Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  71 8818
Hei,

Jeg kom over disse to artiklene som tar opp et neddysset problem: Barn med høy IQ i Norges skolesystem.

http://hegetunstad.wordpress.com/201...-heller-barna/
http://hegetunstad.wordpress.com/201...iagnose-smart/


Forfatteren hevder at barn med naturtalenter som idrett, musikk, tegning etc. naturlig blir oppmuntret og løftet fram: dette er talenter det er "sosialt akseptert" å ha.

Når det kommer til naturtalent innen teoretiske fag, skal det derimot dysses ned og ikke snakkes for høyt om. Det påstås at foreldre til barn som leser ved tre-års alder allerede da er nervøse for hvordan barna skal greie seg i skolen.

I motsetning til barna med "aksepterte" naturtalenter, får disse barna sjelden eller aldri utfordringer på sitt nivå slik at de kan dyrke talentet sitt. De får ikke muligheten til å lære seg gode arbeidsvaner og at resultater kommer gjennom målrettet arbeid. De opplever heller ikke gleden ved gruppetilhørighet, fordi de er i mindretall og fordi deres talent ikke er "akseptert".

Det samfunnet / skole forteller dem i praksis, er det de kan, lite verdt, og værre, de er selv lite verdt. Resultatet er at mange dropper ut av utdanningen etter 10 - 13 års skolegang.

Men vi må for all del ikke tråkke på folk som er redde for at andre er smartere enn dem. Vi bygger heller et hjerteløst samfunn der både barna og Norge går glipp av fantastiske karrierer.

Hva mener dere om saken?


(Red: Har visst en skriveleif i trådtittelen: Skal selvfølgelig stå "høy" iq...)
Sist endret av Whynot(faan...); 18. oktober 2011 kl. 14:23. Grunn: Skrivefeil i trådtittel
Jeg bor i en liten bygd med bare 400 inbyggere, og her er det absolutt ingen problem med at barn er smarte.
De er like mye akseptert som andre barn.
Problemet, slik jeg selv erfarte det, er mer at det ikke finnes noen "plan" for å utvikle disse barna. Jeg opplevde aldri at dette skulle dysses ned eller skjules, men at ressursene ble brukt på de som slet på skolen. De flinke eleven klarte seg jo på egen hånd, at man etter hvert går lei av total mangel på utfordringer tror jeg er en sannhet mange lærere sliter med å ta inn over seg.

At det på noe vis ikke var akseptert opplevde jeg aldri, ei heller at man var mindre verdt fordi man var flink. At det ikke er noen tradisjon for å løfte frem og dyrke disse talentene er en annen sak.
Frankrikes Solkonge
Min ett år yngre søster og jeg lå litt over gjennomsnittet når det gjaldt engelsk på ungdomsskolen. Vi mente at stoffet vi fikk var altfor lett og oppgavene for enkle, og da vi tok opp dette på skolen ble det tatt seriøst og vi fikk stoff på videregående nivå. Jeg sier ikke at alle skoler tar tak når pensum blir for enkelt, men noen skoler gjør det.
Har selv en IQ på 128, og har alltid slitt med arbeid PÅ skolen. Når jeg sitter for meg selv får jeg alt mye bedre til. En mattebok, Khan Academy, litt deadmau5 og noe å tygge på så kan jeg pløye igjennom timesvis med matematikk
Sist endret av NijO; 18. oktober 2011 kl. 14:43.
Hvis man lar barna med talent i teoretiske fag hevde seg fører det til at resten av klassen føler seg dummere, og derfor blir det enda vanskeligere for lærerne å motivere barna. Det er vanskelig nok i utgangspunktet å motivere barna til teorifag. Er det riktig at en elev får hevde seg når det går på bekostning av 24 andre?

Jeg var gjennom hele barndommen beste elev i klassen uten en gang å prøve i teoretiske fag. Jeg fikk kjeft og lærte tidlig å holde kjeft om prestasjonene. Jeg lærte å skamme meg for at jeg var bedre enn de andre. Jeg lurer på hvordan jeg hadde vært idag om jeg hadde blitt trukket ut av klassen og fått meg en arena å hevde meg på, en mulighet jeg har hørt man kan få på andre skoler. Jeg hadde nok ikke brukt så mye av ungdomstiden min på droger.
Sist endret av Stratops; 18. oktober 2011 kl. 15:15.
Det verste jeg visste når jeg var barn var at lærerne visste at jeg var god teoretisk, og brukte meg ved å sette meg på gruppe med 3-4 "slitere" slik at jeg dro opp gjennomsnittet på arbeidskvaliteten betraktelig.
Sitat av Stratops Vis innlegg
Hvis man lar barna med talent i teoretiske fag hevde seg fører det til at resten av klassen føler seg dummere, og derfor blir det enda vanskeligere for lærerne å motivere barna. Det er vanskelig nok i utgangspunktet å motivere barna til teorifag. Er det riktig at en elev får hevde seg når det går på bekostning av 24 andre?

Jeg var gjennom hele barndommen beste elev i klassen uten en gang å prøve i teoretiske fag. Jeg fikk kjeft og lærte tidlig å holde kjeft om prestasjonene. Jeg lærte å skamme meg for at jeg var bedre enn de andre. Jeg lurer på hvordan jeg hadde vært idag om jeg hadde blitt trukket ut av klassen og fått meg en arena å hevde meg på, en mulighet jeg har hørt man kan få på andre skoler. Jeg hadde nok ikke brukt så mye av ungdomstiden min på droger.
Vis hele sitatet...
poenget er jo at om du tar fotball f.eks. Hvor enkelte folk i klassen min var veldig flinke i fotball, disse fikk veldig god oppfølgning og fikk lov til å trene med de som var eldre enn seg. De laget og 2 fotball lag, et A og B lag. Hvor A-laget var "elite-spillerene". Dette gjør at de som er veldig gode får veldig god stimuli og mye utfordring av å spille med folk som er like gode eller litt bedre enn de. Mener du at vi burde sørge for at de som er gode i fotball kun får trene sammen med de i klassen dems og ikke få ordentlige utfordringer også er riktig? På den måten får ikke de med fotball-talent utvikle seg og bli veldig gode fotball-spillere, men man unngår i hvertfall at de som ikke er så veldig gode føler at de "er på det dårlige laget", og blir demotiverte og ikke synes fotball er så veldig gøy lenger. Og ja, dette er tilfellet. Både når jeg var mindre og med flere i klassen til min lillebror. Når lagene blir delt i A-lag og B-lag mister veldig mange på B-laget interessen og slutter å spille.

Poenget til trådstarter slik jeg forstod det er at vi forskjellsbehandler gode teoretikere og folk som er gode sportslig. Jeg personlig synes det er mest riktig at vi satser på å utvikle talentene folk har, og folk på få utfordringer tilpasset deres ferdighetsnivå for å stimulere videre. "Elitespillere" i matematikk burde bli samlet og gitt utfordringer tilpasset deres ferdigheter på samme måte som "elitespillere" i fotball får utfordring ved å f.eks. spille mot lag med eldre spilleren.
IQ viser ikke til "intelligens" bare til hvor flink du er til å løse IQ tester, noe man også kan øve seg opp til. Det å skryte om IQ'en sin har en helt motsatt effekt for de som ikke er helt uvitende som regel.
IQ har ofte, men ikke alltid en sammenheng med det å kunne tenke logisk som også har en sammenheng med matte.
Man har veldig mange typer intelligens: sosial, kreativ, flytende, krystalisert, for å nevne noen.
I dagens dynamiske samfunn er den flytende og den kreative intelligensen mye viktigere en evnen til å løse IQ tester.
Sosial-psykologiske tester har også vist at hvis man er ekstremt begavet i en type intelligens mangler man ofte mye på de andre områdene.
Eksempler kan være kunstnere som er ekstremt kreative men som ikke klarer stort annet, eller MENSA medlemmer som ikke eier et sosialt liv.
Det ts sier om barn som kan lese i tre års alderen tror ikke stemmer helt, men kommer jo ann på hva slags foreldre man vokser opp med.

På skolen jeg går virker det ikke som det å være teoretisk flink blir sett så veldig ned på. Virker som at de flinke(ste) heller de som ikke henger helt med sosialt sett, ikke alltid takler en sosial situasjon sånn som andre gjør.

Vil også si at de ikke hjelper å være super flink i t dersom man ikke klarer å fungere sosialt og kommunisere på en bra måte.
Sitat av Cheese Vis innlegg
IQ viser ikke til "intelligens" bare til hvor flink du er til å løse IQ tester, noe man også kan øve seg opp til. Det å skryte om IQ'en sin har en helt motsatt effekt for de som ikke er helt uvitende som regel.
IQ har ofte, men ikke alltid en sammenheng med det å kunne tenke logisk som også har en sammenheng med matte.
Man har veldig mange typer intelligens: sosial, kreativ, flytende, krystalisert, for å nevne noen.
I dagens dynamiske samfunn er den flytende og den kreative intelligensen mye viktigere en evnen til å løse IQ tester.
Sosial-psykologiske tester har også vist at hvis man er ekstremt begavet i en type intelligens mangler man ofte mye på de andre områdene.
Eksempler kan være kunstnere som er ekstremt kreative men som ikke klarer stort annet, eller MENSA medlemmer som ikke eier et sosialt liv.
Vis hele sitatet...
blir ikke dette veldig meta-diskusjon og utenfor tema? Det kommer tydelig frem at det TS mener er folk med teoretiske talenter kontra folk med sportslige talenter og hvordan dagens samfunn legger opp til å stimulere folk med sportslige talenter til å bli enda flinkere, men folk med et teoretisk talent ikke får den samme stimulien med i stede blir "dratt ned" til samme nivå som de ikke har samme talenter.

Men hvor vidt IQ er intelligens eller ikke, blir veldig utenfor tråden. På folkemunne i dag bir IQ brukt om logisk intelligens, men hvor vidt man kan måle den med dagens IQ-tester eller ikke synes jeg vi kan ta i en annen tråd.
Sitat av Stratops Vis innlegg
Hvis man lar barna med talent i teoretiske fag hevde seg fører det til at resten av klassen føler seg dummere, og derfor blir det enda vanskeligere for lærerne å motivere barna. Det er vanskelig nok i utgangspunktet å motivere barna til teorifag. Er det riktig at en elev får hevde seg når det går på bekostning av 24 andre?

Jeg var gjennom hele barndommen beste elev i klassen uten en gang å prøve i teoretiske fag. Jeg fikk kjeft og lærte tidlig å holde kjeft om prestasjonene. Jeg lærte å skamme meg for at jeg var bedre enn de andre. Jeg lurer på hvordan jeg hadde vært idag om jeg hadde blitt trukket ut av klassen og fått meg en arena å hevde meg på, en mulighet jeg har hørt man kan få på andre skoler. Jeg hadde nok ikke brukt så mye av ungdomstiden min på droger.
Vis hele sitatet...

Det er ikke vanskelig å akseptere et ekstremt talent i f.eks. fotball - men så snart vi kommer til teoretiske talenter toucher vi ved et helt annet emosjonelt nivå.

Hvorfor??

Med et flertall på 24 mot 1 synes jeg trusselbildet blir snudd litt på hodet...

Jeg tror en del lærere (og politikere, som legger opp til dette) ser barn som er smartere utrustet enn dem selv fra naturens side, som en trussel. En feig og svak holdning som skaper mobbeofre i klassen, en lærer med et sunt sinn kunne fint snudd stuasjonen til noe positivt...
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Systemet i norge er jo basert på den flotte sosialistiske modellen som sier at _alle_ er like. Dvs. at ingen er smartere enn andre og at alle er like smarte. De dårlige får spesialundervisning, hvorfor får ikke de gode det? Er det fordi vi, sosilalistene ikke liker smarte folk som skiller seg ut? Grunnen til at jeg vender mitt politiske syn med positive øyne på høyre er at det virker som om de har forstått det mest fundamentalistiske i denne verden, vi er alle ulike. Noen er smartere enn andre, det må skolen kunne tilpasses, vi trenger ikke en skole som har det samme for alle. Er du smart og gjør alt av lekser o.l. så er lærerne trege med å gi deg nye bøker og vanskeligere oppgaver, motivasjonen blir ikke høy når du vet at du ikke blir møtt med entusiasme hos lærerne. (Tenker spesielt på barne- og ungdomsskolen).

På VGS Allmennfagelig forventer de at du skal ha vanene klar. Jeg kom inn på VGS etter å ha facerollet meg gjennom ungdomskolen med 5 i snitt uten å gjøre ett snev av lekser. Plutselig var ikke mine vaner gode og ha.... Jeg har nå brukt en stund på å venne meg av med å game like mye som jeg var vant med, gamingen førte f.eks. til at jeg hadde svært dårlig karakter i matte ved terminslutt før ferien.

Man må pushes fra starten av selvom man er smart, man må få vanskelige oppgaver og man må følges opp så man får like gode arbeidsvaner som de middels gode som må jobbe konstant får å få gode karakterer. Har du vanene i orden så er ikke resten ett problem.
Dagens skolepolitikk er ikke gunstig for gode elever, noe den synkende andelen toppelever viser. Man burde innføre nivådeling, slik at begavede elever kunne få den stimulien, motivasjonen og de nødvendige utfordringene tilpasset sitt eget faglige nivå.
Skolesystemet i dag er bygget på en gjennomsnittselev som ikke finnes.

Hvorfor mener SV og venstrefløyen at "tilpasset opplæring" kun skal fungere en vei? Svake elever skal hjelpes med hjelpelærere osv. som er flott. Men elever fra f.eks. ungdomsskolen som ikke får nok utfordringer i fagene skal slett ikke få pensum fra videregående, eller videregående til universitetsnivå. Hvor er logikken? Er det en straff for å være over gjennomsnittet flink?
Sist endret av Flexxnes; 18. oktober 2011 kl. 16:45.
Sitat av uaexed Vis innlegg
Systemet i norge er jo basert på den flotte sosialistiske modellen som sier at _alle_ er like. Dvs. at ingen er smartere enn andre og at alle er like smarte.
Vis hele sitatet...
Et av grunnprinsippene i sosialismen er yt etter evne, få etter behov, men det er selvfølgelig fryktelig lett å blande med at alle er like og skal behandles som dyr. Spesielt hvis man skal ha noen å skylde på.

Jeg syns også det er fryktelig moro at hver gang en slik diskusjon kommer opp så er alle som deltar plutselig best i klassen, mensa medlemmer eller cruisa lett gjennom all skolegang, selv om det er helt åpenbart (bare med grunnlag av poster her på forumet) at enkelte som hevder det mangler helt grunnleggende kunnskaper i debatter de begir seg utpå.
Sist endret av Mith; 18. oktober 2011 kl. 16:53.
Sitat av maniiac Vis innlegg
Jeg bor i en liten bygd med bare 400 inbyggere, og her er det absolutt ingen problem med at barn er smarte.
De er like mye akseptert som andre barn.
Vis hele sitatet...
Ja samme, skall endel til for å bli utstøtt her jeg bor å (sier ikke at det er umulig, men har ikke skjed pga høy IQ enda, er vell heller litt for lav iq.. : p)
Opplevde barneskolen som ganske chill, var ikke spesielt flink i å skrive norsk, men matten var litt for enkel. Førte til at jeg aldri egentlig jobba spesielt med noe fag. På ungdomskolen var det 3 forskjellige vanskelighetsgrader du kunne velge i matte, følte dette fungerte bedre.

Veit at en ganske glup person i klassen over fikk mattelekser fra klassen over det han gjikk, han blei ikke akkurat utstøtt av den grunn.

Sitat av Flexxnes Vis innlegg
Dagens skolepolitikk er ikke gunstig for gode elever, noe den synkende andelen toppelever viser. Man burde innføre nivådeling, slik at begavede elever kunne få den stimulien, motivasjonen og de nødvendige utfordringene tilpasset sitt eget faglige nivå.
Skolesystemet i dag er bygget på en gjennomsnittselev som ikke finnes.

Hvorfor mener SV og venstrefløyen at "tilpasset opplæring" kun skal fungere en vei? Svake elever skal hjelpes med hjelpelærere osv. som er flott. Men elever fra f.eks. ungdomsskolen som ikke får nok utfordringer i fagene skal slett ikke få pensum fra videregående, eller videregående til universitetsnivå. Hvor er logikken? Er det en straff for å være over gjennomsnittet flink?
Vis hele sitatet...
har vell et sånt system i usa? problemet ligger vel i de mindre bygdene i norge, var 5 stykker i klassen min på barneskolen hadde vært sært om 1 ble tat ut til special ed og en anna til smart klasse. De kunne tilpassa det med å gi vanskeligere lekser til barn, burde ikke være så vanskelig å finne ut om noen er bedre en de andre i klassen i en klasse på 5. : p
Sist endret av PoteterOgMolasse; 18. oktober 2011 kl. 16:59.
Sitat av NijO Vis innlegg
Har selv en IQ på 128, og har alltid slitt med arbeid PÅ skolen. Når jeg sitter for meg selv får jeg alt mye bedre til. En mattebok, Khan Academy, litt deadmau5 og noe å tygge på så kan jeg pløye igjennom timesvis med matematikk
Vis hele sitatet...
Jeg føler på en måte at dette kan være noe av problemet - barn som er smarte, men ikke utenom det vanlige. Tror det ofte blir sånn at man kan tilrettelegge delvis opptil omtrent det nivået (som du heldigvis har opplevd), men når man kommer til det nivået at det kun er et par stykker på den skolen de siste ti årene med tilsvarende evner kommer ungen til å dette helt ut veldig fort. Det fører jo til at ungen ikke gidder stort av det h*n blir bedt om å gjøre, så når (om) h*n noengang møter teoretiske utfordringer har h*n ingen måter å takle det på.

Uansett - hva er forskjellen på iq og flytende intelligens?
Sitat av qeinar Vis innlegg
har vell et sånt system i usa? problemet ligger vel i de mindre bygdene i norge, var 5 stykker i klassen min på barneskolen hadde vært sært om 1 ble tat ut til special ed og en anna til smart klasse. De kunne tilpassa det med å gi vanskeligere lekser til barn, burde ikke være så vanskelig å finne ut om noen er bedre en de andre i klassen i en klasse på 5. : p
Vis hele sitatet...
Det er helt klart et poeng. Et av drawbacksene med et sånt system er vel at det krever mer ressurser. Til gjengjeld vil mindre elever per lærer og mer passende pensum utifra dine egne ferdigheter. For små grendeskoler vil jo dette merkes enda mer, nesten til grensen til hva som er praktisk gjennomførbart, men hvorvidt slike skoler har livets rett er et annet tema.
Men det krever jo også flere lærere og penger å ha spesialgrupper for skoletapere, og det fungerer vel noe lunde fint i dag
Sist endret av Flexxnes; 18. oktober 2011 kl. 17:16.
Sitat av Turrist Vis innlegg
Det ts sier om barn som kan lese i tre års alderen tror ikke stemmer helt, men kommer jo ann på hva slags foreldre man vokser opp med.
Vis hele sitatet...
Jo, det stemmer... kjenner flere av disse barna selv
Sist endret av Whynot(faan...); 18. oktober 2011 kl. 17:38.
Sitat av Whynot(faan...) Vis innlegg
Jo, det stemmer... kjenner flere av disse barna selv
Vis hele sitatet...
De aller fleste barn som kan lese i 3års alderen har foreldre eller et miljø rundt seg som stimulerer til nettopp det, det er de barna som ikke har det miljøet bloggen du linker til tar for seg. At skolen ikke har noe opplegg for dem er ikke så rart, med tanke på alderen og at det faktisk er foreldres ansvar å oppdra barn.
Hvis noen foreldre er redde for å skryte av gode karakterer så er ikke det nødvendigvis skolens problem, da må man kanskje heller se på hvilket miljø barnet vokser opp i.
Sist endret av Mith; 18. oktober 2011 kl. 17:43.
Norskehesten
Alden's Avatar
Sitat av Whynot(faan...) Vis innlegg
Hei,


Forfatteren hevder at barn med naturtalenter som idrett, musikk, tegning etc. naturlig blir oppmuntret og løftet fram: dette er talenter det er "sosialt akseptert" å ha.

Når det kommer til naturtalent innen teoretiske fag, skal det derimot dysses ned og ikke snakkes for høyt om. Det påstås at foreldre til barn som leser ved tre-års alder allerede da er nervøse for hvordan barna skal greie seg i skolen.

I motsetning til barna med "aksepterte" naturtalenter, får disse barna sjelden eller aldri utfordringer på sitt nivå slik at de kan dyrke talentet sitt. De får ikke muligheten til å lære seg gode arbeidsvaner og at resultater kommer gjennom målrettet arbeid. De opplever heller ikke gleden ved gruppetilhørighet, fordi de er i mindretall og fordi deres talent ikke er "akseptert".


Vis hele sitatet...
Har lyst å si at han lyger rett og slett. Kan virkelig ikke skjønne at det er tilfelle i flertalle av smarte ungers oppvekst. virkelig? Er det slik i norsk kultur at dette ikke er "akseptert"?
Sitat av Mith Vis innlegg
Et av grunnprinsippene i sosialismen er yt etter evne, få etter behov, men det er selvfølgelig fryktelig lett å blande med at alle er like og skal behandles som dyr. Spesielt hvis man skal ha noen å skylde på.
Vis hele sitatet...
Et glimrende prinsipp hvis det hadde blitt fulgt.

Først året mitt som lærer var jeg faktisk spesiallærer i matematikk. Jeg fikk grupper på 7-9 elever som aldri noensinne hadde fått ståkarakter i matematikk, og kjørte spesialundervisning i gruppe. Funka som faen. I denne ene klassen var det derimot 6 elever som utmerka seg ved at de ikke var fullstendig ubrukelige, og de følte seg holdt tilbake av resten. Inspektøren vi hadde da var dritflink og kjørte igjennom at vi skulle ta ut disse beste og gi spesialundervisning til dem isteden.. fordi de hadde like mye rett som alle andre til tilrettelagt undervisning.

Jeg var imponert, men dette var også første gangen noensinne det skjedde at flinke elever fikk spesialundervisning på denne skolen. Det måtte faktisk tas opp til prinsipiell debatt i fagforeningene og på fellesmøte, fordi det absolutt aldri hadde skjedd før. Dette var fullstendig i tråd med mine erfaringer fra andre skoler.
Jeg syns også det er fryktelig moro at hver gang en slik diskusjon kommer opp så er alle som deltar plutselig best i klassen, mensa medlemmer eller cruisa lett gjennom all skolegang, selv om det er helt åpenbart (bare med grunnlag av poster her på forumet) at enkelte som hevder det mangler helt grunnleggende kunnskaper i debatter de begir seg utpå.
Vis hele sitatet...
Ja, men det er også tråden hvor alle vi som var genuint frustrerte over manglende utfordringer i skolegangen lufter ut litt. Alle tråder tiltrekker jo seg menneskene som har meninger om dem.


Uansett, så må jeg ærlig innrømme at jeg synes disse spørsmålene er vanskelige. Jeg har selv sett elever som jeg trodde var dumme, bli mer intelligente igjennom trening og læring. Jeg hadde aldri noensinne trodd det var mulig før jeg så det selv. Derfor er for tidlig deling potensielt veldig skadelig.

Mener nok egentlig at vi bør jobbe mer for å gi de flinkeste utfordringer, men hadde det bør gjøres innenfor enhetsskole-rammeverket som vi har nå.
Sist endret av DumDiDum; 18. oktober 2011 kl. 17:51.
Sitat av Cheese Vis innlegg
IQ viser ikke til "intelligens" bare til hvor flink du er til å løse IQ tester, noe man også kan øve seg opp til.
Vis hele sitatet...
Feil. IQ viser helt klart til psykologenes syn på intelligens, og forskning viser at man i snitt kun kan "trene" seg opp 6 poeng dersom du får gjennomgående opplæring. Test-retest reliabiliteten viser at det kun tar et halvt år før respondenten i snitt får samme score med samme test. Om visse IQ-tester får med seg det som er relevant for intelligens derimot, er et annet spørsmål. Det er store kontroverser innenfor feltet.

Man har veldig mange typer intelligens: sosial, kreativ, flytende, krystalisert, for å nevne noen.
Vis hele sitatet...
Vel. Det er flere teorier, og Gardners multiple intelligens teori har egentlig ikke mye gjennomslagskraft lenger. Spearmans "G-faktor" og Cattells inndeling i flytende og krystallisert derimot, gjelder i stor grad fortsatt. Disse er derimot overhengende kategorier for alle de andre. Om vår evne til problemløsing er domenegenerell eller -spesifikk er et veldig komplekst spørsmål.

I dagens dynamiske samfunn er den flytende og den kreative intelligensen mye viktigere en evnen til å løse IQ tester.
Vis hele sitatet...
Vet du egentlig noe om psykologi utenom en Wikipedia-artikkel? IQ-tester som WAIS, Ravens Matriser osv, måler alle flytende intelligens i stor grad. I førstnevnte måler man i tillegg med en større bredde, feks med verbal (en del av krystallisert) intelligens i tillegg.

Det er en velkjent sak at de som er høyere begavet gjerne blir neglisjert i skolesystemet, da Norge ikke har noen spesifikk ordning for dem. I visse land hopper elever over trinn, men dette igjen vil føre til sosiale problemer for ungen det er snakk om. I hvor stor grad skal barnet få bestemme selv?
hva er det normale snittet på ? 105 elns?
Sitat av Whynot(faan...) Vis innlegg
Jo, det stemmer... kjenner flere av disse barna selv
Vis hele sitatet...
Basert på flere kjenner som jeg er rundt min alder som jeg vet at kunne lese tidlig, vil jeg si at det er kun en som sliter sosialt.

Men så klart varierer det rundt omkring.
Sitat av Mith Vis innlegg
De aller fleste barn som kan lese i 3års alderen har foreldre eller et miljø rundt seg som stimulerer til nettopp det, det er de barna som ikke har det miljøet bloggen du linker til tar for seg. At skolen ikke har noe opplegg for dem er ikke så rart, med tanke på alderen og at det faktisk er foreldres ansvar å oppdra barn.
Hvis noen foreldre er redde for å skryte av gode karakterer så er ikke det nødvendigvis skolens problem, da må man kanskje heller se på hvilket miljø barnet vokser opp i.
Vis hele sitatet...
Hvor tar du denne påstanden fra...?

Det er her snakk om "talenter", barn med en utømmelig nysgjerrighet som plukker opp det det de kan få tak i. Kjenner foreldre som bevisst har unnlatt å stimulere disse sidene, men det kan også bli feil. Problemet er ikke at de lærte seg å lese i 3-årsalderen, men at de møter et skolesystem som på ingen måte greier å følge opp barnets evner til å ta til seg kunnskap.
Sitat av Whynot(faan...) Vis innlegg
Det er ikke vanskelig å akseptere et ekstremt talent i f.eks. fotball - men så snart vi kommer til teoretiske talenter toucher vi ved et helt annet emosjonelt nivå.

Hvorfor??

Med et flertall på 24 mot 1 synes jeg trusselbildet blir snudd litt på hodet...

Jeg tror en del lærere (og politikere, som legger opp til dette) ser barn som er smartere utrustet enn dem selv fra naturens side, som en trussel. En feig og svak holdning som skaper mobbeofre i klassen, en lærer med et sunt sinn kunne fint snudd stuasjonen til noe positivt...
Vis hele sitatet...
Fordi man ikke må lære fotball for å leve. Man må lære seg å lese og regne. Man må ha god selvtillit i disse fagene for å komme seg videre i skolen. Når man kommer opp på videregående er det veldig sjeldent at lærerne gir deg skjenn for å være god, akkurat på grunn av dette. Hvis en lar elever hevde seg og derved ødelegge selvtilliten til medelevene tidlig i skolen, kommer det til å være mange som får et elendig utgangspunkt.

Dette er urettferdig og dobbelmoralskt, men en gjør det faktisk med god grunn. Lærerne ser hvordan alle de andre elevene i klassen får seg et støkk i selvtilliten når den smarte eleven rekker opp og bagatelliserer det de "dummere" elevene kanskje har jobbet beinhardt med.
Sist endret av Stratops; 18. oktober 2011 kl. 18:17.
Sitat av Whynot(faan...) Vis innlegg
Hvor tar du denne påstanden fra...?

Det er her snakk om "talenter", barn med en utømmelig nysgjerrighet som plukker opp det det de kan få tak i. Kjenner foreldre som bevisst har unnlatt å stimulere disse sidene, men det kan også bli feil. Problemet er ikke at de lærte seg å lese i 3-årsalderen, men at de møter et skolesystem som på ingen måte greier å følge opp barnets evner til å ta til seg kunnskap.
Vis hele sitatet...
Vel, det er ikke det som kommer fram av det Hege J. Tunstad skriver. Hun tar først og fremst for seg barna med høy IQ, men som vokser opp i et resurssvakt miljø.

Det hjelper ofte lite å være født med 140 IQ hvis dine foreldre ikke har en eneste bok hjemme eller ikke anser skolegang som viktig. På det området har høyredama rett i at noe bør gjøres, men IQ-test av unger og delte klasser er ikke veien å gå.

Så med andre ord kjøper jeg ikke argumentet ditt om at det er spesielt uglesett å være smart eller gjøre det bra på skolen, men jeg er enig i at det bør gjøres noe med de som ikke får den oppfølgingen de trenger hjemmefra, altså de som du omtaler i førsteposten din.
Sist endret av Mith; 18. oktober 2011 kl. 18:22.
Sitat av Alden Vis innlegg
Har lyst å si at han lyger rett og slett. Kan virkelig ikke skjønne at det er tilfelle i flertalle av smarte ungers oppvekst. virkelig? Er det slik i norsk kultur at dette ikke er "akseptert"?
Vis hele sitatet...
Om det gjelder flertallet vet jeg ikke.

Om det er slik i norsk kultur: Flere steder, tydeligvis. Les svarene i tråden...
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Sitat av Mith Vis innlegg
Jeg syns også det er fryktelig moro at hver gang en slik diskusjon kommer opp så er alle som deltar plutselig best i klassen, mensa medlemmer eller cruisa lett gjennom all skolegang, selv om det er helt åpenbart (bare med grunnlag av poster her på forumet) at enkelte som hevder det mangler helt grunnleggende kunnskaper i debatter de begir seg utpå.
Vis hele sitatet...
Jeg synes det er helt teit med dette IQ-maset, særlig mensa driver med nå om dagen. Det er ikke mulig å sette ett tall på hvor smart noen er, akkurat som at det ikke er mulig å sette noen pris på mennesker. Hvis du sikter til at jeg har cruisa lett gjennom skolegangen så er det faktisk tilfelle, nå skal ikke jeg sitte å skryte over text-debatt da det kan virke kleint.

Når vårt system er slikt det er så må man forvente et frafall av toppelver, dette pga. ny teknologi som gjør at smartinger kanskje sitter å programmerer hjemme istedenfor å gjøre disse evendlige hjemmeleksene.... Eller kanskje de gjør andre smarte ting, kanskje dumme ting som å game? Jeg gama fordi alt anna var kjedelig, hvorfor ikke liksom? Når vi er 28 stykkes på mitt trinn gjennom hele ungdomsskolen og 15/20 gutter gama... ja da gama jeg også.
Jeg kjenner meg veldig igjen slik du forklarer det. På barneskolen fikk jeg dog bøker for ett trinn høyere enn det jeg gikk på, men det ble ikke følgt opp fordi at lærerne ikke gadd, noe som førte til at jeg sluttet å gjøre det i det hele tatt. Samme greiene på ungdomsskolen, men har nå startet på videregående, og det er kjempefint, for her har jeg, som alle andre utfordringer fordi vi skal lære så mye nytt stoff. Vi har også mye utfordrende praksis (går elektro), noe som gir meg mye følelse av mestring, og dermed motivasjon.

Norges skolesystem trenger bedre opplegg til de som mestrer de teoretiske fag enkelt.
Sitat av uaexed Vis innlegg
Jeg synes det er helt teit med dette IQ-maset, særlig mensa driver med nå om dagen. Det er ikke mulig å sette ett tall på hvor smart noen er, akkurat som at det ikke er mulig å sette noen pris på mennesker.
Vis hele sitatet...
Nei, det er jeg enig i og det er heller ikke overraskende at det er ei dame fra partiet Høyre som blogger om temaet.
Sitat av uaexed Vis innlegg
Når vårt system er slikt det er så må man forvente et frafall av toppelver, dette pga. ny teknologi som gjør at smartinger kanskje sitter å programmerer hjemme istedenfor å gjøre disse evendlige hjemmeleksene....
Vis hele sitatet...
Merkelig at det er disse sosialistene du omtaler i førsteposten din som går inn for en leksefri skole, færre elever i klassene, mer praksis og mer fokus på enkelteleven. Hva er Høyres-skolepolitikk? IQ-tester, delte klasser og standardiserte tester.
Jeg sier ikke at systemet vi har i dag fungerer optimalt, men som jeg har sagt før, eliteklasser, iq-tester og lignende tiltak tror jeg ikke er løsningen.
Sist endret av Mith; 18. oktober 2011 kl. 18:36.
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Jeg tror ikke fjerning av lekser vil være bra, lekser er bra. Det jeg mente var at nivået på leksene blir så lavt at folk velger å gjøre andre ting enn å stresse med lekser som ikke gir utfordring, men bare mas.

Nivådeling vil gjøre susen tror jeg, de har det allerede på alle allmennsfag linjer. Du har (Xmatte,) Pmatte, Tmatte, Smatte, Rmatte... sortert etter nivå.
Sist endret av uaexed; 18. oktober 2011 kl. 18:37.
Sitat av Mith Vis innlegg
Hva er Høyres-skolepolitikk? IQ-tester, delte klasser og standardiserte tester.
Jeg sier ikke at systemet vi har i dag fungerer optimalt, men som jeg har sagt før, eliteklasser, iq-tester og lignende tiltak tror jeg ikke er løsningen.
Vis hele sitatet...
Jeg vil gjerne ha kilder på at Høyre ønsker å innføre IQ-tester. Hva en lokalpolitiker mener om en sak speiler ikke nødvendigvis partiets syn. Da kan man jo si at SV som parti ønsker å legge ned børsen fordi Lysbakken en gang ønsket det
Sitat av Mith Vis innlegg
Vel, det er ikke det som kommer fram av det Hege J. Tunstad skriver. Hun tar først og fremst for seg barna med høy IQ, men som vokser opp i et resurssvakt miljø.

Det hjelper ofte lite å være født med 140 IQ hvis dine foreldre ikke har en eneste bok hjemme eller ikke anser skolegang som viktig. På det området har høyredama rett i at noe bør gjøres, men IQ-test av unger og delte klasser er ikke veien å gå.

Så med andre ord kjøper jeg ikke argumentet ditt om at det er spesielt uglesett å være smart eller gjøre det bra på skolen, men jeg er enig i at det bør gjøres noe med de som ikke får den oppfølgingen de trenger hjemmefra, altså de som du omtaler i førsteposten din.
Vis hele sitatet...
Sorry, skulle vært mer spesifikk: Jeg siktet til det du sa om treåringer som kan lese...

Ellers finnes det plenty av eksempler på at det å være "smart" er uglesett, enten man er fra en ressurssterk familie eller ikke. Problemet er likevel større hos de med ressurssvake foreldre som ikke går i spissen for dem.

Men for å komme til kjernen: Skal det virkelig være slik at disse elevenes framtid skal avgjøres av om du har ressurssterke foreldre eller ikke? DET er ikke å gi alle like muligheter - som samfunnet vårt er så stolt av...
Sitat av Mith Vis innlegg
Jeg sier ikke at systemet vi har i dag fungerer optimalt, men som jeg har sagt før, eliteklasser, iq-tester og lignende tiltak tror jeg ikke er løsningen.
Vis hele sitatet...
tenker du mener prøver og vurderinger med iq-tester. Personlig tror jeg, og vet at nivådeling fungerer veldig bra. Hvis du er vant til at du forstår hva læreren snakker om i første time, gidder du ikke følge med i andre time som handler om det samme bare for at de som ikke fikk det til første time skal henge med. Da lærer du deg til å ikke jobbe og fikser ikke utfordringer når det faktisk er behov for å jobbe med dem. Vi må være flinkere til å tilpasse undervisning i begge ender av skalaen, og det behøver ikke å gå på bekostning av andre elever. Det går an å sette elever opp ett klassetrinn og la dem følge undervisningen der i noen, eller alle, fag.

Vet om en gutt som går i 9.ende nå som tar R2, 3.vgs matte. Han har ikke fårr karakter i faget matte fra ungdomsskolen, for det har du ikke lov til å ta før 10, men vgs matte kan du ta! Skolesystemet tar ikke høyde for at noen er bedre enn gjennomsnittet, kun at noen faller bak. Vi må ha eliteskoler, nivådeling, sånne tiltak for at de som er gode i teoretiske fag får utfolde seg de også, og får oppnå sitt fulle potensiale.

Noen andre som også har hørt at vi i Norge kommer til å slite uten olje? Når oljen tar slutt er det geniene fra i år og årene som kommer som skal ta over!
Sist endret av stetus; 18. oktober 2011 kl. 19:20.
Jeg er ikke helt enig i at flinke elever blir stigmatisert, men at det er utrolig kjedelig å være flink i norsk skole, det kan jeg definitivt skrive under på. Lærere er ikke flinke nok til å gi de flinkere elevene utfordringer, og å høre læreren forklare noe enkelt for de andre for femte gangen, når du forsto det i fjor da de nevnte konseptet, er til å bli gal av. Men det blir en del bedre på videregående.
Sitat av Kalender Vis innlegg
Det verste jeg visste når jeg var barn var at lærerne visste at jeg var god teoretisk, og brukte meg ved å sette meg på gruppe med 3-4 "slitere" slik at jeg dro opp gjennomsnittet på arbeidskvaliteten betraktelig.
Vis hele sitatet...
Beklager uttalelsen min her; men fy flate satan akkurat sånn var det med meg også på både barne og ungdomsskola!!

Social democracy in practice. Lærerne er indoktrinerte om at elevene er like, skal kunne like mye, skal lære like mye på skolen, være like og få de samme mulightene.

Sistnevnte er vi alle selvfølgelig får, og like muligheter får man ikke bare i Norge!

Kanskje de tenker, hvis alle holder seg på midten så blir jo alt bra/bedre!?

**får=for
Sitat av khh Vis innlegg
Jeg er ikke helt enig i at flinke elever blir stigmatisert, men at det er utrolig kjedelig å være flink i norsk skole, det kan jeg definitivt skrive under på. Lærere er ikke flinke nok til å gi de flinkere elevene utfordringer, og å høre læreren forklare noe enkelt for de andre for femte gangen, når du forsto det i fjor da de nevnte konseptet, er til å bli gal av. Men det blir en del bedre på videregående.
Vis hele sitatet...
riktig at det blir bedre, men vgs er for sent for mange av de aller beste. Allerede fra 3,4,5 klasse burde de begynne å kartlegge elevene for å se hvor de ligger, om de får arbeidsrutiner osv...
Sitat av Stratops Vis innlegg
Fordi man ikke må lære fotball for å leve. Man må lære seg å lese og regne. Man må ha god selvtillit i disse fagene for å komme seg videre i skolen. Når man kommer opp på videregående er det veldig sjeldent at lærerne gir deg skjenn for å være god, akkurat på grunn av dette. Hvis en lar elever hevde seg og derved ødelegge selvtilliten til medelevene tidlig i skolen, kommer det til å være mange som får et elendig utgangspunkt.

Dette er urettferdig og dobbelmoralskt, men en gjør det faktisk med god grunn. Lærerne ser hvordan alle de andre elevene i klassen får seg et støkk i selvtilliten når den smarte eleven rekker opp og bagatelliserer det de "dummere" elevene kanskje har jobbet beinhardt med.
Vis hele sitatet...
Så da er oppskriften din: Tråkk de barna som skiller seg ut med gode karakterer ned i søla, og la flertallet få regjere. Bra, da er alle problemer løst...

Det finnes ikke "dumme" elever, men det finnes mye manglende forståelse for andres evner, styrker og svakheter.

En dyktig lærer bør også være utdannet til å lære elevene respekt og forståelse for hverandre, enten det er den teoretisk elevenes mangel på forståelse for den som skiller seg ut.

Hvordan mener du vi kan komme et skritt videre på dette feltet...?
Må si at det å være teoretisk flink kan være en forbannelse. For å ta meg selv som eksempel har jeg aldri trengt å arbeide med noe og kan vel etter 12/13 år på skole telle antall ganger jeg har gjort lekser på fingrene. Har alltid hat et snitt godt over 5 selv uten å ha bøker i enkelte fag bare av å følge med i timen.

Det jeg har merket er at jeg kommer til å slite veldig når jeg skal begynne å studere videre med ting som ikke er like lett som ungdomsskole/videregående-pensum. Her vil de som har gode arbeidsrutiner for skolearbeidet gjøre det bra mens jeg kommer til å slite.

Skulle ønske lærerne jeg hadde på ungdomsskole/videregående ikke bare hadde sagt at jeg ikke trengte å gjøre lekser hvis jeg ikke følte at jeg fikk noe ut av det, men heller gitt meg noe å arbeide med. Man skal ikke undervurdere hvor viktig det er å ha gode arbeidsrutiner. Lekser handler faktisk ikke bare om å lære stoffet, det handler også om å vende seg til å arbeide med ting selvstendig.
Sist endret av koqftw; 18. oktober 2011 kl. 20:26.
Sitat av koqftw Vis innlegg
Må si at det å være teoretisk flink kan være en forbannelse. For å ta meg selv som eksempel har jeg aldri trengt å arbeide med noe og kan vel etter 12/13 år på skole telle antall ganger jeg har gjort lekser på fingrene. Har alltid hat et snitt godt over 5 selv uten å ha bøker i enkelte fag bare av å følge med i timen.

Det jeg har merket er at jeg kommer til å slite veldig når jeg skal begynne å studere videre med ting som ikke er like lett som ungdomsskole/videregående-pensum. Her vil de som har gode arbeidsrutiner for skolearbeidet gjøre det bra mens jeg kommer til å slite.

Skulle ønske lærerne jeg hadde på ungdomsskole/videregående ikke bare hadde sagt at jeg ikke trengte å gjøre lekser hvis jeg ikke følte at jeg fikk noe ut av det, men heller gitt meg noe å arbeide med. Man skal ikke undervurdere hvor viktig det er å ha gode arbeidsrutiner. Lekser handler faktisk ikke bare om å lære stoffet, det handler også om å vende seg til å arbeide med ting selvstendig.
Vis hele sitatet...
Sånn er det med meg og. I løpet av hele tiende har jeg ikke åpnet en bok hjemme, ennå fikk jeg ove 5 i snitt.
Lillesøsteren min kunne lese da hun var 3-4 år. Det var ikke en stor greie. Hun er 7 år nå, i andre klasse. Da de hadde nasjonale prøver i norsk, fikk de visst prøver for sitt trinn og noen over. Hun greide prøven for sitt eget trinn og trinnet over uten feil, og for trinnet der igjen med bare 4 feil, som var bedre enn noen som faktisk gikk på det trinnet. Nå går hun i 2. klasse og har norsk sammen med tredjeklassinger. Det er vel stimuli nok? Må også sies at det har vært mamma som har push'a skolen veldig til å "utfordre" henne mer akademisk
Sist endret av muffinluv; 18. oktober 2011 kl. 21:47.
Sitat av Whynot(faan...) Vis innlegg
Så da er oppskriften din: Tråkk de barna som skiller seg ut med gode karakterer ned i søla, og la flertallet få regjere. Bra, da er alle problemer løst...

Det finnes ikke "dumme" elever, men det finnes mye manglende forståelse for andres evner, styrker og svakheter.

En dyktig lærer bør også være utdannet til å lære elevene respekt og forståelse for hverandre, enten det er den teoretisk elevenes mangel på forståelse for den som skiller seg ut.

Hvordan mener du vi kan komme et skritt videre på dette feltet...?
Vis hele sitatet...
Hvis du leste første innlegget mitt ville du sett at jeg foreslo nivådeling som en løsning.

PS. Intellektuelle mennesker prøver å forstå istedenfor å dømme.
Sist endret av Stratops; 18. oktober 2011 kl. 21:56.
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Sitat av muffinluv Vis innlegg
Lillesøsteren min kunne lese da hun var 3-4 år. Det var ikke en stor greie. Hun er 7 år nå, i andre klasse. Da de hadde nasjonale prøver i norsk, fikk de visst prøver for sitt trinn og noen over. Hun greide prøven for sitt eget trinn og trinnet over uten feil, og for trinnet der igjen med bare 4 feil, som var bedre enn noen som faktisk gikk på det trinnet. Nå går hun i 2. klasse og har norsk sammen med tredjeklassinger. Det er vel stimuli nok? Må også sies at det har vært mamma som har push'a skolen veldig til å "utfordre" henne mer akademisk
Vis hele sitatet...
Samme skjer her også. Lillesøster er visst en kommende mattematikkprofessor.
Synes denne debatten er like forutsigbar hver gang den kommer opp. Norske "tiger foreldre" farer opp og raser over at dere gudegitte barn ikke får den stimulansen de trenger for å bli Nobelprisvinnere før de er fylt 18 år. Og de klager over det meste, men da spesielt de praktisk orienterte fagene og gruppearbeid. Noen burde kanskje gjøre de oppmerksom på at med mindre barna deres utvikler sosiale ferdigheter i tillegg til de akademiske evnene, og da helst også lederegenskaper, så vil de neppe få så mange av de mulighetene som venter på de i det private når de en gang er ferdig.

Når det gjelder forskjellene på hvordan man løfter frem vinneren i fagene, så kan jeg være enig i at det kan bli ekstremt i gymnastikktimene. Det har dog sammenheng med at gymnastikk i stor grad består av sport, og sport av konkurranser. Man skal imidlertid ikke konkurrere i norsk skole som en del av undervisningen - i vertfall ikke i barneskolen, og med god grunn. Å kurere et onde, med mer av det samme, er imidlertid ikke noe gjennomtenkt løsning. Blir man ikke motivert av å prestere å slå egne resultater, har man rett og slett et problem - enten det er i mattetimene eller i gymsalen.
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Sitat av nikita Vis innlegg
Synes denne debatten er like forutsigbar hver gang den kommer opp. Norske "tiger foreldre" farer opp og raser over at dere gudegitte barn ikke får den stimulansen de trenger for å bli Nobelprisvinnere før de er fylt 18 år. Og de klager over det meste, men da spesielt de praktisk orienterte fagene og gruppearbeid. Noen burde kanskje gjøre de oppmerksom på at med mindre barna deres utvikler sosiale ferdigheter i tillegg til de akademiske evnene, og da helst også lederegenskaper, så vil de neppe få så mange av de mulighetene som venter på de i det private når de en gang er ferdig.

Når det gjelder forskjellene på hvordan man løfter frem vinneren i fagene, så kan jeg være enig i at det kan bli ekstremt i gymnastikktimene. Det har dog sammenheng med at gymnastikk i stor grad består av sport, og sport av konkurranser. Man skal imidlertid ikke konkurrere i norsk skole som en del av undervisningen - i vertfall ikke i barneskolen, og med god grunn. Å kurere et onde, med mer av det samme, er imidlertid ikke noe gjennomtenkt løsning. Blir man ikke motivert av å prestere å slå egne resultater, har man rett og slett et problem - enten det er i mattetimene eller i gymsalen.
Vis hele sitatet...
Det er jo ikke bare dette som er poenget. Poenget er at undervisningen i dag er feil på mange punkter. Det er feil og mangler som ødelegger. Hadde vi gjort noen endringer og hevet nivået generelt, innført flere lekser/pugginger o.l. og krevd mere av elevene: her tenker jeg disiplingmessig/oppførsel så hadde vi klart oss mye bedre i dagens samfunn.
Sitat av Stratops Vis innlegg
Hvis du leste første innlegget mitt ville du sett at jeg foreslo nivådeling som en løsning.

PS. Intellektuelle mennesker prøver å forstå istedenfor å dømme.
Vis hele sitatet...
Sorry, var det deg... husker innlegget, men finner det ikke...?
Sitat av ZombieShit Vis innlegg
Sånn er det med meg og. I løpet av hele tiende har jeg ikke åpnet en bok hjemme, ennå fikk jeg ove 5 i snitt.
Vis hele sitatet...
Så er ikke akkurat 10. så veldig vanskelig heller for de fleste. Hadde den samme holdninga selv i 10. Mange som som ikke.jobber noe særlig da og sliter på vgs og da er det veldig kjekt med bra arbeidsvaner. Snakker av erfaring ;p
Jeg tror man skal være forsiktig med å gi barn tilrettelagt undervisning fordi de er smarte. Da mener jeg at elever ved barneskolen ikke skal få ekstra utfordrende oppgaver. Dette fordi barn utvikler seg i forskjellig hastighet. Se for deg en elev som på barneskole har mottat egne oppgaver fordi de ordinære oppgavene er for enkle. Videre på ungdomskolen tar de andre elevene igjen denne eleven når det gjelder det mentale, og eleven går tilbake til det ordinære opplegget. Tenk hvilke nederlag dette kan være, og hvordan dette kan påvirke motivasjonen.