Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  36 7513
Jeg er en ungdom på 20 år som har røykt cannabis i underkant av et år, og lurer litt angående risikoen for en rusutløst psykose. Synes egentlig det burde eksistere en online-test med spørsmål, hvor svarene man oppgav kunne si noe om man var i risiko-gruppen. Jeg har googlet litt, men ikke funnet så mye spesifikt.

Jeg er ikke så bekymret for meg selv, men heller andre nybegynnere som jeg gjerne kan introdusere for droget. Jeg vet jo ikke nødvendigvis hvordan psyken deres er.

Hva om en person, vi kaller han "Ola", har hatt en trygg oppvekst med to foreldre og relativt sikre rammer rundt seg, ikke har noen i nærmeste familie (opp til besteforeldre i ledd) med psykiske sykdommer, og generelt er ok fornøyd med livet, har kjæreste han er forelsket i osv? Men han har av og til, i alle fall tidligere hatt noe angstanfall, kan bli redd og ikke klare å sove, og har opp igjennom gjerne ikke hatt et ordentlig vennemiljø. Han har røykt Cannabis flere ganger før, bare en gang med litt noia. Er dette faktorer som kan bidra til psykose, eller er det bare helt på villspor?

Setter pris på svar, men vil unngå at tråden blir svært rotete, så oppgi kilde vær så snill :-)
Det er vanskelig å basere seg på kun oppvekst, ettersom personlighetstype alltid vil påvirke hvordan personen håndterer vanskeligheter internt. Men det kan godt gi en pekepinn. Ellers er vel det å ha mye schizofreni eller andre psykotiske lidelser i familien en ganske god indikator.

Det er også strid i hvorvidt cannabis kan utløse psykoser hos de som har anlegg for det, eller om de var syke i utgangspunktet.

Cannabis kan i noen tilfeller føre til angst hos enkelte, men jeg vil tippe at det omvendte er mest vanlig.

Uansett bruker jeg alltid å kjenne hvordan rusen påvirker meg når jeg ikke er ruset. Jeg sammenligner alltid handlingsmønstrene mine fra før og etter jeg har begynt å benytte et rusmiddel. Anbefaler å gjøre det samme. Selvinnsikt kan bygges.

Muligens litt rotete post ettersom det i mitt hode er litt tidlig på morgenen :P
Er enig med katalysator her, har selv røyket hasj i 6-7 år, og aldri opplevd noen form for psykose i hasj-rus.. dog andre rusmidler som har kasta meg på kanten. Tror også det med hasj og psykoser er veldig mye propoganda og konspirasjoner rundt.. Personlige problemer, livssituasjon, alder o.l kan altså være faktorer.
Sist endret av swaat9; 15. november 2012 kl. 13:39.
Bare for å konstatere så er det uansett en risiko for psykose ved inntak av hasj/cannabis.

Det er flere ulike faktorer som spiller inn, hvor gammel personen er, inntak, personlighet, genetisk utsatt, miljø etc. Kan også nevnes at det er svært mye usikkerhet rundt hasjpsykose..

Du sier personen har hatt litt angst, dermed vil risikoen for psykose være betraktelig mye høyere. Hovedproblemet med hasj er vel at man aldri vet hvem, når eller hvorfor det utløses hasjpsykose hos individet.

En fin huskeregel er jo at viss man har noen form for angst, depresjon eller annen psykisk lidelse bør man holde seg unna.
Cannabis er et mildt hallusinogen, og hallusinogener har forskjellige effekter på person til person.
Basert på min egen erfaring med hallusinogener, som er både teoretisk og praktisk sterk på dette punktet, vil jeg si psykose pga cannabis alene er vanskelig å oppnå, jeg vil si det er sjeldent cannabisen er til å skylde på, andre faktorer som latente mentale problemer kan trigges av hallusinogener, men cannabis er såpass mildt at jeg personlig mener det må mer til enn bare litt cannabis misbruk.

Jeg har selv opplevd psykose, og om jeg brukte cannabis i denne tilstanden ble det kraftig forverret og ledet til mer angst, så jeg bare kuttet ut, og red psykosen ut til den var over.
Jeg ville vært mer bekymret for kraftigere hallusinogener, jeg tror den største synderen når det kommer til psykose er LSD, og andre relaterte psykedelika, har mindre erfaring med derilanter, litt mer med dissasosiativa, men jeg vil tro psykedeliske substanser er de du helst vil unngå, er du bekymret for psykose.

Personlig syns jeg psykose og bad trips er overvurdert, og frykten for de er farligere enn tilstandene i seg selv, så lenge du oppdager det tidlig og gjør koe med det, enten med hjelp eller på egen hånd.

Alle er forskjellige, men cannabis relaterte psykoser er oppskrytt, og ikke stort å bekymre seg for, en kaffekopp om dagen gir større risiko for stimulant psykose, det gjør forsåvidt andre stimulanter og(amfetamin etc) spesiellt i kombinasjon med hallusinogener.

Så ta det helt med ro
Og ikke kombiner stimulanter og hallusinogener
Man kan da virkelig ikke lage en felles internetttest med spørsmål for å avdekke om du er i risiko for psykose. Det er mennesker som ruser seg på dagligbasis som aldri vil få det. Det finnes de mest oppegående med en og annen latent lidelse som plutselig kommer frem. Så dette går nok ikke.
En ting man derimot skal ta svært seriøst er at så å si alle ligger i risikosonen for en og annen lidelse ved gjentatt bruk av rusmidler over tid.
Jeg kjenner ihvertfall to med hasjutløst psykose. Begge har vokst opp i gode, "møblerte" hjem og det var ingen ting som skulle tilsi at de ikke ville tåle det like godt som alle andre. Men så gikk det altså galt. Ikke med en gang, men etter et par år.

Det var ganske skremmende og ingen av dem har blitt seg selv igjen etterpå. Jeg snakker om både en veldig endret personlighet før og etter, og psykotiske trekk som kommer og går. Og begge på uføretrygd... Ganske trist, dette er jo lenge siden nå, de er voksne og lider fremdeles under en trøblete psyke.

Tror ikke det går an å lage en test for å kartlegge hvem som er i faresonen her.
Sist endret av Susa; 15. november 2012 kl. 16:30.
Nylig oppdaget at de som får cannabis psykose bærer et gen som er synderen

http://www.dailymail.co.uk/health/ar...-problems.html
Takk for svar folkens

Vet noen om det er stor forskjell på "hyppig bruk" eller en jonas i ny og ne når det kommer til dette også?
Er det gjerne når du har vært inne i tåka et par dager-stemning liksom? Uansett, takk for svar )
Sitat av Herbman Vis innlegg
Takk for svar folkens

Vet noen om det er stor forskjell på "hyppig bruk" eller en jonas i ny og ne når det kommer til dette også?
Er det gjerne når du har vært inne i tåka et par dager-stemning liksom? Uansett, takk for svar )
Vis hele sitatet...
Det er gjerne hvis du har sovet veldig lite, og røyker deg en feit jonas.

Tror ikke du kommer til å få noen psykoser, med mindre du føler deg paranoid, har angst eller andre ting som plager deg psykisk i hverdagen. Eller andre i din nærmeste familie som har psykiske lidelser/har hatt.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Heisan heisann!

Jeg har hatt en rusutløst psykose. Jeg har kun røyket grønt og brunt, marihuana og hasj. Du kan gå på profilen min og lese hvordan min opplevelse var: I korte versjoner. Jeg er lei av å høre at Weed og Marihuana ikke gjør noe med deg, fuck det: Jeg smoket i et halvt år og hadde ingen problemer før det smalt.

Jeg mener fortsatt at weed, og hasj er bra for deg så lenge du ikke gjør det til en vane. Det er bra for deg innimellom, men absolutt ikke bra å gjøre mye i lengden.

Det handler kun om personen tenker mye over ting som livet, døden, gud, mysterier, romvesen osv. (Personer burde ikke røyke weed om de gjør dette).
Sitat av Susanna Vis innlegg
Jeg kjenner ihvertfall to med hasjutløst psykose. Begge har vokst opp i gode, "møblerte" hjem og det var ingen ting som skulle tilsi at de ikke ville tåle det like godt som alle andre. Men så gikk det altså galt. Ikke med en gang, men etter et par år.

Det var ganske skremmende og ingen av dem har blitt seg selv igjen etterpå. Jeg snakker om både en veldig endret personlighet før og etter, og psykotiske trekk som kommer og går. Og begge på uføretrygd... Ganske trist, dette er jo lenge siden nå, de er voksne og lider fremdeles under en trøblete psyke.

Tror ikke det går an å lage en test for å kartlegge hvem som er i faresonen her.
Vis hele sitatet...
Mye rart som kan skje/har skjedd bak veggene på et "godt møblert" hjem, uten at folk flest vet om det.
Jeg satt på skolen og funderte over ting som at snakket til læreren kun er lyder uten mening i seg selv + språk, vi er hårløse aper, vann er et sykt stoff av ulike grunner, alt som har med evolusjon - hvorfor vi er som vi er - verdensrommet, avstander og MYE annet rart.

Var totalt distrahert fra den virkelige verden. Disossiert som bare det!

Kan tilføye at på amf etter noen timer har jeg hallusinert og pratet med flere personer som ikke er der, opptil 8 personer som finnes i virkeligheten var sammen med meg og påvirket meg samtidig. Når jeg kom hjem noen dager etterpå, hadde flyktet fra huset mitt, lå det en lampe på gulvet, en 10 litersbøtte med vann sto i trappen, alt dopet mitt var borte, fant ikke verken bilnøkler, husnøkler eller noe som helst. Alt av gardiner og persienner var igjen, alle dører lukket, varmepumpe avslått +++++++++


Konklusjon: Det er ikke artig å ha psykiske lidelser. Ei heller å vite at man selv kan for de.
Sist endret av 3rdPersonShootR; 10. januar 2013 kl. 02:50.
Sitat av Norsefire Vis innlegg
en kaffekopp om dagen gir større risiko for stimulant psykose.
Vis hele sitatet...
Nei.. Kilder isåfall? Pålitelige kilder som dekker det utsagnet du kom med der skal du lete lenge etter. Tviler på at du finner noen i det hele tatt. Slutt å tull, mann. Og igjen, nei - Cannabisrelaterte psykoser er ikke oppskrytt i det hele tatt. Når det kommer til langvarige psykoser ved cannabisbruk, så kan jeg kanskje være enig i at dette er oppskrytt.

Se for deg: Du røyker cannabis hyppig i mange måneder, du slutter - får ikke sove, går inn i en psykose, og de kaller det hasjpsykose. Ofte er man psykotisk uten at man helt er klar over det selv. Men dette er vel noe de aller fleste burde vite. Spesielt erfarne cannabisbrukere.

Men en ting skal være sikkert, å bli psykotisk av veldig pent moderat bruk, det er av sjelden art. Da er det som andre sier her, enten disponert eller syk fra første stund.
Sist endret av zhpongl; 10. januar 2013 kl. 04:55.
ArbeidsledigProletar
Sitat av Susanna Vis innlegg
Jeg kjenner ihvertfall to med hasjutløst psykose. Begge har vokst opp i gode, "møblerte" hjem og det var ingen ting som skulle tilsi at de ikke ville tåle det like godt som alle andre. Men så gikk det altså galt. Ikke med en gang, men etter et par år.

Det var ganske skremmende og ingen av dem har blitt seg selv igjen etterpå. Jeg snakker om både en veldig endret personlighet før og etter, og psykotiske trekk som kommer og går. Og begge på uføretrygd... Ganske trist, dette er jo lenge siden nå, de er voksne og lider fremdeles under en trøblete psyke.

Tror ikke det går an å lage en test for å kartlegge hvem som er i faresonen her.
Vis hele sitatet...
Tør banne på at det var amfetamin og andre stoffer inn i bildet.
På lik linje med mange som maser om HPPD, NEI SYRA/SOPPEN/HASJEN MÅ DU PASSE DEG FOR, FIKK PSYKOSE/HPPD!!!1

Så får du høre historia. "Nei, jeg var jo på speedkjøret, 4. dag og bestemte meg for å spise et par lapper og trekke på toppen og da gikk det galt". No shit Sherlock.

EDIT: ALternativt, startet å røyke, gjerne mye, i tenårene.

Har til gode å se noen få større problemer på hasj alene om de startet i voksen alder og holder seg til cannabis og andre lette stoffer.
Nå er dette anektodisk, selvfølgelig, men det er ikke tvil om at mange ødelegger for seg selv ved å starte for tidlig i tillegg til å rote med andre stoffer.
Sist endret av Batabusa; 10. januar 2013 kl. 08:52.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av zhpongl Vis innlegg
Se for deg: Du røyker cannabis hyppig i mange måneder, du slutter - får ikke sove, går inn i en psykose, og de kaller det hasjpsykose. Ofte er man psykotisk uten at man helt er klar over det selv. Men dette er vel noe de aller fleste burde vite. Spesielt erfarne cannabisbrukere.

Men en ting skal være sikkert, å bli psykotisk av veldig pent moderat bruk, det er av sjelden art. Da er det som andre sier her, enten disponert eller syk fra første stund.
Vis hele sitatet...
Per definisjon ville det vært en søvnmangelindusert-psykose, ikke en cannabispsykose. Rusrelaterte psykoser skjer i det man er ruset, ikke dager etterpå.

Kilder:
Two cases of "cannabis acute psychosis" following the administration of oral cannabis
Cannabis-Induced Bipolar Disorder with Psychotic Features
Sist endret av Dodecha; 10. januar 2013 kl. 09:54. Grunn: Kilder
^
Er det noen som skriver over her som har noe som helst peiling? Rusutløst, søvnmangleindusert..blabla

Det handler jo at man tenker over en ting, si universet. ALT for stort, og man vil gjerne ha svar på det. Når man røyker weed blir man "høy". Du kan tenke fort, du kan tenke lett, og ting gir fort mening. Du tenker og tenker, men siden det ikke går an å lage et svar på universet så finner de på svar og går med det. Gjør man dette med for mange spørsmål, og ikke leser om disse tankene man har, så er man dømt til å slite med psyken etterhvert. Ting blir fort for mye, og vi har alle disse tankene, men andre er bedre til å holde de unna. At man må være disponert for noe for å havne i psykose er det største tullet jeg har hørt. Lite søvn, og weed for å hjelpe tankene dine å komme til himmelen og beyond, samt en god tankegang og fantasi er en bedre beskrivelse.
OG ikke kom her å si at man er disponert for fantasi, plis.

Dere vet at man kan bli "høy" uten drugs også ikkesant? Det er jo rett og slett en state of mind. Tanker som er syke får man hele tiden, men mange vil ikke tenke over noe som helst (som dere kommer til å gjøre senere uansett). Jeg har opplevd at hvis jeg først tenker på en ting uten om det vanlige, så er det greit å tenke gjennom det så lenge du fokuserer på hva som er "riktig".
Sist endret av coockiemonster; 10. januar 2013 kl. 12:28.
ArbeidsledigProletar
Sitat av coockiemonster Vis innlegg
^
Er det noen som skriver over her som har noe som helst peiling? Rusutløst, søvnmangleindusert..blabla

Det handler jo at man tenker over en ting, si universet. ALT for stort, og man vil gjerne ha svar på det. Når man røyker weed blir man "høy". Du kan tenke fort, du kan tenke lett, og ting gir fort mening. Du tenker og tenker, men siden det ikke går an å lage et svar på universet så finner de på svar og går med det. Gjør man dette med for mange spørsmål, og ikke leser om disse tankene man har, så er man dømt til å slite med psyken etterhvert. Ting blir fort for mye, og vi har alle disse tankene, men andre er bedre til å holde de unna. At man må være disponert for noe for å havne i psykose er det største tullet jeg har hørt. Lite søvn, og weed for å hjelpe tankene dine å komme til himmelen og beyond, samt en god tankegang og fantasi er en bedre beskrivelse.
OG ikke kom her å si at man er disponert for fantasi, plis.

Dere vet at man kan bli "høy" uten drugs også ikkesant? Det er jo rett og slett en state of mind. Tanker som er syke får man hele tiden, men mange vil ikke tenke over noe som helst (som dere kommer til å gjøre senere uansett). Jeg har opplevd at hvis jeg først tenker på en ting uten om det vanlige, så er det greit å tenke gjennom det så lenge du fokuserer på hva som er "riktig".
Vis hele sitatet...
HAHAHAHAHHAHAHA hahaha, du er seriøs eller?
Du vet at hva du skrev nå bare er tullball?
Hvis tankegangen din er riktig cookiemonster, så ville vi hatt flere i psykoser idag. Tenk på alle de som putter i seg psykedeliske stoffer, ikke alle blir psykotiske selv om de har løst universets gåter iløpet av en kveld. Alle mennesker tenker på store eksistensielle spørsmål du snakker om. Dette er veldig vanlig enten med eller uten rus. Men de aller fleste klarer å skille mellom sprø teorier og virkelighet, og kommer seg videre i det hverdagslige.

En hver som propper i seg amfetamin, piller og noen tryptaminer i lang tid uten å sove vil selvfølgelig ikke være helt seg selv. Men jeg går utifra at du snakker om relative normale liv der man sover, spiser, tenker, ruser seg og jobber "normalt"? I dette tilfellet kommer det andre faktorer inn i bildet. Slike viktige faktorer er feks om man er disponibel/ting ligger latent i deg.

Jeg skjønner at du har en annen oppfatning om dette da du har hatt en psykose selv, men å avskrive alt det de andre over deg skriver som tull, det er bare barnslig.
ArbeidsledigProletar
Sitat av Vent Vis innlegg
Jeg skjønner at du har en annen oppfatning om dette da du har hatt en psykose selv, men å avskrive alt det de andre over deg skriver som tull, det er bare barnslig.
Vis hele sitatet...
Mener du meg? Aldri hatt psykose jeg? Det er bare den typiske psykosehistoria man hører fra "alle" med rusutløst psykose.

Og om man tror at eksistensielle tanker på rus skal utløse psykose så er man ikke mye bevandret i hverken psykologi eller rus.
Sist endret av Batabusa; 10. januar 2013 kl. 13:55.
Sitat av Batabusa Vis innlegg
Mener du meg? Aldri hatt psykose jeg? Det er bare den typiske psykosehistoria man hører fra "alle" med rusutløst psykose.

Og om man tror at eksistensielle tanker på rus skal utløse psykose så er man ikke mye bevandret i hverken psykologi eller rus.
Vis hele sitatet...
Han snakker til meg. Ja det var kanskje overdrevet å skrive at alt er tull, men jeg har erfart dette selv, og gjort alt jeg kan for å forstå hvorfor sånne ting skjer. Når du har erfart det selv, så kan du fort avskrive mange teorier og ideer om hvorfor dette skjer. Så jeg står fortsatt på det jeg sier, selv om jeg også er enige med mye som skrives. Bare husk at dere ser det på en annen måte enn meg, derfor kan det blir misforståelser.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Per definisjon ville det vært en søvnmangelindusert-psykose, ikke en cannabispsykose. Rusrelaterte psykoser skjer i det man er ruset, ikke dager etterpå.

Kilder:
Two cases of "cannabis acute psychosis" following the administration of oral cannabis
Cannabis-Induced Bipolar Disorder with Psychotic Features
Vis hele sitatet...
Men dette er ene og alene IKKE en søvnmangelindusert-psykose, om cannabis er roten til at man faktisk ble søvnløs ? Hvis man bare blir søvnløs og etterhvert psykotisk, så må det da være en årsak i første omgang?
Så, hvis det ikke er en psykose som ene og alene kom av cannabis, så kan man vel kalle det kun en søvnmangelindusert psykose? Eller kan man her også da si, at det er andre årsaker som ligger i bunn? Psykiske plager? Grunn til at psykiske plager oppstod(?), forså å forårsake store problemer med søvn som etterhvert gjør deg psykotisk på grunn av søvnmangel. Søvnmangelindusert-pykose.

Årsak og grunn. Hvorfor utelukke det helt? Litt som å gå rundt grøten.

Nei, det var for spett, gitt.
Sist endret av zhpongl; 21. januar 2013 kl. 00:43.
ArbeidsledigProletar
Psykose trigget av virkestoffene til cannabis heller en søvnmangelen ved "abstinenser" blir cannabispsykose?

Er ikke vanskelig å skille mellom psykose trigget av kjemikalier heller enn en trigget av søvnmangel?
Sitat av Batabusa Vis innlegg
Psykose trigget av virkestoffene til cannabis heller en søvnmangelen ved "abstinenser" blir cannabispsykose?

Er ikke vanskelig å skille mellom psykose trigget av kjemikalier heller enn en trigget av søvnmangel?
Vis hele sitatet...
Neida, det er jo klart. Men jeg tenkte at det også er en grunn til søvnmangelen, som en følge av noe? Det ble ikke kasta i henda på deg, for å si det sånn. Men må kan vel her konkludere med at cannabis kan føre til psykose i seg selv, da søvnmangel kan bli et resultat av bråstopp av inntak, eller mangel på 'varer', som igjen kan indusere psykose? Jeg bare ser det hele som en lang kjede.

Isåfall mener jeg at skillet er hårfint.
Sist endret av zhpongl; 21. januar 2013 kl. 00:47.
ArbeidsledigProletar
Det blir litt teit, tror ikke det er veldig vanlig å få SÅ vanskelig for å sove pga hasjmangel at man er våken til man får psykose. Da er det flere ting inn i bildet.
Sitat av Batabusa Vis innlegg
Det blir litt teit, tror ikke det er veldig vanlig å få SÅ vanskelig for å sove pga hasjmangel at man er våken til man får psykose. Da er det flere ting inn i bildet.
Vis hele sitatet...
Sant nok..
Finnes det noe mat eller noe man kan spise som har antipsykotiske egenskaper? Noe man kan spise for å eventuelt forebygge en psykose for utenom å ha nok søvn og ikke ha overdrevent forbruk?

Lurer også på om dere som har hatt psykose har drevet med andre stoffer eller kun har holdt dere til cannabis og alkohol (eventuelt tobakk). Og hvor gammel var dere når du begynte med rusmidler samt hvor gammel dere var når psykosen ble utløst?

Frister ikke akkurat å fyre etter man leser sånne tråder;p
Sist endret av Enew; 21. januar 2013 kl. 11:53. Grunn: addet spml om alder
ArbeidsledigProletar
Sitat av Enew Vis innlegg
Finnes det noe mat eller noe man kan spise som har antipsykotiske egenskaper? Noe man kan spise for å eventuelt forebygge en psykose for utenom å ha nok søvn og ikke ha overdrevent forbruk?

Lurer også på om dere som har hatt psykose har drevet med andre stoffer eller kun har holdt dere til cannabis og alkohol (eventuelt tobakk). Og hvor gammel var dere når du begynte med rusmidler samt hvor gammel dere var når psykosen ble utløst?

Frister ikke akkurat å fyre etter man leser sånne tråder;p
Vis hele sitatet...
Er du VIRKELIG redd for å få psykose fra røykings etter å ha lest denne tråden? Herregud, sjansen for å få psykose fra cannabis i liten, selv om du dobler gjennomsnittssjansen for å trigge en psykose vil du fremdeles ikke være i noe stor fare for å få psykose.

For å forklare det på en enkel måte. La oss si sjansen for å få psykose er 1% (én av hundre som røyker får da psykose, det er et HØYT tall, sannsynligvis veldig mye høyere enn realiteten, men det kan vi ikke bevise/avkrefte her) da er sjansen 2%, altså to av hundre.
Redd er vel litt kraftig ord, men er nysgjerrig på temaet.
Sist endret av Enew; 21. januar 2013 kl. 12:14.
Det er mange (i utgangspunktet) sunne og friske mennesker som blir rammet negative virkinger pga. bruk av cannabis. De negative effektene dukker som regel opp etterhvert. Problemet med denne gruppen er at de føler seg usårbare og utvikler et usunt forhold til cannabis. De negative effektene blir verre og verre helt til de blir uutholdelige. Brukeren avslutter bruken og innser hvordan cannabis har forandret han eller henne.

Alle kan bli deprimerte, få angstproblematikk og bli rammet av psykoser. Bristepunktet er individuelt. Majoriteten av de som rammes av dette røyker hele dagen, hver dag, potente produkter og lever et usunt liv. Alder er også en faktor.

Hva er en psykose? Hvis depresjon er en psykose, så er sjansen for å rammes av en psykose relativt stor hvis man har et høyt forbruk av cannabis.

Man kan ikke sammenligne brukerne som tar seg en joint 2-3 ganger i uken med brukerne som 5-6 joints hver dag over lengre perioder. Mengde (virkestoffer) og lengde er de viktigste faktorene med tanke på negative virkninger.
Sist endret av sonmarak; 21. januar 2013 kl. 15:16.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av zhpongl Vis innlegg
Men dette er ene og alene IKKE en søvnmangelindusert-psykose, om cannabis er roten til at man faktisk ble søvnløs ? Hvis man bare blir søvnløs og etterhvert psykotisk, så må det da være en årsak i første omgang?
Så, hvis det ikke er en psykose som ene og alene kom av cannabis, så kan man vel kalle det kun en søvnmangelindusert psykose? Eller kan man her også da si, at det er andre årsaker som ligger i bunn? Psykiske plager? Grunn til at psykiske plager oppstod(?), forså å forårsake store problemer med søvn som etterhvert gjør deg psykotisk på grunn av søvnmangel. Søvnmangelindusert-pykose.

Årsak og grunn. Hvorfor utelukke det helt? Litt som å gå rundt grøten.

Nei, det var for spett, gitt.
Vis hele sitatet...
Man ser ikke bort fra årsaken til søvnmangelen, men det er en stor forskjell på en direkte rusutløst psykose under påvirkning enn en psykose utløst av søvnmangelen som igjen er forårsaket av rusbruk.

http://apps.who.int/classifications/...rowse/2010/en#
Rusutløst psykose er i en helt annen kategori av ICD-10 enn søvnmangelinduserte lidelser:
http://apps.who.int/classifications/...e/2010/en#/G47
Jeg opplevde ingen alvorlige negative effekter når jeg brukte cannabis. De alvorlige negative effektene (hovedsaklig depresjon og angst) dukket først opp etter endt bruk. Altså, tegn på avhengighet. Blir ikke disse negative effektene karakterisert som rusutløste psykoser? Blir depresjon og angst karakterisert som psykoser? Jeg har en anelse av at lidelsene er forbigående..
Sist endret av sonmarak; 21. januar 2013 kl. 15:49.
ArbeidsledigProletar
Sitat av sonmarak Vis innlegg
Det er mange (i utgangspunktet) sunne og friske mennesker som blir rammet negative virkinger pga. bruk av cannabis. De negative effektene dukker som regel opp etterhvert. Problemet med denne gruppen er at de føler seg usårbare og utvikler et usunt forhold til cannabis. De negative effektene blir verre og verre helt til de blir uutholdelige. Brukeren avslutter bruken og innser hvordan cannabis har forandret han eller henne.

Alle kan bli deprimerte, få angstproblematikk og bli rammet av psykoser. Bristepunktet er individuelt. Majoriteten av de som rammes av dette røyker hele dagen, hver dag, potente produkter og lever et usunt liv. Alder er også en faktor.

Hva er en psykose? Hvis depresjon er en psykose, så er sjansen for å rammes av en psykose relativt stor hvis man har et høyt forbruk av cannabis.

Man kan ikke sammenligne brukerne som tar seg en joint 2-3 ganger i uken med brukerne som 5-6 joints hver dag over lengre perioder. Mengde (virkestoffer) og lengde er de viktigste faktorene med tanke på negative virkninger.
Vis hele sitatet...
Depresjon er ikke en psykose?

Men du har mye rett i den "usårbargreia", men det er akkurat det som er litt teit, er så jævlig mange som skylder på cannabis for sin egen ubrukelighet. Det er latterlig hvor mange som har driver et apatisk liv hvor de ikke gjør noe ut av livet, plutselig våkner de til og da er det selvfølgelig "tåka" til hasjen sin feil. Selv om de fleste er faktisk klar over at de kaster bort tid og penger så gjør de ikke noe med det.

Det er så alt for enkelt å skylde på hasjen for sin egen ubrukelighet.
Tja, vi er mekaniske vesener. Med det mener jeg at vi ikke har fri vilje og det er ytre faktorer som determinerer atferden vår. Hvis du først har kommet inn et destruktiv mønster pga. naivitet, så er det vanskelig å bryte ut. Kanskje du levde det livet du ville - men så går virkeligheten opp for deg etter endt bruk?

Er depresjon en psykose? Ikke vet jeg..
▼ ... noen måneder senere ... ▼
En depresjon er IKKE en psykose.
Sitat av NarkoTerje Vis innlegg
Hva ERE SOM ER SÅ JÆVLA FARLIG MED EN LITEN PSYKOSE EGENTLIG???
Nå blir jeg forbanna. Klarer du ikke å håndtere en psykose er ikke narkotika noe for deg.
Vis hele sitatet...
Håper du bare troller, for en psykose kan være helt jævlig for den personen som opplever det, og ikke minst kan det gå utover uskyldige hvis denne personen får noen ganske heftige vrangforestillinger.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av coockiemonster Vis innlegg
Heisan heisann!

Det handler kun om personen tenker mye over ting som livet, døden, gud, mysterier, romvesen osv. (Personer burde ikke røyke weed om de gjør dette).
Vis hele sitatet...
Jeg er en sånn type person siden jeg var en liten unge, og jeg har røyka i 2-3 år nå, aldri fått problemer med psyken direkte pga weed. Så den påstanden kan du feie vekk.

Det er vel heller at folk er veldig forskjellige, røyker i forskjellige settinger, fra ulike gjenstander (glass bong, plastbong, vape, pipe, joint osv) og for forskjellige grunner. Jeg kan røyke etter jobb og det er aldri noe angst med det.

Men i den perioden jeg hadde angst pga av jobbproblemer og et politibrev jeg ikke hadde åpnet, fikk jeg angst hver gang jeg røyka en bowl..

Alt ettersom, og husk at livet er en merkelig ting, aldri ha noia uten grunn, det er sløs med tid.

Tren en til to timer 3-4 ganger i uka, spis sunt og prøv å gjøre noe hvis du ikke har jobb, det er godt for psyken

jeg kan egentlig ikke forstå hvordan noen kan utvikle psykose direkte pga weed, ettersom det finnes en hel haug av andre mye sterkere stoffer man kan ta som er mye verre for huet og pysken. En psykose er ganske alvorlig, og jeg tror ytterst få er genetisk anlagt til å utvikle noe så alvorlig som en psykose bare pga cannabis. Har heller aldri møtt folk som blir "fucka" av å ta en bowl med mindre det er first timers
Sist endret av Dagdriver; 1. april 2013 kl. 21:38.