Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  165 16743
Sitat av Totskalle Vis innlegg
Selv om FN erklærte vann som en fundamental menneskerett betyr ikke det at det er slik. FN har uansett ikke penger, kraft etc nok til å gi alle mennesker vann her på kloden så det er en noenlunde dødfødt erklæring fra dems side. De mener det skulle vært en menneskerett, men kan ikke gjøre det til en menneskerett.
Vis hele sitatet...
hva mener du er menneskerettigheter er egentelig? det at alle ikke får vann har ingenting med om det er en menneskerett eller ikke..
De som skriker om høyere bensinpris er en av følgende:


1. Osloborger som bor på det eneste stedet i Norge med OK kollektivtilbud.

2. Person som aldri har tatt lappen, ikke eier bil.

3. Person som er rik, kan fylle ubegrenset uansett.
Sitat av iGnome Vis innlegg
hva mener du er menneskerettigheter er egentelig? det at alle ikke får vann har ingenting med om det er en menneskerett eller ikke..
Vis hele sitatet...
Menneskerettigheter er ikke et naturlig ord. Det fins ikke menneskerettigheter så lenge de ikke er reelle, vann er aldeles ingen menneskerett fordi det ikke alle mennesker har tilgang på det. Og ingen skal bestemme om alle mennesker skal ha rett på noen ting, det går an å mene at alle skal ha rett på vann men at det er en menneskerettighet blir for dumt å si. Menneskerettighet er et teit uttrykk.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Vi er Norge, helt syke på olje, men vi skal jo ha en av verdens høyeste bensinpris, hvorfor? Jo fordi vi KAN og fordi det er noe vi MÅ ha.
Sitat av Fleff Vis innlegg
MÅ ha.
Vis hele sitatet...
Hvorfor det?
Sitat av Roundsound Vis innlegg
De som skriker om høyere bensinpris er en av følgende:


1. Osloborger som bor på det eneste stedet i Norge med OK kollektivtilbud.

2. Person som aldri har tatt lappen, ikke eier bil.

3. Person som er rik, kan fylle ubegrenset uansett.
Vis hele sitatet...
Helt riktig!
Leste et innlegg på vg her om dagen om Arild Hermstad, leder i Framtiden i våre hender. Som sa vi måtte slutte å klage på at bensinen er dyr! Han tjener 500 000kr i året rart han syns det er så billig?
Blir KVALM av sånne!
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Sitat av Totskalle Vis innlegg
Hvorfor det?
Vis hele sitatet...
Mulig jeg dro alle under en kam, men jeg mente ola nordmann som har en(kanskje 2 biler) som går på bensin/diesel, og ikke farter rundt i bittesmå el/hydrogenbiler.
Skjønner ikke hva du mener jeg, Fleff.
Sist endret av Totskalle; 14. april 2011 kl. 17:57.
Sitat av Totskalle Vis innlegg
Skjønner ikke hva du mener jeg, Fleff.
Vis hele sitatet...
Må jo ha bensin!
Fleff mener vel at mange må ha Bensin for å klare å opprettholde hverdagen.. man MÅ ikke ha internett men hverdagen til mange (hverfall min) ville blitt veldig anderledes uten.. da jeg betaler regninger, holder kontakt med venner osv.. som sagt kunne klart meg uten..
Utsagn:

Sitat av Fleff Vis innlegg
Vi er Norge, helt syke på olje, men vi skal jo ha en av verdens høyeste bensinpris, hvorfor? Jo fordi vi KAN og fordi det er noe vi MÅ ha.
Vis hele sitatet...

Spørsmål:

Hvorfor MÅ vi ha høy bensinpris?.


Svar på spørsmål:

Sitat av Fleff Vis innlegg
Mulig jeg dro alle under en kam, men jeg mente ola nordmann som har en(kanskje 2 biler) som går på bensin/diesel, og ikke farter rundt i bittesmå el/hydrogenbiler.
Vis hele sitatet...

Konklusjon:

No sense what so ever?
Sist endret av Totskalle; 14. april 2011 kl. 18:11.
Skjønner ikke folk at bensinstasjoner er privateide, og ikke statlige bedrifter?
De må også ha en avanseprosent for å kunne overleve, samt at oljen på verdensbasis er dyrere.

Det blir produsert mindre olje på verdensbasis (krig), og da gidder jo ikke oljeraffineriene selge billig til Norge. Det ville de jo tapt stort på.

Jeg ser ikke negativt på høye bensinpriser. De kan godt ligge på 15-20 kr for min del. Det har vi alle råd til, og har man ikke råd til det, så ikke bruk bil. Bruk aller helst kollektivt.
Håper folk revurderer transportmetodene sine framover.

Litt forklaring til dere som ikke skjønner (eller vil skjønne): http://www.nettavisen.no/motor/article2846135.ece
Det er to faktorer som påvirker bensinprisen. Skatte og avgiftstrykket fra staten og "tilbud og etterspørsel". OPEC, krig i Libya, uroligheter i Algerie, krig i Irak. Alt dette fører til at oljeprisen på verdensbasis stiger. Jeg er ikke akkurat så belest på hvordan avgiftene på bensinprisene har variert med årene. Men uansett det som er interessant er jo hvor mye bensi koster iforhold til andre varer i landet. Hvor mye bensin du får kjøpt for en gjennomsnittlig timelønn.
Glemte å legge til at avgiften også spiller inn, men om den tas bort så må enten andre avgifter/skatter økes for å kompensere, eller så må man få et dårligere tilbud fra staten.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Er enig i at det er sinnsyk overpris på vann, men bilen bruker nå en god del mer liter bensin per dag enn vi drikker. Så det blir en dum sammenligning.
Vis hele sitatet...
Poenget er ikke hvor stort bensinforbruket til en bil er, vs. vannforbruket til et menneske. Poenget er at literprisen for en vare med et begrenset opplag er lavere enn for en vare med et ubegrenset opplag. Det er tankekorset.
Sitat av Grimdoc Vis innlegg
et har vi alle råd til, og har man ikke råd til det, så ikke bruk bil. Bruk aller helst kollektivt.
Håper folk revurderer transportmetodene sine framover.
Vis hele sitatet...
Jeg skulle gjerne reist kollektivt, men jeg kjører bil fordi det er billigere enn nsb (Og i tillegg til å være dyrere så er nsb jævla upålitelige [kommer vanligvis 15 minutter for sent her], og generelt oppfører de seg som om de hater kundene sine.)
bensinprisene er alt for høye, 7kr liter maks, skulle det vært!, bensin , mat og vann skulle vært billig som bare det, er det vi slavene trenger for å fungere , komme oss på jobb å slave for dem rike, som alle oss i saueflokken gjør..
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
bensinprisene er alt for høye, 7kr liter maks, skulle det vært!, bensin , mat og vann skulle vært billig som bare det, er det vi slavene trenger for å fungere , komme oss på jobb å slave for dem rike, som alle oss i saueflokken gjør..
Vis hele sitatet...
Syns du det er greit at bønder skal tjene mye mindre enn før, bare fordi du vil ha billigere mat, og vann? For en fantastisk tankemåte du har. Slutt å klag og flytt til Polen da får du billig i alt.
The Maelstrom EU
kribw's Avatar
Har ikke tenkt på det på den måten..
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
bensinprisene er alt for høye, 7kr liter maks, skulle det vært!, bensin , mat og vann skulle vært billig som bare det, er det vi slavene trenger for å fungere , komme oss på jobb å slave for dem rike, som alle oss i saueflokken gjør..
Vis hele sitatet...
Det virker ikke som du har noen særlig forståelse på hvordan verden funker. Har du i det hele tatt lest tråden? Norge er blandt det mest kjøpekraftige landet i verden, noe som i praksis betyr at alt er billig her.
http://en.wikipedia.org/wiki/Purchasing_power_parity

Serr, vann? du får sinnsykt mange tusen liter for en hundrelapp ut av springen din liksom!

Om du ikke liker saueflokktilværelsen du har havnet i så gjør noe med det liksom. Gå off the grid, bli ensom sauebode på vestlandet, lev på trygd, whatever. Det er masse du kan gjøre om du ikke liker å leve som en del av samfunnet. For min egen del planlegger jeg å studere til jeg blir 40-50, kjøre snowboard så ofte jeg kan og leve livet basicly; på andre måter enn å gå på jobb. Du får gjøre det samme da vettu.

Sitat av Roundsound Vis innlegg
De som skriker om høyere bensinpris er en av følgende:


1. Osloborger som bor på det eneste stedet i Norge med OK kollektivtilbud.

2. Person som aldri har tatt lappen, ikke eier bil.

3. Person som er rik, kan fylle ubegrenset uansett.
Vis hele sitatet...
1.Er osloborger atm og det stemmer; jeg gir litt f i om bensinprisen er 12,- eller 20,- for en liter.

2. Har lappen, har hatt bil. Men, jeg brydde meg fortsatt ikke noe særlig om bensinpriser.

3. Langt ifra.
LSHMSFOAIDMT
Bmariuz's Avatar
Trådstarter
Jeg forstår ikke hvor dere får statistikken deres fra. Norge har den nest billigste bensinen i Europa regnet ut i fra en gjennomsnittlig industriarbeiders lønn etter skatt. Som jeg skrev i første post: I polen bruker man rundt 60% av månedslønnen sin(gjennomsnittslønn i Polen er ca 2000 kroner) på bensin kontra Norge hvor det brukes rundt 15-20%(sett at du tjener 15000/mnd). Ergo, vi har ingenting å klage over.
jeg bor godt i utkanten av oslo, tar toget inn til jobb i sentrum hver dag (går hver halvtime), er ganske avhengig av bil ellers med bikkje og unge på lasset, så jeg har bil, og er absolutt ikke rik, men helt ærlig:

Dyrere bensin/diesel og gjerne bompenger, helst til fordel for kollektivtrafikk: køl på.

Jeg merker faktisk at dama, som tidligere har vært glad i å kjøre mer enn jeg syns er nødvendig, har begynt å begrense kjøringa litt mer nå som bensinprisen har gått opp såpass mye.
Kan man ikke øke avgiftene i oslo? Dere nyter jo godt av både veiavgiften og skatt som resten av landet gir dere.
jamen yolo da.
luni's Avatar
"Ånei, jeg har bosatt meg langt utipokkerivold og staten bruker jævlig mange flere kroner på meg enn på sånn derre søringa, men jeg synes det burde være skikkelig billig bensin og supre veier her for jeg har jo valgt å bosette meg et helt merkelig sted hvor jeg er helt avhengig av bil. Jeg er så sykt uselvisk, den eneste fordelen ved å bo her er at jeg bidrar til verdiiiiiskapningaaaaaaa!"


Ja til folk.
Sitat av Sjølvaste Vis innlegg
Med mindre du sitter i en bensindreven rullestol MÅ du ikke kjøpe bensin heller. Bensin er en gode, ikke en menneskerett.
Vis hele sitatet...
Så det du mener er at folk ikke har rett til og jobbe om man ikke kommer seg til jobben med buss?
Jeg må bruke bilen min til jobb jeg, og det er over 2,5 mil hver vei. Så ja, det går en del bensin, og ja, bensinen utgjør en veldig stor del av det jeg har å bruke på meg selv hver mnd etter at regninger er betalt.
Før hadde jeg lavere stilling, og da hadde jeg minimalt å leve for. Omtrent alt gikk til bensin!

Så om bensinen hadde vært dyrere, da er det rett og slett mange som tilslutt ikke har råd til å komme seg på jobb.
Sitat av Lunatique Vis innlegg
Så det du mener er at folk ikke har rett til og jobbe om man ikke kommer seg til jobben med buss?
Jeg må bruke bilen min til jobb jeg, og det er over 2,5 mil hver vei. Så ja, det går en del bensin, og ja, bensinen utgjør en veldig stor del av det jeg har å bruke på meg selv hver mnd etter at regninger er betalt.
Før hadde jeg lavere stilling, og da hadde jeg minimalt å leve for. Omtrent alt gikk til bensin!

Så om bensinen hadde vært dyrere, da er det rett og slett mange som tilslutt ikke har råd til å komme seg på jobb.
Vis hele sitatet...
sykkel og elektrisk bil er jo mulige alternativer? Ingen sier du må ha en bil som går på bensin.

Sitat av Roundsound Vis innlegg
De som skriker om høyere bensinpris er en av følgende:


1. Osloborger som bor på det eneste stedet i Norge med OK kollektivtilbud.

2. Person som aldri har tatt lappen, ikke eier bil.

3. Person som er rik, kan fylle ubegrenset uansett.
Vis hele sitatet...
det var en veldig dårlig generalisering. Både meg (har lappen, men ikke bil atm) og flere venner av meg som har bil er enig i at bensinprisen fint kan og burde økes - til fordel for at folk skal gå over til en av følgende: Elektrisk vil, killektivtrapnsprt eller sykkel.

Og de enkelte som MÅ ha bensin bil fordi dere bor langt vekke fra alt annet her i verden slik at batterier på en elbil ikke holder - dere er for det første en ekstremt liten gruppe og jeg mener at man da kanskje burde gjøre en ordning så de kan eventuelt skrive litt kjøregodtgjørelse av på skatten.
Sist endret av etse; 15. april 2011 kl. 03:23.
Bare slenger inn litt fakta her.
Når det kommer til bensinpriser, så er det - I alle fall hos Statoil - slik at hele 60% er skatter/avgifter. 30% innkjøpsprisen, og 10% er det stasjonen tjener.
Skriver det bare forde jeg er lei av folk som tror de har gode argumenter, men som kjefter på feil person.


Hvor mye koster en flaske vossevann? /Thread
Sitat av Mrfreakman Vis innlegg
Bare slenger inn litt fakta her.
Når det kommer til bensinpriser, så er det - I alle fall hos Statoil - slik at hele 60% er skatter/avgifter. 30% innkjøpsprisen, og 10% er det stasjonen tjener.
Skriver det bare forde jeg er lei av folk som tror de har gode argumenter, men som kjefter på feil person.


Hvor mye koster en flaske vossevann? /Thread
Vis hele sitatet...
hva i all verden har denne vosseflaska med bensin å gjøre?? bilen min går ikke på vann
Geek på deltid
SteInMetz's Avatar
Flott at alle skriver at EL-bil er et reelt alternativ til bil med bensin.
Alle studier på dette viser at en EL-bil er dyrere i drift enn en vanlig bensinbil i samme prisklasse.
EL-bil er for folk som vil kjøre rundt på den høye hest og føle seg bedre enn resten av befolkningen. Og for de som vil kjøre i kollektivfelt og bomfritt.
gentleman #1
ViceR's Avatar
Jeg syns nå ikke de er det jeg. Desverre er Norge fult av grineunger som syter over hver eneste lille ting.
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Bensin er vel det som koster minst per liter på en bensinstasjon. Mineralvann osv. koster jo nesten det dobbelte, og det har vi ubegrenset av, mens bensin er en vare vi med tiden vil gå tom for. Spør du meg burde bensinen vært enda dyrere.
Vis hele sitatet...
Vi har ubegrenset mengde mineralvann? Mener jeg har hørt at med den befolkningsveksten verden har og hvordan elver og innsjøer krymper så vil vannmangel være et enormt problem innen 50 år.
Sist endret av Don Veto; 15. april 2011 kl. 09:13.
Oslo har et greit kollektivt innenfor visse rammer, man skal ikke langt utenfor før det endres en del. Folk bosetter seg overalt i dette landet, men det gjør dem vel ikke uselviske fordi de blir avhengig av bil og syns at noe er dyrt?
Flott at ikke alle stapper seg i byer og.
Sitat av Don Veto Vis innlegg
Vi har ubegrenset mengde mineralvann? Mener jeg har hørt at med den befolkningsveksten verden har og hvordan elver og innsjøer krymper så vil vannmangel være et enormt problem innen 50 år.
Vis hele sitatet...
Og det er vel det ett av de største problemene i denne verden, uhemmet folkevekst.
Sitat av Don Veto Vis innlegg
Vi har ubegrenset mengde mineralvann? Mener jeg har hørt at med den befolkningsveksten verden har og hvordan elver og innsjøer krymper så vil vannmangel være et enormt problem innen 50 år.
Vis hele sitatet...
Men til forskjell fra olje så tar det ikke millioner av år før vannet er fortært til det det kommer ut igjen. Det er ikke slik at det blir mindre og mindre vann i verden, men det blir mindre og mindre olje.
Sitat av Bmariuz Vis innlegg
Jeg forstår ikke hvor dere får statistikken deres fra. Norge har den nest billigste bensinen i Europa regnet ut i fra en gjennomsnittlig industriarbeiders lønn etter skatt. Som jeg skrev i første post: I polen bruker man rundt 60% av månedslønnen sin(gjennomsnittslønn i Polen er ca 2000 kroner) på bensin kontra Norge hvor det brukes rundt 15-20%(sett at du tjener 15000/mnd). Ergo, vi har ingenting å klage over.
Vis hele sitatet...
Men så har du ikke tatt med skatt og andre avgifter med i beregningen din.
Da blir % fort mye høyere.
Sitat av wahaj Vis innlegg
Men så har du ikke tatt med skatt og andre avgifter med i beregningen din.
Da blir % fort mye høyere.
Vis hele sitatet...
Hvilke "skatter og avgifter" har han ikke tatt med? Han sier selv at han har regnet lønn etter skatt. Da er det jo bare å gjøre et anslag på hvor mye bensin en gjennomsnittlig person bruker i mnd og dele prisen på bensinen på hvor mye penger du har i måneden etter skatt. Da har du regnet ut hvor stor andel av lønna du bruker på bensin. Jeg vil også tro at man i Norge bruker liten andel av lønna på bensin sammenlignet med andre land i Europa.
Sitat av wahaj Vis innlegg
Men så har du ikke tatt med skatt og andre avgifter med i beregningen din.
Da blir % fort mye høyere.
Vis hele sitatet...
Jeg regner med at skatt og avgifter er med i bensinprisen. Det er ikke sånn at du kjøper bensin uten mva i Norge liksom.
Og de har sikkert veiavgift eller noe lignende i Polen også.
Sitat av Sneipen92 Vis innlegg
Hvilke "skatter og avgifter" har han ikke tatt med? Han sier selv at han har regnet lønn etter skatt. Da er det jo bare å gjøre et anslag på hvor mye bensin en gjennomsnittlig person bruker i mnd og dele prisen på bensinen på hvor mye penger du har i måneden etter skatt. Da har du regnet ut hvor stor andel av lønna du bruker på bensin. Jeg vil også tro at man i Norge bruker liten andel av lønna på bensin sammenlignet med andre land i Europa.
Vis hele sitatet...
Man betaler ikke like mye skatt i andre land som i Norge, avgiftene på bensin er over 60% som går rett til Staten, i tillegg til all annen moms (mat, veiavgift o.l), det er relevant i forhold til andre land, når man skal få reelle tall utifra lønn.
Det hjelper ikke kun å regne ut lønn og bensin.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av wahaj Vis innlegg
Man betaler ikke like mye skatt i andre land som i Norge, avgiftene på bensin er over 60% som går rett til Staten, i tillegg til all annen moms (mat, veiavgift o.l), det er relevant i forhold til andre land, når man skal få reelle tall utifra lønn.
Det hjelper ikke kun å regne ut lønn og bensin.
Vis hele sitatet...
Like fullt er Noreg på topp i kjøpekraft, på omtrent alle varer.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Like fullt er Noreg på topp i kjøpekraft, på omtrent alle varer.
Vis hele sitatet...
Så hvorfor kan vi ikke få beholde litt av pengene vi tjener, i stedet for å levere dem tilbake til staten og til dem rikeste i norge...
LSHMSFOAIDMT
Bmariuz's Avatar
Trådstarter
Sitat av MyDarkSide Vis innlegg
Så hvorfor kan vi ikke få beholde litt av pengene vi tjener, i stedet for å levere dem tilbake til staten og til dem rikeste i norge...
Vis hele sitatet...
Hvem er de rikeste som du sikter til? Skattepengene går jo til å opprettholde velferdsamfunnet vi har i Norge, ikke rett i lommen på Jens og co.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av MyDarkSide Vis innlegg
Så hvorfor kan vi ikke få beholde litt av pengene vi tjener, i stedet for å levere dem tilbake til staten og til dem rikeste i norge...
Vis hele sitatet...
Skattesystemet vi har i Noreg har jo rimeleg stor grad av omfordeling samanlikna med dei fleste land. Skatten er progressiv, og du har to innslagspunkt for toppskatt, som gjer at dei med høg inntekt skatter langt meir enn dei med låg inntekt.
Sitat av wahaj Vis innlegg
Man betaler ikke like mye skatt i andre land som i Norge, avgiftene på bensin er over 60% som går rett til Staten, i tillegg til all annen moms (mat, veiavgift o.l), det er relevant i forhold til andre land, når man skal få reelle tall utifra lønn.
Det hjelper ikke kun å regne ut lønn og bensin.
Vis hele sitatet...
Dette er jo halve poenget. Selv med ganske store avgifter på bensin så bruker vi altså svært lite av lønna vår på bensin. Matprisene er også ganske lave i Norge. Som Slashdot nevner så har Norge blant Euorpas høyeste kjøpekraft.
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Sitat av Roundsound Vis innlegg
De som skriker om høyere bensinpris er en av følgende:


1. Osloborger som bor på det eneste stedet i Norge med OK kollektivtilbud.

2. Person som aldri har tatt lappen, ikke eier bil.

3. Person som er rik, kan fylle ubegrenset uansett.
Vis hele sitatet...
Flott hypotese, kan kjapt legge den død:

1. Bor ikke i Oslo. Toget går en gang i timen og bussen litt oftere.

2. Har lappen, eier bil.

3. Som student med lånekassen som eneste "inntekt" kan man vanskelig kalle meg rik.

Likevel - jeg skulle gjerne sett høyere bensinpriser.

Ny (ikke like generaliserende) påstand:

De aller fleste som er for lavere bensinpriser tenker nær utelukkende på seg selv og har et meget kortsiktig perspektiv. De har dessuten et forkrøplet syn på egen økonomiske stilling (i kraft av å bo i Norge), og tar ikke hensyn til kjøpekraftsparitet i prissammenlikning med andre land.

Jeg har en stygg følelse av at det er vel så riktig som den påstanden du la frem..
Sitat av Pappagutten Vis innlegg

Helt håpløst at folk går og klager på bensinprisen når de samme gladelig betaler 30-40 kr literen for vann i butikkene..
Vis hele sitatet...
Kan jeg spøre om du bare fyller 1 liter av gangen ? blir litt andeledes når du kjøper 1 liter vann og ikke 30 av gangen :P
Sitat av jonasojac Vis innlegg
Kan jeg spøre om du bare fyller 1 liter av gangen ? blir litt andeledes når du kjøper 1 liter vann og ikke 30 av gangen :P
Vis hele sitatet...
Jeg skal faktisk vedde mye på at samsvaret mellom de som syter høyest og mest om bensinprisene, og de som kjøper mest matvarer, brus osv på bensinstasjoner, er veldig stort. Altså at det er veldig mange av de samme.

Sitat av Lunatique Vis innlegg
Så det du mener er at folk ikke har rett til og jobbe om man ikke kommer seg til jobben med buss?
Jeg må bruke bilen min til jobb jeg, og det er over 2,5 mil hver vei. Så ja, det går en del bensin, og ja, bensinen utgjør en veldig stor del av det jeg har å bruke på meg selv hver mnd etter at regninger er betalt.
Før hadde jeg lavere stilling, og da hadde jeg minimalt å leve for. Omtrent alt gikk til bensin!

Så om bensinen hadde vært dyrere, da er det rett og slett mange som tilslutt ikke har råd til å komme seg på jobb.
Vis hele sitatet...
Skal vi se... 2,5 mil hver vei, det vil si at du kjører 5 mil pr dag, så hvis vi tar i skikkelig og sier at bilen din bruker 5 liter bensin på dette pr dag, vil det med 15kr/l si 75kr pr dag til bensin.

Hvis du også har en ganske dårlig timelønn, f.ex. 150kr timen, vil det si at du i løpet av en time har tjent nok til å betale bensinen for to dager. En dagslønn (1200) nærmer seg raskt det du trenger for hele måneden (1600). Selv når jeg bare bruker tog/trikk til og fra jobben, og dette er innenfor bygrensa slik at jeg slipper unna med billigste månedskortløsning, så koster det ca 600 i måneden. Du får tilogmed fradrag for skatten på utgiftene du har til reise til/fra jobb, det gjør ikke jeg, så der nærmer det seg enda mer.

Til gjengjeld har du sannsynligvis veldig mye lavere utgifter til bolig enn det jeg har, og da bor jeg ikke i noe luksuspalass heller, men i en helt normal leilighet i en stygg blokk med en av norges mest trafikkerte veier som nærmeste nabo. I byen bruker vi gjerne mindre på transport, men til gjengjeld har vi **vanvittig** mye mer utgifter på bolig. Hvis du ikke tror meg, sjekk litt priser på finn.no... bare ved å flytte et par mil ut av byen får man et pent hus i bra størrelse med en ganske ålreit tomt for omtrent det samme som en 60-70-m2 leilighet i sentrum. Flytter man lenger ut blir det helt latterlig billig.

Ja, det koster penger å leve. Så vet du hva? jeg syns ikke det er spesielt synd på deg, og bensin er absolutt ikke dyrt i forhold til hva vi tjener.
Regnestykket ditt er feil, da du regner på bruttoinntekt. Og ellers er det håpløst å sammenligne oss med Polen, da de har null og niks i bilavgifter rent sett bort i fra bensin. Her må vi betale engangsavgifter, årsavgifter, høyere forsikring, langt heftigere omregistrering osvosv...! Og like fullt sitter vi igjen med langt dårligere veier enn de har.

Og ja, hadde ikke gjort meg noe om bensinen hadde koster 20,- literen, så fremt dette hadde skjedd VELDIG gradvis, samtidig som de generelle avgiftene knyttet til kjøp samt den idiotiske veiavgiften(!) hadde blitt senket like mye i samme periode. Da hadde vi betalt for bruk, men sluppet å blitt flådd for anskaffelse/eie i tillegg. Slik som det er nå, mao.
Sist endret av lroedal; 16. april 2011 kl. 09:53.
Sitat av Nygaard Vis innlegg

De aller fleste som er for lavere bensinpriser tenker nær utelukkende på seg selv og har et meget kortsiktig perspektiv. De har dessuten et forkrøplet syn på egen økonomiske stilling (i kraft av å bo i Norge), og tar ikke hensyn til kjøpekraftsparitet i prissammenlikning med andre land.

Jeg har en stygg følelse av at det er vel så riktig som den påstanden du la frem..
Vis hele sitatet...

Problemet er at man "tvinger" folk til å velge løsninger som er dårligere for den personen/familien.

Jeg skulle gladlig tatt kollektivt de 8 milene jeg reiser til og fra jobb hver dag, men jeg gidder ikke stå opp 1,5 timer tidligere og ta 3 busser med venting mellom alle sammen, og i tillegg gå til og fra bussholdeplass. I tillegg er det billigere å kjøre bil. Jeg bor ganske sentralt. 1 timer utenfor Oslo.

Bensinprisene kunne godt vært høyere hadde vi hatt et godt alternativ. Det har vi ikke, men hvis vi noen gang skulle få det, så kan bensinprisen høynes.
brace yourself
Fickledick's Avatar
Sitat av Roundsound Vis innlegg
De som skriker om høyere bensinpris er en av følgende:


1. Osloborger som bor på det eneste stedet i Norge med OK kollektivtilbud.

2. Person som aldri har tatt lappen, ikke eier bil.

3. Person som er rik, kan fylle ubegrenset uansett.
Vis hele sitatet...
Jeg er har ingen ting i mot høyere bensinpriser, og jeg går ikke under noen av dine kategorier... Dette vil vel bety at jeg enten er untaket som bekrefter regelen din, eller at regelen din kun er bullshit.
Sitat av Fickledick Vis innlegg
Jeg er har ingen ting i mot høyere bensinpriser, og jeg går ikke under noen av dine kategorier... Dette vil vel bety at jeg enten er untaket som bekrefter regelen din, eller at regelen din kun er bullshit.
Vis hele sitatet...
Regelen er nok bare bullshit, ettersom ikke jeg heller passer inn i noen av de kategoriene.

Dette er jo bare naturlige svingninger i prisen på grunn av situasjonen i verden, og jeg støtter regjeringen i å ikke endre avgiften på grunn av dette.
I alle fall når det ikke er verre enn det er nå.
Sist endret av Grimdoc; 19. april 2011 kl. 18:25.