Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 2007
Hei,

En bekjent av meg har drevet med kokain i litt over 10 år. Han vil slutte men får det ikke helt til, det vil si at han fortsatt henger med samme folk og herjer rundt i helgene. Han sliter også med konsentrasjon, og får av og til angst og sterke humørsvingninger.

Problemet er at han har fast jobb og tjener godt, men han har ikke mulighet for å være borte i noen dager, og ingen (utenom venner) har noen gang oppdaget avhengigheten hans, det ville skapt store problemer.

Så spørsmålet er: kan han dra til legen og innrømme rusbruk, angst, humørsvingninger og problemer med konsentrasjon og få angstdempende eller noe legemiddel som funker på resept? Leger har vel taushetsplikt når det gjelder slikt? Han kan vel ikke opplyse noen om det, eller tvinge han inn på rehabilitering?

Forresten virker han helt oppegående og han bra jobb, så det er ikke noe narkis-mentalitet, hehe.

Mvh,
Spirituell
Veldig bra spørsmål, noe jeg også lurer på, og ikke bare når det gjelder coke, men cannabis, speed, piller osv.
legen har total taushetsplikt når du er myndig så noen konsekvenser som rehab eller at han skal ''sladre'' til noen hadde jeg vert trygg på
men det har jo andre ulemper å innrømme rusmisbruk hos legen da som at du vill få større begrensinger for medesiner som for mange er nødvendige

forøvrig tror jeg ikke han har noen problemer med å få angst dempende eller anti depresive om han bare legger fram problemene å dropper å fortelle om rusmisbruket sitt
Ung og vanskelig
83leo's Avatar
Legen har jo dog meldeplikt til fylkesmannen hvis vedkommende kjører bil. Så lenge det begrenser seg til helgene tviler jeg på at legen gjør noe med det, men det er egentlig aldri godt å si.

Sitat av dildo-jonny Vis innlegg
legen har total taushetsplikt når du er myndig så noen konsekvenser som rehab eller at han skal ''sladre'' til noen hadde jeg vert trygg på
men det har jo andre ulemper å innrømme rusmisbruk hos legen da som at du vill få større begrensinger for medesiner som for mange er nødvendige

forøvrig tror jeg ikke han har noen problemer med å få angst dempende eller anti depresive om han bare legger fram problemene å dropper å fortelle om rusmisbruket sitt
Vis hele sitatet...
Hvordan tenkte du han skulle legge frem problemene sine uten å fortelle om misbruket? Det er vel misbruket det hele sirkler rundt. Noen lykkepiller og en boks apedop hjelper etter all sannsynlighet uhyggelig lite hvis man ikke snakker om problemet.

Nå vet jeg ikke hvor gammel denne fyren er, men i de aller fleste kommuner har man jo diverse psykiatriske tilbud som fastlegen kan henvise han til. F.eks har man her i Tr.heim Psykiatrisk Ungdomsteam(PUT) som er underlagt sykehuset, men aldersgrensen er vel på 30år om jeg ikke tar helt feil. Slike plasser har ofte god kompetanse på rusproblematikk og koster heller ikke noe, sett bort fra egenandelen.
Kansje gå til psykolg? de har jo taushetsplikt og kan skrive ut en del? Eller er jeg helt ute og skjörer nå?

/Norrie
Psykologer kan ikke skrive ut så mye, det er for det meste psykiatrikere sin jobb.
Uansett høres det ut som om han kunne hatt godt av en samtale eller to med de som sitter med blokka si og noterer. Der kan han vel mest sannsynlig ikke bare få hjelp med medikamenter, men kanskje også få løst opp litt i problemene som ligger nærmere roten til alt ondet.
facepalmer mye
Spirituell's Avatar
Trådstarter
Kan legge til at han er over 30 år gammel. Noen som vet noe konkret?
Ville vært forsiktig mtp førerkort. Psyokologer kan ta kontakt med fylkeslegen når det gjelder kjøring i ruset tilstand.
facepalmer mye
Spirituell's Avatar
Trådstarter
...men han har aldri kjørt i ruset tilstand, kolaen er en helgesgreie. Er det fortsatt fare for å miste førerkort? Hva kan han evt. gjøre når viljestyrken suger? Han har gitt opp vennene i en periode, men falt tilbake hver gang.
Sitat av 83leo Vis innlegg
Legen har jo dog meldeplikt til fylkesmannen hvis vedkommende kjører bil. Så lenge det begrenser seg til helgene tviler jeg på at legen gjør noe med det, men det er egentlig aldri godt å si.



Hvordan tenkte du han skulle legge frem problemene sine uten å fortelle om misbruket? Det er vel misbruket det hele sirkler rundt. Noen lykkepiller og en boks apedop hjelper etter all sannsynlighet uhyggelig lite hvis man ikke snakker om problemet.

Nå vet jeg ikke hvor gammel denne fyren er, men i de aller fleste kommuner har man jo diverse psykiatriske tilbud som fastlegen kan henvise han til. F.eks har man her i Tr.heim Psykiatrisk Ungdomsteam(PUT) som er underlagt sykehuset, men aldersgrensen er vel på 30år om jeg ikke tar helt feil. Slike plasser har ofte god kompetanse på rusproblematikk og koster heller ikke noe, sett bort fra egenandelen.
Vis hele sitatet...
jeg tenkte vell at fyren kunne legge fram humørsvigningene, depresjonen og alle de andre problemene han måtte ha uten å nevne at dette kommer fra rusmisbruket om han bare ville ha antidepresive eller lykke piller

Sitat av Spirituell Vis innlegg
...men han har aldri kjørt i ruset tilstand, kolaen er en helgesgreie. Er det fortsatt fare for å miste førerkort? Hva kan han evt. gjøre når viljestyrken suger? Han har gitt opp vennene i en periode, men falt tilbake hver gang.
Vis hele sitatet...
det vill alltid vere fare for å miste førerkortet dette kommer helt ann på legen

er ikke så mye mere han kan gjøre en å holde seg selv i skinnet å droppe rus venner om han ikke er intrisert i rehab eller å flytte

selvfølgelig er mange gode tips som å begynne å trene bytte rusmisbruket ut med en hobby å fylle tomromet med gode venner er også alfaomega
for ikke å snakke om sin egen vilje å pågangsmot men dette finnes det mange tråder om her på forumet
Sitat av dildo-jonny Vis innlegg
jeg tenkte vell at fyren kunne legge fram humørsvigningene, depresjonen og alle de andre problemene han måtte ha uten å nevne at dette kommer fra rusmisbruket om han bare ville ha antidepresive eller lykke piller
Vis hele sitatet...
Vel, hvis legen skriver ut medisiner på grunnlag av det, uten å spørre noe mer, så ville jeg ikke hatt han som fastlege, for å si det slik. En god lege vil selvsagt forsøke å komme til bunns i hva som forårsaker disse symptomene, heller enn å bare gripe til reseptblokka.
En annen ting er at legen kan sykmelde folk slik at de kan komme seg på rehabilitering eller ett og slett bare komme seg vekk i en liten periode.

Når jeg en gang for mange, mange år siden fant ut at jeg ville slutte å ta speed og coke før jeg ble fullstendig såndblåst i sjela, så gikk jeg og kjøpte meg TV (hadde aldri hatt det i de 15 årene jeg hadde bodd hjemmefra) og låne masse kule filmer og serier hos venner. Det gjorde det litt lettere å tvinge meg selv til å være hjemme
Fort for å bli stemplet , men leger har taushetsplik og det er strenge lover på det området, men norge e jo nesten i ferd me å bli politistat eller er det allerede