Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 1454
Min laptop vil plutselig ikke boote windows lengre. Jeg kan instalere windows på ny, men da må jeg formatere disken. Den vil ikke reparere windows. Men før jeg kan formatere er jeg nødt å få ut noen bilder av min nyfødte datter som jeg verken har fremkalt eller kopiert!

Nå har jeg lastet ned linux live cd (knoppix), og det virker bra. Har brukt flere timer å prøve å mounte ntfs partisjonen der bildene ligger uten hell. Så jeg håpet at noen her kunne vært så snill å tatt seg litt tid til å hjelpe meg, så hadde jeg vært veldig takknemlig. Det betyr utrolig mye for meg.

mvh
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Hva har du prøvd å mounte med?

mount -t ntfs <device> <mount point> bruker å fungere.
Mulig du må installere noen drivere. Ta en titt på http://www.linux-ntfs.org/
De har mye info.
Hvis du skriver det Dodecha nevnte i terminal og det ikke funker vil du få en feilmelding, kopier inn den her.
NTFS-driveren er inkludert i kjernen, så det trenger du ikke tenke på.
Skrev; mount -t ntfs hda1 /mnt/windows og fikk følgende melding;

realpath : No such file ore directory

ntfs mount v1.13.1-WIP - NTFS module for FUSE

Har laget mappen windows i /mnt/.

Hvis jeg skriver ; mount -t ntfs /dev/hda1 /mnt/windows får jeg følgende melding;

Failed to start up volume : Invalide argument

Could not mount device /dev/hda1: Invalide argument
Mount failed
Er du sikker på at hda1 er harddisken? hda pleier ofte å være CD-rom på master-IDE.
Du skal få en full oversikt over disker hvis du skriver "fdisk -l" som root.
Sitat av Goophy
Er du sikker på at hda1 er harddisken? hda pleier ofte å være CD-rom på master-IDE.
Vis hele sitatet...
device boot, /dev/hda1 system hpfs/ntfs
Eneste jeg kan tenke meg da er at partisjonstabellen din er korrupt.
Du kan jo prøve å kjøre 'testdisk' for å reparere, skal ligge på knoppix-cden.
Sitat av Goophy
Eneste jeg kan tenke meg da er at partisjonstabellen din er korrupt.
Du kan jo prøve å kjøre 'testdisk' for å reparere, skal ligge på knoppix-cden.
Vis hele sitatet...
Jeg kjørte analyze, og fikk følgende beskjed etter å ha skannet gjennom harddisken;

The harddisk (60/55 Gib) seems to small!

Check the harddisk size-

Hd jumpers settings
Bios detection.

Det første jeg gjorde når jeg fikk dette problemet var å se litt i biosen og sette den til default.

Blir jeg nødt for å formatere siden det ser ut til at hardisken er skadet? Som jeg sa ville jo ikke windows reparere instalasjonen heller. Eller har noen andre forslag? Evt. levere inn maskinen så klarer kanskje verkstedet der jeg kjøpte pcen å få ut bildene?
Prøvd å starte opp en windows-CD, gå inn i 'recovery console' og kjøre chkdsk?
Mulig fixmbr kan gjøre noe også.
Sitat av Goophy
Prøvd å starte opp en windows-CD, gå inn i 'recovery console' og kjøre chkdsk?
Mulig fixmbr kan gjøre noe også.
Vis hele sitatet...
Nå har jeg brukt recovery console, og nå får jeg en ny feil medling; NTLDR is missing. Sier det deg noe?

Kode

cd /dev
ls -l | grep hd
Gjør dette og se hva output er. Kanskje disken ikke er HDA
Prøv å kopier ntldr og ntdetect.com fra cden til c: \ fra (e: \i386\). Dette hvis du har xp. Har du 2k er det litt mer komplisert hvis jeg husker riktig.
Sist endret av Sintesi; 23. november 2006 kl. 21:55.
Sitat av Sintesi
Prøv å kopier ntldr og ntdetect.com fra cden til c:\ fra (e:\i386\). Dette hvis du har xp. Har du 2k er det litt mer komplisert hvis jeg husker riktig.
Vis hele sitatet...
Han kjører noe linuxshizzle. Sist jeg skjekka hadde jeg ingen "c:\" eller "e:\" i linux.
Sitat av Lord_Kamikaze
Han kjører noe linuxshizzle. Sist jeg skjekka hadde jeg ingen "c" eller "e" i linux.
Vis hele sitatet...
Mulig, men han quota et forslag om recovery console fra windows. Mitt forslag funker hvis han har en korrupt ntldr.
Beklager at denne posten er litt i feil forum, men jeg har gidd opp å mounte ntfs partisjonen i linux nå. Har funnet en windows live cd, fikk startet den og gått inn på c: partisjonen min. Alle mappene og filene har endret navn til tegn. Fikk ikke hente ut noe informasjon.

Har kopiert ntldr og ntdetect.com til c.

Harddisken er hda1 i linux.

Er harddisken min fortapt eller kan det forsatt være mulig å hente ut ting fra?

Takk for all hjelp!
19.........bokstaver
bavarai's Avatar
Er det en stasjonær pc? Isåfall ta ut disken og kjør den som slave i en annen windows, evt prøv knoppix på den maskinen.
Sitat av comi
Er det en stasjonær pc? Isåfall ta ut disken og kjør den som slave i en annen windows, evt prøv knoppix på den maskinen.
Vis hele sitatet...
Det er en laptop. Har prøvd knoppix, men klarte ikke å mounte partisjonen med windows. =/