslappende jobb du har

foreslår webcammet aktiveres og at ansiktsgjennkjenning aktiveres, utrolig tungvindt å taste passord bare for å få deg en cola!
Sist endret av 2rs1; 30. november 2008 kl. 16:41.
Du er rett og slett genial. Genial.
Hahaha.. Trikset er å ikke sove så mye! Da får man tid til å drikke mer kaffe!

Kaffekaffekaffekaffe!

Men takk Jeg er DBA i Opera Software. Nok å gjøre der, men man kan jo ikke jobbe HELE døgnet da, så, da må man ha noen prosjekter å dille med ved siden av


Til sist må jeg bare påpeke at jeg og har den mest tålmodige og forståelsesfulle dama ever.. ^^ "Jada, kommer.. Må bare gjøre noe ferdig!" [4 timer senere] "STRAKS FERDIG NÅ! Må bare.." [2 timer senere]
haha sykt! Om du kjører en "tilbake til fremtiden" bil? haha genialt ;p
Sagt flere ganger tidligere, men her er det igjenn genialt. Til nå liker jeg alt jeg har sett du har laget. Kan jo se at andre også liker det ved å se på innlegg/KP forholdet
willosof: Hvordan ser det ut hjemme hos deg?!

Ontopic: Hehe... Du er veldig kreativ, det må jeg si. Har lest en del av dine poster nå og du imponerer (din freak!). Keep up the good work and give us inside info on Opera!
hmm, det går dessverre ikke...

som sagt; genial idè, du fortjener alle KP du måtte få!
GEnialt! hva med sensorer i kjøleskapet som bekrefter at folk forsyner seg av det de skal til enhver tid ? HVis de ikke gjør det, blir det feks trukker for varen de tok ekstra + 50-100% ekstra :P
Knallartig anretning, selv som den ikke har noen nytte, forsåvidt. Jeg mener, har noen frekkheten til å stjele 400 kr fra "klubbkassa" nøler dem vel ikke med å ta med seg en cola eller 10 ekstra.

Det som derimot kunne vært interessant er jo å sette ett motion detector webcam inni skapet .. på den måten får dere film av alle som handler, og kan se hva de tar med seg

Edit: typo
Sist endret av Java; 4. desember 2008 kl. 14:37.
Sitat av spelley Vis innlegg
GEnialt! hva med sensorer i kjøleskapet som bekrefter at folk forsyner seg av det de skal til enhver tid ? HVis de ikke gjør det, blir det feks trukker for varen de tok ekstra + 50-100% ekstra :P
Vis hele sitatet...
Vi har tenkt tanken å RFID-tagge alle produktene, sånn at man bare kan f.eks dra kort for å identifisere seg (adgangskortet på jobb f.eks), så bare ta whatever fra skapet, så vet rfid-systemet hvilket produkt som har forsvunnet.. Men.. Det ville vært å dra det for langt

Tilsvarende har vi tenkt til å gjøre for en safe med ganske mye prototype-devices og sånt.. Sånn at man kan låne et device, og man hele tiden har kontroll på om det er inne, og ukentlig innsjekking for å bekrefte at det fortsatt eksisterer osv..

Sitat av Clr Vis innlegg
willosof: Hvordan ser det ut hjemme hos deg?!

Ontopic: Hehe... Du er veldig kreativ, det må jeg si. Har lest en del av dine poster nå og du imponerer (din freak!). Keep up the good work and give us inside info on Opera!
Vis hele sitatet...
Takk, og takk!

Hjemme hos meg ser det ut som ..tja, se i tråden jeg akkurat postet (som ble flyttet til et HAV av andre tilsvarnede poster i pc-kroken-tråden seff

Folk! Jeg må bare skrive en liten post her for å gjøre en ting klart!

Jeg har hørt at folk fra uio/ping-folk er sure, såre eller gretne fordi de ikke er nevnt i denne o-hellige forumtråden, siden de også har et tilsvarende kjøleskapssystem, som er laget for lengelenge siden.

Da må jeg bare få nevne at jeg har visst om prosjektet dems lenge, og jeg personlig ser ikke på kjøleskapet vårt som en ny og innovativ greie. Og jeg mener bestemt at jeg har sett andre enn bare ping gjøre dette tidligere også uten noen direkte kilde å linke til i farta. Det er selvsagt muligheter for at de og har 'stjålet' ideen

Uansett, vi vurderte å bruke koden til p2k/ping-kjøleskapet da vi har en innsider-kollega som kunne skaffe oss koden. Da jeg så den, syntes jeg det ble litt ..teit, vanskelig og lite pent å bruke en konsoll-basert greie koda i c, som bruker postgresql - samtidig som at ingen av oss gidder å vedlikeholde det når det er sånn. No offence - P2k ER kult

Det er litt splitta meninger her om "hvem som kom på dette"; og hvorfor ikke ping ble nevnt, osv. Så, da er svaret fra meg:

- BEKLAGER at jeg glemte å nevne Ping sitt P2k (Pils2000?)-skap, det tar jeg til meg - og vi har selvsagt ikke prøvd å stjele konseptet deres på noen måte.



Og når jeg da googlet etter p2k pils nå, så ser jeg de har en webside liggende ute med info om prosjektet:

http://www.ping.uio.no/pils2000.shtml

Som jeg forøvrig ikke har lest før, da jeg trodde det kun var en intern greie de hadde Eneste jeg har sett før er munin-grafen




Så ja! Grinende: slutt med det! Og til dere andre: Gjør noe tilsvarende! Jeg oppfordrer alle til å tenke ut tilsvarende kule prosjekter.

Og før du da går ut og sier "hei, se på hva jeg har laget!", så må du google etter alle som kan ha gjort det før, og nevne de! Heretter en regel. Lession learned.

!

----- LES! ------
Automatisk merget.. Så. Denne posten ble jo helt på trynet. Det er to som er slått sammen, så. Les det som to poster. Dere skjønner garantert hvor den ene slutter, og den andre starter. ;D
Sist endret av willosof; 5. desember 2008 kl. 12:49. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.