Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 2526
SHARKFACEGANG
mkey's Avatar
Hei.

Jeg har et excel dokument som inneholder over 2000 linjer med navn og datoer med verdier. Jeg ønsker å endre dette som illustret i tegningen her (fra øverst til den under)

http://i.imgur.com/sWX4Gbl.jpg

Er det noen måte å gjøre dette på via macro eller finnes det en funksjon i excel som gjør dette? Er ikke så veldig gira på å gjøre det manuelt dersom det finnes en lettere måte.
Denne makroen vil gå gjennom linjene, og printer resultatene i kolonnene N og O. Vet ikke hvor mange datoer du har bortover jeg? Du kan evt. gå mer spesifikt til verks, og skrive dataene til et annet ark. Har satt opp to enkle sjekker for å stoppe loopene dersom den finner tomme felter. Vet ikke om dataene er korrekte jeg?

Her er link til en excel-fil hvor makroen ligger også:
http://ge.tt/6cyq1gk1/v/0

Kode

Sub Sorter()
Dim x As Long
x = 2 'brukes for å printe resultatene

For i = 2 To 2500 'ytre loop, sorterer radene
    Dim navn As String

    If Cells(i, 1).Value = "" Then
        MsgBox ("Sortering ferdig.")
        Exit Sub
    Else
        navn = Cells(i, 1).Value
    End If
    
    For j = 2 To 8 'indre loop, går gjennom kolonnene
        
        If Cells(i, j).Value = "" Then
            'ferdig med dette navnet
            Exit For
        End If
        Cells(x, 14).Value = navn
        Cells(x, 15).Value = Cells(i, j).Value
        x = x + 1
    Next j
Next i
End Sub
SHARKFACEGANG
mkey's Avatar
Trådstarter
Ved hjelp av den macroen, bare litt modifisert, fikk jeg akkurat resutatet jeg ønsket. Tusen takk for hjelpen.
Bare hyggelig!
Dette kan vel også gjøres ved enten Pivottabeller eller =transpose?