Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  92 7233
Heller du kan gjøre som meg å legge deg etter skolen. Da våkner du automatisk i 2 - 3 tiden.

Er ganske deilig og sove lenge samtidig som du har god tid på deg om morgenen til å gjøre hva du vil. Bruker som oftest å hoppe i dusjen og så tar jeg meg en skikkelig gamerøkt på 2 - 3 timer.
Sang en sang en gang
Echuz's Avatar
Sitat av Snusklompen Vis innlegg
Heller du kan gjøre som meg å legge deg etter skolen. Da våkner du automatisk i 2 - 3 tiden.

Er ganske deilig og sove lenge samtidig som du har god tid på deg om morgenen til å gjøre hva du vil. Bruker som oftest å hoppe i dusjen og så tar jeg meg en skikkelig gamerøkt på 2 - 3 timer.
Vis hele sitatet...
Da går du vel glipp av middag og alt av sosiale aktiviteter?
Sitat av Echuz Vis innlegg
Da går du vel glipp av middag og alt av sosiale aktiviteter?
Vis hele sitatet...
Middag er nå egentlig ikke det, jeg tenker mest på. Er ikke så mye som skjer her oppe i nord på vinteren uten om skikjøring og at det er så djævelsk kaldt.

Har hatt samme døgnrytme helt siden jeg startet på vgs, er i grunn ganske sløvt samtidig som det er irriterende.

Men det var nå bare et tips til TS som ikke klarer å stå tidlig opp om morgenen.
Profesjonell amatør
Bimdjim's Avatar
21 5
Få din mor til å varme opp en tallerken med litt av gårdagens middag og gi det til deg på morgenen, dette hjelper!
Gi meg til bakemelding når du har prøvd dette!
/Olai
Sitat av Lapskaus Vis innlegg
Er så jævelig deilig å våkne midt på natta og tenke "faen, nå må jeg sikkert stå opp", men så ser du at den er tre, og detter tilbake i senga igjen.
Vis hele sitatet...
Jepp! Nettopp derfor jeg har på en alarm 06:00 om morran, så jeg kan få den følelsen av å legge meg igjen

Jeg har stoore problemer med å stå opp selv om morgenen, og det er faktisk bare latskapen som seirer.. Som nevnt tidligere er disiplin tingen (selvdisiplin).
Ser at du har iPhone. Sett på 10 alarmer med 1 minutt mellomrom, med ringetonen "pianoriff". Noe mer irriterende lydfil har jeg ALDRI hørt.
Vet ikke hva som funker for deg, men for meg funker det og tenke at jeg vil bli ferdig med min utdannelse og få en jobb.
Prøv og legg deg tidligere andre dager/kjøp noe koffein.
Det er ikke verre enn å legge telefonen på andre siden av rommet. Når den da ringer, må du fysisk stå opp, gå over gulvet og skru den av. Da bør du ha disiplin nok til å stå opp, ellers mårru komme deg til en lege
Sitat av Amundo Vis innlegg
Det er ikke verre enn å legge telefonen på andre siden av rommet. Når den da ringer, må du fysisk stå opp, gå over gulvet og skru den av. Da bør du ha disiplin nok til å stå opp, ellers mårru komme deg til en lege
Vis hele sitatet...
Tja, jeg har min alarm på andre siden av rommet. Og jeg havner tilbake i senga fortere enn jeg kan si "utdanning".
Har et lite tips selv ^^

Jeg sliter ofte med å stå opp på vinteren. Ikke bare fordi det er er mørkt, men fordi leiligheten min har elendig isolasjon som fører til at det blir piss kaldt om vinteren. Spesielt om morgningen. Sikkert mange andre som har det slik at det er litt kjølig på rommet sitt om morran. Det er nesten umulig for meg å krabbe frem fra under den varme dyna mi hvis det er kaldt på rommet. Derfor råder jeg dere til å kjøpe en sånn timer som du putter i stikkontakten også en varmeovn inn i den igjen. Så slår du på varmeovnen og stiller timeren sånn at den skrur seg på ca en halvtime før du skal stå opp.
Da blir det godt og varmt til du skal stå opp.
Det hjelper også hvis det blir FOR varmt, for da greier du ikke sovne igjen.
Her er det store trikset:

Akkurat når man våkner er man i en delvis ubevisst fase. Det vil si at man ikke klarer å tenke 100 % klart og man handler etter instinkter og vaner. Når du hører vekkerklokka en morgenen og bare skur den av og fortsetter å sove vil hjernen koble en assosiasjon for å legge seg igjen når du hører vekkerklokka. Dermed vil det bli vanskeligere og vanskeligere for hver natt hvis du fortsetter å sove videre, ettersom assosiasjonen blir sterkere.

Det du må gjøre er å bryte ut av denne vanen og heller lage en vane for at når du hører vekkerklokka skal du stå opp. Du kan trene deg opp til den nye vanen ved å gjøre følgende:

Det første du bør gjøre er å bytte ringetone på vekkerklokka eller kjøpe en ny vekkerklokka som har en annen ringetone. Dette er fordi du har blitt vant til å sove videre når du hører ringetonen du har på vekkerklokka nå. Deretter bør du om dagen gjøre alle rutinene du pleier når du skal sove, dvs pusse tenner, slukke lyset, lukke gardinene, osv. Så skur du på den nye vekkerklokka og setter den til å ringe om 2 minutter. Deretter legger du deg i sengen og later som du sover. Når klokka ringer, skal du forte deg å skru den av, hoppe ut av sengen, smile bredt, tenke positive tanker, og begynne å spise frokost osv. Gjenta denne prosessen 3-5 ganger per dag i ca en uke. På denne måten skaper du en assosiasjon til at når du hører vekkerklokka skal du stå opp med en gang og ikke fortsette å sove. Ettersom du har lært deg opp til å smile hver gang du står opp, vil du automatisk gjøre dette hver morgenen. Det kan høres ut som mye arbeid bare for å stå opp, men med denne metoden vil du automatisk stå opp umiddelbart og få en herlig start på dagen for resten av livet.
Sist endret av Nabbkake; 10. april 2012 kl. 10:28.
Det fungerer svært godt å ta et par spill med Wordfeud. Du får aktivert hjernen, og trøtthetsfølelsen blir borte.
Works every day!
Ett lite tips er å ha iskaffe klar ved senga de. Når du hører vekkerklokka dytter du i deg en slump, setter på litt musikk - eventuellt radio, så skal du se att du sliter med å sove igjen.
Sitat av ZionRoad Vis innlegg
Ett lite tips er å ha iskaffe klar ved senga de. Når du hører vekkerklokka dytter du i deg en slump, setter på litt musikk - eventuellt radio, så skal du se att du sliter med å sove igjen.
Vis hele sitatet...
Problemet er vel heller å komme over den kneika hvor du er så "vekk" at du ikke engang husker at du slo av vekkeklokka.

Jeg sliter med dette veldig ofte, og hadde jeg ikke bodd hjemme hadde jeg forsovet meg mye mer enn 1-5 minutter såpass ofte som jeg gjør.

Kom akkurat over denne på facebook: http://www.enklereliv.no/productDeta...&=dagenstilbud
Sist endret av MrCryptical; 10. april 2012 kl. 11:51.
Har alarmen til å ringe hvert 5 minutt i 1 time, våkner somregel etter de første 3 ringene.
Kjøp en av de irriterende alarmklokkene med bjeller og legg den i en aluminium kakeboks på andre siden av rommet. Da våkner du i et helvetes leven.

For og sovne lett setter jeg på fam guy og american dad på laptop med lavt volum og lys. da ligger jeg ikke og tenker på så mye.
Kan anbefale f.lux.. Programmet endrer skjermfargen når sola går ned.

http://stereopsis.com/flux/
Jeg har selv et annet problem, kommer meg opp av senga, men er i zombiemode i mange timer, får ikke gjort så mye på skolen og gjør dagen relativt kjip.

Kommer jeg på skolen i zombiemode kommer jeg ikke ut av det på en god stund, hvis vi begynner en time eller to seinere går alt mye bedre. Så lenge jeg står opp i god tid før skolen og slapper av med frokost/serie/spill
Jeg har slitt med å stå opp i mange år. Kunne bli vekt 3-4 ganger og fortsatt snu meg vekk.
Kan ikke ha noe med motivasjonen å gjøre?

Jeg har begynt å legge telefonen på andre siden av rommet, så jeg må reise meg opp og gå for å nå bort til den.
Funker jævla bra. Så går jeg på badet og vasker trynet med kaldt vann, slår meg selv i ansiktet og tar situps til jeg driter på meg sjøl.
Første jeg gjør når jeg våkner er at jeg går RETT til dusjen, på den måten så kan du små sove i dusjen, men kommer ikke til å sovne stående.. håper du ikke har badekar sånn at du ikke drukner når du sovner haha.

Vannet er drit oppfriskende på morran, når jeg kommer ut av dusjen føler jeg meg konge..

Får ofte kjeft for å dusje i 30 min.. misbruker det litt....
Det her slet jeg med veldig lenge. Forsov meg til jobb nesten hver dag.. Heldigvis hadde jeg en meget tålmodig sjef (fikk sparken til slutt da)

Nå har jeg blitt mye flinkere, jeg kan gi deg ett par tips(som sikkert står mange ganger fra før):
  • Skaff deg en sykt bra vekkerklokke, som du plasserer strategisk langt vekk fra senga
  • Vær disiplinert, ikke sitt våken til langt på natt, ikke i helgene heller. Ha ett slags rituale/vane du gjør hver dag før du legger deg for å bli trøtt
  • Finn ut hvor mye søvn du trenger for å kunne stå opp uten å være ett vrak. ett sted mellom 5-8 timer er fint
  • stå opp med en gang klokka ringer. 5 minutter slumring blir fort 5 timer, hvertfall for meg. krabb/rull ut av senga å finn vann du kan plaske i trynet ditt eller ha det klart
  • ha forskjellige alarmer. f.eks skift mellom radiovekking og vanlig vekkerklokke. av og til er en fin sang god å våkne til, av og til er en fæl alarm nødvendig. om du aldri forandrer vekkeklokke kan du lett bli vant til lyden å ikke høre den om morgenen. still klokken 5 minutter frem
  • spis sunt og vær i fysisk aktivitet så blir du mer opplagt og positiv generelt.
  • ikke sov med gardinene igjen. dagslys kan hjelpe deg å våkne om sommeren
  • ta melatonin

Sitat av Prompdompap Vis innlegg
For min del sliter jeg nå med å sovne tidlig...
Vis hele sitatet...
Du sliter med å sovne tidlig, men står opp tidlig? Eller sliter du med å sovne tidlig fordi du sover lenge? Jeg tror kanskje visse ting kan henge sammen her altså
Sist endret av ali88; 10. april 2012 kl. 17:45.
Sønn av kongen
Ru11er's Avatar
Dette vil garantert vekke deg:
Jeg har slitt med å stå opp hele ungdomsskolen, fikk utallige anmerkninger for forsentkomminger (klarte dog. å få de fjerna etter ett par samtaler med kontaktlærer og litt smisking). Begynte på VGS, ble nødt til å ta buss hver morgen og rett og slett måtte opp. I starten var det helt jævlig, like jævlig som på ungdomsskolen - helt til en kveld jeg satt her å hørte på musikk på full guffe på anlegget, tanken slo meg raskt at jeg kunne bruke det som vekkerklokke, noe jeg bruker enda.

Lasta ned appen Alarmdroid (Finnes kun til Android), og på den appen kan man velge å bruke høytallere som output. Våkner nå til en helvetes lyd jeg fant på Zedge, og mobilen plassert på andre siden av rommet. I tillegg har jeg persienner på "gløtt", slik at jeg får dagslys - også er alle varmeapparat skrudd av.

Dette fungerer 100% - jeg som nesten hadde gitt opp alt med å våkne på morninger.
Klipp deg og skaff deg en jobb.
Hvis du har touch mobil kan du laste ned en vekkerklokke app som du må løse mattestykker i hodet på (alarmdroid for android). Klarer du ikke matta i hodet sliter du

Den duger i et halvt år kanskje før du tar matta i søvne så og si.
Sist endret av Turrist; 11. april 2012 kl. 01:10.
Sitat av Stinson Vis innlegg
Klipp deg og skaff deg en jobb.
Vis hele sitatet...
Old.

Det jeg vanligvis gjør etter ferier med fucka døgnrytme er at jeg sover til ca 17:00-18:00 på Søndagen, døgner og sliter meg gjennom Mandagen, kommer hjem, gjør ett eller annet som får tiden til og gå, legger meg rundt 19:00, våkner i 5-6 tida og har god tid før jobb/skole, senere på dagen når jeg kommer hjem er jeg trøtt igjen og legger meg til omtrent samme tid og holder det gående slik resten av uka.

Det som er så fantastisk med dette er at du er garantert en fin døgnrytme resten av uka og trenger ikke stresse med og våkne om morningene
En ting jeg er heldig med er at jeg har to hunder som kommer å slikker meg i tryne og gir meg ett kraftig ballespark eller to da våkner jeg tvert, haha.

For å legge seg tidelig kan du jo legge deg kl 10 å se på youtube videoer med mobilen, det pleier jeg å gjøre men noen ganger kan det være så spennende at det drar seg til 2 tiden:/ så finn noe litt kjedelig som er interessant, noe som ikke er så vilt å aktivt for eksempel Minecraft eller how to/tutorial videoer

En gang la jeg mobilen langt under senga så jeg måtte krype under senga for å stoppe vekkeklokka, da blir man også fort våken.

Har du funnet din brae sove metode? Jeg sover best på mage uten pute. Også er det jo lurt å være mett før du legger deg.
Vekkerklokke-app da? Jeg bruker Sleep as Android.
Den har gjort at jeg står opp ca. en time tidligere enn jeg har pleid å gjøre (uansett om det kan bli sent en kveld), og jeg føler meg mer opplagt. Har også en wake-up-light. Fantastisk oppfinnelse. Dimmer opp lyset over tid, og gjør rommet helt lyst, hvilket som gir meg lyst til å stå opp.
Husk å ha opp vindu, gjerne gardina på gløtt. Friskluft og morgenlyset hjelper også på. Hilsen en som sleit med morgenene.
Kom deg opp ved soloppgang og gå ut og få morgenlyset på trynet ditt! Slik nullstiller du din "indre klokke" og det vil være lettere å sove når kvelden kommer igjen.

Et par andre tips for ikke å bli liggende våken om kvelden. Noen av dem er allerede nevnt:
1) Ha fysisk aktivitet i minst en halvtime i løpet av dagen. Timene mellom 16.00 og 19.00 er de beste timene å trene på.
2) Ha rikelig med mat i magen når du legger deg, men ikke spis altfor nært opptil sengetid.
3) Ikke drikk kaffe, te eller andre koffeinholdige varer de siste fire timene før du legger deg.
4) Hvis du røyker, røyk dagens siste sigarett så tidlig som mulig på kvelden.

5) Viktigst, ikke bli liggende og tenke på problemer eller utfordringer i hverdagen, som du uansett ikke får gjort noe med mens du ligger og skal sove. Det er mange måter å gjøre dette på.

En fisker jeg kjenner (fiskere har ofte korte frivakter der det er alfa omega å få sove før jobbinga begynner igjen) hadde denne metoden: Han så for seg en diger kommode, som fortsatte uendelig langt nedover. hver gang han fikk en stressende tanke, så puttet han den i en av skuffene. Slik holdt han på til en av skuffene han åpnet inneholdt søvn...

En annen teknikk er å lære seg acem-meditasjon. Dette kan du får god bruk for i andre sammenhenger også, f.eks om du skal forberede deg mentalt foran en prestasjon, for å lette abstinenser etter bruk av substanser, i dety hele tatt.

Litt ned på denne siden, under overskriften "Hvordan meditere" finner du enkel innføring som kan læres og brukes av hvemsomhelst, ingen grunn til å betale en eller annen selvbestaltet guru mange tusen kroner....

Hvordan meditere
Sitat av Samhot79 Vis innlegg
Jeg pleier og ta 50 sit-up i senga sånn at jeg sliter meg ut og da sovner jeg lett.
Vis hele sitatet...
hahaha skjønner at man blir andpusten av 50 situps, men utslitt?! btw, dårligere å ta situps i seng pga mykheten i madrassen. sånn hvis du brydde deg om resulatetet
Sitat av brgz Vis innlegg
btw, dårligere å ta situps i seng pga mykheten i madrassen. sånn hvis du brydde deg om resulatetet
Vis hele sitatet...
Ei heller sunt å være rygg i denne situasjonen
Hadde samme problemet i flere år..
Det eneste jeg forandret var holdningen min da jeg startet å jobbe, fordi da hadde forsovningene litt mer seriøs kosekvens enn på skolen.
Jeg håper for din skyld at du ikke går på videregående. Da er konsekvensene at du fort kan ha problemer med å skaffe jobb senere pga forsoving (det går utover både fravær- og ordenskarakter). Jeg elsker å sove og sliter ofte meg å legge meg tidlig og å stå opp. For å våkne har jeg "Sweet Child of Mine" av Guns'n'Roses på full guffe på den andre siden av rommet. Du mååå opp av senga for å bli kvitt lyden.

Sangen er veldig bra og introen fungerer fint som vekkeklokke
Legg mobilen i et annet rom, kjøp skikkelig vekkerklokke ala denne
La meg med musikk på anlegget i går kveld, sov utrolig godt, og da vekkerklokka gikk våknet jeg til en helt herlig Allman Brothers sang, som med en gang gjorde at jeg fikk mye mer lyst på å komme meg ut av senga enn det jeg vanligvis har.
Finnes det et program som gjør at jeg kan 'queue' opp en sang til å begynne og spille om f.eks 8 timer? Hadde jo vært kult å våkne til en eller annen type funky musikk hver dag
Har dette problemet i perioder. Ta en dag der du IKKE legger deg å døyner istedenfor.
Deretter holder du deg våken slik at du kan legge deg tidelig den neste dagen..!

Gikk i seng rundt 21:00 en av disse gangene og voknet 0630. Altså en time før min vekkerklokke. FULLSTENDIG uthvilt
Sitat av Klepto Vis innlegg
La meg med musikk på anlegget i går kveld, sov utrolig godt, og da vekkerklokka gikk våknet jeg til en helt herlig Allman Brothers sang, som med en gang gjorde at jeg fikk mye mer lyst på å komme meg ut av senga enn det jeg vanligvis har.
Finnes det et program som gjør at jeg kan 'queue' opp en sang til å begynne og spille om f.eks 8 timer? Hadde jo vært kult å våkne til en eller annen type funky musikk hver dag
Vis hele sitatet...
Det er vell bare å sette mobilen til å ringe den sangen du vil ha vell? :-P Og sette den til å ringe når du skal stå opp.
Gode rutiner er det du trenger. Ha en fast legge tid og en fast tid du står opp, og gjør det hver, jevla dag!
no fucking around. Da vil du nå tippingspunktet etter en 30 dagers tid, hvor ting begynner å bli enklere.
I en mnd's tid vil det føles helt for jevli ut og ja du må LIDE litt, beklager, men jo fortere du blir vandt til tyngre tak, jo lettere vil livet ditt bli på sikt. Gjør deg selv en tjeneste og invester i deg selv, det er det lureste du gjør.
Sitat av sali Vis innlegg
Det er vell bare å sette mobilen til å ringe den sangen du vil ha vell? :-P Og sette den til å ringe når du skal stå opp.
Vis hele sitatet...
Vel.. Det fine med å spille det på anlegget er at da -må- jeg opp for å skru av musikken osv.. Kan ikke legge meg med mobilen langt unna senga, da det eneste strømuttaket som ikke er opptatt er ved senga og den må lades hver natt.
Har det samme problemet på morgningen. Pleier å legge meg fra ti tiden, til ett tiden. Har to vekkeklokker. Den ene begynner fra klokka seks på morgningen, til syv. Den andre er plassert på andre siden av rommet som høres helt satanisk ut, klokka syv. Pluss at jeg har et stykk sint far som pleier å ringe på morgningen.
Det verste er faktisk at jeg aldri husker at jeg skrur av vekkeklokken, eller snakker i telefonen...
Sitat av vodkaa Vis innlegg
Okei men hva kan jeg gjøre for å sovne fortere? våkna klokka 14..00 idag
Vis hele sitatet...
For å sovne fortest må du gjøre minst mulig. Ikke tenk. Ta deg en sigg og en runk. Lykke til
Har slitet masse med å komme meg opp om morgen og få sovne om kvelden. Det som jeg har funnet ut er at man sover i forskjellige stadier. Dyp søvn og drømmesøvn, sover jeg over 7 timer så er så trøtt at jeg nesten ikke kommer meg opp en gang, men hvis jeg sover 5 timer så kommer jeg opp med en gang og er utvilt.

Prøv og ekspremiter med og legge deg til forskjellige tider og se hva som passer deg best, noen trenger mye søvn for å være utvilt og noen trenger lite. så det jeg skulle fram til er at man kan bli trøttere og mer ukonsentrert hvis du sover for mye, men mere opphvilt og bedre konsentrasjon hvis du sover lite. eller motsatt.

Jeg kjøpte meg en vekkerklokke med hjul på som ruller av gårde om morgen, den bråker så jævelig at det ikke går ann og igonere den så du må opp og fange den og skru den av.

Da så kan du i samma sleng hive deg i dusjen og sette på kaffetrakterern. Du må være hard mot deg selv ikke bare sove 5 min til. Du kan også lage et skilt ved senga hvor det står STÅ OPP! .

Lykke til
Leste ikke alle postene, så aner ikke om noen har skrivd det samme.


Men bare hopp opp av sengen når alarmen går. Rett i dusjen,puss tenna!
Ikke tenk på noe annent enn å komme deg opp av sengen.

Er bare vanskelig dem første dagene. Etter en uke så kommer du ikke til ha noen problemer med å stå opp.

Har også hatt samme problemet som deg. Jeg kunne gjerne skru av telefonen i søvne også

Nevnte puss tennene, ikke bare på grunn av tannhygiene. men du våkner fort av en sterk tannkrem
Sitat av Klepto Vis innlegg
Vel.. Det fine med å spille det på anlegget er at da -må- jeg opp for å skru av musikken osv.. Kan ikke legge meg med mobilen langt unna senga, da det eneste strømuttaket som ikke er opptatt er ved senga og den må lades hver natt.
Vis hele sitatet...
da bruker du enten en skjøteledning, eller rydder opp i kablene dine så kobler du mobilen til anlegget, å setter ønsket låt som vekkeklokke