Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  28 6619
Rydenlicious
RydEN's Avatar
Dette føler jeg selv er et litt dumt, og kanskje lite logisk spørsmål..

Men vil høre deres meninger:P

Jeg leier et hus hvor det ikke er lov å ha husdyr, og siden ilder egentlig bor/sover i et bur i motsetning til hund og katt osv. så kanskje det kan være et unntak? Vet ikke helt hva jeg skulle sagt hvis jeg hadde hatt en ilder, og huseier skulle komme innom å sjekke tilfeldige ting. (er litt elektrisk og sånt som ikke er helt i orden)

Den bor/sover jo i et bur, men det er jo et dyr som man helst kanskje skal ha mye tid utenfor buret også, og dette gjør det vel kanskje til et husdyr.

Hva mener dere?
(° ͜ʖ °)
Zyke's Avatar
Sitat av RydEN Vis innlegg
Dette føler jeg selv er et litt dumt, og kanskje lite logisk spørsmål..

Men vil høre deres meninger:P

Jeg leier et hus hvor det ikke er lov å ha husdyr, og siden ilder egentlig bor/sover i et bur i motsetning til hund og katt osv. så kanskje det kan være et unntak? Vet ikke helt hva jeg skulle sagt hvis jeg hadde hatt en ilder, og huseier skulle komme innom å sjekke tilfeldige ting. (er litt elektrisk og sånt som ikke er helt i orden)

Den bor/sover jo i et bur, men det er jo et dyr som man helst kanskje skal ha mye tid utenfor buret også, og dette gjør det vel kanskje til et husdyr.

Hva mener dere?
Vis hele sitatet...

Per definisjon er ildere også husdyr/kjæledyr, men du kan sikkert komme til en ordning med utleier om du kan få lov til å ha ilder.
dfslhfu ooo macarena
Nitropop's Avatar
Husdyr er husdyr..

Men du kan jo spøre husværten din om og få ha en og forklare han dette.

Dessuten så kan det hende han liker ildere
Rydenlicious
RydEN's Avatar
Trådstarter
Hvis han sier f.eks: "Nei, de stinker så." Hva kan jeg si da?
Tror ikke det går nei..
Fisker derimot skal vel gå bra
Det spørs hva huseier mener. Noen vil ikke ha dyr fordi folk i nabolaget kan være allergiske og for bråket sin skyld, men det kan godt hende han ikke bryr seg om man har en ilder som er enten i bur eller inne i leiligheten, og som ikke snoker rundt i bakgården etc.
The Nerdrager
"Da finner jeg en ny utleiger!"
(° ͜ʖ °)
Zyke's Avatar
Sitat av RydEN Vis innlegg
Hvis han sier f.eks: "Nei, de stinker så." Hva kan jeg si da?
Vis hele sitatet...
Så lenge du er flink å holde ilderen og buret rent etc burde det ikke medføre så mye lukt? Du kan jo prøve å forklare utleier litt om hold av ildere og at det ikke vil være noe problem i forhold til lukt o.l?
Sist endret av Zyke; 25. april 2012 kl. 12:38.
PerPerPerPerPerPer
PerPerPerPer's Avatar
Er du seriøs nå.. Det er hans hus, han bestemmer. Med husdyr mener han garantert alle mulige dyr, kanskje du kan ha fisk.
Det er ikke slik at du kan glitche systemet og ha løve fordi det ikke er kategorisert som husdyr.
Rydenlicious
RydEN's Avatar
Trådstarter
Sitat av PerPerPerPer Vis innlegg
Er du seriøs nå.. Det er hans hus, han bestemmer. Med husdyr mener han garantert alle mulige dyr, kanskje du kan ha fisk.
Det er ikke slik at du kan glitche systemet og ha løve fordi det ikke er kategorisert som husdyr.
Vis hele sitatet...
Om jeg er seriøs nå? Ro deg ned, jeg er ute etter meninger.
Jeg har aldri sagt at jeg kommer til å ha ilder uansett hva han sier, jeg tror ikke du vet alt om han sine tanker, noen ser mellom fingrene vet du.


Quoter meg selv:
"Vet ikke helt hva jeg skulle sagt hvis jeg hadde hatt en ilder, og huseier skulle komme innom å sjekke tilfeldige ting." Dette betyr jo helt klart at jeg ikke vil ha ilder, for jeg er redd for konsekvensene, og det er brudd på kontrakten. Jeg respekterer hva han bestemmer.

Edit: I tillegg, så ville jeg holdt øye med den hele tiden når den var ute av buret. Det er ikke akkurat som med en katt, som går å klorer på sprosser, gardiner og sofaer, og jeg regner med det er noe av disse grunnene som gjør at han ikke vil at vi skal ha husdyr.
Sist endret av RydEN; 25. april 2012 kl. 12:54.
PerPerPerPerPerPer
PerPerPerPer's Avatar
Jeg er helt rolig.
Han sier jo at du ikke får ha husdyr, og dette er nok fordi etter deg kan det hende det flytter inn noen som er allergiske samt at han ikke ønsker skader/lukt som har kommet av dyret i sitt hus.

Du kan jo spørre han, og forklare at du ikke har tenkt til å la den løpe rundt i huset.
Sist endret av PerPerPerPer; 25. april 2012 kl. 13:00.
Om han sier nei til ilder, så kan du lage litt helvette og skaffe deg undulat/papegøye. Det kan han ikke nekte deg, heller ikke fisk
jamen yolo da.
luni's Avatar
Sitat av RydEN Vis innlegg

Edit: I tillegg, så ville jeg holdt øye med den hele tiden når den var ute av buret. Det er ikke akkurat som med en katt, som går å klorer på sprosser, gardiner og sofaer, og jeg regner med det er noe av disse grunnene som gjør at han ikke vil at vi skal ha husdyr.
Vis hele sitatet...
De klorer kanskje ikke så mye, men unge ildre liker ofte å spise tøy, lage seg huler i møbler og puter, spise ting de ikke burde spise, tisse litt rundt omkring og før de blir kastrert lukter de ofte. Å tro man kan holde 100% øye med et såpass aktivt dyr 24/7 er ganske urealistisk, og dette er ikke burdyr. I det store og hele kan jeg ikke se hvorfor en ilder skal være så mye bedre enn en katt av hensyn til huseier. Katter sover tross alt veldig mange timer i døgnet.
Sitat av Zyke Vis innlegg
Så lenge du er flink å holde ilderen og buret rent etc burde det ikke medføre så mye lukt? Du kan jo prøve å forklare utleier litt om hold av ildere og at det ikke vil være noe problem i forhold til lukt o.l?
Vis hele sitatet...
Jeg har selv hatt ilder, og kan love at de stinker uansett.
Vasker man ilderen, kan man faktisk gjøre vondt verre siden de ofte slipper ut ekstra mye lukt rett etter.

Imidlertid kan man etterhvert kastrere ilderen noe som vil hjelpe litt på markeringen til ilderen. (utslipp av lukt er blandt annet for å markere)

Andre grunner til at de slipper ut lukt er at de blir veldig glade eller redde.

Etter min mening er ikke ilder et burdyr. Den burde ideelt sett hatt et eget rom eller en liten innhengning. Bur passer om natten.

Pass på små hull i leiligheten, ildere er like flinke som rotter når det gjelder å trenge gjennom disse. Og pass på tinga dine, ilderen jeg hadde pleide å stikke av med skoa mine, men gjemte disse på en fast plass, så jeg fant de fort etterhvert.
Dette står i husleieloven :

"§ 5-2. Ro og orden

Er ikke annet avtalt, plikter utleieren i leietiden å opprettholde vanlig ro og orden i eiendommen.

Leieren plikter å følge vanlige ordensregler og rimelige påbud som utleieren har fastsatt til sikring av god husorden. Selv om utleieren har fastsatt forbud mot dyrehold i eiendommen, kan leieren holde dyr dersom gode grunner taler for det, og dyreholdet ikke er til ulempe for utleieren eller de øvrige brukerne av eiendommen." Bare å anskaffe ilder, bikkjer og det som verre er. Med forbehold om at du klarer å ta deg av de og utleier ikke er allergisk har han ikke noe han skulle ha sagt.
Sitat av Paa9 Vis innlegg
Dette står i husleieloven :

"§ 5-2. Ro og orden

Er ikke annet avtalt, plikter utleieren i leietiden å opprettholde vanlig ro og orden i eiendommen.

Leieren plikter å følge vanlige ordensregler og rimelige påbud som utleieren har fastsatt til sikring av god husorden. Selv om utleieren har fastsatt forbud mot dyrehold i eiendommen, kan leieren holde dyr dersom gode grunner taler for det, og dyreholdet ikke er til ulempe for utleieren eller de øvrige brukerne av eiendommen." Bare å anskaffe ilder, bikkjer og det som verre er. Med forbehold om at du klarer å ta deg av de og utleier ikke er allergisk har han ikke noe han skulle ha sagt.
Vis hele sitatet...
Det er ikke bare nei.
Gode grunner betyr at du har behov for blindehund o.l.

At du bare vil ha et dyr fordi det er så koselig, er ikke god nok grunn når huseier sier nei til dyr i kontrakten.
Sist endret av Fuzzybossen; 25. april 2012 kl. 13:50.
En god grunn vil også være at du har et dyr fra før av, som du ønsker å ha med deg når du flytter.
Ofte har utleiere "Ikke husdyr" på avtalen som en formalitet slik at ikke folk tar fullstendig av.

Jeg har leid flere steder hvor det egentlig ikke var lov, men idet jeg spurte var det greit med både hund og katt.

Spør
Sitat av Paa9 Vis innlegg
Dette står i husleieloven :

"§ 5-2. Ro og orden

Er ikke annet avtalt, plikter utleieren i leietiden å opprettholde vanlig ro og orden i eiendommen.

Leieren plikter å følge vanlige ordensregler og rimelige påbud som utleieren har fastsatt til sikring av god husorden. Selv om utleieren har fastsatt forbud mot dyrehold i eiendommen, kan leieren holde dyr dersom gode grunner taler for det, og dyreholdet ikke er til ulempe for utleieren eller de øvrige brukerne av eiendommen." Bare å anskaffe ilder, bikkjer og det som verre er. Med forbehold om at du klarer å ta deg av de og utleier ikke er allergisk har han ikke noe han skulle ha sagt.
Vis hele sitatet...
Tror du vinkler det veldig feil når du sier at huseier ikke har noe han skulle ha sagt. Det er jo faktisk huseier som eier huset?

Den loven eller paragrafen der gjelder som sagt kun for "nyttedyr". Tjenestehund som du bruker selv eller som du trener opp og som i senere tid går inn i tjeneste er dyr du har lov til å holde. Står jo skrevet i teksten "dersom gode grunner taler for det"... Finner ingen gode grunner til å ha en ilder. Med unntak av at det er fine og morsomme dyr.

Til TS. Dersom du bare skaffer deg et dyr og håper på at et går greit når huseier finner det ut så setter du mye på spill. Er det virkelig verdt å gjøre forholdet deres dårlig og i værste scenario at du muligens må flytte?

Spør huseier om du får lov, sier han nei så respektere du det.

Ildere regnes som katt den forstand at den trenger mye plass og ikke kan sitte inne i buret sitt hele dagen.

http://ilder.vgb.no/
Title of titles
bamsegutt's Avatar
Ildere lukter som faen, ville ikke hatt store forventninger
Sitat av YankeenAtion Vis innlegg
Tror du vinkler det veldig feil når du sier at huseier ikke har noe han skulle ha sagt. Det er jo faktisk huseier som eier huset?

Den loven eller paragrafen der gjelder som sagt kun for "nyttedyr". Tjenestehund som du bruker selv eller som du trener opp og som i senere tid går inn i tjeneste er dyr du har lov til å holde. Står jo skrevet i teksten "dersom gode grunner taler for det"... Finner ingen gode grunner til å ha en ilder. Med unntak av at det er fine og morsomme dyr.

Til TS. Dersom du bare skaffer deg et dyr og håper på at et går greit når huseier finner det ut så setter du mye på spill. Er det virkelig verdt å gjøre forholdet deres dårlig og i værste scenario at du muligens må flytte?

Spør huseier om du får lov, sier han nei så respektere du det.

Ildere regnes som katt den forstand at den trenger mye plass og ikke kan sitte inne i buret sitt hele dagen.

http://ilder.vgb.no/
Vis hele sitatet...
Nei er flere med depresjoner eller andre psykiske plager som kan få legeatest på at dem skal ha dyr osv.. ja huseier eier huset, men har leid bort bruksretten, så leietager har veldig mange rettigheter

ellers lukter ildere dritt!
PerPerPerPerPerPer
PerPerPerPer's Avatar
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
Nei er flere med depresjoner eller andre psykiske plager som kan få legeatest på at dem skal ha dyr osv.. ja huseier eier huset, men har leid bort bruksretten, så leietager har veldig mange rettigheter
Vis hele sitatet...
Det er jo det YankeenAtion sa, hvis man har legeattest på å ha dyr pga depresjon er det en veldig god og gyldig gunn.
Er det ikke slik nå at man har lov å ha husdyr?
nFF Kjerringa
mabe140's Avatar
Bare for å provosere denne huseieren: Gullfisk er også betegnet som Husdyr..
Førrhelvett.
Lovegame's Avatar
Er jo ikke vanskeligere enn å spørre. De fleste jeg har leid hos har skrevet i kontrakten at de ikke vil ha husdyr, men om man spør dem pent om en katt eller hund går det som regel greit.

Bare ikke prøv å skjule at du har et husdyr. Brukk på kontrakten er vel oppsigelsesgrunn.
▼ ... flere år senere ... ▼
Sitat av PerPerPerPer Vis innlegg
Det er jo det YankeenAtion sa, hvis man har legeattest på å ha dyr pga depresjon er det en veldig god og gyldig gunn.
Vis hele sitatet...
Satt og leste og tänkte på just dette.
Att si att man må ha det på grund utav deprisjon skall väll vara en giltlig grund att "bara skaffe det" som de sa tidigare her..
Men, frågar er om man faktiskt må ha en skriftlig dokumentasjon på det hele.
Syntes du burde droppe hele greia om du ikke har noe uteplass/aeal den kan bevege seg litt fitt på, hvva e morr å spere et dy inne i et bur fo at det skal tas ut et par gange i uka?
Helige dyr, de KAN lukte litt vondt for noen, så kanskjeikke gunstig å vente til du har spøe plass.

Jeg hadde en når jeg bodde på 40kvm. hybel, skulle gjerne hatt den senee i steden, nå man feks. sette me på dyr(mest sannsynelig mer.

Men lykke til! ildere er ålreite dyr
Hadde utleie på huset til mine foreldre en stund og hadde i kontrakten: Ingen husdyr. Dette på bakgrunn av økt slitasje på golv og møbler. En annen vurdering var og pels/hår som er vanskelig å få fjernet helt med tanke på fremtidig utleie (allergi). Fikk inn et ungt par som alltid betalte punktlig og var flinke med vedlikehold og hagestell. Etter 8-9 mnd fikk jeg en sms med spørsmål om de kunne anskaffe seg en innekatt eller liten hund da de hadde ønske om dette. Jeg svarte da med at dette ønsket jeg ikke og grunngav det med mine vurderinger. Noen få uker etter så fikk jeg beskjed av en nabo at katten som bodde i huset jeg leide ut gjorde fra seg på terrassen hennes og at mine leieboere ikke ville gjøre noen tiltak for å unngå dette. Sint og gretten ringte jeg mine leietakere og bad om en forklaring på hvorfor de hadde tatt til seg en katt når jeg hadde sagt nei. Fikk da beskjed om at fruen i huset hadde fått legeerklæring på at hold av husdyr som katt ville kunne være positivt for hennes helsesituasjon. Jeg vurderte da frem og tilbake i noen dager om hva jeg skulle gjøre med dette, skaden var jo allerede skjedd ettersom katten bodde der. Jeg valgte å si opp leieavtalen på bakgrunn av brudd på leieavtale og gav de 2 mnd oppsigelse (i henhold til kontrakten).

Leietakerne mine tok da saken til husleietvistutvalget og vi ble innkalt til møte for å avklare tvisten vi nå hadde. De argumenterte for kattehold og viste til papiret fra legen. Jeg argumenterte på den uryddige måten de hadde håndtert dette på og visste til mine grunner for at jeg ikke ønsket husdyr i huset jeg leide ut. Saken ble avgjort og tvistutvalgets uttalelse sa at leietakernes husdyrshold kunne falle under "gode grunner for dyrehold", men de fikk kritikk for måten de håndterte det på. Jeg fikk medhold i at jeg hadde all rett til å si opp kontrakten og oppsigelsen ble derfor opprettholdt.
Du kan bare ta deg en tur til legen å få en legeerklæring på at det å ha husdyr er vitalt for din psykiske helse

§ 5-2.Ro og orden

Er ikke annet avtalt, plikter utleieren i leietiden å opprettholde vanlig ro og orden i eiendommen.

Leieren plikter å følge vanlige ordensregler og rimelige påbud som utleieren har fastsatt til sikring av god husorden. Selv om utleieren har fastsatt forbud mot dyrehold i eiendommen, kan leieren holde dyr dersom gode grunner taler for det, og dyreholdet ikke er til ulempe for utleieren eller de øvrige brukerne av eiendommen.

Har selv gjort det på denne måten med min hund, saken ble sendt inn til boligbyggelaget's jurister som ga meg medhold i saken...