Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 1719
Diskuterer med en kompis, og trenger svar på hva som er korrekt og ikke.


- Hvis du går på åpen gate, kan politiet ransake deg om du er en kjenning av politiet som har blitt tatt for narkotika mange ganger før?
Jeg mener at de har det. Trenger de en spesiell tillatelse til det, noe de eventuelt har hvis du er tatt flere ganger før?

- Hvis du er tatt for narkotika eller lignende, kan politiet få tilgang på facebookmeldingene dine uten å ha tilgang på pc'en din eller fått passordet av deg? Jeg vet de har lov til å sjekke meldingene, men kan de gjøre det fra politistasjonen uten at du vet noe?

- Hvis de skal overvåke telefonen din, må de gjøre noe med telefonen din eller har de en slags avtale med mobiloperatørene så de kan høre samtalene uansett? Kan de kun sjekke meldinger?

Takker for svar.
Sist endret av tgod; 8. april 2012 kl. 01:05.
Sitat av tgod Vis innlegg
Diskuterer med en kompis, og trenger svar på hva som er korrekt og ikke.


- Hvis du går på åpen gate, kan politiet ransake deg om du er en kjenning av politiet som har blitt tatt for narkotika mange ganger før?
Jeg mener at de har det. Trenger de en spesiell tillatelse til det, noe de eventuelt har hvis du er tatt flere ganger før?

- Hvis du er tatt for narkotika eller lignende, kan politiet få tilgang på facebookmeldingene dine uten å ha tilgang på pc'en din eller fått passordet av deg? Jeg vet de har lov til å sjekke meldingene, men kan de gjøre det fra politistasjonen uten at du vet noe?

- Hvis de skal overvåke telefonen din, må de gjøre noe med telefonen din eller har de en slags avtale med mobiloperatørene så de kan høre samtalene uansett? Kan de kun sjekke meldinger?

Takker for svar.
Vis hele sitatet...
1. De kan ransake uten, hvis de bare har lyst å ta på deg.
2. Ikke uten en fullmakt fra retten
3. Samme som nummer 2, afaik.
tgod's Avatar
Trådstarter
Sitat av Glenni Vis innlegg
1. De kan ransake uten, hvis de bare har lyst å ta på deg.
2. Ikke uten en fullmakt fra retten
3. Samme som nummer 2, afaik.
Vis hele sitatet...
Så de må ikke gjøre noe med telefonen for å overvåke den, så lenge de har fullmakt? Og de kan sjekke alle facebookmeldinger de vil fra politistasjonen, med fullmakt?
Sist endret av tgod; 8. april 2012 kl. 01:14.
Egyptisk Tempelkatt
Syns det er teit at man ikke skal kunne gå på åpen gate i dette "frie" landet uten å være redd for å bli ransakt av politi uten grunn. Har selv blitt ransaket, luktet på hender, flashlight i øyet osv helt uten grunn. De fant ingenting på meg og lot meg gå.

Syns fortsatt det er rart.
Jeg tror det bunner slik:

Til å begynne med skal du kunne vise id på hvem du er til enhver tid. Hvis du ikke har noe å skjule, kan du bare la polisen sjekke deg så mye dem vil.

Hvis du har noe å skjule, har du menneskerettighetene og norske lover å stå på. Videre herfra kan jeg ingenting.
Om de vil sjekke facebooken din, må de få tillatelse fra facebook selv, og det er ingen enkel prosess. Selv et halvt år etter 22.juli hadde de ikke fått full tilgang til ABB sin profil.

http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.7986181
Sist endret av KultNick; 8. april 2012 kl. 09:29.
Sitat av tgod Vis innlegg
- Hvis de skal overvåke telefonen din, må de gjøre noe med telefonen din eller har de en slags avtale med mobiloperatørene så de kan høre samtalene uansett? Kan de kun sjekke meldinger?

Takker for svar.
Vis hele sitatet...
Ifølge denne karen kan du ta det helt med ro :

Forfattar og FN-veteran Knut A. Braa fortel om utstrakt ulovleg overvaking i Noreg i sin nye roman...
Er du en kjenning av politiet, vil de i mange tilfeller kunne ta en telefon til politijuristen, som deretter vil gi dem tillatelse til ransakelse. Dette formaliseres skriftlig av juristen samtidig/like etterpå. Ihvertfall denne fremgangsmåten som blir mye brukt i de tilfeller de ikke handler på grunnlag av "ferske spor".
Politiet kan enkelt og greit gjøre som dem vil dersom dem har "mistanke" om noe.. De har alltid noen paragrafer å gjemme seg bak..
For at politiet skal ha lov til å ransake deg eller din einedom skal det fåreligge skjelig grunn, det kan være at du virker rusa eller forsøkte å løpe fra dem eller at de så deg gi penger til en fyr etc. de har ikke hjemel til å ransake deg kun fordi du er en kjenning av politiet. Men hvis de ber deg tømme lommene å du gjør det er det det samme som at du gir dem tilatelse til å ransake deg.
Det er riktig som confusa sier. De har ikke rett til å ransake deg uten en spesifikk grunn. Dette gjelder uavhengig av om du er en kjenning eller ikke. Når det gjelder facebook så er dette en lang vei å gå. Hvis de skal lese noe du gjør på facebook som ikke er åpen for alle (som feks statusoppdateringer) så er dette informasjon som må utleveres av facebook selv. Politiet sitter ikke med noen form for superbruker på facebook hvor de kan se alt og alle. Facebook sammarbeider nok med politiet til en viss grad, men det kreves en del resurser og papirarbeid før politiet får tilgang til slikt innhold. Telefon blir mye av det samme. Det er noe som går gjennom mobilselskapet og i likhet med facebook trengs det diverse papirer fra en aktor. Telefon er nok likevel noe som er enklere enn facebook fordi politiet har bedre rutiner for det, da det er noe de har gjort mangle flere ganger.