Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 712
Jeg har en freeBSD 5.0 server. Jeg har et par spørsmål.
Jeg har NextGenTel. Serveren får nettet gjennom en switch. Ruteren -> 4porter switch -> Serveren
Akkurat nå bruker jeg serveren til webserver, irc bounchere, eggdropper pluss litt andre småting.
Jeg kjører ikke noe firewall på serveren. Jeg har lyst å sette opp en firewall. Hva slags firewall bør jeg sette opp?
Jeg vil også at de andre maskinene på nettverket skal få nettetgjennom serveren.
Ruteren -> Server -> Switch
Men hvordan fungerer det? Nå ruter jeg jo diverse porter til maskiner. f. eks. ruter port 80 til 10.0.0.5, port 21 til 10.0.0.2 osv. Hvordan skal jeg få rute porter til andre maskiner? Vet jeg må gjøre noe med serveren, men hva?
Jeg sliter fordtiden med at jeg mistet nettet et par sec. Det skjer ganske ofte. Min bror kan ikke være på msn for da mister vi nettet.
Hva kan problemet være? Noen porter som kræsjer eller no? Ganske irreternde, for alle irc bouncherene osv. detter ut. Noen andre med NGT som har samme problem?

En annen tin jeg lurer på hvis jeg hadde satt det opp slik at serveren deler ut nettet til switchen, blir "alle" portene stengt da? f. eks. hvis jeg skal spille Counter Strike, må jeg inn på serveren å opne port 215 i serveren og så opne porten i ruteren?

Ruteren har jo også innebygd firewall er det vits med firewall på boksen da?

Sendmail er innstalert, hvordan setter jeg opp sendmail til domene? Så skal jeg prøve å sette opp qpopper som gusto anbefalte. Hva skal jeg bruke til smtp?
Sist endret av Eristoff; 22. mai 2003 kl. 12:14.
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
Du kan bruke Qmail til SMTP. Eller bare sendmail som du allerede har inne.
Trådstarter
Noen som vet om www.webmin.com er no bra?
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
Ja, det er ganske greit. Hva mer er det å si egentlig?
Du får bare prøve og se selv. Man kan administrere de fleste servere gjennom et enkelt web-grensesnitt. Men jeg vet ikke om Qmail er støttet som utgående mailserver. Men det finner du raskt ut etter en kort lesestund på Webmin.com eller om du laster ned og prøver selv. Bl.a Apache er meget lett å administrere i Webmin (det er forøvrig lett i httpd.conf også, men i Webmin får man i det minste pek-og-klikk). Husk å legge webmin på HTTPS-protokollen, det er nok det tryggeste.
Trådstarter
Ok, holder på å innstalere webmin nå. Jeg bare lurte på om noen av dere hadde noe i mot det.
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
Er det lenge siden du oppdaterte ports-samlingen?

14. mai ble webmin 1.090 portet, og i dag kom 1.090-1.
Trådstarter
Jeg innstalerte webmin 1.030. =/

Har et problem, kommer kun inn på webmin lokalt.

Edit: port 1000 er jo ikke rutet til serveren, derfor kommer jeg kun inn på webmin lokalt, doh
Sist endret av Eristoff; 23. mai 2003 kl. 15:45.
Trådstarter
Hvordan oppdaterer jeg port-samlingen?

Noen som har noe annet og anbefale meg til serveren?
▼ ... over en uke senere ... ▼
har du hørt om ipfw? innebyd firewall i kernel.
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
Du oppdaterer ports med CVSup.

installér net/cvsup-without-gui eller net/cvsup, henholdsvis uten og med GUI.

For å oppdatere systemet, må du ha en ports-supfile. Du finner den vanligvis her:
/usr/share/examples/cvsup/ports-supfile

Det er selvsagt noe du må forandre. Jeg husker ikke alt, men jeg husker at du i allefall må forandre på:

host=CHANGETHIS (eller noe i den dur)
Vis hele sitatet...
Den må forandres til en CVS-server, det finnes flere i Norge, bl.a cvs.unicore.no

Nå kan du starte oppdateringen ved å skrive "cvsup <navnet på supfile>"

Er det mer du lurer på, så finner du garantert svaret i FreeBSDs Handbook.

edit: Dette oppdaterer bare filene i /usr/ports, ikke de installerte programmene. Til det må du bruke portupgrade.
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
Her ser du med GUI, så det er kanskje best å velge uten.