Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 3461
Har så og si nesten ingen erfaring med rusmidler. Har bare røyk weed i ny og ne, og rusa meg litt på rivotril. Men har en veldig god kompis som har prøvd så og si alt av rusmidler, i en periode som strekker seg over 7 år. Det er hovedsaklig han jeg har pleid å røyke med. Jeg visste at han tidligere har pleid å skyte herion, men prøvde og bli nykter. Han klarte seg bra noen måneder før han sprakk. Det var ganske uskyldig, bare et par joiner vi tok sammen, som bare var et "engangstilfelle". Men det ble jo såklart ikke det. Vi fortsatte å ta noen jointer ca 4 dager per uke. Tenkte det ikke kunne gjøre så stor skade, ettersom vi bare holdt oss til det.

Det gikk greit noen uker, til han plutselig dro frem en liten pose fra lomma med minus. Han spurte om jeg ville ha litt i jointen. Jeg som på det tidspunktet var deppa, lei av alt, livet generelt og hadde et par shots innabords, takket ja. Merket egentlig ikke så stor forskjell av å røyke det i joint kontra vanlig joint, bortsett fra at det luktet og smakte anderledes. Ble litt sløvere enn vanlig, men ikke noe mer. Der og da skjønte jeg ikke hvordan folk kunne bli avhengig av heroin, rusen var jo ikke så god? Vi gikk omsider hjem og det første kompisen min gjorde, var å finne frem saltsyre, skje osv. Hadde sett han skyte heroin en gang før, men da for flere måneder siden, så skjønte hva han var i ferd med å gjøre. Jeg spurte om han værsåsnill kunne la vær, men det var til ingen nytte. Han prøvde å gjøre det godt, ved å si det "bare" skulle bli med dette ene skuddet. Jeg lot han gjøre seg ferdig med sitt, og mens han lå i senga og så helt ferdig ut, gikk jeg for å se på tv.

Utover kvelden satt han et til skudd og la opp et par liner med minus og sniffa det. Han sa rusen ble mye diggere om jeg fikk i meg mer, ettersom det var veldig lite jeg fikk i meg når vi røyka det i joint. Dum som jeg var, prøvde jeg. Det eneste jeg merket var at det svei som f i nesa, og den bare rant. Ikke noe behagelig med andre ord. Han spurte om jeg heller ville røyke det reint, at det var bedre. Og såklart, gikk jeg med på det også. Vi hentet sølvpapir og gikk ut på hverandaen. Han viste meg hvordan det skulle gjøres og jeg tok mitt første trekk. Jeg merket jeg ble mer og mer avslappet og sløv for hvert trekk jeg tok. Etterhvert fikk jeg en utrolig deilig følelse i hele kroppen. Jeg kjente det helt fra tærne mine og opp. En slags kribling. God kribling.Akkurat som du hadde sommerfulger i hele kroppen. Jeg bare satt der i velbehag, alle bekymringer var plutselig vekk. Alt var bra, jeg følte meg lykkelig for første gang på evigheter. Det var ganske vanskelig å reise seg, gå, bevege seg. Akkurat som om jeg var småfull, sjanglet litt bortover.

Etter ca 1 time begynte jeg å føle meg dårlig, gikk inn på badet for å spy og fikk nesten sjokk når jeg så meg i speilet. Ansiktet mitt var helt gult/grått med store poser under øynene. Jeg så rett og slett helt ferdig ut. Når jeg gikk tilbake til kompisen min, var han i gang med å sette ENDA et skudd. Jeg likte det overhodet ikke, ettersom toleransen hans nå var mye mindre enn den var før, ettersom han var nykter i noen måneder. Men det var ingenting jeg kunne gjøre for å stoppe han. Vi la oss under dyna, satte på litt godmusikk, bare lå der og kjente på den behagelige rusen. Det er noe av det deiligste jeg følt.. Kjenner jeg lengter tilbake etter den følelsen, når jeg skriver det her. Aner ikke hvor lenge vi bare lå halveis i drømmeland og hørte på musikk. Omsider ble vi sultne og spiste litt middag, men det kom rett opp igjen for min del. Når vi skulle legge oss sa kompisen min at han bare skulle bruke opp det siste av minusen, og sette et siste skudd. Jeg syntes han løste opp litt vel mye, men han sa det gikk greit. Han ville bruke opp det siste, så han ikke ble fristet til å bruke det neste dag.

Vi la oss til å sove etter skuddet var satt, og etter ca 10 minutter begynte han å lage rare lyder. Hørtes på en måte ut som "snorking", bare at det kom fra nedi halsen. Litt vanskelig å forklare. Pusten ble tyngre og for hver gang han pustet ut, gikk det enda lengre tid før han pustet inn igjen. Pulsen ble også veldig ujevn. Plutselig slo hjertet hans utrolig sakte, så sakte at jeg nesten trodde det hadde stoppet. Neste sekund virket det som han hadde løpt maraton. Sånn skiftet det flere ganger. Han begynte å småriste og jeg begynte å bli ganske bekymret. Jeg reiste meg opp og så på han. Leppene hans var helt blå og ansiktet likblekt. Jeg spurte om han sov, men fikk ingen svar. Dultet forsiktig borti han, ingen respons. Jeg kjente panikken begynne å komme, jeg hadde aldri vært borti noe slikt før, hadde nesten ingen erfaring med rusmidler heller. Jeg tok tak i han og ristet godt. Brått våknet han og spratt opp av senga, akkurat som han hadde blitt skremt. Han vimset forfjamset rundt i rommet og svetten rant av han. Jeg spurte hva han dreiv med, hvorfor han vandret rundt som en tulling. Da fikk jeg til svar "for å holde meg våken". Jeg som var redd for han, spurte om det gikk bra, men fikk til svar at det ikke var noe å bekymre seg for. Han la seg siden av meg igjen, og jeg stolte på det han sa. Vi sovnet og våknet som normalt dagen etter.

Det jeg da lurer på, var kompisen min iferd med å ta en overdose? Til sammen hadde vi 1.5 gram med minus og vi brukte opp alt på den dagen. Vi sniffet tilsammen 1 linje hver, røyka litt i jointen og litt reint. Vet ikke hvor mange mg som gikk med der, men kan ikke tenke meg det var så altfor mye. Resten brukte han til å skyte, fordelt på 4 ganger. Jeg aner ikke hvor mye en vanlig brukerdose er, og hvor mye som skal til for å ta en overdose. Men jeg har en mistanke om at han var i ferd med å gjøre det. Jeg spurte han forsiktig dagen etterpå, om det faktisk gikk greit den kvelden. Og fikk til svar "kanskje jeg var i ferd med å ta overdose, kanskje ikke". Så derfor lurer jeg på om noen her som har peiling, kan fortelle meg hva som faktisk var i ferd med å skje? Er det normalt å få sånne reaksjoner når man skyter, eller var han nær en overdose?
Når du beskriver pustinga høres det lignende fra en Heroin overdose. Det er veldig individuelt hvor mye man tåler av dette. dette varierer jo på kvalitet etc.

med 1.5g på 1 dag burde være nok til både å ha en avslappet dag eller overdosere å dø. Å mekke opp ekstra mye for å bruke opp resten er kansje ikke så lurt når 0,2g for mye, fort kan føre til døden.

Mitt tips er å holde dere unna hvis dere ikke er avhengige enda. har selv vært avhengig av heroin og vet hvor fort man er hekta. jeg rakk ikke tenke så langt (noe man skjelden gjør på minus) , å vips hadde jeg vært narkoman lenge.
Sist endret av Sondre; 6. april 2012 kl. 20:17.
Trådstarter
Takk for svar, da anser jeg vennen min som heldig. At det ikke skjedde noe mer alvorlig enn det det gjorde. Dagene etter jeg hadde prøvd, var det eneste som sto i hodet mitt å få mer. Men heldigvis strakk ikke pengene til. Selvom det frister med gjentakelse, vet jeg det er en utrolig farlig vei å begi seg utpå. Skal gjøre mitt beste for ikke prøve igjen.
Sitat av delfi03 Vis innlegg
Takk for svar, da anser jeg vennen min som heldig. At det ikke skjedde noe mer alvorlig enn det det gjorde. Dagene etter jeg hadde prøvd, var det eneste som sto i hodet mitt å få mer. Men heldigvis strakk ikke pengene til. Selvom det frister med gjentakelse, vet jeg det er en utrolig farlig vei å begi seg utpå. Skal gjøre mitt beste for ikke prøve igjen.
Vis hele sitatet...
Godt at det gikk greit med kompisen din!
Det høres ut som om du står på kanten av et stup. Vil anbefale deg å gjøre ALT i din makt for å holde deg unna dette stoffet. Som du skrver "alle bekymringer var plutselig vekk. Alt var bra, jeg følte meg lykkelig for første gang på evigheter." Dette er TOTALT feil grunn til å ruse seg. Har du trøbbel i livet må du ordne opp i dem uten hjelp av nåla...
Trådstarter
Vet jeg står på vippekanten og får virkelig testet viljestyrken min nå. Men er sterkt redd for om kompisen min skaffer mer, at jeg takker ja. Går til behandling av diverse problemer, som jeg har gjort i 4 år nå. Vet det kommer bedre dager etterhvert. Må bare holde ut så lenge og ikke ta den "lette" veien ut. Blir overhodet ikke lettere, skaper bare mer problemer for meg selv.
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Sitat av delfi03 Vis innlegg
Vet jeg står på vippekanten og får virkelig testet viljestyrken min nå. Men er sterkt redd for om kompisen min skaffer mer, at jeg takker ja. Går til behandling av diverse problemer, som jeg har gjort i 4 år nå. Vet det kommer bedre dager etterhvert. Må bare holde ut så lenge og ikke ta den "lette" veien ut. Blir overhodet ikke lettere, skaper bare mer problemer for meg selv.
Vis hele sitatet...
Fortell han at du absolutt ikke skal ha mer, og at om han MÅ bruke så ikke rundt deg.
Det knuser meg å lese dette her. Heroin er det verste du kan rote deg bort i. Har ikke erfaring med stoffet selv, men jeg har kjent hvordan det kan ødelegge en hel familie på et par måneder.

Har du lyst til å gå på nåla og kun leve for rusen? Bare tenk litt på det.
Anbefaler at du tar en kveld med noen ordentlige gode venner, og snakker om problemene og hvordan dere kan løse de. Spør du meg har du allerede prøvd en gang for mye.

Lykke til, jeg håper virkelig ting ordner seg for deg.
King of Destructions
lilpsych's Avatar
Oppnådde noe lignende som TS nevner første gangen jeg snorta det.. Men er ofte sånn at de første gangene har man hvertfall en tendens til og kaste opp.. Selvom det ikke ødelegger rusen eller noe..
Men for all del.. Minus er skumle greier, snakker av erfaring.

*OneLove*

Sitat av tissemannX Vis innlegg
Det knuser meg å lese dette her. Heroin er det verste du kan rote deg bort i. Har ikke erfaring med stoffet selv, men jeg har kjent hvordan det kan ødelegge en hel familie på et par måneder.

Har du lyst til å gå på nåla og kun leve for rusen? Bare tenk litt på det.
Anbefaler at du tar en kveld med noen ordentlige gode venner, og snakker om problemene og hvordan dere kan løse de. Spør du meg har du allerede prøvd en gang for mye.

Lykke til, jeg håper virkelig ting ordner seg for deg.
Vis hele sitatet...
Ettersom jeg forsto, så var det han sin første gang. Var kompisen som var litt utpå.
Og selfølge er det dumt og prøve ut det. Men han bør da ikke havne på nåla fordet om.. Unner ingen sprøytehelvette. Men enkelte kan røyke/snorte det 2-3 ganger i året uten og bli heroinist. Spørs på person på person selfølgelig, men poenget mitt er at syns det er dårlig av deg og hakke på han pga det han skrev.
Han spurte bare om spm....

No offense!

OneLove--
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
Sitat av delfi03 Vis innlegg
Må bare holde ut så lenge og ikke ta den "lette" veien ut.
Vis hele sitatet...
om du tror å havne på nåla er den lette veien ut, så tar du grundig feil.
Hva som skal til for en overdose kommer litt an på kvaliteten på produktet blant annet, og så klart toleranse og andre faktorer. Men etter det jeg har lest kan en overdose ligge på alt fra 200 til 500mg. Det sies at enkelte veldig "erfarene" brukere har overlevd en dose på 1800mg med gateheroin. Men ettersom jeg forstår er det en risk å ta angående dose når man ikke vet nøyaktig kvalitet på produktet. However, beskrivelsen din av kameraten din ligner veldig på min opplevelse (dette var da kjæresten min) med heroin. Vi snortet det bare, dog. Han tok nok minst 500mg. Det skal sies at han allerede hadde litt toleranse.

Min rapport om heroin: http://freak.no/forum/showthread.php?t=213959

Høres forøvrig ikke ut som et menneske du bør ha jevnlig kontakt med. Særlig ettersom det virker som om du nå er på kanten av et stup. Anbefaler deg å ta i bruk tiltak her. Det kommer så klart an på hva du selv er villig til å gjøre, dog. Oppsøk hjelp før det utvikler seg i helt feil retning, det er mitt råd i denne saken. Dette gjelder i grunnen ikke bare deg men også din kamerat. Men det er du som lagde denne tråden, og da regner jeg med at du er mer åpen for forslaget.

And also, i din situasjon bør du absolutt holde deg unna dette stoffet. Ikke bare er det dyrt men heller ikke verdt risikoen du utsetter deg for nå. Det blir litt som å feie støvet under teppet. Det ser rent og pent ut. Du har ingen bekymringer, og kan flykte fra alt det skal være av problemer. Men inntil ruseffekten avtar, og du ha ditt nye "fiks" vil de alltid ligge der. Uløste problemer og plager. Du gjør deg selv en bjørnetjeneste. Og en ting jeg kan love er at ting bare vil bli verre, dessverre. Det er slik jeg tolker dette.

Dette er på ingen måte hverken dømmende eller moraliserende ment. Jeg ønsker deg lykke til, og håper du finner frem til riktig avgjørelse.
Trådstarter
Dette var min første gang, kompisen min som tidligere har vært veldig utpå. Vet at for min egen del er det best om vi ikke har så mye kontakt akkurat nå, men per dags dato er det faktisk den eneste vennen jeg har. Vi ble kjent og ble gode venner lenge før jeg fikk vite om hans tidligere rusmisbruk. Skal ta til meg rådene deres og prøve å holde meg så langt unna stoffet som mulig. Og oppsøke hjelp hvis jeg merker jeg ikke klarer å holde meg unna. Livet er så altfor kort og dyrebart til å kaste vekk på sånt dritt. Jeg forstår at dere bare mener godt med alt dere forteller, og tar meg ikke nær av noenting eller tolker det negativt. Takk for all respons og gode råd.

Sitat av somnium Vis innlegg
om du tror å havne på nåla er den lette veien ut, så tar du grundig feil.
Vis hele sitatet...
Var nettopp derfor jeg skrev "lette" i gåsetegn. Nettopp fordi det ikke er den enkle veien ut. Skaper bare enda mer problemer for meg selv og andre rundt meg
Føler rett og slett jeg får en sykt dårlig magefølelse på dine vegne.
Du skal ha respekt for at du orker å dele dette med oss. Men du skal vite, som mange andre her sier: Hold deg unna!

Det er KORT vei til å bli narkoman via heroin..
Trådstarter
Fælt av meg å si, men tror faktisk ikke jeg har innsett hva jeg holder på å gjøre med livet mitt. Vil på en måte ikke innrømme det for meg selv. Tenker som så at "det skjer alle andre", men ikke meg. "Jeg kommer til å klare meg fint". En veldig naiv holdning og tankegang. Men det er en negativ egenskap jeg har, altfor naiv.
Hold deg unna det! Dummeste du kan gjøre er å fortsette! Og hvertfall dersom du syntes rusen var digg, så er det dummeste du gjør og fortsette og gjøre det, selvom det bare er en sjelden gang i blant.

Ved og ta heroin er det alt for kort vei til og bli narkoman!
Sitat av delfi03 Vis innlegg
Fælt av meg å si, men tror faktisk ikke jeg har innsett hva jeg holder på å gjøre med livet mitt. Vil på en måte ikke innrømme det for meg selv. Tenker som så at "det skjer alle andre", men ikke meg. "Jeg kommer til å klare meg fint". En veldig naiv holdning og tankegang. Men det er en negativ egenskap jeg har, altfor naiv.
Vis hele sitatet...
Dette er ordene til en som er på vei ned i dypet. Søk hjelp. Nå.
Dropp kompisen din. Drit i han, aldir heng med han igjen. Høres drastisk ut, men hvis ikke du gjør det, så fucker du opp livet ditt. Han er allerede ødelagt, drit i han, forlat den synkende skuta og la han gå til helvete aleine. Nei, du er ikke en dårlig kompis fordi du ditcher en som kan tenkes å ha heroin. Det er han som er en totalt elendig kompis, som du aldri aldri mer må veksle så mye som et ord med....

Hvis du vil klare deg uten dop, enten det nå er hasj eller det er heroin eller andre ting, hold deg helvetes langt unna de som driver med det, hvis ikke har du ikke en sjanse. Vær egoistisk og drit i dem, drit i at det går til helvete med dem, og ALDRI tenk at de trenger deg som kompis. Det er bra å være en god venn, men folk som alltid tar tak i deg og vil ha deg med på å hoppe utfor et stup, de skal du bare drite i, Det er ditt liv du skal leve om 20 år fra nå, ikke deres. Hvordan vil du det livet skal bli
Trådstarter
Sitat av Skurkefjes Vis innlegg
Dropp kompisen din. Drit i han, aldir heng med han igjen. Høres drastisk ut, men hvis ikke du gjør det, så fucker du opp livet ditt. Han er allerede ødelagt, drit i han, forlat den synkende skuta og la han gå til helvete aleine. Nei, du er ikke en dårlig kompis fordi du ditcher en som kan tenkes å ha heroin. Det er han som er en totalt elendig kompis, som du aldri aldri mer må veksle så mye som et ord med....

Hvis du vil klare deg uten dop, enten det nå er hasj eller det er heroin eller andre ting, hold deg helvetes langt unna de som driver med det, hvis ikke har du ikke en sjanse. Vær egoistisk og drit i dem, drit i at det går til helvete med dem, og ALDRI tenk at de trenger deg som kompis. Det er bra å være en god venn, men folk som alltid tar tak i deg og vil ha deg med på å hoppe utfor et stup, de skal du bare drite i, Det er ditt liv du skal leve om 20 år fra nå, ikke deres. Hvordan vil du det livet skal bli
Vis hele sitatet...
De ordene fikk meg virkelig til å tenke.. Når noen utenifra sier det på den måten, får jeg et helt annet syn på det og situasjonen jeg er i. Takk skal du ha, tok virkelig til meg alt du skrev.