Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 2045
Er det noen her som har tenkt seg på Norwegian Developers Conference i år?

Jeg skrev om agendaen i går. Det hadde vært interessant å vite hvordan konferansen og agendaen oppfattes og appelerer til dere som er her inne
Sitat av tormaroe Vis innlegg
Er det noen her som har tenkt seg på Norwegian Developers Conference i år?

Jeg skrev om agendaen i går. Det hadde vært interessant å vite hvordan konferansen og agendaen oppfattes og appelerer til dere som er her inne
Vis hele sitatet...
Problemet med NDC ,og forøvrig Boosterconf også, er at prisene er ekstremt høye. Freak består for det meste av ungdommer og studenter med lite til ingen penger.

Selv om programmet kan appellere så er det litt trist å si at dette blir feil målgruppe i henhold til prisen.

Pycon løser dette på en fin måte ved å tilby støtte, og oppfordrer alle til å søke. Spesielt studenter og folk som skal holde talks.
Sitat av Foxboron Vis innlegg
Problemet med NDC ,og forøvrig Boosterconf også, er at prisene er ekstremt høye. Freak består for det meste av ungdommer og studenter med lite til ingen penger.
Vis hele sitatet...
Freak har så mange ulike målgrupper, og det er veldig mange brukere her som er "voksne" og er i full jobb. Og på ulike treff har jeg møtt på mange som jobber innenfor utvikling. Så det finnes absolutt en målgruppe her på freak. Og målgruppen til NDC er vel i hovedsak utviklere som er i arbeid, og de har som oftest øknomi til å betale prisen eller kan få sponset deler av summen av arbeidsplassen.

Personlig har jeg ikke muligheten til å være med i år - men programmet virker spennende. Men må nok utsette det til neste år.
Sist endret av etse; 16. mars 2014 kl. 19:16.
codeslinger
tormaroe's Avatar
Trådstarter
Sitat av Foxboron Vis innlegg
Problemet med NDC ,og forøvrig Boosterconf også, er at prisene er ekstremt høye...
Vis hele sitatet...
I desember hadde jeg en julekonkurranse på bloggen min hvor førstepremien var en 3-dagers billett til NDC (verdi 10.000). Synd den ikke gikk til en freak Kanskje neste gang..?

Jeg vet jeg endrer tema totalt nå, men er det noen som har noe forslag til hva jeg skal gjøre med julekalenderen i år? Jeg har lyst å ha en eller annen form for konkurranse denne gangen også, men ikke samme opplegget. Helst en eller annen konkurranse hvor man ikke MÅ være online på et bestemt tidspunkt for å ha en sjangs, men hvor mulighetene blir like for alle uansett når de dukker opp. Ønsker også at konkurransen skal være basert på ferdigheter, men at det ikke krever alt for mye tidsbruk.

Ideer?
Hva med en samling av små programmeringsoppgaver hvor du enten tar opp forskjellige språk hver dag, eller bare helt forskjellige typer problemstillinge. For hver dag du deltar får du X antall poeng. (basert på vanskelighetsgraden på oppgaven - så de dagene med vanskeliggere oppgaver gir du litt flere poeng). På julaften summerer du poengene og den med flest poeng vinner. Er det flere med samme poengsum tar du loddtrekning f.eks.
Veldig kult med Joe Armstrong!

Mulig jeg tar turen, jobber jo bare 100m unna.
codeslinger
tormaroe's Avatar
Trådstarter
Sitat av etse Vis innlegg
Hva med en samling av små programmeringsoppgaver hvor du enten tar opp forskjellige språk hver dag, eller bare helt forskjellige typer problemstillinge. For hver dag du deltar får du X antall poeng. (basert på vanskelighetsgraden på oppgaven - så de dagene med vanskeliggere oppgaver gir du litt flere poeng). På julaften summerer du poengene og den med flest poeng vinner. Er det flere med samme poengsum tar du loddtrekning f.eks.
Vis hele sitatet...
Så det blir som jeg gjorde det i fjor, men at alle som klarer oppgaven får poengene, ikke mest poeng til de første?!

Forventet resultat:
  • Flere vil dukke opp og delta hver dag (i fjor hadde jeg stort frafall uke for uke)
  • Men om du mister en dag så kan du være fucked
  • På julaften vil jeg sansynligvis måtte trekke blant mange som har like mange poeng
  • Mange vil ikke løse oppgavene selv, men få løsningen fra en kollega (vi hadde ett tilfelle av sammarbeid mellom en haug med BEKK-konsulenter på den vanskeligste oppgaven i fjor)

Det er mulig dette kan være et bedre format - må tenke på det. Andre forslag?
Vurderte det... så billett prisen... ragequit!
Hva med å la flaks ha større rolle? Hvert poeng fungerer som et lodd. Har du flere peng har du større sansynlighet for å vinne. Men selv de som ikke klarer alle oppgavene har mulighet til å vinne.

Problemet med de flestd kunskapsbaserte konkuranser er jo at folk vil jukse, vanskelig å unngå.
codeslinger
tormaroe's Avatar
Trådstarter
Sitat av etse Vis innlegg
Hva med å la flaks ha større rolle? Hvert poeng fungerer som et lodd. Har du flere peng har du større sansynlighet for å vinne. Men selv de som ikke klarer alle oppgavene har mulighet til å vinne.

Problemet med de flestd kunskapsbaserte konkuranser er jo at folk vil jukse, vanskelig å unngå.
Vis hele sitatet...
Den ideen likte jeg
Hva med at de tre mest kreative/spesielle/kule/unike bidragene får ekstrapoeng i hver runde? Hvem (og om) som skal ha disse, bestemmer du, og kriteriene trenger ikke være spesifikke. Du er sjefen, og du bestemmer - man må bare sørge for å overraske/imponere deg på en eller annen måte.

Jeg liker egentlig ikke så godt at tilfeldigheter skal ha noe å si i en konkurranse som dette.
Jeg er med på at det kan føles kjipt at tilfeldigheter skal ha noe å si i noe som er ment som en kunskapskonkuranse - men om målet er at å sørge for at man ikke har for mye folk som detter av så føler jeg det er en fungerende løsning. En slags nødvendig onde. Tenk spesielt siden oppgavene er satt i Jula hvor man får enkelte dager som kan være ganske stress og man ikke får muligheten til å sjekke kalenderen. Hvis det da er kun "poeng-basert" føler man fort at man faller bak og dermed mister muligheten til å vinne, siden andre bare vil rase fra deg i poeng de dagene du mister. Dermed besøker du ikke siden igjen.

I tillegg får du problemer med folk som først oppdager kalenderen 1 uke uti desember. Man ønsker vel at også disse skal ville delta i selve konkuransen?

Så på en eller annen måte føler jeg det er viktig å sørge for at man har muligheten til å vinne selv om man mister et par dager, eller ikke klarer alle konkurransene.

-------------

Om det skal være rent kunskapsbasert ser jeg for meg at man kan gjøre som steinarlima sier, og gi poeng ut i fra kreativitet (eller andre faktorer som man selv bestemmer). Men for å sørge for at det ikke er for lett å "dette bak" kan det kanskje være en ide og ha lengre frister og færre oppgaver? F.eks. ha 4 uke-oppgaver gjennom desember? Arbeidsmengden kan være noe du tenker kanskje vil ta cirka 2 kvelder å løse.
Sist endret av etse; 19. mars 2014 kl. 23:15.
For å unngå at folk som kommer til midt i konkurransen ikke har mulighet til å vinne, foreslår jeg (i kombinasjon med mitt forrige forslag) at bare de X beste (for eksempel 10) av maksimalt 24 innsendte bidrag telles med i totalsummen til den enkelte bruker. For å sørge for at aktive bidragsytere ikke faller av etter sine første X bidrag, bør gevinsten for et kreativt bidrag være stor nok.

Ellers bør poengsummene som gis speile vanskelighetsgraden på oppgaven, ikke datoen til kalenderen. Dette vil også hjelpe til å holde aktiviteten oppe blant de aktive bidragsyterne.
codeslinger
tormaroe's Avatar
Trådstarter
Tusen takk for innspillene - her har jeg noe å tenke på!