Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  63 10828
Heheh, ikke så arvorlig som det høres ut....
Trenger en flammestråle til en video. Prøvde med bugspray (insektsspray) foran lighter, en flammen dør raskt.

Finnes det en bedre spray?

Dette er ikke en barnslig vandalisme sak, men en seriøs forespørsel til en flamme til et foto jeg lager til en utstilling!

KIDS! Don't try this at home!
Startgass og hårspray brenner bra.
Sitat av mikkello Vis innlegg
Startgass og hårspray brenner bra.
Vis hele sitatet...
Takk. Men brenner det lenge? Problemet med bugspray var at flammen døde etter første skudd
Sist endret av mr_hofman; 30. september 2009 kl. 22:52.
Spraydeo funker fjell! Brenner helt til du slipper
vil ikke boksen tennes hvis man holder for lenge da? å hvis dette skjer så står du igjen med et tøft foto og bare en hånd.
Sitat av jihad Vis innlegg
vil ikke boksen tennes hvis man holder for lenge da? å hvis dette skjer så står du igjen med et tøft foto og bare en hånd.
Vis hele sitatet...
Slapp av! Jeg vet når jeg skal slutte

Spra-deo og hårspray! CHECK!
vanngevær + bensin
Sitat av jihad Vis innlegg
vil ikke boksen tennes hvis man holder for lenge da? å hvis dette skjer så står du igjen med et tøft foto og bare en hånd.
Vis hele sitatet...

Skal holde ganske lenge for at boksen skal eksplodere!
5-10 min i strekk i vertfall, om ikke mere!
tennveske og sånn beholder som dette?? http://www.dittmiljo.no/img/spruteflaske.jpg
fyll ett gammelt pulverapparat med bensin (ca 70%) og trykk det opp med trykkluft (10 bar ca.) lag så en liten dyse på enden av slangen!
Da har du en god "redneck" flammekaster.

tar ingen avsvar:P
Sist endret av Xzip; 30. september 2009 kl. 23:10.
Tar tilbake det jeg sa om bensin, det er alt for "ustabilt" og brennbart. Fyr opp vanngevær med tennveske, så får du sikkert ønsket effekt.
Sitat av Holmen Vis innlegg
Skal holde ganske lenge for at boksen skal eksplodere!
5-10 min i strekk i vertfall, om ikke mere!
Vis hele sitatet...
Kan jeg få saksøke deg hvis jeg prøver, og boksen ekploderer etter fire minutter?

Tror du vikelig at det ikke varierer fra boks til boks?
Sist endret av Pope; 30. september 2009 kl. 23:19.
Tviler veldig sterkt på at det ville eksplodere, da det som blir sprayet ut vil forhindre flammen til å komme inn i beholderen. Skjer det ikke etter 2 sekunder, skjer det aldri.

Folk har sett litt for mye på hollywood filmer.
Sitat av MikeHunt Vis innlegg
Tviler veldig sterkt på at det ville eksplodere, da det som blir sprayet ut vil forhindre flammen til å komme inn i beholderen. Skjer det ikke etter 2 sekunder, skjer det aldri.

Folk har sett litt for mye på hollywood filmer.
Vis hele sitatet...
Jeg tror du tar feil, fordi folk tenker feil.

Dere tenker: Flammen blir å fortsette med spruten inn i boksen, som fører til at det eksploderer.

Jeg tenker: Varmen fra flammen kan komme på boksen, som fører til at den blir varma opp og eksploderer.


Hvordan du klarer dette uten å brenne handa vet jeg ikke, men en mulighet er det nok.
Gasstanker brukt til skjærebrenning kan ta begynne å brenne inni, så vil tro det kan skje med spraybokser også.
Sitat av preboa Vis innlegg
Gasstanker brukt til skjærebrenning kan ta begynne å brenne inni, så vil tro det kan skje med spraybokser også.
Vis hele sitatet...
Forskjellen er vel at i skjaerebrennere er det en blanding av oksygen og en brennbar gass, saa det er ferdig blandet. I Spraybokser er det ikke oksygen, saa det blir ikke blandet med oksygen för gassen kommer ut og er ikke brennbar för det. Skyt meg om jeg tar feil
Kjøp First Price hårspray, det funker som bare det!
Sitat av Alfonzor Vis innlegg
Forskjellen er vel at i skjaerebrennere er det en blanding av oksygen og en brennbar gass, saa det er ferdig blandet. I Spraybokser er det ikke oksygen, saa det blir ikke blandet med oksygen för gassen kommer ut og er ikke brennbar för det. Skyt meg om jeg tar feil
Vis hele sitatet...
Du har rett, jeg skulle skrive det i posten over men glemte å ta det med.
Sitat av Defqon Vis innlegg
Jeg tror du tar feil, fordi folk tenker feil.

Dere tenker: Flammen blir å fortsette med spruten inn i boksen, som fører til at det eksploderer.

Jeg tenker: Varmen fra flammen kan komme på boksen, som fører til at den blir varma opp og eksploderer.


Hvordan du klarer dette uten å brenne handa vet jeg ikke, men en mulighet er det nok.
Vis hele sitatet...

Jeg, eller dere som du refererer til akkurat der, mener at flammen ikke kommer inn i boksen, og det gjør heller da ikke varmen. Da varmen er flammen, skjønner jeg ikke helt hvordan du tenker.

Hvis varmen blir så stor ved en avstand på 5-7 cm (der 80 % av all varmen blir spredt ut fra boksen) at den sprenger tror jeg neimen ikke at du hadde greid å holde i boksen i mer enn 1 sek. Tror du får rimelig vondt i hånden din før metallet blir så svakt at det ikke greier å holde på sitt eget trykk.

Tenkte på å ta med at det ikke er oksygen i boksen også, men glemte det helt. Derfor vil ikke boksen eksplodere uten at du legger den på bålet. Det som skjer da er at gassen ekspanderer og metallet blir svakere, til slutt klarer den ikke å holde på trykket og sprekker, noe som gjør at gassen kommer ut og blander seg med oksygen, for så å antenne. Da sier det poff.

EDIT: Leste ikke posten din godt nok, whatever nå har jeg skrevet alt dette. Natta
Sist endret av MikeHunt; 1. oktober 2009 kl. 01:12.
Sitat av Alfonzor Vis innlegg
Forskjellen er vel at i skjaerebrennere er det en blanding av oksygen og en brennbar gass, saa det er ferdig blandet. I Spraybokser er det ikke oksygen, saa det blir ikke blandet med oksygen för gassen kommer ut og er ikke brennbar för det. Skyt meg om jeg tar feil
Vis hele sitatet...
Har alltid vært 2 separate tanker der jeg har vært. gassene blandes i munnstykket...

Uansett: Megablast123ksuperkanon vanngevær med tennveske e.l. må da være mye kulere !
mange er redde for slike ting... hell besin oppi i en skål og tenn på med sprayflaska i mitten... vent og se... DETTE vill nemlig ta mere en 5 min (varierer 5-10min) før dette sprenger, og dette er med intense flamme på seg hele tiden...
viss du holder en spray flaske og tenner på den så vill du selv merke med egen klokskap(instinkt) når du skal slippe denne for det ikke tar fyr, uansett skulle det blitt for varmt hadde ikke DU lagt merke til dette selv? og slipt den siden det blir så varmt...
Stec0, problemet er bare det at du ikke kan sammenligne de to tilfellene i heltatt. Hvor nærmere munnstykket du kommer, hvor mer konsentrert er gassen som kommer ut av boksen. Dette fører til at det aldri blir noen flamme akkurat 1-2 cm fra munnstykket.

Hele munnstykket er også laget av plast, så er rimelig sikker på at det lille hullet ville ha smeltet igjen av varmen hvis det iheltatt av en eller annen fantastisk grunn skulle bli varmt nok.

Har selv teipet en hårspray til å spy ut gass for så å tenne den på å la den stå til den mer eller mindre gikk tom, dette når jeg var yngre, nettopp for å bevise dette.
Jeg brukte en axe deo og en lighter..Etter 30 sekunder sa en kompis til meg at jeg burde slippe den..Noen sekunder etterpå eksploderte den mitt i trynene våres.

*Edit* Jo lengre man holder sprayen inne vil flammen brenne seg inn over mot deo'n. Når flammen går inn i flaska blir det trykk og driten sprenger. Det gjør vondt skal jeg si deg.
Sist endret av Fusjon; 1. oktober 2009 kl. 02:18. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Skal man bruke en sprayboks med gass i seg, så pass på at den er full! Det vil da være mer trykk som sørger for at flammen ikke følger med inn i boksen.
ta en slik gass boks. hold en fyrstikk tent mens du slår et hål i siden av boksen med en nål.
da kan du tenne den og etterpå ta det ønskede bilde.
Om du bruker et vanngevær med tennveske i til å lage flammekaster, er jeg temmelig sikker på at tuppen på vanngeværet vil smelte..
Men du har jo også det problemet at du må "pumpe" vanngeværet hele tiden også da.. Så tror ikke det ville vært den mest effektive måten
For å overdrive litt, så kan det samme skje med sprayboksen som det skjer med tanken i dette klippet. http://www.youtube.com/watch?v=sl-Jg...eature=related

All over the clock
Mr. Meow's Avatar
Dette er kanskje opplagt, men hva med en trimmet lighter? Den kan spy ut en ganske svær flamme (skummelt svær spør du meg) og varer iallefall lenge nok til å få tatt et bilde.
Jau, og det er akkurat det samme prinsippet som på en sprayboks. Men sprenger den da? Nei.
Tror ikke att tennvæske i vangæver funker så bra, tennvæske må vel være i tåke form for å ta fyr? eller?
Prøv med parafin eller noe rødsprit istedet for tennvæske.
Sitat av mr_hofman Vis innlegg
Trenger en flammestråle til en video. Prøvde med bugspray (insektsspray) foran lighter, en flammen dør raskt.

Finnes det en bedre spray?
Vis hele sitatet...
Bruk høytrykkspyler eller såpedispenser (de som ser ut som høytrykkspylere ) fylt med bensin med lighter på tuppen, type: zippo.

Funket kjempeflott i garasjen =)
Sitat av bj4rn3 Vis innlegg
Kjøp First Price hårspray, det funker som bare det!
Vis hele sitatet...
Enig.

Men jeg synes det er best med tennvæske og vann gevær
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Oljespray (med gass) som f.eks. er for å olje sykkelkjede, lager også ganske heftig lang og stor flammestråle, pga. både drivgassen og oljen som brenner!
Lagde vell nærmere 1-2 meter lang flammestråle sist jeg testet (en del år siden).

Tviler veldig _sterkt_ på at flammen kan få inn i en deodorant/hårspray boks! Med det faktum av trykket hele tiden på vei ut av boksen, + at det ikke er noe oksygen nedover i tuten eller nedi boksen! Og hvis det ikke er oksygen... heller ingen flamme!
Så er nok ikke mulig at flamme følger med inn i boksen som en god del her i tråden snakker om!

Det som jeg derimot tror er mulig, som man bør passe seg for, er at en del av den brennbare vesken i sprayboksen kan renne ned under tuten (opplevd det selv) uten at det tar fyr. Men når man slipper flammen sakte tilbake / med tuten pekende nedover, kan det ta fyr, og smelte tuten! Dette kan skape et større hull, slik at mer gass kan komme (noen ganger veldig) raskt ut, og flasken tar fyr / ser ut som nesten eksploderer. (dette kan muligens også skje under spraying hvis flammen kommer veldig nærme tuten, har sett flere tuter som er halvsmeltet etter mye flammekaster-spraying)
♡♥♡♥♡♥♡
lex123's Avatar
Sitat av spelley Vis innlegg
Tar tilbake det jeg sa om bensin, det er alt for "ustabilt" og brennbart. Fyr opp vanngevær med tennveske, så får du sikkert ønsket effekt.
Vis hele sitatet...
Tennveske er ikke lettantennelig.
Jeg lagde film der jeg brukte flammekaster engang.
Da funker det best (hvis du ikke skal ha profosjonelt utstyr) med en 1,5 l trykksprøte fra Biltema- artikkelnr 45-562.
Fyll den opp med bensin, alternativt med litt olje, og skyt flammer opp imot 6-7 meter.
Kos deg.
Sitat av jihad Vis innlegg
vil ikke boksen tennes hvis man holder for lenge da? å hvis dette skjer så står du igjen med et tøft foto og bare en hånd.
Vis hele sitatet...
Så lenge det er masse gass igjenn i boksen og det fortsatt trykk eksploderer den ikke-...

Altså, trykket må være høyere enn flammen brenner.
Vist flammen brenner fortere en boksen klarer å sprute/levere ut gass, så kan det hende den brenner inn i boksen... mao sjeldent at den eksploderer sånn helt uten videre etter et par minutter.
Sist endret av Ondskap; 2. oktober 2009 kl. 18:04.
Det er helt umulig at en sprayboks sprenger. Det er jo ikke O2 der. Det som derimot KAN skje, er at hvis man sprayer flammer for lenge, kan plastikk toppen på boksen bli så varm at den begynne å brenne, noe som jeg har opplevd for lenge siden. Derfra kan flammene sprute ukontrollert, men kan ikke tenke meg det ender med eksplosjon. Og jeg har god erfaring med sprayboksers sprengeegenskaper..
Hva slags flamme er det du ønsker deg?
For å få en slags brennende gasskykan du bruke følgende metode:

Jeg mekket meg en flammekaster ved å bruke innmaten til en gassdrevet softgun.

Om du har en softgun kan du fylle den med propangass og ordne en tennkilde.
For å regulere hvor mye gass som kommer ut kan du bare trykke inn hanen på våpenet etter behov.
Når du trykker på avtrekkeren slår hanen mot en knott som åpner en fjærbelastet ventil.
Fjæren sørger for at ventilen lukkes igjen, men holder du inne hanen kan du tømme ut all gassen.

Når det gjelder å bruke lighter og spraybokser så har jeg aldri fått disse til å eksplodere. Jeg har testet med ymse spraybokser som var tapet slik at de sprayet til det var tomt. Når boksen var rigget på denne måten fikk jeg satt fyr på sprayen. Jeg ventet og ventet, men det ble ikke noe eksplosivt resultat.
Det eneste som skjedde var at plasten på toppen av boksen smeltet. Noen ganger førte dette til voldsome gassutblåsninger.

Skal du ha en lang ståle så kan du jo også bruke de slokkningsapparatene som bruker vann istedenfor pulver og CO2. Erstatt vannet med tennvæske og fyll på med trykkluft.
Tennvæsken vil ikke antenne innholdet i tanken. (Det er derfor jeg ikke anbefaler bensin.)
Det eneste du trenger å bekymre deg for er en skikkelig tenning.
▼ ... over en uke senere ... ▼
zippo-juice (lighter bensin) det brenner ganske godt
"pyntet" gitaren min med det her om dagen(hendrix style)
det brenner ganske stabilt og ganske pen flamme..
▼ ... noen uker senere ... ▼
Ja, det finnes en bedre "spray", fyll 95 blyfri på et vanngevær og lim en fakkel til tuten og la det stå til.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av Alfonzor Vis innlegg
Forskjellen er vel at i skjaerebrennere er det en blanding av oksygen og en brennbar gass, saa det er ferdig blandet. I Spraybokser er det ikke oksygen, saa det blir ikke blandet med oksygen för gassen kommer ut og er ikke brennbar för det. Skyt meg om jeg tar feil
Vis hele sitatet...
med skjærebrennere så har man to forskjellige tanker en med oksygen og en acytilen eller hva det heter. og man må justere etter med oksygen for å få en bra flamme

ja sprayboksen kan sprenge hvis man får ett tilbake slag (noe som sjeldent skjer)
Siden jeg ser at dette kan føre til mange userriøse og lite gjennomtenkte forsøk på å lage sine egne flammekastere skal jeg legge til mine "two cents" i håp om at det kan hjelpe å unngå noe av dette.

For det første:
Trykk spylere, disse tankene du pumper opp trykk i beholderen med en pumpe montert i/på selve tanken, ja disse vil fungere bra og gi deg en ganske imponerende flammekaster med riktig type dyse i metall så den ikke smelter og riktig brennstoff (da parafin).
Men disse er heller ikke brukbare for mer en en gangs bruk da petroliums basert drivstoff veldig fort tærer istykker plastikk forseglingen (o-ringene) på tanken.
Dette fører i beste fall bare til at tanken leker og at du kanskje setter fyr på den fordi den har drivstoff rennende nedover tanken, men dette er en smule usannsynelig da du uansett burde være smart nok til å ikke prøve å brenne tanken til å begynne med.
I verste fall kan forseglingen ryke og sprute en stråle med brennstoff i retningen av der du blåser flammen eller noe du tidligere har anntent, freak accidents heter det, men det kan også kalles "Darwin Awards".

Løsningen til en av brukerne tidligere hvor han anbefaler å bruke en gammel brannvarsler begynner å bevege seg i riktig retning, men er ikke akkurat tilfredstillende forklart.
For det første bør man bruke en relativt (helst helt) ny tank (ikke nødvendigvis bare brannvasler tanker) da integriteten på en eldre tank ikke kan bedømmes med noen form for sikkerhet og en eksplosjon av tanken eller ventil deler som sprenger og flyger rundt i rommet i skumle hastigheter fort kan sette en stopper for morroa, for ikke å nevne brennstoffet.
Det bør utover dette forsikres at tanken har en trykkmåler (en sånn liten rundt sak med tall og en viser på vet du...) så man kan være sikker på å ikke utsette tanken for for stort trykk, derav sist nevnte ulykkes scenario.
Utover dette bør man forsikre seg om at ventilene ikke inneholder noen plastikk deler da disse normalt ikke er egnet for oppbevaring av petroliums baserte produkter, forsikre seg om at slangen man benytter for å forbinde tank og stav (delen med håntak du holder for å sprute flammer med....) kan tåle trykket og igjen er egnet for petroliums produkter, samt at festene brukt også møter disse kravene.
Så var det staven, avtrekkeren og dysen på enden, alt dette må kunne møte de samme kriteriene, man burde bruke en stav med så smal åpning som mulig så flammen ikke får nok oksygen tilgang til å følge ned løpet og avtrekkeren må sjekkes slik at man vet på forhånd at den er helt tett når du slipper den.


Jeg gidder ikke gå inn i detalj hvor dere billig finner delene dere trenger og hvordan de diverse mekanismene samt trykk i tanken enkelt kan oppnås da jeg er i den tro at mange av dere rett og slett ikke har godt av å vite dette.
Men for de av dere som faktisk gidder å bruke like mye tid som jeg har til å finne ut av hvordan en flammekaster fungerer og hvordan å lage en relativt trygg "guerilla versjon" håper jeg dere tar disse "sikkerthets kravene" alvorlig.
Så, lykke til og ikke brenn ned huset.

Peace out.
ta den billigste hårsparyen fra nille eller no shit, funker bra
▼ ... noen uker senere ... ▼
First price, 12 kroner for en førsteklasses flammekaster.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Her er en grei liten inretning jeg bygde etter litt tenking bak tegnebrettet.
Håper dette kan være til inspirasjon for noen.
Slit med helsa
Hehe genial den der da Northhunt. Den mangler bare en klemme til en lighter framme. Evt en slik lang tenner for peis, den har jo en egen avtrekker som kan være på siden. Det er mulig det beste er å bruke en stormlighter fra Clash Ohlson. Den har blå konsentrert flamme. Mer pålitelig.

Men sprayer den boksen hele veien ut gjennomløpet? Det virker som avstanden var litt lang mellom tuten på flaska og tuten på flammekasteren..?
Sitat av Acez Vis innlegg
Hehe genial den der da Northhunt. Den mangler bare en klemme til en lighter framme. Evt en slik lang tenner for peis, den har jo en egen avtrekker som kan være på siden. Det er mulig det beste er å bruke en stormlighter fra Clash Ohlson. Den har blå konsentrert flamme. Mer pålitelig.

Men sprayer den boksen hele veien ut gjennomløpet? Det virker som avstanden var litt lang mellom tuten på flaska og tuten på flammekasteren..?
Vis hele sitatet...
Når den er ferdig vil det være en lang slange(pås kjøpt på bitema, kobles rett på vanlige spraybokser) som går helt frem til munningen og konsentrerer strålen. over avtrekkeren kommer det til å være en skrue som skrus litt ned når man skal "begynne". dette gjør at det blir sluppet ut en liten konstant mengde med brennstoff som vil brenne jevn. da er det bare å trykke på avtrekkern og så kan man fyre opp selv de vanskeligste bål !!!

Fler bilder av den på youtube-Bruker northhunt
Noen som har prøvd:
Rødsprit + vanngevær + flamme =???
vis du er redd for at en hårspray skal eksplodere i hånda på deg så ville jeg tatt en full box med hårspray og tatt teip på knappen som du presser ned. så er det bare og tenne på og legge den i fra seg så ser du værtfall hvor lang tid det tar før den eventuelt ekpolderer. men jeg har leket meg med hårspray og lighter mange ganger og det har aldri expoldert til meg i værtfall