Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1516
Heisann, jeg har satt meg inn i mange sider av Linux, og merker kompetansenivået stige dag for dag. Nå har jeg hatt en server stående med diverse tjenester på en stund, mest for læringens skyld. Nå har jeg bestemt for å la den bli en dedikert (lokal) filserver.
Serveren kjører Debian.

Jeg har 4 1TB tomme HDD-er. Og lurer på dette:
Bør jeg sette diskene i raid, og isåfall; hvilken variasjon? Altså, raid5, raid0 osv.

Håper jeg har gitt tilstrekkelig informasjon til at spørsmålet kan besvares på en god måte
Sikkerhetsklarert
Poenget med RAID er enten å øke sikkerheten i form av redündanse, eller ved å øke hastigheten.
Med 4 disker ville jeg enten gått for RAID5 eller RAID10.
Raid 5 gir deg 3 TB effektiv lagring, og 1 disk i paritet.
Raid 10 gir deg 2 TB effektiv lagring og 2 disker i paritet.

Personlig liker jeg RAID 10 bedre, da du har bedre hastigheter, og er mindre sårbar. I tilfelle en disk ryker så vil du med Raid 5 miste mye ytelse under gjenoppbygging da alle de andre diskene må brukes for å beregne paritet. Dette er ikke tilfelle i Raid 10 som er en kombinasjon av stripe og mirror, der skal ikke paritet beregnes når du resynker etter diskkrasj, da er det snakk om en enkel kopi jobb fra det diskparret som er skadet.
Vel, du har ikke svart på hvor viktig dataene dine er. Er du villig til å ofre litt lagringsplass for sikkerhet? I såfall er raid 5 ganske trygt, da har du "råd" til at 1 disk ryker. Var det opp til meg ville jeg satt dem i raid 5.
alt avhenger jo av bruken, men anbefaler raid5 til privat bruk
@Chopyz: har du backup? Hvis ikke, så vil jeg anbefale at du setter opp (og tester!) en backup-løsning først. Backup er mye viktigere enn raid (nei, raid er ikke backup).
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Spørs hva du mener med "RAID" også, jeg ville aldri anbefale noen å sette opp firmware-basert RAID (billige onboard kontrollere uten noen form for portabilitet fra en plattform til en annen).

Snakker vi faktisk hardware-RAID med en fornuftig kontroller og cache eller software-RAID er saken en annen.
Jeg syntes igrunn linux sw raid5 er helt ålreit til privat bruk. Har selv en filserver kjørende RAID5 med 6 x 2tb disker (+ 1 spare), og før det igjen hadde jeg 5x1tb gående noen år. Kjempefornøyd, og de gangene disker har dødd, har jeg bare tatt ut den ødelagte og satt inn en ny. Anbefaler å kjøpe en grei bay[1] å ha de i, slik at du lett kan se hvilke disker som har tatt kvelden.

Neste gang vurderer jeg RAID6 med ZFS og en kjapp SSD-disk som cache for raidet.

1: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=319943

Lykke til

Men! Som tingo sier over her: raid må ikke anses som backup, så jeg kjører mine gamle 1tb-disker som backup på mitt nye raid med rsync en gang i døgnet. Gidder ikke å ha noen offsite/løst medium-backup. Det aller viktigste kjører jeg på kryptert sparsebundle mot dropbox og jotta.