Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  1469 211519
"Så starter den standard utfellings greia": Guiden var veldig uklar der. Vil tro du setter det i fryseren, og skraper av det belegget som kommer oppå.
"Prøv litt Ca(NO3)2 løsning, hvis det ikke gir mer utfelling, prøves K2CO3. Hold på til reaksjonen stopper."u legger til mer Ca(NO3)2 og ser om du får mer belegg, samme med K2CO3.
"Så koker du inn løsningen rundt 9/10 før du setter varmen ned til lavest (maks 50*C)": Du koker vekk 9/10 av vannet, og deretter setter du varmen til under 50*C.

Shoot me if im wrong.
Utfellinga er simpelt bare at du blander K2CO3, og Ca(NO3)2. Da filterer du løsingen å du har kalsiumkarbonat( ikke løselig i vann) i filtrett,og KNO3 i vannet( oppløst) Så koker du det bare ned.
NB ! Løsingen skifter farge når den er konsentrert, da kan du begynne å sette ned på varmen..
Tusen takk for raske svar både Killkalle og baadpyro, skjønte litt mer av det nå. Da blir det min første rakett så fort jeg får kalsiumnitraten. Jeg er jo ny på dette her så beklager hvis det blir litt mange spørsmål Kunne noen forresten svart meg på om Ammoniumnitrat NH4(NO3) er et bra oksidasjonsmiddel til raketter.
Nei, ammoniumnitrat er ikke et bra oksideringsmiddel i noen sammenhenger.
Ammoniumnitrat vil ikke gå, den brenner jo knapt når det bare tennes på ( blandet med fuel )
Men ammoniumperklorat er det beste innenfor fast rakkettdrivstoff.
Nja, vil si at KNO3 har overtaket, grunnet at AP kan detonere, det er giftig, og det er vanskelig/dyrt å få tak i.
Sitat av killkalle1 Vis innlegg
Nei, ammoniumnitrat er ikke et bra oksideringsmiddel i noen sammenhenger.
Vis hele sitatet...
Jo ! Ammoniumnitrat er et VELDIG bra oksiderinsmiddel.
Det en av de mest brukte innenfor HE.
Det er ganske kraftig, selv om egenskapene ikke utnyttes ved simpel varme anntenning.

Sitat av killkalle1 Vis innlegg
Nja, vil si at KNO3 har overtaket, grunnet at AP kan detonere, det er giftig, og det er vanskelig/dyrt å få tak i.
Vis hele sitatet...
Kan jo legge til at det er det romferger bruker som boostere.
Nå diskuterer vell vi i en LE tråd. Er fult klar over Ammoniumnitrat sine egenskaper i HE. At AP brukes i romferger gjør det ikke noe lettere å få tak i, spesielt ikke for nybegynnere som klarer seg helt fint med KNO3.
Nå sa jeg at det var best, ikke nødvendigvis veldig tilgjengelig.
Ble mye fram og tilbake her nå, bruker man ikke ammoniumnitrat i blant annet ANFO og AN/AL, bare at det trengs dynamitt eller fenghette for å detonere. Hvor kommer AP inn i bildet forresten? Noen av dere som vet hvordan ANSU er i forhold til KNSU da?
hvis jeg husker riktig, er ANSU bedre til boost.
ANSU brenner lenger enn det KNSU gjør
WHat? Jeg brukte nok AP som forkotning til Ammonium perklorat her. ANSU er ikke et drivstoff, det er en avis med ammoniumnitrat i. Hva mener du med boost TobNor? Ingen av de her brukes som boostere.
er ikke ANSU, ammoniumnitrat og sukker da?
Du tar Ammoniumnitrat og sukker, løser det opp i vann, og dynker en avis i løsningen. Deretter lar du den tørke, og voila, du har ANSU. Du kan ikke bare tenne på AN/SU i pulverform.
ok, takk killkalle, vil dette gå ann å bruke i rørbomber?
Det vil gå ann, men det er unødvendig vanskelig. Anyway, ikke lag rørbomber. Der er alfor farlig.
Sitat av mathiasxx94 Vis innlegg
ok, takk killkalle, vil dette gå ann å bruke i rørbomber?
Vis hele sitatet...
Det vil det helt sikkert dersom du lager det på en lur måte, men rørbomber er ikke anbefalt å lage pga. spintfaren - og det at rør har en tendens til å være konstruert av materialer som lett kan skape gnister som kan fyre av bomben på et høyst ugunstig tidspunkt.

Dessuten blir man fort sett litt ned på her inne dersom man driver med rørbomber.
Den er grei Knask, det hadde jo vært litt kult å frakta en rørbombe med en spolette inni en rakett da Skal ikke drive med dette man hadde jo vært gøy å ha prøvd det bare for å ha gjort det.
Sitat av mathiasxx94 Vis innlegg
Den er grei Knask, det hadde jo vært litt kult å frakta en rørbombe med en spolette inni en rakett da Skal ikke drive med dette man hadde jo vært gøy å ha prøvd det bare for å ha gjort det.
Vis hele sitatet...
Det blir unødvendig mye ekstralast på en rakett basert på KNSU, et drivstoff som ikke er av det aller mest hissige slaget.

Da kan man mye heller lage en rakett med en flash-salutt f.eks.
og hvordan lager man så ETN om jeg tør spørre? Trenger man mange ingredienser som er vanskelige å få tak i ?
Ikke begynn med noe som dette enda !
Bli litt erfaren på dette område, begynn med raketter du, så bygger du deg gradevis opp.
Men uansett kan jeg svare på spørsmålet.
ETN er lag av Erythritol ( sukrin ), og nitrerings mix ( letteste er med H2SO4, og AN )
Det Kjemiske som skjer er at Nitrat ione legges til i den molekyle kjeden til sukkert (enkelt forklart).
Søk på nettet for komplett synthese.


ETN er et sekunder som betyr at det ikke detonerer ved flamme, og trenger derfor en fenghette ( primer-eksplosiv ) dette er da alt for enkelt forklart. Men ETN er veldig kraftig, vanligvis kraftigere en primeren, derfor i AN sammenhenger brukes den som booster, fordi I f.eks ANFO er ikke en fenghette nok til å opprettholde detonasjonen, og bryte ned hele molekyle, og man for en Low order.
Booster regel til anfo er 1/10 booster.
Alså 100g ANFO, trenger 10g booster.
Men husk at så små menger er alt for lite til ANFO skal detonere, 500g er vell grensa.(?)
Tusen takk baadpyro, KP til deg Jeg skal være fornuftig og lære meg litt mer før jeg begynner med dette. Hadde satt stor pris på om jeg kunne fått svar på disse spørsmålene også.

*Får jeg PST eller noe sånt hvis jeg bestiller svovelsyre ( H2SO4 ) fra Hjelle kjemi?

*Kan jeg bruke AP eller AP/AN til fenghette eller er det noe mindre risikabelt jeg kan bruke?

*Hvis jeg hadde laget 500g ANFO, hvor langt unna folk og fe burde jeg være for å detonere?

*Detonerer ANFO uten å pakke det inn hvis jeg bruker ETN som booster og lager en fenghette?

Hadde vært veldig kjekt å fått svar, takk på forhånd
Sist endret av mathiasxx94; 20. oktober 2011 kl. 18:59.
Sitat av mathiasxx94 Vis innlegg
og hvordan lager man så ETN om jeg tør spørre? Trenger man mange ingredienser som er vanskelige å få tak i ?
Vis hele sitatet...
Les det siste jeg skrev, IKKE begynn med ETN,APAN og gud bedre meg hva.

Holder i massevis med KNSU/BP i starten, les deg opp om hvordan du lager shells og FF-liftkrutt. Snart nyttårsaften, mye morsommere med et show enn et høyt "bang." ^^

*Får jeg PST eller noe sånt hvis jeg bestiller svovelsyre ( H2SO4 ) fra Hjelle kjemi?
Hvis du bestiller fra utlandet; ja, muligens. Men Hjelle kjemi, innenlands tror
jeg er safe.
*Kan jeg bruke AP eller AP/AN til fenghette eller er det noe mindre risikabelt jeg kan bruke?
Du kan bruke AP som booster, merk at det er JÆVLIG ustabilt og noe jeg holder meg unna i lang tid framover.

*Hvis jeg hadde laget 500g ANFO, hvor langt unna folk og fe burde jeg være for å detonere?

Du kjenner trykkbølgen godt, jeg ville gjort på det på bygda ja. Ikke midt i sentrum for å si det sånn (hei vennen til knask )

*Detonerer ANFO uten å pakke det inn hvis jeg bruker ETN som booster og lager en fenghette?
Best å pakke det inn, mindre søl og mer transportvennlig
Kan kanskje virke som jeg skal lage ETN og APAN på grunn av all masinga mi. Skal ikke lage dette enda for å ha det
sagt, men hvis jeg ikke spør så lærer jeg jo aldri Må må bare takke enda en gang for at dere kan svare på alle de idiotiske spørsmålene mine Skal prøve å lage en rakett snart, film blir det selvfølgelig hvis jeg klarer det.
Sitat av mathiasxx94 Vis innlegg
Kan kanskje virke som jeg skal lage ETN og APAN på grunn av all masinga mi. Skal ikke lage dette enda for å ha det
sagt, men hvis jeg ikke spør så lærer jeg jo aldri Må må bare takke enda en gang for at dere kan svare på alle de idiotiske spørsmålene mine Skal prøve å lage en rakett snart, film blir det selvfølgelig hvis jeg klarer det.
Vis hele sitatet...
Hehe, greit det Bare husk å pass på deg selv, vit hva du gjør til en hver tid. Dumt å miste kroppsdeler :3
Jeg vil STERKT anbefale deg å ikke lage noen slags peroksider, De er ustabile.
Uansett så detonerer ikke AP ved flamme, de må da legges til NC ( nitrocellulose )
Jeg vil sterkt anbefale deg å kjøpe H2OS4, og HNO3.
Jeg bruker sølv azetylid som primer/ fenghette ( sammen med ETN), det er relativt stabilt, jeg presser det ( mildt ), mister det, tørker det ( kan være veldig farlig ) med ovn ( bare en gang ) så under mine omstendigheter har det vist seg å være veldig stabilt . Viss du har HNO3 blir det enda mere stabilt.
Å det detonerer ved flamme, så det der kan du bruke enkle metoder for å oppnå full detonasjon !
Sist endret av baadpyro; 20. oktober 2011 kl. 20:26.
Sitat av baadpyro Vis innlegg
Jeg vil sterkt anbefale deg å kjøpe H2OS4, og HNO3.
Vis hele sitatet...
Wait, what? Først sier du at han ikke skal begynne med HE, og så anbefaler du han å kjøpe svovelsyre og salpetersyre?
haha, glemte å nevne når han er klar for HE produksjon.
Sitat av baadpyro Vis innlegg

ETN er et sekunder som betyr at det ikke detonerer ved flamme
Vis hele sitatet...
Ikke spre slik feilinfo! Det kan få fatale følger.
ETN er et sekunder, men et veldig eksotisk sekunder
ETN kan detoneres av en flamme for ett godt ord. Selv pleide jeg å tro at det kun kunne gå DTD (deflagration to detonation) i større mengder, men selv milligrams-mengder kan detonere. Skal nevnes at dette blir en "low order" detonasjon, men man kan miste fingre og få seriøse hørselskader forde!
Snakker av personlig erfaring såklart..
Sist endret av Raufoss; 21. oktober 2011 kl. 16:46.
Sitat av baadpyro Vis innlegg
Jeg vil STERKT anbefale deg å ikke lage noen slags peroksider, De er ustabile.
Uansett så detonerer ikke AP ved flamme, de må da legges til NC ( nitrocellulose )
Vis hele sitatet...
AP, som i acetonperoksid detonerer da lett av flamme. Ikke i milligramskvantiteter så lenge det ikke er inneslutta.

Og som Northunt skriver så er det greit å ikke skrive så veldig mye om HE, hvis man ikke er sikker på at det stemmer!
Sitat av Northhunt Vis innlegg
Ikke spre slik feilinfo! Det kan få fatale følger.
ETN er et sekunder, men et veldig eksotisk sekunder
ETN kan detoneres av en flamme for ett godt ord. Selv pleide jeg å tro at det kun kunne gå DTD (deflagration to detonation) i større mengder, men selv milligrams-mengder kan detonere. Skal nevnes at dette blir en "low order" detonasjon, men man kan miste fingre og få seriøse hørselskader forde!
Snakker av personlig erfaring såklart..
Vis hele sitatet...

Det er ikke feil, viss det detonerer ved flamme, så skal det smelle når det anntennes ( upakket ).
Men det deflargerer kraftig ved innesluttning.
Å som sakt er ikke DTD way to go..
Det er veldig vanskelig å få hige order.

Sitat av legalize_it Vis innlegg
AP, som i acetonperoksid detonerer da lett av flamme. Ikke i milligramskvantiteter så lenge det ikke er inneslutta.

Og som Northunt skriver så er det greit å ikke skrive så veldig mye om HE, hvis man ikke er sikker på at det stemmer!
Vis hele sitatet...
Har ikke så mye viten om AP, bare teoretisk.
har dog lest at Knask skrev at det ikke detonerer ved flamme.
Om det blir inneslutter er en annen sak.

Vis det bruker som fenghetter kan det være vanskeligere å oppnå hige order,
Enn med f.eks sølv acetylid som detonerer uansett, og som er mye tryggere !
Sist endret av baadpyro; 22. oktober 2011 kl. 14:40.
Sitat av baadpyro Vis innlegg
Det er ikke feil, viss det detonerer ved flamme, så skal det smelle når det anntennes ( upakket ).
Men det deflargerer kraftig ved innesluttning.
Å som sakt er ikke DTD way to go..
Det er veldig vanskelig å få hige order.
Vis hele sitatet...
Holder man det i nærheten av hånda er det samma f om det går high order, eller ikke. Man mister fort noen fingre uansett. Derfor bør man ikke påstå at ETN ikke kan detonere ved hjelp av flamme. Ellers så finnes det flere primærekplosiver som ikke detonerer i små mengder ved hjelp av flamme, men det betyr fremdeles ikke at de ikke er flammesensitive, eller primærekplosiver.


Har ikke så mye viten om AP, bare teoretisk.
har dog lest at Knask skrev at det ikke detonerer ved flamme.
Om det blir inneslutter er en annen sak.

Vis det bruker som fenghetter kan det være vanskeligere å oppnå hige order,
Enn med f.eks sølv acetylid som detonerer uansett, og som er mye tryggere !
Vis hele sitatet...
AP detonerer fint uten å være inneslutta i "større" mengder, se feks her på en smarting som tester det.
Sist endret av legalize_it; 22. oktober 2011 kl. 15:59.
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Holder man det i nærheten av hånda er det samma f om det går high order, eller ikke. Man mister fort noen fingre uansett. Derfor bør man ikke påstå at ETN ikke kan detonere ved hjelp av flamme. Ellers så finnes det flere primærekplosiver som ikke detonerer i små mengder ved hjelp av flamme, men det betyr fremdeles ikke at de ikke er flammesensitive, eller primærekplosiver.



AP detonerer fint uten å være inneslutta i "større" mengder, se feks her på en smarting som tester det.
Vis hele sitatet...
Jeg vet at sikkerhet er et STORT faktum når det gjelder HE, men hvorfor må du blande det inn, når jeg snakket om hva som er best, å som kan nest sikre hige order(innenfor hva som er trygt sefølgelig)

Man skal uansett ikke antenne noen form for eksplosiver nært kropp og legeme !!

Å det er ikke vanelig å bruke så mye AP til en liten ladning (100g-1kg), det er under grammet, men viss det er riktig innesluttet er hige order innenfor rekkevidde.
Sist endret av baadpyro; 22. oktober 2011 kl. 16:34.
Tingen er at mange gjerne tenner på snabelstoffet sitt etter ferdig prosess for å teste kvaliteten; eller om man i det hele tatt har fått et stoff med futt i. AP deflagrerer heftig, HMTD likedan, sølv acetylid smeller godt-men blir som en kruttlapp om man bruker huet.
Hvis du mener helt og holdent at ETN ikke kan gå av uten inneslutningen bør du tro om igjen.
Første gangen jeg selv hadde laget ETN var jeg dum og kry, og hadde gjort litt for lite research. Eller, etter å lest et innlegg her på forumet som ga solid utrykk for at ETN _kun_ deflagrer i kontakt med flamme, følte jeg meg meget forberedt til å "leke" med dette så spennende stoffet.
Men tingen er at jeg også hadde lest at man kunne klare å få skvist ett smell ut av ETN hvis man inneslutta det kraftig.
Så jeg fulgte boka og pakka det godt inn i aluminiumsfolie med ei lunte til fyr. Lunta brandt, men intet smell.
Etter å ha venta en time, pakka jeg opp folien og la merke til at ETN'et var helt uberørt, untatt en 3-4 krystaller som var forkulla stikkflammen fra lunta. Ettersom jeg ikke hadde mye lyst til å putte dette tilbake i largingsboksen sammen med det helt "jomfru" ETN'et, la jeg det gjevnt utover folien(0,8g), ripa av ei fyrstikk og bestemte meg for å destruere det på den "morsomme" måten. Holdt fyrstikka borti, men dritten tok ikke fyr, før det blinka hardt og alt føltes ut som en vond drøm. Det neste som for gjennom hue da var om alle fingea var i behold og hvordan legmet eller hadde det.
I huet var det vakum, men så kom ulinga, og det tonte tilbake til normalt. Men suse gjorde det. Tre planken som dette hadde "deflagrert så rolig på hadde ei djup grop, og var nå blitt til to fine planker.
Hvordan jeg fortsatt skriver dette uten problem skjønner jeg ikke, men at ETN kan gå DTD, det har jeg tro det eller ei lært, den "harde" måten
Sitat av baadpyro Vis innlegg
Jeg vet at sikkerhet er et STORT faktum når det gjelder HE, men hvorfor må du blande det inn, når jeg snakket om hva som er best, å som kan nest sikre hige order(innenfor hva som er trygt sefølgelig)
Vis hele sitatet...
Fordi du skriver at AP ikke detonerer av flamme, og at ETN ikke er flammesensitivt. Noe som er ganske så feil, spesielt mtp at dette er en nybegynnertråd.

Å det er ikke vanelig å bruke så mye AP til en liten ladning (100g-1kg), det er under grammet, men viss det er riktig innesluttet er hige order innenfor rekkevidde.
Vis hele sitatet...
Om fenghetta går high order eller ikke er da ikke sånn kjempefarlig så lenge den får resten av ladninga til å gjøre det. Og 0,1g Ap løst presset holder lenge til noe slikt så lenge en bruker ETN eller lignede i fenghetta.
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Fordi du skriver at AP ikke detonerer av flamme, og at ETN ikke er flammesensitivt. Noe som er ganske så feil, spesielt mtp at dette er en nybegynnertråd.


Om fenghetta går high order eller ikke er da ikke sånn kjempefarlig så lenge den får resten av ladninga til å gjøre det. Og 0,1g Ap løst presset holder lenge til noe slikt så lenge en bruker ETN eller lignede i fenghetta.
Vis hele sitatet...
Da mente jeg at ETN ikke detonerer ved flamme, det kan som sagt deflargere kraftig
Sitat av baadpyro Vis innlegg
Da mente jeg at ETN ikke detonerer ved flamme, det kan som sagt deflargere kraftig
Vis hele sitatet...
Nå kjenner jeg at jeg begynner å bli irritert, hva legger du så i "kraftig deflagrering"?
Jeg lurer virkelig på hvordan man kan få varig øresus av en subsonisk deflargrasjon...
Sist endret av Raufoss; 23. oktober 2011 kl. 12:14.
Det er vel at det smeller, ganske lik flash av erfaring.
Noen ganger kan den sefølgelig detonere.
Wait, what? Først sier du at det ikke kan bli antent av flamme, deretter deflagrerer det, og nå kan det plutselig sprenge? Vær helt sikker på hva du snakker om før du sier noe, spesielt til nybegynnere. Kan fort ryke en finger eller to der.
Sitat av baadpyro Vis innlegg
Det er vel at det smeller, ganske lik flash av erfaring.
Noen ganger kan den sefølgelig detonere.
Vis hele sitatet...
Vell, en deflagrasjon er som sagt en subsonisk form for dekomponering,dvs. at det ikke skaper et smell, dog kan det skape et heftig luftig "foff" som du sier med flash. Men så har det seg slik at ETN ikke er flash... Og når ETN først sier pang, hvorfor skulle det ikke da kunne være fordi det detonerer? (supersonisk komponering)

Så bare fordi det kan detonere en gang i blandt, men ikke altid, så er det greit å spille lotto med fingre og hørsel som en potensiell insats?

ETN har under mange omstendigheter gått DTD og vært nær med å ta livet/totalt kveste folk fordi dem har trodd at det ene og alene kun detonerer når det utsettes for åpen flamme.
Men det er ikke riktig, ETN er ett veldig spennende HE, men lunefult.
Er tross alt en grunn til at det svært sjelden/aldri brukes kommersielt, da PETN er et langt bedre alternativ.
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Sitat av Northhunt Vis innlegg
ETN har under mange omstendigheter gått DTD og vært nær med å ta livet/totalt kveste folk fordi dem har trodd at det ene og alene kun detonerer når det utsettes for åpen flamme.
Vis hele sitatet...
Her har vi et godt eksempel på det: http://www.sciencemadness.org/talk/v....php?tid=16612

Og med det foreslår jeg at vi avslutter HE-praten i nybegynnertråden.
"ETN har under mange omstendigheter gått DTD og vært nær med å ta livet/totalt kveste folk fordi dem har trodd at det ene og alene kun detonerer når det utsettes for åpen flamme."
Skulle såklart stå "deflargrere" isteden for "detonere"..
Måtte litt mårragruff til for merke dette
Sist endret av Raufoss; 24. oktober 2011 kl. 07:13.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av BomberMan Vis innlegg
Og med det foreslår jeg at vi avslutter HE-praten i nybegynnertråden.
Vis hele sitatet...
Jeg foreslår at dere sletter hele den diskusjonen. Den har lite å gjøre i denne tråden,
og er ferske frø for fatale missforståelser hos folk med dårlig dømmekraft.
Jeg foreslår også at baadpyro ikke uttaler seg igjen om HE på ca. 1 år.
Feilinfo, som Northhunt nevnte(ja, feilinfo), om ting som AP og ETN,
kan ende med døden til følge.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Jeg har lest litt på forumet og hver gang jeg prøver å gå inn på en tråd under emnet eksplosiver kommer jeg bare til "nye innlegg"-siden. Noen som vet hva som skjer?
Explosiver er nok slettet. Finner det ihvertfall ikke på WiP eller nFF.
Er det forsent nå å starte til nyttår?
Har chems til BP og flash.
Trenger å bygge en mølle og shells + stjerner


Mangler konsesjon
sven's Avatar
Sitat av TobNor Vis innlegg
Er det forsent nå å starte til nyttår?
Har chems til BP og flash.
Trenger å bygge en mølle og shells + stjerner


Vis hele sitatet...
Det er ikke fosent før 1. januar
Du kan jo i teorien begynne 31.12. Cal.12 "sine" stjerner bruker vell 4 timer på å tørke, BP tar 4 timer å lage, og plastshells trenger ikke pasting(Selv om det er anbefalt). Da har du shells inn no time.
Sitat av killkalle1 Vis innlegg
Du kan jo i teorien begynne 31.12. Cal.12 "sine" stjerner bruker vell 4 timer på å tørke, BP tar 4 timer å lage, og plastshells trenger ikke pasting(Selv om det er anbefalt). Da har du shells inn no time.
Vis hele sitatet...
Hvordan skaffer jeg plastikshells når jeg har limited time?
Smelter selv?

De grønne kulene de selger fungerer ypperlig, men er dog litt små.