Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  74 5269
http://www.aftenposten.no/nyheter/os...v-6802945.html

"– Jeg tror det kommer av at informasjonsflyten rundt cannabis og marihuana er blitt bedre. I tillegg er det bare det siste halve året flere og flere politikere og andre som tar til orde for legalisering, slik at debatten blir mer aktuell og mer opplyst, sier Gleichgewicht."

Har alltid hatt denne deprimerende tankegangen selv, og lurer på om en majoritet av Norges befolkning faktisk er så trangsynte som det ofte virker som.
Er det virkelig sånn at pga. manglende ærlig og objektiv informasjon om cannabis, så er de fleste fortsatt imot legalisering?
Er det virkelig sånn at skremselspropaganda fortsatt blir tatt bedre imot av majoriteten, enn objektiv forskning?

Reagerer også på utsagn fra Mette Rooth (leder i Norsk narkotikapolitiforening), stillingen hennes sier vel sitt om hvor objektivt hun kan opptre.
"– Når jeg ser hvilke skader cannabis forårsaker, er det et skremmende høyt tall. Noen av disse må være brukere selv, andre må ha fått lite informasjon om skadevirkningene, sier Rooth."

Hvis hun virkelig mener dette, hva er da hennes syn på alkohol?

"Mange viser til Lisboas liberale narkopolitikk, men jeg har vært der, og har aldri blitt tilbudt så mye narkotika. Jeg ville aldri sendt min egen sønn eller datter dit, når man får tilbud om kokain tre ganger på ti minutter. " - Rooth

Hvis hennes Lisboa-tur var så skremmende som hun får det til å virke som. Hvor skremmende er da Oslo hvor jeg kveldstider har fått tilbud om heroin, kokain, speed, ecstasy og valium på ti minutter?

Mener ikke at jeg ønsker eksakte svar på alle spørsmålene jeg har stilt men, skrev meningene mine som spørsmål så de kanskje skaper litt debatt.
Diskuter!
PerPerPerPerPerPer
PerPerPerPer's Avatar
Kan jo ikke akkurat skylde på dem, de har bare rett og slett ikke brydd seg fordi staten har foret dem med propaganda, og derfor vet de ikke bedre. Fortell dem sannheten og så kan du dømme dem.
WHAT?!? 19% prosent var da mye mindre enn det jeg har lest/sett andre steder! Det er vel kanskje forskjell på avsteming på f.eks dagbladet, og en spørreundersøkelse som er tatt på gaten. Folk er kanskje skeptiske til å faktisk si hva de mener grunnet det tabuet som ligger rundt cannabis.
majoriteten (som regel de dumme) har feil og minoriteten (de smarte) har rett

leste selv artikkelen i avisen i dag, blir trist når jeg ser hvordan avisen får det vinklet og journalisten "vet mye bedre" og sier at "forskning viser at flere blir brukere, hasjboom blant ungdommer"... trangsynt
Sist endret av Spirituell; 11. april 2012 kl. 21:36.
Hele byen er jo i forfall, og bør ikke være noe forbilde for Oslos. For et latterlig utsagn, er ikke Oslo heroin by nummer 1 a? Politiet er selvsagt skeptiske for da går jo halve jobben deres bort. Arrestere tenåringer som har inhalert røyk fra en påtent plante.
PerPerPerPerPerPer
PerPerPerPer's Avatar
Sitat av Marr Vis innlegg
WHAT?!? 19% prosent var da mye mindre enn det jeg har lest/sett andre steder! Det er vel kanskje forskjell på avsteming på f.eks dagbladet, og en spørreundersøkelse som er tatt på gaten. Folk er kanskje skeptiske til å faktisk si hva de mener grunnet det tabuet som ligger rundt cannabis.
Vis hele sitatet...
Det er fordi når det er en poll på dagbladet er det alltid på en cannabisrelatert sak, og vi som røyker er flertallet av de som trykker på slike saker.
Sitat av PerPerPerPer Vis innlegg
Det er fordi når det er en poll på dagbladet er det alltid på en cannabisrelatert sak, og vi som røyker er flertallet av de som trykker på slike saker.
Vis hele sitatet...
Det forklarte litt.

Jeg som trodde 50% av Norge var for en legalisering.. Lengre vei enn jeg trodde altså. Ingen grunn til å gi opp, her skal det jobbes for å få til en legalisering!
Jeg tenker rett og slett bare sånn at det er vi som er neste generasjonen som skal lede dette landet. Vi vet selv (da mener jeg mange ungdommer idag) hvor utbredt weed er per dags dato og da blir dette en enkel debatt, men nå idag er det våre førkommere som styrer og i hvertfall jeg tror ikke weed var så utbredt på deres tid, som nå. Uansett, generesjonen over oss er stappet full med negativ propaganda om hvor dårlig/farlig dette stoffet at rett og slett tanken på å debattere og legge tid inn i den diskusjonen er tabu.

legalize it
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Det går nok en generasjon eller to til før en legalisering er noe å i det hele tatt håpe på, desverre.
Jeg syntes at 19 % var mye..
Sitat av Hatebreeder Vis innlegg
http://www.aftenposten.no/nyheter/os...v-6802945.html



Har alltid hatt denne deprimerende tankegangen selv, og lurer på om en majoritet av Norges befolkning faktisk er så trangsynte som det ofte virker som.


Diskuter!
Vis hele sitatet...
Svaret er ja, å det er ikke bare der dem er trangsynt.
Som det står i artikkelen:
"I Oslo har rundt halvparten av befolkningen prøvd hasj før de er 30 år, ifølge en SIRUS-studie fra 2007."

Altså i Oslo har 50% av befolkningen prøvd hasj før de er 30 år. Disse må da være for en legalisering? Det er vel ganske få som er så dumme at de mener at cannabis burde være ulovlig når de selv har prøvd det, og mest sannsynlig vet en god del om det. Kan man da tenke seg at ca 50% av alle 30-åringer er for en legalisering?
Sist endret av Marr; 11. april 2012 kl. 22:54.
Var jo det enda lavere tall på resten av landet, så er nok ikke Oslo som er trangsynte. Også må ikke dere blande inn freak med hva de ''normale'' folkene mener, er en grunn for vi alle henger på nettopp en plass kalt freak. Så av å lese her inne der majoriteten av brukerene er for legalisering, representerer ikke det resten av norges befolkning.
Synes man bør ta slike undersøkelser med ei klype salt.
Man burde fått igang en skikkelig debatt, ser begge sider får fremme sin sak.
I dag er det ikke slik. Sett om det vil påvirke personer som i dag er imot liberalisering.
Problemet i dag er at det er mange som har veldig bastante meninger når det kommer til rusmidler, ordet narkotika bringer frem mange merkelige meninger blant mange synes jeg.
Synes det er irriterende at flere kan møte opp i media, komme med påstand etter påstand uten noe som helst kildefremvisning, utenom at flere backer det opp med at "forskning viser" påstand.

"Mange viser til Lisboas liberale narkopolitikk, men jeg har vært der, og har aldri blitt tilbudt så mye narkotika. Jeg ville aldri sendt min egen sønn eller datter dit, når man får tilbud om kokain tre ganger på ti minutter. " - Rooth
Vis hele sitatet...
Hypotetisk sett, viss man hadde solgt kokain kontrollert tror jeg dette ville blitt ett mindre problem, ikke omvendt.
Forbud gir generelt sett lite kontroll, gir heller vekk kontroll som en stat kan ha viss den greier og erkjenne at politikken som har blitt fremmet i ca 50år har feilet. Noe som er veldig vanskelig...
Sist endret av sneipen; 11. april 2012 kl. 23:01.
Rettere sagt: det er 19% stonere blant Oslos befolkning.
Sitat av MaG9z Vis innlegg
Rettere sagt: det er 19% stonere blant Oslos befolkning.
Vis hele sitatet...
Nei, det finnes veldig mange som liker å ta seg en spliff en gang i blandt, og som ikke kan bli klassifisert som stonere.

http://www.urbandictionary.com/define.php?term=stoner
Sist endret av Marr; 11. april 2012 kl. 23:08.
Ufrivillig filosof
Kusetjuv's Avatar
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Det går nok en generasjon eller to til før en legalisering er noe å i det hele tatt håpe på, desverre.
Vis hele sitatet...
Langt i fra "en generasjon".
Bare i 2010/2011/2012 har legaliseringsdebatten blitt tatt kraftig opp, og det er mer legalisér artikler i media nå enn noen gang før.
Sist endret av Kusetjuv; 11. april 2012 kl. 23:19.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av MaG9z Vis innlegg
Rettere sagt: det er 19% stonere blant Oslos befolkning.
Vis hele sitatet...
Jeg bruker ikke cannabis, og er for legalisering. Jeg er neppe noe unntak, du trenger ikke være bruker for å støtte legalisering.
Sitat av Marr Vis innlegg
Som det står i artikkelen:
"I Oslo har rundt halvparten av befolkningen prøvd hasj før de er 30 år, ifølge en SIRUS-studie fra 2007."

Altså i Oslo har 50% av befolkningen prøvd hasj før de er 30 år. Disse må da være for en legalisering? Det er vel ganske få som er så dumme at de mener at cannabis burde være ulovlig når de selv har prøvd det, og mest sannsynlig vet en god del om det. Kan man da tenke seg at ca 50% av alle 30-åringer er for en legalisering?
Vis hele sitatet...
Kjenner mange som røyker/har røyket som ikke er for en legalisering.
Ikke alle som lever i hasjboblen sin og tror legalisering er veien mot verdensfred.
Kjenner også folk som ikke har røyket og allikevel er for legalisering.

Folk er forskjellige må du huske på, og det er useriøst å kalle folk som er mot legalisering dumme.
Man kan ha tenkt gjennom legaliseringsdebatten og allikevel ha kommet frem til et annet svar enn det som er gangbar valuta her på bruket.
Dere har jo sett hvor mange narkomane (uteliggere) det er rundt i Oslo, de har brukt alle pengene sine på narkotika. Bare fordi det blir legalisert betyr det ikke at det bør bli noe billigere, og heller ikke noe mindre sjanse for misbruk.
Sitat av G4ndj1 Vis innlegg
Kjenner mange som røyker/har røyket som ikke er for en legalisering.
Ikke alle som lever i hasjboblen sin og tror legalisering er veien mot verdensfred.
Kjenner også folk som ikke har røyket og allikevel er for legalisering.

Folk er forskjellige må du huske på, og det er useriøst å kalle folk som er mot legalisering dumme.
Man kan ha tenkt gjennom legaliseringsdebatten og allikevel ha kommet frem til et annet svar enn det som er gangbar valuta her på bruket.
Vis hele sitatet...
Var ikke meningen å kalle folk dumme om de ikke er for en legalisering, men jeg skjønner virkelig ikke hvordan en oppegående person kan mene noe annet om man ser på alle faktorer som spiller inn. Jeg er nesten 100% sikker på at man kan endre alle personer sitt synspunkt så lenge man argumenterer godt, henviser til kilder og belyser begge sider av saken.

Virkelig noen som røyker og som likevel ikke er for en legalisering? Alle som røyker vil være sikker på at det de får er ordentlig saker. Og tenk på at man kan sitte på en cafè og velge ut ifra en meny hva man vil ha. Det tror jeg det ikke er mange som står imot.

Personlig synes jeg det hadde vært morsomt om vi kunne hatt en tråd på forumet hvor noen som er imot en legalisering kunne prøvd seg.
Sitat av Spirituell Vis innlegg
majoriteten (som regel de dumme) har feil og minoriteten (de smarte) har rett

leste selv artikkelen i avisen i dag, blir trist når jeg ser hvordan avisen får det vinklet og journalisten "vet mye bedre" og sier at "forskning viser at flere blir brukere, hasjboom blant ungdommer"... trangsynt
Vis hele sitatet...
Artig at du skulle nevne trangsynt...
Kronisk stein
Navnl0s's Avatar
Sitat av G4ndj1 Vis innlegg
Folk er forskjellige må du huske på, og det er useriøst å kalle folk som er mot legalisering dumme.
Vis hele sitatet...
Har ingen problemer med å kalle folk sauer når de ikke vet hva de snakker om.
Narkotika her og narkotika der, når noen kommer med et skikkelig argument som jeg ikke klarer å knekke mot legalisering skal jeg ta de alvorlig, eller hvis det er noen som har prøvd og gjort seg opp en mening på eget grunnlag.
Det handler om å ta et standpunkt basert på hva du selv mener (nå snakker jeg generelt, ikke om deg) istedenfor å ta et standpunkt på andre sitt grunnlag, spesielt når nyere forskning viser at gamle autoriteter har løyet for oss i lang tid.

Sitat av G4ndj1 Vis innlegg
Man kan ha tenkt gjennom legaliseringsdebatten og allikevel ha kommet frem til et annet svar enn det som er gangbar valuta her på bruket.
Vis hele sitatet...
Absolutt, mange som går med rette skylappene her inne.
Men mange av de har hvertfall prøvd selv og basert meningene sine på det sammen med skikkelig informasjon.
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Sitat av Paradigm Vis innlegg
Dere har jo sett hvor mange narkomane (uteliggere) det er rundt i Oslo, de har brukt alle pengene sine på narkotika. Bare fordi det blir legalisert betyr det ikke at det bør bli noe billigere, og heller ikke noe mindre sjanse for misbruk.
Vis hele sitatet...
Denne diskusjonen handler EGENTLIG kun om hasj (man blir ikke uteligger av å røyke hasj sånn generelt sett...), men jeg skal svare likevel:

Om vi hadde legalisert ALT som du ser ut til å tro det er snakk om, ville det vært lettere for narkomane (heroinavhengige for det meste) å søke hjelp, da de slipper straffeforfølgelse, de kan få billig heroin til nedtrapping i samarbeid med spesialist på feltet, og produktet er rent, så det blir mindre overdoser.
Er veldig interessert i å høre argumenter fra folk som ikke er for legalisering.
Hvordan ser dere på narkotika-debatten?
Har dere noen ideer om hvordan man kan prøve å få til et "bedre" alternativ enn legalisering?
Eller skal man fortsette med "war on drugs" og se om det funker bedre i fremtiden enn det har gjort hittil?
Sist endret av Hatebreeder; 11. april 2012 kl. 23:49.
Sitat av Navnl0s Vis innlegg
Har ingen problemer med å kalle folk sauer når de ikke vet hva de snakker om.
Narkotika her og narkotika der, når noen kommer med et skikkelig argument som jeg ikke klarer å knekke mot legalisering skal jeg ta de alvorlig, eller hvis det er noen som har prøvd og gjort seg opp en mening på eget grunnlag.
Det handler om å ta et standpunkt basert på hva du selv mener (nå snakker jeg generelt, ikke om deg) istedenfor å ta et standpunkt på andre sitt grunnlag, spesielt når nyere forskning viser at gamle autoriteter har løyet for oss i lang tid.



Absolutt, mange som går med rette skylappene her inne.
Men mange av de har hvertfall prøvd selv og basert meningene sine på det sammen med skikkelig informasjon.
Vis hele sitatet...
Det er vel du som har skylapper pga for mye røyking. DU er ikke i stand til å tenke objektivt rundt emnet.
Kronisk stein
Navnl0s's Avatar
Sitat av Pledrik Vis innlegg
Det er vel du som har skylapper pga for mye røyking. DU er ikke i stand til å tenke objektivt rundt emnet.
Vis hele sitatet...
Istedenfor å komme med unødvendig fyring på bålet kan du heller prøve å komme med noe nyttig i samtalen.
Virker som mange av dere negative nancyer er mer intressert å si oss imot enn å komme med skikkelig argumenter selv.
– Det er færre ungdommer nå enn noen gang som begynner med hasj. Blir dette legalisert, blir det mer tilgjengelig og flere vil begynne med hasj, sier Rooth.
Vis hele sitatet...
Dette stemmer vel like lite som det andre hun påsto? Mener å ha sett statistikker som sier det stikk motsatte, fant ikke det jeg letet etter på ssb.no ...
Sitat av Marr Vis innlegg
Det jeg vil frem til er at nærmest alt man gjør baserer seg på en eller annen rus. Rus er faktisk noe av det livet handler veldig mye om, det handler bare om hvordan man ser på det. Rus ligger til grunne for mange fler ting enn du tror!
Vis hele sitatet...
Du argumenterer for å legalisere ulovlige rusmidler ved å si at du blir beruset av dagligdagse, naturlige ting.

Da trenger vi jo virkelig ikke å legalisere farlige stoffer med høyt misbrukspotensiale.

La oss gå å fortelle de narkomane på plata at de får ta seg en intens treningsøkt eller ha sex, kanskje spise en god middag, slik at de kan få seg rus lovlig.
Sitat av theBeist Vis innlegg
Dette stemmer vel like lite som det andre hun påsto? Mener å ha sett statistikker som sier det stikk motsatte, fant ikke det jeg letet etter på ssb.no ...
Vis hele sitatet...
Ja, jeg mener å ha lest det stikk motsatte i en artikkel om hvordan legaliseringen av cannabis har påvirket Amsterdam. Virkelig irriterende når de legger feil fakta på bordet...

Skal se om jeg finner den artikkelen!

Sitat av Paradigm Vis innlegg
Du argumenterer for å legalisere ulovlige rusmidler ved å si at du blir beruset av dagligdagse, naturlige ting.

Da trenger vi jo virkelig ikke å legalisere farlige stoffer med høyt misbrukspotensiale.

La oss gå å fortelle de narkomane på plata at de får ta seg en intens treningsøkt eller ha sex, kanskje spise en god middag, slik at de kan få seg rus lovlig.
Vis hele sitatet...
Nå har ikke jeg skrevet noen ting om det er ulovlige rusmidler eller ikke. Jeg har skrevet generelt om hva et rusmiddel kan være. Jeg har heller ikke argumentert for å legalisere ulovlige rusmidler ved å si at jeg blir beruset av dagligdagse naturlige ting.

Det er du som mente at alle rusmidler er skapt av djevelen, og når du mener slikt så må jeg vel få kunne motbevise påstanden din ved å si at maten du spiste til middag er et rusmiddel.
Sist endret av Marr; 12. april 2012 kl. 00:58.
Sitat av Marr Vis innlegg
Ja, jeg mener å ha lest det stikk motsatte i en artikkel om hvordan legaliseringen av cannabis har påvirket Amsterdam. Virkelig irriterende når de legger feil fakta på bordet...

Skal se om jeg finner den artikkelen!
Vis hele sitatet...
Er selv nederlender og kan med god samvittighet si at det er mange flere nordmenn enn nederlendere som røyker. (per innbyggertall)
Legaliseringsforkjemperne er de mest bastante og arrogante folka som finnes.. Motstanderne har ofte lite peiling(ikke så rart når de ikke bryr seg), men syns fortsatt det finnes brukbare argumenter imot legalisering av cannabis. En legalisering vil uten tvil øke forbruket (jadajada, vet det har synket i portugal, men de har bare dekriminalisert. Nederland har en helt annet kultur rundt saken). Får vi coffee shops eller hasjpolet hvor folk kan kjøpe tryggere og bedre produkter er det totalt naivt å tro at bruken skal gå noen annen vei enn opp. Og det vil bli et problem, da jeg helt ærlig tror hasj påvirker huet til folk mer enn det mange her tror.

Hvor mange av 60-tallsrøykerne sitter i stua og si og fyrer den dag i dag? Det er ikke så jævlig mange. Er det fordi de ikke tørr å ta sjansen lenger, eller ikke har noe miljø? Kanskje litt. Men uansett hvor gammel du er er det ikke vansklig å skaffe, og var du stoner som ungdom greier jeg ikke se for meg at du plutselig blir pussy. Jeg tror grunnen er at de enten har fått rævva erfaringer selv, eller sett hva som skjer med flere av kompisene sine. Minner om at dette er det eneste forumet hvor det er tråd etter tråd om NAV, angst og depresjon, og de fleste holder seg til hasj.
Sist endret av bloodshotEyes; 12. april 2012 kl. 01:17.
Sitat av Paradigm Vis innlegg
Skal jeg være like pirkete som deg så sa ikke jeg at alle rusmidler (så sant jeg følger din definisjon) er djevelens verk, rett og slett fordi jeg ikke ser på en normal fuckings middag som et rusmiddel.

Jeg ser på rusmidler som "Stoffer som etter enkeltinntak i tilstrekkelige doser omfattes av rusmiddelbegrepet, er: alkohol, organiske løsemidler (f.eks. bensin, trikloretylen, toluen, white spirit), cannabisstoffer (hasjisj, marihuana), nerveberoligende medikamenter (benzodiazepiner), sovemidler (barbiturater, benzodiazepiner), GHB (gamma-hydroksysmørsyre (butyrat)), opiater og opioider (buprenorfin, etylmorfin, fentanyl, heroin, ketobemidon, kodein, metadon, morfin, pentazocin, petidin), sentralstimulerende stoffer (amfetamin, ecstasy, khat, koffein, kokain, nikotin), hallusinogener (LSD, meskalin, psilocybin (se fleinsopp), fensyklidin og visse muskelavslappende medikamenter, samt noen antihistaminer. De fleste, men ikke alle, er narkotika." - sakset fra Store Norske Leksikon

Det er tydelig at din definisjon av rusmidler rett og slett er alt som gir deg noen som helst type rus, enten det er en god middag eller heroin.
Vis hele sitatet...
Akkurat. Jeg ville bruke et tåpelig argument og min definisjon av rus og rusmidler for å tulle med påstanden din.

Det at det ikke kommer noe godt ut av at sunne og friske mennesker (din definisjon) tar rusmidler, er jo en påstand du ikke kan uttale deg om. Du aner ikke hva jeg har fått ut av rusmidlene jeg har brukt. Jeg kan garantere deg at om du f.eks leser her så er det mange som mener at de har fått noe godt ut av rusmidler (fortsatt din definisjon).
Innledningen i denne tråden sier også mye om hvordan rusmidler kan påvirke deg, og hvordan man kan bruke rus for å utvikle seg selv.

Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
Legaliseringsforkjemperne er de mest bastante og arrogante folka som finnes.. Motstanderne har ofte lite peiling(ikke så rart når de ikke bryr seg), men syns fortsatt det finnes brukbare argumenter imot legalisering av cannabis. En legalisering vil uten tvil øke forbruket (jadajada, vet det har synket i portugal, men de har bare dekriminalisert. Nederland har en helt annet kultur rundt saken). Får vi coffee shops eller hasjpolet hvor folk kan kjøpe tryggere og bedre produkter er det totalt naivt å tro at bruken skal gå noen annen vei enn opp. Og det vil bli et problem, da jeg helt ærlig tror hasj påvirker huet til folk mer enn det mange her tror.

Hvor mange av 60-tallsrøykerne sitter i stua og si og fyrer den dag i dag? Det er ikke så jævlig mange. Er det fordi de ikke tørr å ta sjansen lenger, eller ikke har noe miljø? Kanskje litt. Men uansett hvor gammel du er er det ikke vansklig å skaffe, og var du stoner som ungdom greier jeg ikke se for meg at du plutselig blir pussy. Jeg tror grunnen er at de enten har fått rævva erfaringer selv, eller sett hva som skjer med flere av kompisene sine. Minner om at dette er det eneste forumet hvor det er tråd etter tråd om NAV, angst og depresjon, og de fleste holder seg til hasj.
Vis hele sitatet...
Veldig sant det du sier. Det som er viktig å få fram er jo at selv om legalisering av cannabis kunne vært positivt i det hele og det store, så betyr ikke det at man kan røyke hver dag uten noen som helst problemer. Det er like viktig å få frem de negative sidene slik at man kan danne seg et sunt forhold til cannabis. Det gjelder jo for så vidt andre rusmidler også.

Alt med måte, så går det ann.
Sitat av Marr Vis innlegg
Det at det ikke kommer noe godt ut av at sunne og friske mennesker (din definisjon) tar rusmidler, er jo en påstand du ikke kan uttale deg om. Du aner ikke hva jeg har fått ut av rusmidlene jeg har brukt. Jeg kan garantere deg at om du f.eks leser her så er det mange som mener at de har fått noe godt ut av rusmidler (fortsatt din definisjon).
Vis hele sitatet...
Jeg ser at det står i profilen din at du bor i Oslo.

Spør en eks/narkoman på gata i morgen hva godt de har fått ut av rusmidler, ettersom jeg er ganske sikker på at de ikke har tilgang til internett og freak.no i samme grad som vi har.

Har selv hatt lengre samtaler med narkomane i Oslo, de er hyggelige og oftest harmløse, men det er direkte trist å høre skjebnene som narkotika har ført til hos dem og vennene deres. - Dermed kan jeg garantere deg at det er større andel der av de som vil si de ikke har fått noe godt ut av rusmidler, enn det motsatte i tråden du linker til.
Sitat av Paradigm Vis innlegg
Jeg ser at det står i profilen din at du bor i Oslo.

Spør en eks/narkoman på gata i morgen hva godt de har fått ut av rusmidler, ettersom jeg er ganske sikker på at de ikke har tilgang til internett og freak.no i samme grad som vi har.

Har selv hatt lengre samtaler med narkomane i Oslo, de er hyggelige og oftest harmløse, men det er direkte trist å høre skjebnene som narkotika har ført til hos dem og vennene deres. - Dermed kan jeg garantere deg at det er større andel der av de som vil si de ikke har fått noe godt ut av rusmidler, enn det motsatte i tråden du linker til.
Vis hele sitatet...
Tror helt ærlig det eneste rusmiddlet det kommer noe godt ut av er alkohol. Rett og slett på grunn av den sosiale delen av det. Og jeg tror heller ikke det ville vært så veldig annerledes om narkotika ble lovlig, da værtfall jeg ikke er spess keen på å sjekke opp damer eller få nye venner mens jeg er fjern. Folk sier de har lært masse om seg selv ved å ta psykedelika, det er sikkert mulig, men generelt tror jeg ulempene ved det overgår fordelene.
Sitat av Paradigm Vis innlegg
Jeg ser at det står i profilen din at du bor i Oslo.

Spør en eks/narkoman på gata i morgen hva godt de har fått ut av rusmidler, ettersom jeg er ganske sikker på at de ikke har tilgang til internett og freak.no i samme grad som vi har.

Har selv hatt lengre samtaler med narkomane i Oslo, de er hyggelige og oftest harmløse, men det er direkte trist å høre skjebnene som narkotika har ført til hos dem og vennene deres. - Dermed kan jeg garantere deg at det er større andel der av de som vil si de ikke har fått noe godt ut av rusmidler, enn det motsatte i tråden du linker til.
Vis hele sitatet...
Ja, men her er det snakk om bruk og misbruk. Misbruk kommer det veldig sjeldent noe godt ut av. Det har du helt rett i. Bruk derimot som står sentralt i trådene jeg linket til er en helt anen ting. Det at man bruker narkotika må ikke bety at man ligger på gata. Det kan helt fint være veldig oppegående mennesker som bruker rusmidlene til egen utvikling. Det er en stor forskjell. Du kan ikke skue alle hårene under en kam.

Edit: For å ta et eksempel så har jeg fått et ganske så annerledes syn på musikk etter at jeg har benyttet meg av ulovlige rusmidler. Jeg vil helt klart si at det har vært positivt for min del.
Sist endret av Marr; 12. april 2012 kl. 01:38.
Sitat av MaG9z Vis innlegg
Rettere sagt: det er 19% stonere blant Oslos befolkning.
Vis hele sitatet...
Jeg og flere bekjente er personer som er for legalisering, men ikke har prøvd eller har planer om å prøve noen av de narkotiske stoffene som per i dag er ulovlig. Det er ingen automatikk i at man må være stoner hvis man er for legalisering, det er bare naivt å gå rundt å tro det.
Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
Tror helt ærlig det eneste rusmiddlet det kommer noe godt ut av er alkohol. Rett og slett på grunn av den sosiale delen av det. Og jeg tror heller ikke det ville vært så veldig annerledes om narkotika ble lovlig, da værtfall jeg ikke er spess keen på å sjekke opp damer eller få nye venner mens jeg er fjern. Folk sier de har lært masse om seg selv ved å ta psykedelika, det er sikkert mulig, men generelt tror jeg ulempene ved det overgår fordelene.
Vis hele sitatet...
Og jeg tror du er full av sprøyt. Det kommer MYE mindre godt ut av alkohol enn noe som helst annet rusmiddel, sjekk gjerne statistikker for tap i samfunnet (materielle skader, skader på mennesker, død). Du snakker som spyttet ut fra propagandaboka og ser ingen grunn til å åpne skylappene. At du selv føler du trenger alkohol for å få selvtillit nok til å sjekke opp damer sier sitt, synd på deg er det.

Og til det økte forbruket ved legalisering; vel, kanskje, men jeg tror at innen kort tid vil forbruket synke drastisk og staten har gode muligheter til å finansiere og styrke helsevesenet. Du må også se på dette lenger frem i tid, det er jo holdningene og kulturen i Nederland vi bør ha, hvor færre røyker og flere har et fornuftig syn på dette.
Legalisering er urelistisk. Avkriminalisering er første skritt.
Sitat av flexx Vis innlegg
Og jeg tror du er full av sprøyt. Det kommer MYE mindre godt ut av alkohol enn noe som helst annet rusmiddel, sjekk gjerne statistikker for tap i samfunnet (materielle skader, skader på mennesker, død). Du snakker som spyttet ut fra propagandaboka og ser ingen grunn til å åpne skylappene. At du selv føler du trenger alkohol for å få selvtillit nok til å sjekke opp damer sier sitt, synd på deg er det.
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig blir det kostnader når 50% av befolkningen ruser seg sanseløs på stoffet hver helg. Forøvrig er det bare 0,007% av de som drikker årlig som stryker med, så akkurat det er ikke noe jeg stresser over. Skal heller ikke nekte for at alkohol hjelper betraktelig når det kommer til jenter... men vet ikke om det er så mye bedre å ha legalisering som eneste mål i livet (nå som vi først slenger dritt uten å vite en dritt om hverandre).
Virker for meg som mange føler seg tvunget til å røyke om Cannabis bli avkriminalisert.

Man har fortsatt et valg.

Men uansett så tror jeg at i kjølevannet av de siste ti-årene med propaganda så vil legalisering være et upopulært tema å dra opp for et stort politisk parti. Personlig klandrer jeg ikke partier for å ikke dra opp temaet.

Det jeg syntes er patetisk er at folk stempler vi som vil ha weed legalisert som stonere og tror dem vet best fordi de selv velger å ha størst fokus på de negative sidene. Skal man ha en aksjon for legalisering sier det seg selv at man må må reklamere for Cannabis. Jeg ser ikke poenget med å henge opp en plakat hvor det står " Cannabis kan ha bivirkninger som at du blir psykotisk hvis du har annlegg for det men det er mindre skadevirkninger enn alkohol."

Hvis det blir debatt om temaet er det vel naturlig at forhåpentligvis de sanne og negative egenskapene cannabis har blir dratt frem?

Bloodshoteyes: Du dukker opp som et hatsk spøkelse i vær eneste tråd jeg har lest om Cannabis. Du er også flink til å skylde på hasj for alt som er negativt med et menneske. Man kan være smart og oppegående selv om man liker å ta en spliff i ny og ne og man kan også være en deprimert fyr som går på NAV uten å røyke.
Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
Tror helt ærlig det eneste rusmiddlet det kommer noe godt ut av er alkohol. Rett og slett på grunn av den sosiale delen av det.
Vis hele sitatet...
Kremt.

Det dør 1 person av fyllekjøring hvert 50. minutt. I USA alene.[Kilde]

2.5 MILLIONER mennesker dør som følge av alkohol, på verdensbasis hvert år. I følge WHO [Her]
Gi meg noen opsiktsvekkende tall om Hasj/Marijuana.

Alkohol, kan man ta overdose på. Prøv å røyker 800 jointer på 10-15 min.
Man dør ikke av å kjøre beruset på Hasj/marijuana. Man tør ikke kjøre fortere
enn 50-60 uansett. Er man i gode venners lag har man det like morsomt som
med alkohol. Man kan også gjøre som når man drikker. Treffe andre folk som
røyker, å ha det trivelig å sosialt med dem.

(Synes at dette tullet med legalisering burde stoppe nå. Kan man få det til å
vokse opp av bakken utafor huset ditt. Er det ikke spesielt farlig å gjøre det lovlig).

Sitat av Prompdompap Vis innlegg
Virker for meg som mange føler seg tvunget til å røyke om Cannabis bli avkriminalisert.

Man har fortsatt et valg.
Vis hele sitatet...
Hvorfor mener du dette? En avkriminalisering vil si at man kun får det som en
forseelse og at man får ganske små bøter. Det er fremdeles ikke lovlig, men kan
sammenlignes med å parkere uten å betale i automaten. Du kan gjøre det.
Men blir du tatt, får du en smack på fingrene.
Permanent idiot
Schileru's Avatar
Jeg har sikkert lest hundre legaliseringsdebatter på nettet, og aldri har jeg sett et eneste godt argumenter for at det bør forbli ulovlig. For meg er det helt ubegripelig at cannabis ikke er legalisert for lenge siden, hvor trangsynt er det mulig å bli? Ser virkelig frem til den dagen vår generasjon overtar, da er forhåpentligvis de som styrer oppegående nok til å skjønne at legalisering og regulering er veien å gå.
Sitat av Boxiom Vis innlegg
Jeg har sikkert lest hundre legaliseringsdebatter på nettet, og aldri har jeg sett et eneste godt argumenter for at det bør forbli ulovlig. For meg er det helt ubegripelig at cannabis ikke er legalisert for lenge siden, hvor trangsynt er det mulig å bli? Ser virkelig frem til den dagen vår generasjon overtar, da er forhåpentligvis de som styrer oppegående nok til å skjønne at legalisering og regulering er veien å gå.
Vis hele sitatet...
Norge må ha penger å leve for etter olja er slutt.
1.Legaliser
2.Reguler
3.Det kommer "Stoner-Turister"
4.Norge holder koken, OG bygger opp "bygde-Norge".
5.Profit?

Stonere liker natur. Vi har fantastisk landskap, nordlys og kjedelige sports
arrangemanger som blir forferdelig morsomt, i den tilstanden.
PerPerPerPerPerPer
PerPerPerPer's Avatar
– Det er færre ungdommer nå enn noen gang som begynner med hasj, sier Rooth.
Hva er dette for noe tull? Politiet hadde jo rekordår i fjor i blandt annet brukere som ble arrestert og cannabis konfiskert.
Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
Tror helt ærlig det eneste rusmiddlet det kommer noe godt ut av er alkohol. Rett og slett på grunn av den sosiale delen av det. Og jeg tror heller ikke det ville vært så veldig annerledes om narkotika ble lovlig, da værtfall jeg ikke er spess keen på å sjekke opp damer eller få nye venner mens jeg er fjern. Folk sier de har lært masse om seg selv ved å ta psykedelika, det er sikkert mulig, men generelt tror jeg ulempene ved det overgår fordelene.
Vis hele sitatet...
Haha lol. Eneste grunnen til at alkohol er så sosialt, er siden det har vært i kulturen vår. Ja, det er nok mange som kommer til å missbruke cannabis, men etter mange år kommer det til å komme en moral å en etikk rundt det også, akkurat som vi har med alkohol idag. Om du skal gå å sjekke damer, kan du gjerne ta deg noen pils, skjønner ikke hvorfor det er relevant.

Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
Legaliseringsforkjemperne er de mest bastante og arrogante folka som finnes.. Motstanderne har ofte lite peiling(ikke så rart når de ikke bryr seg), men syns fortsatt det finnes brukbare argumenter imot legalisering av cannabis. En legalisering vil uten tvil øke forbruket (jadajada, vet det har synket i portugal, men de har bare dekriminalisert. Nederland har en helt annet kultur rundt saken). Får vi coffee shops eller hasjpolet hvor folk kan kjøpe tryggere og bedre produkter er det totalt naivt å tro at bruken skal gå noen annen vei enn opp. Og det vil bli et problem, da jeg helt ærlig tror hasj påvirker huet til folk mer enn det mange her tror.

Hvor mange av 60-tallsrøykerne sitter i stua og si og fyrer den dag i dag? Det er ikke så jævlig mange. Er det fordi de ikke tørr å ta sjansen lenger, eller ikke har noe miljø? Kanskje litt. Men uansett hvor gammel du er er det ikke vansklig å skaffe, og var du stoner som ungdom greier jeg ikke se for meg at du plutselig blir pussy. Jeg tror grunnen er at de enten har fått rævva erfaringer selv, eller sett hva som skjer med flere av kompisene sine. Minner om at dette er det eneste forumet hvor det er tråd etter tråd om NAV, angst og depresjon, og de fleste holder seg til hasj.
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig er vi bastante når de fleste av oss er sikre på at de har rett. Selvfølgelig kommer bruken til å gå opp. Spesielt de første årene vil den øke noe sinnsykt. Men etter en stund, kommer det til å bli noe ala alkohol. Man har en etikk rundt det, man drikker seg ikke drita hver dag.

Mye av de psykiske problemene kommer fra omstendighetene rundt rusmiddelet. Røyker du mye, blokkerer du deg også mye fra omgivelsene dine. Frykt for å bli stigmatisert, sett ned på, bli tatt av politiet. Det er overraskende hva sånne ting kan gjøre med hjernen, spesielt på en paraniod bruker. Og folk med psykiske problemer er som oftest veldig B mennesker, og da er det ikke rart de er her, rusbruker eller ikke.

Nå sier jeg ikke at hasj ikke kan påvirke psyken negativt, bare kommer med noen argumenter.
Sitat av PerPerPerPer Vis innlegg
– Det er færre ungdommer nå enn noen gang som begynner med hasj, sier Rooth.
Hva er dette for noe tull? Politiet hadde jo rekordår i fjor i blandt annet brukere som ble arrestert og cannabis konfiskert.
Vis hele sitatet...
De sier jo bare det som passer dem best å si, kanskje hun glemte å legge til: -Det er færre ungdommer nå enn noen gang som begynner med hasj, i min familie, sier Rooth.. er jo ikke løgn om man bare unnlater å si 2-3 ord
Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
Legaliseringsforkjemperne er de mest bastante og arrogante folka som finnes..
Vis hele sitatet...
Hva med legaliseringsmotstanderen bloodshotEyes da? Han er veldig bastant på synspunktene han har fått "etter egne erfaringer", og han "tror veldig mye" for en som utviser en så stor arroganse som han selv! Jeg tror ikke jeg er den eneste som er drittlei av alle de samme postene hans hvor synsing og dårlige individuelle erfaringer dominerer fremfor nøytrale fakta. Det teller heller ikke særlig positivt at han i ett forsøk på å hevde seg selv må rakke ned på de som har andre meninger enn han selv.
Sist endret av caperno; 12. april 2012 kl. 10:31.
Rydenlicious
RydEN's Avatar
Har det egentlig vært noen ekte debatt, mellom de som vil legalisere cannabis og politikere=
Sitat av MaG9z Vis innlegg
Rettere sagt: det er 19% stonere blant Oslos befolkning.
Vis hele sitatet...
Sitat av Sio Vis innlegg
Jeg bruker ikke cannabis, og er for legalisering. Jeg er neppe noe unntak, du trenger ikke være bruker for å støtte legalisering.
Vis hele sitatet...
Jeg røyker heller ikke selv, men støtter legalisering fullt ut.
Jeg kjenner flere som ikke røyker selv, men forstatt skjønner at forbudspolitikken er helt bak mål i dag.
Så er ikke bare stonere som er for en legalisering.