Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  34 2994
Hei, vi er to O-løpere. Klubben vår skal arrangere et stort O-løp. På O-løpet skal det være storskjerm. Vi har fått i oppdrag å filme en som løper deler av løypa. Og når arrangementet kommer, skal dette vises på storskjermen. Men hvis vi løper etter noen med håndholdt kamera, blir det veldig urolig. Så vi skal lage et hjemmelaget steadycam eller lignende.
Vi trenger altså tips til hvordan vi skal filme en løpende person.

Trygve og Marius
Homo Luminous
wavezor's Avatar
Hmmmm, GoPro?
Hobby Filosof
GoPro på en sykkel, og så sykle etter personen som løper?
GoPro funker, men hvis du skal ha helt smoothe bilder, anbefaler jeg "glidecam"

Det koster, men spørs jo hvor proft/dyrt det skal bli. (ca 4000 for et lite et)
http://www.lensrentals.com/img/53/565804493489

Evt filme på stativ på steder der det er litt action?
trygve's Avatar
Trådstarter
Har gopro. Men vil få bildet smoothere, og personen som filmer, løper bake personen som blir filmet.

Glidecam er uaktuelt, alt for dyrt. Men fant dette på youtube, så veldig bra ut http://www.youtube.com/watch?v=da4dTGk-G6g . Noen som vet hvor vi kan skaffe dette i Noge?
Fant de fleste delene som trengs der på Ebay. Men jeg hadde kikket på Biltema eller lignende først, med tanke på frakten. Noen av disse tingene veier tross alt litt
trygve's Avatar
Trådstarter
Jeg sliter med å finne ut hva delene heter på Norsk. Noen som kan hjelpe meg med det?
En som kjører moped eller sykkel bak løperen, så fester dere kameraet på en stor motorsykkelhjelm. Jeg har selv kjørt i veldig dårlig terreng med cross og GoPro, og bildet er overraskende stødig og smooth.
trygve's Avatar
Trådstarter
Vil du ikke få med hjelm eller sykkel på bildet?
Jeg hjelpte noen kompiser med no lignende ... dem skulle filme en filmsnutt ned en elvebredde der noen raftet

Løsningen da ble å bruke en stålwire som vi satte i spenn mellom to grantre med en 50 meter mellomrom.
Det hele ble satt i spenn av en enkel jekke og så ble en hjemmesnekkra stadykam sak satt til å henge i en trinse på denne wireren ... vi lot tyngdekraften gjøre resten ... var litt stress å måtte dra kameraet opp igjen da men ... kunne jo selvsagt ha vært motorisert av noe slag.

Funka ganske greit ... største stresset var å få den wireren ut i skogen å til den plasseringen xD

Vet ikke om noe slik kan være aktuelt ? ...
Glidecam eller cablecam (som Mantuz nevner) vil vel være de beste alternativene om dere skal ha veldig steady bilder.

Glidecam trenger ikke koste mange tusen forresten, dere kan lage en helt grei en til under tusenlappen men igjen så avhenger det litt på hvor stort kameraet er. Hvis det hadde vært opp til meg ville jeg satt opp en waier på strekninga og kjørt igang med cablecam, eneste dere må tenke på da er å avpasse farten på riggen til hvor fort folka løper
trygve's Avatar
Trådstarter
Veldig kreativt. Men vi skal filme i byen, så vi får vel ikke til det. Og i tillegg så skal vi filme forskjellige plasser.
Filme i byen .. da er det vel ikke noe problem ... Da er det jo bare å ha et kjøretøy ala moped eller motorsykkel ... ATV ville kanskje ha vært greiere, men avklar den bruken med politi før du etter igang ... Dem er lite glad i å se at en person sitter bakfra på en sykkel eller atv, mens den andre kjører, så vist det bare blir avklart med politiet på forhånd bruker vel det å gå greit.

Kan se at siden det er i "byen" så vil det være litt vanskligere å sette opp rigger eller ting ala et wire-strekk.

Glidecam er jo veldig aktuelt da ...
En ting, skal dere filme bak/foran eller fra siden? Cablecam-rigg trenger ikke ta så veldig stor plass, merk opp for eventuelle publikummere og rigg opp.

Problemet vil vel kanskje bli å finne gode plasser for å sikre endene på banen, det bør sitte nokså godt om dere ikke vil ha et kamera deisende i bakken. Fordel å lage idiotsikker brems på slutten også, så ikke riggen flyr i en vegg/tre i god fart.
trygve's Avatar
Trådstarter
@eplegutten Vi skal ikke filme under selve løpet. Vi skal filme deler av løypa før løpet starter. Dette vil sendes på storskjerm. Det er noen andre som er ansvarlig for filming under løpet (dessverre)
Sitat av trygve Vis innlegg
Vil du ikke få med hjelm eller sykkel på bildet?
Vis hele sitatet...
Ikke hvis du plasserer det riktig
Hva slags kamera har du? Og hva mener du at det skal sendes på storskjerm, mener du live? Hvordan skal alt kobles opp? Har du noe erfaring med dette tidligere? Høres ikke ut som gopro er det rette kamerat for ett slikt arrangement. Jeg har iallefall ett steadycam-system som du kan leie hvis du vil. Glidecam hd-2000 heter det. Er dette en som passer for deg? Bare kontakte meg på pm eller noe hvis du vil ha mer info.
Vi har fått i oppdrag å filme en som løper deler av løypa. Og når arrangementet kommer, skal dette vises på storskjermen
Vis hele sitatet...
OG

Vi skal ikke filme under selve løpet. Vi skal filme deler av løypa før løpet starter. Dette vil sendes på storskjerm. Det er noen andre som er ansvarlig for filming under løpet (dessverre)
Vis hele sitatet...
så jeg vil anslå at svaret er nei, det skal ikke sendes live, det skal sendes på en stor skjerm (storskjerm) mens løpet pågår.
trygve's Avatar
Trådstarter
Er det noen butikker i norge som selger noe av det som trengs for å bygge dette steadicamet http://www.youtube.com/watch?v=da4dTGk-G6g . Jeg finner ikke de norske navnene på det du trenger der.
Sitat av trygve Vis innlegg
Er det noen butikker i norge som selger noe av det som trengs for å bygge dette steadicamet http://www.youtube.com/watch?v=da4dTGk-G6g . Jeg finner ikke de norske navnene på det du trenger der.
Vis hele sitatet...
Jernia/bademiljø må da ha mesteparten der? Og quick-release mount finner du på eBay
trygve's Avatar
Trådstarter
Jeg sliter med å finne tingene. Siden jeg ikke vet hva det heter på norsk, noen som kan hjelpe?

Sliter spesielt med å finne ut hva en U-joint er på norsk.

Edit: fant det ut, det heter universalledd

Men sliter med å finne en butikk som selger de (i steinkjer)
Sitat av trygve Vis innlegg
Jeg sliter med å finne tingene. Siden jeg ikke vet hva det heter på norsk, noen som kan hjelpe?

Sliter spesielt med å finne ut hva en U-joint er på norsk.

Edit: fant det ut, det heter universalledd

Men sliter med å finne en butikk som selger de (i steinkjer)
Vis hele sitatet...
Ville sjekka ut diverse jernvareforhandlere, ser at Biltema har noe som ligner men det er ment til å bruke på skraller... Kan sjekke imorgen og spørre om de har noe annet tilsvarende.

Egentlig så må det vel endel improvisasjon til, helt likt den i videoen blir kanskje litt vanskelig Men om du forstår basic hvordan det fungerer så er det fort gjort å finne deler og skru sammen selv
trygve's Avatar
Trådstarter
Var ned på biltema her en dag. Fant bare u-joint til skraller. Men disse blir veldig vanskelig å få satt kulelager på. Så jeg vet ikke hvordan jeg skal få det til..
Hva med å kjøre stabilisering i etterkant? (post)
Resultatet bruker ikke bli så ille hvis du passer på utsnittet ditt mens du filmer.
trygve's Avatar
Trådstarter
Jeg tror jeg skal kjøre noen tester imorgen. Der jeg tester forskjellige ting.
Eksempelvis: filme fra hjelm på sykkel, løpe med gopro, filme fra baggasje henger sykkel, og prøve å stabilisere litt i etterkant
Noen som har tips til andre måter å filme på?

Har Imovie god bildestabilisator?
iMovie sin stabilisator fungerer så som så... Kan teste ut litt du, men sånn som jeg har opplevd det så tar den ikke bort små bevegelser men som fortsatt ødelegger. I så tilfelle ville jeg anbefalt Warp Stabilizer (forutsett at du har tilgang på enten Premiere Pro eller After Effects)

Men, kommer an på hvor avansert du vil være
http://www.ebay.com/itm/Glidecam-XR-...ht_2995wt_1397

Fungere bra.

Tips til gopro;
Sett Gopro oppå en svamp, deretter bruker du strikk til å feste den, voila fungere bra mot harde vibrasjoner.
trygve's Avatar
Trådstarter
svamp, den var ny, kp.
Finnes det noen demonstrasjonvideo av det?

Har ikke tilgang på adobe premiere eller after effects
Hva med å bygge en vogn med trillebor hjul f.eks, som dere plasserer ett kamera stativ opp på, da vil dere jo få ganske smoothe bilder på asfalt, i tillegg så trenger dere jo ikkje å springe løypa i et, dere kan stoppe opp flytte kamera (bytte vinkel), for så å klippe den sammen etter på.

Det blir en mye mer spennende film, hvis dere bruker litt forskjellige vinkler, filmer vedkommende bakfra, så filme vedkommende forfra, også kan ha ett stillestående kamera som dere panorerer med, slik at dere følger personen. Hvis dere skal løpe igjennom parker, så er jo cablecam en fin sak, som dere fester i mellom noen trær, så for publikum sett det fra fugle perspektiv.

Bruk fantasien.
trygve's Avatar
Trådstarter
Sitat av 0xFF Vis innlegg
Hva med å bygge en vogn med trillebor hjul f.eks, som dere plasserer ett kamera stativ opp på, da vil dere jo få ganske smoothe bilder på asfalt, i tillegg så trenger dere jo ikkje å springe løypa i et, dere kan stoppe opp flytte kamera (bytte vinkel), for så å klippe den sammen etter på.

Det blir en mye mer spennende film, hvis dere bruker litt forskjellige vinkler, filmer vedkommende bakfra, så filme vedkommende forfra, også kan ha ett stillestående kamera som dere panorerer med, slik at dere følger personen. Hvis dere skal løpe igjennom parker, så er jo cablecam en fin sak, som dere fester i mellom noen trær, så for publikum sett det fra fugle perspektiv.

Bruk fantasien.
Vis hele sitatet...
Sykkelhenger, vil det fungere?
Skal prøve å gi litt følelsen av å løpe løypa, så skal ikke skifte veldig mye vinkler, men skal prøve litt forskjellig ja
<?=getUserTitle()?>
No alá steadycam?
En liten DIY guide her, men du finner nok flere med å sjekke den siden eller bruke google
http://www.instructables.com/id/DIY-Homebrew-SteadyCam/
Sitat av trygve Vis innlegg
svamp, den var ny, kp.
Finnes det noen demonstrasjonvideo av det?

Har ikke tilgang på adobe premiere eller after effects
Vis hele sitatet...
Vet ikke, men snakket med en kar i fjernstyrt fly klubben og dem brukte/bruker svamp istedenfor noe dyre saker som gyro system, svampen fungere i praksis som en støtdemper mot vibrasjoner i skroget.

Trillebår/sykkelvogn fungere bra mot asfalt, men i terrenget er det som å føre en Mercedes etter fjæra...

Forøvrig er dette veien å gå, prøvde det selv og fungerte ganske så bra http://www.youtube.com/watch?v=gp_sv...eature=mh_lolz
trygve's Avatar
Trådstarter
Sitat av KaiN Vis innlegg
Vet ikke, men snakket med en kar i fjernstyrt fly klubben og dem brukte/bruker svamp istedenfor noe dyre saker som gyro system, svampen fungere i praksis som en støtdemper mot vibrasjoner i skroget.

Trillebår/sykkelvogn fungere bra mot asfalt, men i terrenget er det som å føre en Mercedes etter fjæra...

Forøvrig er dette veien å gå, prøvde det selv og fungerte ganske så bra http://www.youtube.com/watch?v=gp_sv...eature=mh_lolz
Vis hele sitatet...

Legger på en gimbal skal den vel fungere ganske bra.
Er det snakk om asfalt som underlag og det ikke skal gå for fort kan handlevogn anbefales. En som dytter og en som sitter oppi og filmer.