Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  31 6134
Spør på vegne av en kompis..

Har en kompis som fikk revet av den venstre foten i en traktorulykke rett før jul og måtte amputere rett ovenfor kneet. Det han lurer på er om han fortsatt har lov til å kjøre bil, så lenge det er automat-gir.
Såvidt jeg vet så trenger man bare èn fot til å bremse og gi gass på biler med automat...?

Hvordan er lovverket her?
Vet jo at det finnes langt mer funksjonsshemmede mennesker som kjører bil, men de har vel noe spesial-tilpassede greier?
Har en bekjent med amputert ben (protese) som fortsatt kjører, riktig at man bare trenger et bein, lovverket har jeg ikke peil på.
Vil tro det ikke vil by på problemer. En kompis av meg har bare en arm, og han får lov til å kjøre automatgir. Ingen andre modifiseringer på bilen er gjort.
Folk i rullestol kjører jo bil så det må gå.
PerPerPerPerPerPer
PerPerPerPer's Avatar
Ja. Skjenner en som er lam fra livet og ned og han kjører.
Sitat av PerPerPerPer Vis innlegg
Ja. Skjenner en som er lam fra livet og ned og han kjører.
Vis hele sitatet...
Nei, du kjenner en som er lam fra livet og ned som kjører bil.

Med mindre du skjenner på han for at han er lam, da.
Sist endret av ghettokid; 10. april 2012 kl. 22:02.
PerPerPerPerPerPer
PerPerPerPer's Avatar
Sitat av ghettokid Vis innlegg
Nei, du kjenner en som er lam fra livet og ned som kjører bil.
Vis hele sitatet...
Wow, det var en trykkfeil, beklager! Hva skal jeg gjøre for å gjøre det godt igjen? Flame alle skrivefeil jeg ser?
Sitat av PerPerPerPer Vis innlegg
Wow, det var en trykkfeil, beklager! Hva skal jeg gjøre for å gjøre det godt igjen? Flame alle skrivefeil jeg ser?
Vis hele sitatet...
Jeg kommenterte en stygg skriveleif, har dem jeg også vet du

Ikke vær så nærtagende
Sist endret av ghettokid; 10. april 2012 kl. 22:11.
PerPerPerPerPerPer
PerPerPerPer's Avatar
Sitat av ghettokid Vis innlegg
Jeg kommenterte en stygg skriveleif, har dem jeg også vet du

Ikke vær så nærtagende ;p
Vis hele sitatet...
Er ikke så nærtagende, men sånne ting er utrolig irriterende.
Profesjonell Noob
8bit's Avatar
Det skal gå helt fint å kjøre bil med bare et ben. (Så lenge det er automatgir da )
Sitat av PerPerPerPer Vis innlegg
Er ikke så nærtagende, men sånne ting er utrolig irriterende.
Vis hele sitatet...
Det er skriveleifs også, og om du rett og slett hadde skrivevansker er det greit og få rettet på feilene sine. Kanskje irriterende, men over tid vil det absolutt vært til stor hjelp. Har selv dysleksi, men jeg skriver forsåvidt greit nok syns jeg. Takket være at folk retter på meg
PerPerPerPerPerPer
PerPerPerPer's Avatar
Sitat av ghettokid Vis innlegg
Det er skriveleifs også, og om du rett og slett hadde skrivevansker er det greit og få rettet på feilene sine. Kanskje irriterende, men over tid vil det absolutt vært til stor hjelp. Har selv dysleksi, men jeg skriver forsåvidt greit nok syns jeg. Takket være at folk retter på meg
Vis hele sitatet...
Jeg er grammarnazi på meg selv så mye som det går, men kjører engelsk nettleser så jeg må manuelt gå over alle ord jeg tenker kan være skrevet feil, blir irritert når jeg selv skriver feil var ikke meningen å virke sur.
Sitat av PerPerPerPer Vis innlegg
Jeg er grammarnazi på meg selv så mye som det går, men kjører engelsk nettleser så jeg må manuelt gå over alle ord jeg tenker kan være skrevet feil, blir irritert når jeg selv skriver feil var ikke meningen å virke sur.
Vis hele sitatet...
Ser den ;p
Sitat av PerPerPerPer Vis innlegg
Er ikke så nærtagende, men sånne ting er utrolig irriterende.
Vis hele sitatet...
Sånne skrivefeil er også sinnsykt irriterende skal du vite.

Ikke rart det er krig i verden!
Takk for at dere holder tråden saklig... :-)
Sitat av Soppinfeksjon Vis innlegg
Takk for at dere holder tråden saklig... :-)
Vis hele sitatet...
Han kan kjøre bil.

Sitat av kampspurv Vis innlegg

Ikke rart det er krig i verden!
Vis hele sitatet...
Religion og kreket er grunnen til krig, ikke skriveleifs.
Sist endret av ghettokid; 10. april 2012 kl. 22:24.
Sitat av ghettokid Vis innlegg
Han kan kjøre bil.
Vis hele sitatet...

Kilder er en fin bil har jeg hørt
Tror ikke din kompis trenger å bekymre seg for det.
Mikael Andersson - 0 armer 0 bein- kjører fortsatt bil ; )

http://www.tv2.no/gmn/mikael-anderss...n-3414246.html
Sitat av wintip Vis innlegg
Tror ikke din kompis trenger å bekymre seg for det.
Mikael Andersson - 0 armer 0 bein- kjører fortsatt bil ; )

http://www.tv2.no/gmn/mikael-anderss...n-3414246.html
Vis hele sitatet...
Men her er det da modifiseringer.
Jeg kjenner en yrkessjåfør med bare en arm, i shit you not.

Det skal gå greit tror jeg
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av PerPerPerPer Vis innlegg
Ja. Skjenner en som er lam fra livet og ned og han kjører.
Vis hele sitatet...
Åssen er dette mulig hvis ikke bena hans fungerer?
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Sitat av EliteBook Vis innlegg
Åssen er dette mulig hvis ikke bena hans fungerer?
Vis hele sitatet...
Jeg skal ikke svare på han, men man kan jo gjette... spesialutstyr i bilen?
Sitat av EliteBook Vis innlegg
Åssen er dette mulig hvis ikke bena hans fungerer?
Vis hele sitatet...
Håndgass og håndbrems på samme spake. Dra spaken mot deg og du gasser. Skubb fra deg og du bremser. Var sånn på bilen til Søstra til Stemora mi. Hun hadde polio og veldig defekte bein.
Jeg har selv bil med automatgir, og det stemmer at man kun trenger høyrebeinet til å gasse/bremse med. Venstre beinet er rett og slett overflødig!
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Personlig hadde jeg nok tatt kontakt med veivesenet, gud vet, kanskje han får en lapp så han kan parkere på handikap plasser.
Jeg fant ikke kilder i farten, men har lest om en som var uten armer og føtter og hans eneste drøm var å kjøre bil igjen. Noen tok tak i det, modifiserte og fiksa en bil til han, han kjørte bil med hjelp av et sugerør.
Det umulige er mulig!
Naboen min er bilmekaniker og kjører mye bil hver dag, han mangler et ben fra hofta og ned.
Winter is coming
Jeg hadde gjort som noen andre allerede har nevnt, nemlig ringt vegvesenet.
Skulle ikke forundre meg om han kanskje må ha en eller annen "opplæring" etc. før han får kjøre igjen. :P
Ring Fylkesmannen i ditt fylke.

Han kan svare deg på det. Alt til det juridiske.
Det er mye som skal ta hensyn til vet du.

Men, min bror som har ceberal parace som påvirker hans venstre ben, kjører bil som alle andre, bare med automatgir.

Ønsker kompisen din lykke til!
Beklager for at jeg går offtopic,
men ler så utrolig her av Soppinfeksjon, utrolig gode kommentarer, kudos for det
Det er lov, men det han kanskje burde sjekke opp i er bilforsikringen. Ikke sikkert de vil dekke eventulle skader i og med at han har et slikt handicap
Dette er NAV bilsenter's sak, etter å ha lest svarene i denne tråden må jeg si at freak ikke er rett forum å spørre i.
For å svare på spørsmålet ditt, ja, selvsagt kan han kjøre bil, det står ingenting i veien for skal kunne kjøre med bare en fot.