Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 1050
Bare en gang til?
Drsskkr's Avatar
Jeg holder på med sportskyting med håndpistol, men dessverre har jeg ikke våpenlisens foreløpig, noe som begrenser muligheten min til å skaffe et våpen lovlig. Jeg har lagt merke til at det også brukes en del rifler i sportskyting, og jeg lurer på om noen av dere vet om klubber vanligvis har rifler til utlån, eller om man må eie sitt eget våpen.

Når jeg nevner rifler, tenker jeg spesifikt på assault-rifle-stil våpen, ikke jaktrifler.


For de som ikke er kjent med dynamisk sportskyting, la meg gi en kort forklaring:
Dynamisk sportskyting er en skytesport hvor man prøver å forene de tre prinsippene presisjon, kraft og hurtighet ved å bruke et våpen av en viss minstekraft til å skyte på poenggivende skiver over kortest mulig tidWikipedia
Vis hele sitatet...
Henvend deg på kammeret forumet, der er det mengder av folk med peiling på dette spesifikke temaet, i motsetning til her..
Ja, det er absolutt en mulighet. Hvor vanlig det er aner jeg ikke, men siden det er ekstra karantene på rifle er det større behov for lånevåpen. I praksis må du vel bare kontakte aktuelle klubber, de pleier å være litt forsiktige med å annonsere slikt (oppfordring til innbrudd).
Du får ikke låne uten godkjent våpensøknad. Det vil si, du får låne til å bruke på organisert trening og konkurranse i regi av klubb, men ikke låne med deg hjem eller på andre måter disponere våpenet uten tilsyn fra klubb.

Du må være medlem lenge nok, og ha aktivitet høy nok til å få godkjent våpensøknad, så kan du søke om å kjøpe eget. Politiet foretar da en kontroll av vandel og edruelighet, en vurdering av behov og lignende. Behandlingstiden varierer fra distrikt til distrikt, men regn med noen uker / måneder.

Hvis du er aktiv konkurranseskytter bør dette være en formalitet. Hvis du ønsker å eie et kult våpen er du på ville veier. Det er strengere krav for halvautomatiske våpen enn enkeltskuddsvåpen f.eks.
Blir litt usikker når du spør om dette på Freakforum og ikke i klubb??? Det får meg til å tenke at du kanskje ikke først og fremst har behovet for dette våpenet til sport og hobby.

Politiet har for øvrig en liste over hvilke våpen som er godkjente til denne type konkurransedyktig, men det er som sagt lite vits i å søke før alle krav er oppfylt på aktivitet og vandel.

Hilsen en med peiling
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Du skriver som om du ikke vet opp og ned på et våpen eller sportsskyting generelt, sånn rent basert på ordvalg og omtale av våpen forøvrig. Driver du faktisk med skyting?

Generelt sett er det strenge aktivitetskrav for dynamisk, og for å få godkjent rifle må du ha skutt pistol et par år etter hva jeg husker. Merk at jeg ikke skyter dynamisk selv, så det er litt basert på hearsay fra forum/bekjente.
Bare en gang til?
Drsskkr's Avatar
Trådstarter
Sitat av Nygaard Vis innlegg
Du skriver som om du ikke vet opp og ned på et våpen eller sportsskyting generelt, sånn rent basert på ordvalg og omtale av våpen forøvrig. Driver du faktisk med skyting?

Generelt sett er det strenge aktivitetskrav for dynamisk, og for å få godkjent rifle må du ha skutt pistol et par år etter hva jeg husker. Merk at jeg ikke skyter dynamisk selv, så det er litt basert på hearsay fra forum/bekjente.
Vis hele sitatet...
Driver med skyting, har vært medlem i en klubb en annen plass i Norge, men no er jeg flyttet og det begynner å bli noen år siden, men har blitt med i en ny klubb. å nei jeg skal ikke bruke våpenet til noe annet XD. Jeg bare bruker freakforum til å lære mere om en ganske nylig interesse og hobby av meg.
Her var det mye synsing.

For å bli medlem av DSSN og tilknyttet klubb må man gjennomføre et godkjenningskurs. Dette tar ett par helger, etter hva jeg husker. Dersom du har skutt en del pistol så er det ikke vanskelig. Du må kunne finne frem i regelbøkene, lære deg hvordan du beveger deg med ladd pistol, praktisk trening og gjennomføre 2 matcher uten å bli diskvalifisert (DQ) (det blir man ved brudd på sikkerhetsreglene) for å bestå.

En jeg gjennomførte kurset med kom fra "stasjonær skyting" og syntes det ble for stress, så han sluttet i klubben, selv om han bestod.

For å erverve pistol er reglene like som andre skyteklubber.

For å få erverve rifle så må du ha vært medlem i 2 år, vært på 10 treninger og ha gjennomført 10 åpne stevner. Ingen krav til å ikke bli DQ-a så vidt jeg vet.

Da kan du dokumentere behov og kan søke på rifle og magasin med mer enn 10 patroner.

Så hvordan kan du gjennomføre matcher uten rifle? Noen klubber har rifler til utlån på banen (ikke med hjem, som nevnt av sjuken).

En annen mulighet, som er den beste etter min mening, er å låne rifle av andre skyttere. De er som oftest veldig stolte av riggen sin og får glede av å se andre beundre dem og at de spør om å få prøve. De mest aktive har reservevåpen som de gjerne låner vekk, noen låner til og med vekk hovedrifla si. Spesielt hvis du skryter av hvor bra oppsettet er og hvor lett det er å treffe med i forhold til ting du har prøvd før. I tillegg kan du si at du en dag håper å få bygget en rifle akkurat som deres.

Dynamiskmiljøet er veldig inkluderende hvis du viser litt interesse og ikke oppfører deg suspekt.

Kilder: Meg selv https://lovdata.no/dokument/SF/forsk...L_4#KAPITTEL_4 https://dssn.no/starte-med-dynamisk-sportsskyting/
Dette her er tull? Du vet tydeligvis absolutt ingen ting om våpen, det ser man på måten du skriver på. Du var medlem for flere år siden. Neste setning er det en "ny interesse", enda en ting som skurrer. Og de forrige postene dine handler om amfetamin. Jeg krysser fingra for at ingen i et skytterlag lar seg lure. Du bruker narkotika, hold deg langt faen unna skytterklubber og våpen! Ha litt respekt

Redigert: det skytes ikke med automatvåpen og sånn i konkurranser, du er helt på jordet.
Sist endret av BrukernavnJa; 1 uke siden kl. 23:03.
Bare en gang til?
Drsskkr's Avatar
Trådstarter
Sitat av BrukernavnJa Vis innlegg
Dette her er tull? Du vet tydeligvis absolutt ingen ting om våpen, det ser man på måten du skriver på. Du var medlem for flere år siden. Neste setning er det en "ny interesse", enda en ting som skurrer. Og de forrige postene dine handler om amfetamin. Jeg krysser fingra for at ingen i et skytterlag lar seg lure. Du bruker narkotika, hold deg langt faen unna skytterklubber og våpen! Ha litt respekt

Redigert: det skytes ikke med automatvåpen og sånn i konkurranser, du er helt på jordet.
Vis hele sitatet...
Det er en ny interesse fordi jeg har hatt knapt ingen interesser om ting til å gjøre i siste årene, men jeg har ikke vært så mye på klubber og sånn fordi jeg har vært rusa å da er det ikke hensiktmessig å skyte våpen rundt andre som kan være farlig. Jeg er ikke dum å har mye respekt for våpen, det har jeg virkelig. Men jeg synes at det er synd at på grunn av min historikk med amfetamin så burde jeg holde meg unna ting som er inntresant for meg.

Jeg forstår om folk møter opp rusa å respekterer ikke våpen at de burde holde seg unna men jeg prøver å bli rusfri å må finne noe å gjøre. Jeg vet lite om hvordan klubbene fungerer og sånn jeg har brukt og møtt opp låne pistol, skyte på blink også dratt videre. Men nå har jeg begynt å researche litt og sånn
Du må nesten høre med klubben om det er mulig å prøve. Har kun drevet med pistolskyting selv men vet av folk som har eller driver med dynamisk og det er eller var krav om 4 års aktivitet med så å så mange stevner i året for å få søke selv. Du kan også drive dynamisk skyting med pistol om det er av interesse. Er du en gjenganger eller kjent av politiet vil du få problemer med å få våpen selv men du kan jo alltids ta skytekurset holde seg på matta over flere år. Fikk beskjed av politiet etter ruskjøring at det var i utgangspunktet 5 års karantene etter et slikt lovbrudd men at det alltid ble gjort en individuell vurdering.
Og dynamisk skyteklubb kan man starte opp selv (det er seff endel krav såklart) men det gjør at noen av disse klubbene er sære og ikke nødvendigvis godtar deg som medlem selv om dette mest sannsynlig ikke gjelder alle bare et par jeg har hørt om.
Bare en gang til?
Drsskkr's Avatar
Trådstarter
Fikk beskjed av politiet etter ruskjøring at det var i utgangspunktet 5 års karantene etter et slikt lovbrudd men at det alltid ble gjort en individuell vurdering.
Vis hele sitatet...
Jeg har ruskjøring u/serfikat ifjor, og en god del saker men alt er enten henlagt og ingen aktive saker nå lengre.
Sist endret av Drsskkr; 1 uke siden kl. 15:14. Grunn: rettskriving
Sitat av Drsskkr Vis innlegg
Jeg har ruskjøring u/serfikat ifjor, og en god del saker men alt er enten henlagt og ingen aktive saker nå lengre.
Vis hele sitatet...
Politiet ser ut til å bli strengere ifølge VG
Nytt politisøk
Like før påske innførte Politidirektoratet (POD) et nytt, digitalt verktøy for å fange opp våpeneiere som ikke lenger er skikket til å ha våpen.

– En gang om dagen gjøres det et automatisert søk på personer som er registrert i våre registre opp mot våpenregisteret. Nettopp for å se om vi har vært i kontakt med, eller fått meldinger om, personer som tilsier at vi skal følge opp med å gå i dialog med vedkommende og eventuelt tilbakekalle våpenet, sier avdelingsdirektør for Politifagavdelingen i POD, Bjørn Vandvik.
Kødder dere? Hvis du skal ha noe med skytterlag og gjøre, så blir du rusfri, også kan du bli med! Ta stegene i riktig rekkefølge. Du bruker narkotika nå, derfor skal du holde deg langt unna. Når du er rusfri er du velkommen til sånne miljøer. Det at du ikke har noe å drive med er ingen grunn for at du skal drive med skyting. Skaff deg PS5, masse skytespill der. Jakt simulator også. Please, skjerp deg. Du kan ruse deg alt du vil, men hold deg unna våpen og folk som respekter våpen og bruker de, sånn som de skal brukes! Det handler om respekt! Jeg anbefaler Hunting simulator 2, finnes på ps4, Nintendo switch og sikkert xbox også
Bare en gang til?
Drsskkr's Avatar
Trådstarter
Sitat av BrukernavnJa Vis innlegg
Kødder dere? Hvis du skal ha noe med skytterlag og gjøre, så blir du rusfri, også kan du bli med! Ta stegene i riktig rekkefølge. Du bruker narkotika nå, derfor skal du holde deg langt unna. Når du er rusfri er du velkommen til sånne miljøer. Det at du ikke har noe å drive med er ingen grunn for at du skal drive med skyting. Skaff deg PS5, masse skytespill der. Jakt simulator også. Please, skjerp deg. Du kan ruse deg alt du vil, men hold deg unna våpen og folk som respekter våpen og bruker de, sånn som de skal brukes! Det handler om respekt! Jeg anbefaler Hunting simulator 2, finnes på ps4, Nintendo switch og sikkert xbox også
Vis hele sitatet...
Vist du tar deg tid til og lese så sier jeg at jeg ikke bruker rusmidler rundt våpen, jeg har også stor respekt for våpen.
Jeg vet de har enorme skytebaner for den type våpen i Ukraina. Ellers er det nok vanskelig å finne noen med automatvåpen her til lands.
Sitat av SkammeligNykter Vis innlegg
Jeg vet de har enorme skytebaner for den type våpen i Ukraina. Ellers er det nok vanskelig å finne noen med automatvåpen her til lands.
Vis hele sitatet...
Det er snakk om dynamisk skyting med halvautomatiske rifler typ AR-15 f eks.