Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  254 63044
Sitat av omba Vis innlegg
For de som ikke har lest intervjuet: http://avisenagder.no/index.php?page...&NyhetID=12953
Som legalize skrev, veldig bra intervju Knask
Vis hele sitatet...
Takker.
Artikkelen som ble publisert ble godtkjent, selv om noe av informasjonen ikke var fremstilt på en 100% sannferdig måte.
Grunnen til at jeg stilte opp på intervjuet var hovedsaklig for å roe ned folk og det ser det ut som jeg har klart.
Sist endret av Knask; 7. september 2011 kl. 13:35.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Har da blitt sluppet ut fra 14 dager i varetekt. Skal prøve å være kort og gi litt bedre info enn det media har gjort.
Syklet til skolen som vanlig på en tirsdagsmorgen. Idet jeg skulle til å gå inn i klasserommet blei jeg stoppet rolig av assisterende rektor som sa at han ville snakke med meg på kontoret. Han fulgte meg opp, og på kontoret ble jeg møtt av to sivilbetjtenter som gikk rett på sak. "Hei, vi er fra politiet, og vi har en arrest/ransaknings-ordre på deg".
Jeg hadde allerede ant ugler i mosen da rektor ville snakke med meg, dog han vanligvis kun jobber som kariereveileder ved skolen. Men her var jeg da, 17 år, vanlig skoleelev pågrepet som en simpel forbryter.
Blei så kjørt til sandvika politistasjon og satt på glattcelle der. En av betjentene som jobbet i arresten fortalte at jeg ville bli sittende her til noen kunne avhøre meg, og at hvis jeg mot all formodning ble sittende her over natta, ville jeg få div nødvendige fasiliteter. Dog han tvilte sterkt på at dette ville bli nødvendig. Etter 2 timer kom to betjenter, hvorav den ene begynte å spørre om det var "ting" som kunne sakde politiet under begge husransakelsene. Jeg forklarte dem villig hvor jeg oppbevarte 2 hjemmelagde fenghetter på rommet hos min mor. Deretter blei jeg låst inn igjen. 3 timer senere startet avhøret. Jeg ble oppfordret av avhører til å fortelle/forklare på forhånd ting som ville spare poltiet for "unødvendig" arbeid. Ved dette ville jeg da kunne vente strafferabatt. Ble sittende dagen ut avhør(9 timer) og måtte tilbringe natta på glattcella. Neste dag forsatte avhøret, men måtte så tilbringe også denne natta på glattcella. Neste dag ble det atter et avhør og også denne natta på cella.(Skal nevnes at alle nettene til nå ble det sagt at "dette blir den _siste_") Den 4 dagen ble det fengslingsmøte etter at poltiet hadde begjært 14 dagers varetekt, begge med brev og besøkskontroll. Under møte vinklet aktor det hele tiden slik at alt av pyro/HE var laget i den hensikt for å begå lovbrudd, og at jeg _Måtte_ varetektfengsles i fare for bevisforspillelse. Såklart, alle som liker ting med smell i er terrorsister. Men til tross for aktors søkte forsøk, ble kun én av ukene under b&b forbud.
Blei så kjørt til Grønnland fengsel, og har sittet der til nå.
Hvordan det blir mtp. straff er fortsatt uklart.
Personlig vil jeg få sagt at media som vanlig har blåst ting alt for mye opp.
Politiet har også tatt en klassiker, hvor dem har skutt først, og spurt etterpå.
Er det deg det stod om fra Larvik?


Det er så jævlig tett, at etter 22/7 så skal alle som har pyro som hobby bli putta inn, Norge har så jævlig noia nå, lurer på åssen nyttårsaften i år blir jeg, "nei beklager, alt som har smell i seg kan forsårsake traumatiske skader og føre til terrorisme."

Herregud, det er ikke en Breivik bak hver jævla dør heller da.. Folk får jo noia bare de ser en matboks på bakken jo..

EDIT: For å unngå flaming, ikke missforstå, de som faktisk vil begå lovbrudd burde bli tatt, og det burde kanskje strammes LITT inn, men for en jævla 17 åring som har et par ting på rommet sitt, så skal han sitte inne?!
Sist endret av Bruskork1; 29. september 2011 kl. 23:00.
Tenkte meg det var noen fra forumet :P
Bra at du endelig har kommet ut, hvertfall for en stund
Er selv 17 år, og kan kun tenkte meg hvordan det må være å havne i din situasjon!

Har du lyst til å fortelle mer om hvordan du ble "oppdaget" og hvordan/hvorfor du havnet i søkelyset?
Evt. hvordan avhør osv. foregikk?
Respekterer selvfølgelig om du ikke ønsker å dele for mye!

Hold oss gjerne oppdatert på saken fremover!
Håper du kommer ut av dette uten for store problemer, spesiellt med tanke på at du er såpass ung.

Mvh.
-Znerk
Nei, jeg er "Den sytten år gamle gutten fra Bærum som liker å leke med ting som smeller, spesielt bomber"
http://dt.no/nyheter/17-aring-var-ak...orum-1.6507029
Dem bare måtte dra inn Islam, som om alle som kritiserer en religion som uansett skulle vært mer diskutert, er Breiviks.
Og dem måtte såklart ta et "dramatisk" bilde av huset i perspektiv. Og ordet "leke" var tydligvis viktig å få brukt.
Skal nevnes at det media omtaler som"kontrollerte detonasjoner utført av politiet" var tilsammen 1,5 kg med ANNMAL som ,etter det jeg har fått vite, ble satt av midt i nabolaget.
Dog jeg sa nøyaktig hva det var, blandingsforhold etc. Dem kunne bare ha stukket et hull i ladningen, og dumpa den i ei ti-liters med vann. Problem solved...
Sitat etterforsker: "Dette var ikke akkurat kinaputter, det rista i bakken og greier".
Ingen skal komme her og si at ingen av bombefolka liker jobben sin når de "får lov" til å sette av ting.
Som Nitrofis så fint sa: "Mildt sagt forbanna!"

Som jeg skrev i en annen tråd.
Jeg hadde kjøpt 2.5 liter H2SO4 og HNO3. Kan legge til at dette blei kjøpt på ebay for under 400 kr.(Da jeg tviler på at noen i Norge noen gang vil kunne klare å kjøpe dette derfra nå
Dette ble som sagt stoppa i tollen da jeg ikke er gammel nok til å motta varer kjøpt ved netthandel. Jeg måtte da bite i det sure eple og håpe på at selgeren la godviljen til med litt refusjon, så jeg klarte endelig å returnere godset etter en hyggelig samtale med tollvesnet om hvorfor jeg hadde kjøpt dette, og hvorfor jeg måtte returnere det.
Dette var ifølge siktelsen den utløsende faktor.
Husker ikke paragrafen, men samme som Knask:
"Siktet for å ha medvirket, og/eller skaffet varer som kan nyttes til medvirkning av smellstoff"
Høres ut som to kjipe uker Northhunt. Jeg blir desverre flau av å ha myndigheter som er så paranoide, og vet så lite om sprengstoff at dem presterer det de har gjort de siste 2mnd.

Lykke til i den kommende rettsaken!
Sist endret av legalize_it; 30. september 2011 kl. 00:20.
Her har vi da nyhetskanalen til den kjære bygda vår i Modum. To drukne karer som tusler rundt fra hus til hus for å finne en passende nyhetsak. Invistert i dyrt mediautstyr har dem også
http://tvmodum.no/?player,9&m=1&id=20110924
Glemmer aldri den sendingen på direkten hvor dem hadde gått langt opp i skauen for å filme ei lita bjørk som "hadde måttet bøte med det kraftige vind og uværet!" Ei bjørk på knappe 10 cm Ø som hadde bøyd seg etter snøfall og dermed knekt

Men klarer aldri å rive meg nok i håret når trykket legges på SPRrrrrrengstoff, og ordet BOMBE blir brukte hele tida. Jeg har da for F*** lagd andre ting enn HE også, det meste har vært vanlig pyro/fyrverkeri
Har prøvd å satt meg rolig ned med alle i systemet og forklart for dem ordet "bombe".
Blir reint opprørt når jeg tenker tilbake på kvinna som avhørte meg. Vell 14 timer ut i avhøret, etter at jeg detaljert hadde forklart alt jeg har laget, syntetisert og mekket sammen, bryter hun ut:"Jeg må bare spørre;vet du hvordan man lager en bombe?!". Problemet med rettsvesnet i dag, er at det er folk som dette, helt utenforstående med null kompetanse innenfor det konkrete tema, og totalt styrt av egne normer og griller skal dømme andre.

Men back to basics: Det meste kan være ei bombe, en hårsprayboks , brusflaske. det meste med energi på "innsiden". Men 1kg av alt som smeller er ikke ei bombe i seg selv, det er en ladning. Plasserer du brusboksen i varmen i postkassa til naboen, er det ei bombe. Den gjør skade, enkelt og greit.
Heisann, ser visst ut til at selv wikipedia støtter meg her:rolleyes
http://no.wikipedia.org/wiki/Bombe
Sist endret av Raufoss; 30. september 2011 kl. 00:42.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Fantastisk Northunt, fantastisk!
Jeg klarer ikke fatte hvor mye rust det er i systemet til at prosessen har gått slik den har gått for deg.
Jeg likte medias vinkling av nFF... "var aktiv på nettfora der islam var tema". Høres ut som Islam er hovedfokus på dette forumet
Sist endret av Up; 30. september 2011 kl. 02:42.
Jeg stussa og over de islamgreiene. Lurer på om det er politiet som har gått ut med det, eller om mediene kun har snappa og navnet på forumet, og bestemt at vi diskuterte mye islam her pga et par tråder. Har du forresten vurdert å gå til mediene? Det er lite av det som har skjedd etter 22/7 som minner om hva Stoltenberg sa at skulle være et mer "åpent" samfunn. Jeg føler heller at vi har gått 20 skritt nærmere angiveri, paranoia og hysteri.
Har tenkt mye på dette å gå til media. Føler for å gjennomføre en seriøs "clean up". Men en fyr i fengselet råda meg til å ikke gjøre det. Media skal jo tross alt ikke innrømme at dem gjør feil.
Systemet sier at NÅ skal saken tones ned...
Litt seint det, når hele klassen og bygda veit at det er meg*
Bare dette, og at dem har tatt alt fra luftvåpen til elektronik, burde vell psykisk sett være straff nok? Men såklart skal vi være så firkanta her i Norge at det eneste som er straff, er å sitte i fengsel..
Kan jo ikke gå oppreist i nabolaget engang
Det er sånn som det her at jeg ikke gidder å prøve meg på pyroteknikk som hobby... Sitte på glattcelle flere netter på rad og fengsel i to uker...

Sorry ass men ikke f...om jeg tar sjansen på det der...
Trist, for det er utrolig spennende og morsomme greier. Og det å holde på med det i teorien er liksom ikke det samme...
Hvordan gikk det med skolen forresten?
Sist endret av Bl4derunner; 1. oktober 2011 kl. 16:22.
Nå var det ikke akkurat på grunn av Pyroteknikk at Northhunt havnet på glattcelle da han har utforsket litt HE.

Selv drev jeg endel med Pyroteknikk, og hadde planer om å teste litt HE... glad jeg ikke kom så langt
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av GreenRay Vis innlegg
Nå var det ikke akkurat på grunn av Pyroteknikk at Northhunt havnet på glattcelle da han har utforsket litt HE.

Selv drev jeg endel med Pyroteknikk, og hadde planer om å teste litt HE... glad jeg ikke kom så langt
Vis hele sitatet...
Det er ikke 2 forskjellige lover som gjør det ulovlig å lage LE og HE.
Lager du krutt, så har du fremstilt eksplosiver, fordi det er et eksplosiv.
Lager du dynamitt, så har du også fremstilt eksplosiver, og retten skiller ikke på dette vil jeg tro.

Å se så panisk på en som har et par kilo AN i forhold til en som har 1 hel sekk med KNO3 er latterlig.
Ingen av delene vil være potensielt til et angrep likt det ABB gjorde.
Sitat av Up Vis innlegg
Det er ikke 2 forskjellige lover som gjør det ulovlig å lage LE og HE.
Lager du krutt, så har du fremstilt eksplosiver, fordi det er et eksplosiv.
Lager du dynamitt, så har du også fremstilt eksplosiver, og retten skiller ikke på dette vil jeg tro.
Vis hele sitatet...
Det er stor forskjell på skadepotensialet mellom de to hovedkategoriene du nevner.
Dermed vil jeg tro at man vil kunne skille mellom formildende- og skjerpende omstendigheter med tanke på produksjonen.

Riktig nok kan en betydelig mengde svartkrutt gjøre stor skade dersom et uhell skulle oppstå, men man vil mest sannsynlig ikke ligge smurt rundt på veggene og opp under taklistene, slik som man ofte kan ende opp med å gjøre under tåpelig produksjon av f.eks. AP på gutterommet.

Da jeg ble dømt for produksjon av sprengstoff hadde aktor kun kontaktet bombegruppen for å få en meget generell uttalelse fra bombegruppen i Oslo.

Derfor føler jeg det er utrolig viktig å forberede seg godt før man eventuelt skal møte i retten.
Det har man mye å tjene på.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Ditt tilfelle er et veldig særegent tilfelle. Når det kommer til unggutter som liker å lage "ting som smeller",
som har et par kilo AN liggende, så er det veldig teit å reagere slik som de gjorde mot Northhunt.
Skadepotensialet i små mengder er uvesentlig. Tenk om de skulle regnet ut hvordan å håndtere en sak,
og hvor stor straffen skal være, basert på hvor mange kj ladningen frigjør, og hvor fort det frigjøres
Helt enig i at Northhunt ble behandlet som søppel og at dette var utrolig unødvendig for en ung mann på 17 år som har hele livet foran seg.
Det siste man trenger i den alderen er å bli kastet på glattcelle og varetektsfengsles i 14 dager for så å gå rundt å føle seg uglesett i nærområdet det neste året fremover.

Sitat av Up Vis innlegg
Skadepotensialet i små mengder er uvesentlig. Tenk om de skulle regnet ut hvordan å håndtere en sak,
og hvor stor straffen skal være, basert på hvor mange kj ladningen frigjør, og hvor fort det frigjøres
Vis hele sitatet...
Hva skal retten definere som små mengder?
Her mener jeg at man igjen kan drøfte seg frem til hvorvidt omstendighetene rundt saken er straffeskjerpende- eller formildende.

Retten trenger ikke nødvendigvis sitte å regne på energiinnhold og detonasjonshastighet, men jeg vil gjerne se at aktoratet har noe mer bakgrunnsstoff å vise til.
Ikke bare: "Ja, bombegruppen sier at dynamitt smeller veldig høyt og kan være livsfarlig! Du må nok i fengsel. Spiller ingen rolle om det var mennesker rundt eller ikke."

Dessuten er det flere andre saker og ting som har vært en smule merkelig med tanke på domfellelse.
En gang hadde jeg kastet ut en sprengladning i et dypt vann, men lunten antente ikke.
Dette fikk politiet snusen i, spiller ingen rolle hvordan, men det endte med at jeg ble anmeldt og dømt.

Grunnlaget var at jeg angivelig hadde kastet fra meg et udetonert sprenglegeme som kunne skade andre osv. osv.

Det viste seg at politiet aldri hadde hentet opp sprengstoffet.
Sprengstoffet hadde bare blitt liggende på dypet, men jeg skulle likevel dømmes på det nevnte grunnlaget.

Det er disse små tingene man burde sette seg godt inn i før man skal i retten.
Få alle fakta på bordet.
Det kan fort utgjøre en forskjell på flere uker med tanke på straffeutmåling.
Her har vi da resultatet av den "kontrollerte detonasjonen"
Merk at huset i bakgrunnen ikke er mer enn 30 m unna, bilen til mutra sto ~20m unna og var nedspruta av søle, trampolina til naboen stod _rett_ bak hekken og var helt nedklint av dritt og møkk.

http://imageshack.us/f/11/pb031421.jpg/

http://imageshack.us/f/708/pb031436.jpg/

Ladningen:
http://imageshack.us/photo/my-images/600/p8201202.jpg/

Det er fullt av jorder i "nabolaget", men dem måtte ta den akkurat midt i smørøye..
Sist endret av Raufoss; 12. oktober 2011 kl. 16:27.
Ser man det.
Ja, det var virkelig godt at de fikk laget mest mulig kaos i nabolaget når de først tok seg tid til å besøke deg.
Hvem trenger en one night stand med PST, når man kan ha polti på nakken nærmest 24/7?
Det jeg lurer på er hvorfor akkurat du ble tatt så hardt, når så mange andre her på forumet bare har blitt tatt inn til en kort, koselig samtale? Er det noe i din bakgrunn som tilsier at de skal frykte deg mer? Tidligere straffet? Kontroversielle meninger om innvandrere? Ytringer på nettet som kan skremme?
Mange av de som ble innkalt til en koselig samtale ble vel aldri tatt for noe annet en "harmløs" pyroteknikk, mens Northhunt ble tatt for fremstilling av langt mer eksplosive stoffer.
Etter det jeg har forstått da
Sist endret av PyroMartin; 13. oktober 2011 kl. 10:37.
Sitat av PyroMartin Vis innlegg
Mange av de som ble innkalt til en koselig samtale ble vel aldri tatt for noe annet en "harmløs" pyroteknikk, mens Northhunt ble tatt for fremstilling av langt mer eksplosive stoffer.
Etter det jeg har forstått da
Vis hele sitatet...
Ja, men det gjorde da jeg også?
Dagen etter at jeg ble pågrepet var jeg en fri mann igjen.
Selv om politiet fant kilovis av kjemikalier som kunne ha blitt brukt til å fremstille enda mer HE, dersom jeg hadde ønsket det.

Nei, Northhunt er nok en hardcore-pyro-motherfucker som politiet brukte litt mer tid på å knekke.
Vell, dem skal vell la politiets, PST's og kripos frustrasjon over 22.7gå utover meg...
Dem har nå fått vite, og funnet ut at jeg har drevet med dette som en hobby, og intet annet.
Noe kritisk til religion er jeg, men jeg hater ikke enkeltmennesker for den grunn. Dessuten virker media å være veldig rask til å bruke ordet "hate". Jeg har aldri vært aggressiv, mobbet, ekskludert eller gått i strupen på medelever som bærer Hijab, eller av muslimsk tro for den saks skyld, dog blir jeg oppgitt når et klesplagg skal skjære i stykker en gymtime...
Det er morsomt hvordan ting jeg har laget og "kokt sammen" på gutterommet til egen fornøyelse, nærmest skal likestilles med det å begå ran, voldta, skade, og ellers andre handlinger som blir begått mot _andre_.
Sitat av Northhunt Vis innlegg
Vell, dem skal vell la politiets, PST's og kripos frustrasjon over 22.7gå utover meg...
Dem har nå fått vite, og funnet ut at jeg har drevet med dette som en hobby, og intet annet.
Noe kritisk til religion er jeg, men jeg hater ikke enkeltmennesker for den grunn. Dessuten virker media å være veldig rask til å bruke ordet "hate". Jeg har aldri vært aggressiv, mobbet, ekskludert eller gått i strupen på medelever som bærer Hijab, eller av muslimsk tro for den saks skyld, dog blir jeg oppgitt når et klesplagg skal skjære i stykker en gymtime...
Det er morsomt hvordan ting jeg har laget og "kokt sammen" på gutterommet til egen fornøyelse, nærmest skal likestilles med det å begå ran, voldta, skade, og ellers andre handlinger som blir begått mot _andre_.
Vis hele sitatet...

Det er sånne ting du absolutt ikke må si i et avhør, i værtfall ikke rett etter den 22.

I Avhør så holder det og si det politiet ''vil'' høre.
Uansett, en helt jævlig situasjon du har handla opp i, skulle ikke vært lov og kaste en 17 år gammel gutt i varetekt!
Jeg vil ikke si at jeg helt og holdent "jatta" med polti under avhør. Men såklart prøvde jeg å mele mi ega kake så godt som mulig
Noen som har noe å si til dette: http://www.fvn.no/lokalt/kristiansand/article914518.ece ?
Tidspunktet og plasseringen av den eventuelle sprengladningen er rimelig uheldig.
Sitat av Knask Vis innlegg
Noen som har noe å si til dette: http://www.fvn.no/lokalt/kristiansand/article914518.ece ?
Tidspunktet og plasseringen av den eventuelle sprengladningen er rimelig uheldig.
Vis hele sitatet...
Hvis det hørtes over hele byen må det ha vært ille
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Gud forby pyroteknikk...


Syns personlig dette var utrolig å lese, nesten drøyt om man vil si det på den måten. Myndighetene er jo nesten latterlige, og media enda verre. Har en liten episode av dette og med en god kompis, men ikke på langt nær så "alvorlig" som disse hendelsene.

Knask, er du helt over og forbi pyroteknikk nå?
Sitat av Villumsen Vis innlegg
Knask, er du helt over og forbi pyroteknikk nå?
Vis hele sitatet...
Ja, det er jeg.
Jeg har faktisk ikke tent så mye som en lunte etter at jeg la opp, men jeg syns enda det er spennende å lese om pyroteknikk og lignende.
Derfor syns jeg det er litt trist at pyroforumet her på nFF nærmest har dødd ut.

Nå er visst den siste saken min ferdig etterforsket og er i påvente av en berammelse for fastsatt dag i retten.
Det har tatt over ett år (!), men det taler jo egentlig bare til min fordel i forhold til straffeutmålingen.
Meh, virker som jeg kom litt for sent til dette forumet, etter det Knask sa om at det har dødd ut dette temaet, men har dere noen gode tips til en nybegynner? :P
Les gjennom hele nybegynnertråden.
Kan noen fikse link til bildet av åstedet til ts? linken er død...
Det er bare å google Trellebakken, bombe og Flekkefjord så finner du enda bilder fra åstedet.
Sitat av Knask Vis innlegg
Vær vennlig å les det jeg skrev en gang til.
Det at han drakk seg full 2 ganger i romjula betyr ikka at han er en person som drikker mye til vanlig.
Vis hele sitatet...
Nei men han er like smart som en gråstein, ler hver gang jeg har lest denne saken. Og gråter litt over menneskers dumhet
Sitat av Tafattt Vis innlegg
Nei men han er like smart som en gråstein, ler hver gang jeg har lest denne saken. Og gråter litt over menneskers dumhet
Vis hele sitatet...
Mulig, men for mitt vedkommende ble den første saken i denne tråden diskutert ferdig for en god stund siden.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Ja, da kan jeg meddele at jeg skal i retten klokken 09.00 i dag.
Statsadvokaten har foreslått 72 timer samfunnstraff, subsidiært 72 dager ubetinget fengsel.
Retten skal ta stilling til syv tiltalepunkter.

Om det er interesse for det kan jeg oppdatere etter hvert.
Sitat av Knask Vis innlegg
Ja, da kan jeg meddele at jeg skal i retten klokken 09.00 i dag.
Statsadvokaten har foreslått 72 timer samfunnstraff, subsidiært 72 dager ubetinget fengsel.
Retten skal ta stilling til syv tiltalepunkter.

Om det er interesse for det kan jeg oppdatere etter hvert.
Vis hele sitatet...
Kom gjerne med oppdateringer følger med jeg
Reinert med beine !
griped's Avatar
Jepp, følger med vi
Cookie Monstah ^_^
må gjerne oppdatere ja, satser på at du slipper unna ganske billig? ^_^
"Nå er visst den siste saken min ferdig etterforsket og er i påvente av en berammelse for fastsatt dag i retten.
Det har tatt over ett år (!), men det taler jo egentlig bare til min fordel i forhold til straffeutmålingen"

Siden du vil oppdatere oss på denne saken, så vil du kanskje fortelle hvilken tiltalepunkter det er snakk om?

72 timers samfunnstjeneste høres jo veldig bra ut med tanke på at det er 7 tiltalepunkter.
1.) Våpenloven § 33 første ledd annet punktum jf. § 15 annet ledd:
For å ha eid eller innehatt ammunisjon som var ervervet i strid med våpenloven.


2.) Straffeloven § 162 første ledd:

For ulovlig å ha tilvirket, ervervet, oppbevart eller overdratt narkotika, eller medvirket til dette.
(Ble tatt med dyrketelt, ti gram hasj og cannabisplanter)


3.) Straffeloven § 352 første ledd annet straffalternativ:

For ved bruk oppbevaring eller behandling av sprengstoff, skytevåpen eller lignende gjenstand å ha gjort seg skyldig i uforsiktig adferd egnet til å volde fare for andres liv eller helbred, og herunder å ha antent sprengstoff.

(Dette er siktelsen for sprengning av en stein ute i vannkanten)

4.) Straffeloven § 352 første ledd:

For ved bruk, oppbevaring eller behandling av sprengstoff, skytevåpen eller lignende gjenstand å ha gjort seg skyldig i adferd egnet til å volde fare for andres liv og helbred.

(Siktelsen for å ha tilvirket og oppbevart luftbomber inne i leiligheten)


5.) Alkoholloven § 10 - 1, første ledd jf §8 - 2a:

(Siktelse for kjøp og oppbevaring av 50 liter ulovlig sprit)


6.) Legemiddelloven § 31 annet ledd jf § 24 første ledd:

For uten lovlig adkomst å ha brukt narkotika.


7.) Matlovens § 9 jfr. § 10, 33 og 36, jfr. forskrift om såvarer § 2, 3. ledd, jfr. § 28:

Hvoretter innførsel og omsetting av frø og planter som inneholder narkotiske stoffer ikke tillates. (Import av cannabisfrø)


Jeg endte opp med en dom på 72 timer med samfunnstjeneste/subsidiært 75 dager ubetinget fengsel - og det mener jeg er en meget mild dom mtp. at punkt 1, 3 og fire hver for seg ville ha medført ubetinget fengselstraff hvis det ikke hadde vært for at jeg var veldig samarbeidsvillig, at det tok lang tid før saken kom opp i retten og at jeg sa meg skyldig i alle tiltalepunktene slik at forholdene lå tilrette for en tilståelsesdom.
Ai, ikke bra. Hvordan blir det mtp. jobb og slikt? Rulleblad er vel aldri festlig å ha.
Sitat av Lyra Vis innlegg
Ai, ikke bra. Hvordan blir det mtp. jobb og slikt? Rulleblad er vel aldri festlig å ha.
Vis hele sitatet...
Har fast jobb ved en bedrift hvis ledelse er fullstendig klar over min fortid så det går bra.
Rulleblad har jeg hatt allerede siden 2006 og det har aldri gitt meg noen problemer i yrkeslivet.
jeg trode det bare handlet om at du sprengte å sånt ikke cannabis
uansett du slapp ganske bilig unna må jeg si
bra å høre at du ikke fikk noen problemer med jobb etc... på grunn av dette
Grattis med en såpass mild dom . Du må forresten ha en god advokat :P
Sitat av CracklingPyro Vis innlegg
jeg trode det bare handlet om at du sprengte å sånt ikke cannabis
Vis hele sitatet...
Det var pga. sprengninger at de kom på besøk og dermed endte opp med å finne planter, ammunisjon, sprit og hasj.
De hadde også masse videobevis for at flere sprengninger hadde funnet sted og i tillegg hadde jeg erkjent dette i avhør, men likevel ble det ikke opprettet flere siktelser.
Er glad for det da.

Sitat av legalize_it Vis innlegg
Grattis med en såpass mild dom . Du må forresten ha en god advokat :P
Vis hele sitatet...
Det har jeg. men han var ikke tilstedeværende ettersom dette var en tilståelsessak hvor man ikke har rett til å få oppnevnt en forsvarer.
Sitat av Knask Vis innlegg
Det har jeg. men han var ikke tilstedeværende ettersom dette var en tilståelsessak hvor man ikke har rett til å få oppnevnt en forsvarer.
Vis hele sitatet...
Stemmer det ja. Fikk du noen følelse at hvilke tiltalepunkter retten følte at var mest alvorlig? Tenker spesielt det med luftbomben(e) da. Lager man de på en ordentlig og trygg måte uten at de er supersvære er det jo ikke i realiten noe særlig farligere enn å oppbevare et nyttårsbatter i huset.
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Stemmer det ja. Fikk du noen følelse at hvilke tiltalepunkter retten følte at var mest alvorlig? Tenker spesielt det med luftbomben(e) da. Lager man de på en ordentlig og trygg måte uten at de er supersvære er det jo ikke i realiten noe særlig farligere enn å oppbevare et nyttårsbatter i huset.
Vis hele sitatet...
Produksjon av sprengstoff, i dette tilfellet luftbomber osv., er et lovbrudd som ville ha ført til ubetinget fengsel ifølge dommen jeg fikk.
Dette gjelder post èn, tre og fire, mens de andre tiltalepunktene normalt sett er bøteforhold.
så det vil si et de ikke bryde seg så mye om HE men mer luftbombene
i såfall må det være det latligste jeg har hørt

srry vist jeg misforstår
Vet du når og hvor du skal sone, knask? Vil bare si lykke til!

Håper det går så greit som mulig for deg!