Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 1327
Jeg hvet om en på nettet som vuderer serøst å ta selvmord. Han har tenkt på dette visst nokk i mange år. Jeg hvet ikke hva jeg skal gjøre..Jeg har funnet ut hva han heter. Hva skal jeg gjøre? Varsle foreldrene hans? Det er jo tragiskt at en 16åring vil ta sitt eget liv!! hjeelp!
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
tror du kan gjøre det med god samvittighet ja.
i 99% av tilfellene kommer det ikke til å skje, men hvis det er den 1'e prosenten så er det litt kjipt å ha visst om det på forhånd og ikke ha gitt beskjed
Nå vet vi jo ikke saken så altfor grundig, men ja vil si ja. Jeg vet ikke hvor godt du kjenner han over i-net, men sjekk litt opp i sakene. Vært borti slike ting før....


Btw: vet, ikke hvet
Med mindre DU klarer å snakke han ut av det, synes jeg du bør varsle foreldra hans ja, 99% sjangse for at han gjør det eller ikke har ikke så mye å si, gutten har nok store problemer
Better than thou.
Opprinnelig postet av tore-
Nå vet vi jo ikke saken så altfor grundig, men ja vil si ja. Jeg vet ikke hvor godt du kjenner han over i-net, men sjekk litt opp i sakene. Vært borti slike ting før....


Btw: vet, ikke hvet
Vis hele sitatet...
Morsomt at du retter hans skriveleif når hele innlegget ditt er så grammatisk ukorrekt som det kan bli. :P
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Vel, fins jo slike "oppmerksomhetsøkende" personene som ofte truer med selvmord for å få oppmerksomhet fra venner og (men heller sjelden) familie. Jeg kjenner en slik kar, han har pratet i evigheter om å ta sitt eget liv, og prøver hele tiden få meg med på diskusjoner om hvorfor leve, hva meningen med livet er etc. Alle jeg kjenner freaka helt ut når han nevnte noe lignende for de, men nå er det nesten ingen som bryr seg lengre. Jeg er overbevist om at han alldri kommer til å gjøre det, og hvis han faktisk gjør det så er det vel kanskje det beste for han. Familien er det jo såklart tragisk med... Men det skjer aldri.

Du merker raskt om det er en oppmerksomhetsøkende person eller om det er en real thing person. Prat litt med personen og finn ut om han/henne er en wannabe eller en... ja.... ekte vare. Maser folk ofte til andre om at de skal ta selvmord så er det som oftes bare noen som søker oppmerksomhet...
Det siste folk bør gjøre er å prøve å filtrere ut det Tias påstår er "oppmerksomhetssøkende". Overlat det til de kyndige. Kontakt foreldrene og eventuelt lege. Eventuelt blir det opp til legen å sende personen videre til f.eks psykolog.
utenfor ditt vindu
larsforstyrret's Avatar
Enig med deg web0, litt teit å ta sjansen på at han bare er oppmerksomhetssøkende, tenk no sinnsyk man kan komme til å angre på at man ikke sa ifra hvis han virkelig tar selvmord.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Vel, klart man ikke skal glemme personene helt eller noe, eller alltid si at det tør de ikke liksom, men enkelte personer merker man fort at ikke mener det. Iallefall når man man kjenner personen litt.
Eristoff: du vet om en på NETTET som snakker om å ta livet av seg? Hvis du klarer å komme frem til foreldrene han så er det vel og bra, men få heller ta i han og snakk med han om det. Ikke på nett, på telefon eller i virkelighetens verden. På nett er det lett å lyge (over telefon også, men man hører godt uerfarne løgnere over telefon).

Tias: En effektv måte å ta wannabes fra de ekte er jo å spørre om de vil ha hjelp fra familie og lege. Nekter de, selv etter heftig press og 'trusler' fra din side om å kontakte lege/familie, så har de et problem ja, men det er ikke det at de kommer til å begå selvmord. Da er selvmord en slags sovepute for de. "Får jeg ikke den oppmerksomheten jeg via ha, så dreper jeg meg".

Men generelt er, blir du bekymra, ta kontakt med en lege. Snakk med noen som kan de, og få hjelp av de.

På den annen side, hvis han ønsker det, hvorfor har du tillatelse til å nekte han det?

meitemark
Kjøkkensjef
Hofsoe's Avatar
De som prater om å ta selvmord tar veldig ofte ikke selvmord, men de som ikke prater om det, er ofte de som ender opp med å gjøre det. Skal ikke si at det er sånn men det er det mange jeg kjenner sier.
Opprinnelig postet av Carlo
Morsomt at du retter hans skriveleif når hele innlegget ditt er så grammatisk ukorrekt som det kan bli. :P
Vis hele sitatet...

bra du så sammenhengen
▼ ... over en uke senere ... ▼
Det er faktisk noe i det hofsoe sier (for en gangs skyld), men ta kontakt med en lege/e.l. og spør om hva du skal gjøre, for å være på den sikre siden.
Kjøkkensjef
Hofsoe's Avatar
Opprinnelig postet av atomet
Det er faktisk noe i det hofsoe sier (for en gangs skyld),
Vis hele sitatet...

hmmm, takk?
Uhm, er jo en stund siden jeg har vært noe særlig her nå, men såvidt jeg husker har vi hatt ganske motstridende meninger titt og ofte... husker jeg feil så sier jeg sorry, skulle vel i alle fall ha vært en bak der