Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  29 2575
Satt å zappa litt på tven før jeg sto opp i dag og da kom jeg innom FBI (forbruker inspetørene) på NRK1. Fikk ikke med meg hele innslaget men det de snakket om var en lovendring på aldersgrensa for sprit, at den var satt ned til 18år. Stemmer dette?
De sa også at en på 20 som etter de gammle reglene har lov til å drikke sprit bare kunne få den vanlige mengden med sprit 4cl, mens en på 18år kunne bestille dobbel (blir vel å få 6cl?). Så i praksis betyr dette at en på 18år nå har lov til å drikke sprit og få en sterkere drink enn en på 20år ute på byen.

Fikk også med meg noe om at de måtte endre reglene pga en dom fra en FN domstol (?), der de ikke hadde fått lov til å gjøre forskjel på aldersgrensen for alkohol. Så i stedet for å sette aldersgrensen opp til 20 satte de den ned til 18 på alt.

Noen som har hørt noe mere om dette? Syns dette virker litt rart, men det er jo ikke første gang politikerne gjør rare ting.
ikke helt.
de har endret lovene slik at det er prosenten som teller ikke typen.
dvs at alt under 23% har man lov å drikke fra 18 og oppover.
ellers er det samme som før.

vil tro det er derfor man kan drikke mere av den svakere spriten..
A sånn det er, men rart det ikke har stått mere om dette i aviser osv aldri hørt om dette før i dag.
sto endel om det her oppe i nord da det ble sluppet. ellers er det vel bare det at de ikke vil reklamere med at alle mellom 18 og 20 nå kan drikke seg enda fortere full på byen
Jeg hørte dette rundt sommertider, at jeg som over atten men under tjue kan nyte opp til 23%, på byen vel å merke. Pussig nok har jeg ikke benyttet meg av det.. fy skam!
Hehe, har hatt mange fyllekuler på 21% Fisherman og lignende siden den regelen kom.
Ifølge av deres jordiske tid er jeg snart 20 år Da skal jeg prøve deres spesielle drikke som gjør dere gale, vondt i hode og kvalm dagen etter og glemmer alt - eller har jeg allerede gjort? *hmm, tenke*
men norsk lov sier også at man har ikke lov til å servere noen som er synelig beruset
Psych|Com:
Trodde det hadde vært slik lenge jeg at man kunne kjøpe vin og sterkvin på polet når man var fylt 18 ?

EDIT: Når jeg leser tråden litt nærmere så gjelder dette kanskje bare på byen ?
Sist endret av Kicker; 1. desember 2005 kl. 11:41.
Det gjelder meg bekjennt også på polet. men det nye som Puls tok opp var at spritprodusentene nå kom med Sprit light. Altså en svak vodka eller sterk rusbrus som ungdom under 20 kan kjøpe.
Det seloges vodka på 22% på polet. Ganske dyrt, men men.,,,
dette er ikke en nyhet nei. mener det skjedde rett før sommern eller i sommern.
og det gjelder ALT salg av alkohol i norge, ikke bare i butikken.
Bare jeg som ikke får med meg sånne ting, men det er sikkert bare fordi det er lenge siden jeg var 18år og syns det var dødskult å drikke sprit.
Offtopic; Hvorfor skal en på 18år få kjøre bil og kjøpe våpen ? Men å kjøpe seg ei flaske sprit på over 23% det er fyfy.

Provoserer meg.
Sitat av Bullfr0g
Offtopic; Hvorfor skal en på 18år få kjøre bil og kjøpe våpen ? Men å kjøpe seg ei flaske sprit på over 23% det er fyfy.

Provoserer meg.
Vis hele sitatet...
Norges lover er sprengt, når du er 18 skal du inn i millitæret og trenes opp til å drepe mennesker. Du kan også bli sendt til strid, men å kjøpe vodka er fy! Tross alt så er Norge bedre enn andre land, finnes plasser de kapper av deg arma for å stjele vettu
Sitat av Bullfr0g
Offtopic; Hvorfor skal en på 18år få kjøre bil og kjøpe våpen ? Men å kjøpe seg ei flaske sprit på over 23% det er fyfy.

Provoserer meg.
Vis hele sitatet...
Fordi:

"Wow, nå har jeg endelig fyllt 18, og lappen har jeg i hånda! Tror jeg feirer med å kjøpe meg litt brennevin og ett våpen."
Går vel like fint med nok ØL og ett våpen også ? :P
ehm.. tror alle over 12 år har lov å kjøpe/bruke våpen. eneste er at en myndig med lisens til å oppbevare våpen eller noe må ta vare på det for deg. du får heller ikke bruke det om ikke en med lisens er med deg. når du er 15 kan du få deg hagle osv.
Så drikk hjemmebrent da folkens! Ingen aldersgrense på det
OT:
Har dere sett "The young ones" sketsjen der det er haugevis med 16-åringer som sutrer fordi de har lov til å kjøpe alkohol men ikke drikke på pub?

Dere minner meg om dem.
Sitat av hairball
men norsk lov sier også at man har ikke lov til å servere noen som er synelig beruset
Vis hele sitatet...
Bare å kjøpe ti shots det
noen som vet om en plass jeg kan få taki denne loven skriftlig slik at den kan printes ut? altså da mener jeg noe som er tatt direkte ut fra loven og ikke noe som noen her har skrevet..

for det har seg slik at her i Verdal så viste ikke polsjefen dette en gang
Lov om omsetning av alkoholholdig drikk m.v. (alkoholloven)
§ 1-5. Aldersgrense.

Salg, skjenking eller utlevering av alkoholholdig drikk med 22 volumprosent alkohol eller mer må ikke skje til noen som er under 20 år.

Salg, skjenking eller utlevering av alkoholholdig drikk med lavere alkoholinnhold enn 22 volumprosent må ikke skje til noen som er under 18 år.

Den som selger eller skjenker alkoholholdig drikk med 22 volumprosent alkohol eller mer, må ha fylt 20 år, og den som selger eller skjenker annen alkoholholdig drikk, må ha fylt 18 år. Dette gjelder likevel ikke servitør med kokk- eller servitørfagbrev, eller ved salg av drikk som inneholder mellom 0,7 og 2,5 volumprosent alkohol når en person over 18 år har daglig tilsyn med salget. Departementet kan gi forskrifter om unntak fra aldersgrensebestemmelsene for lærlinger og andre under opplæring.

Departementet kan gi forskrifter om aldersgrensen for innførsel av alkoholholdig drikk.

Endret ved lover 23 juni 1995 nr. 42 (i kraft 1 jan 1996), 16 mai 1997 nr. 28 (i kraft 1 jan 1998), 17 des 2004 nr. 86 (i kraft 1 juli 2005 iflg. res. 17 juni 2005 nr. 599).

http://lovdata.no/all/tl-19890602-027-001.html#1-5

regner med det er denne? ser den ble endret i sommer.
takker da blir jeg snart en polfarer igjenn, hehe
Altså, jeg som nettopp fylte atten kan kjøpe alkoholholdig drikke med 23 % på polet og byen uansett om det er vin, sterkvin eller brennevin? er litt treg i oppfattelsen :P
du kan etter det jeg tolket fra lovdata kjøpe allt under 22%... altså allt fra 21,9% og nedover som tidligere nevnt.

Det om sterkvin, sterkøl osv. som står på vinmonopolet.no er uoppdatert

edit: ettersom at du spurte om når du var på f.eks. byen så kan jeg jo understreke denne:
Salg, skjenking eller utlevering av alkoholholdig drikk med lavere alkoholinnhold enn 22 volumprosent må ikke skje til noen som er under 18 år.
Sist endret av Popp; 6. desember 2005 kl. 20:53.
Da høres det ut som jeg og polet har en date i morgen!
Sitat av Jehes
Tross alt så er Norge bedre enn andre land, finnes plasser de kapper av deg arma for å stjele vettu
Vis hele sitatet...
Og sånn burde det vel bli her i norge også.
Sitat av Bullfr0g
Offtopic; Hvorfor skal en på 18år få kjøre bil og kjøpe våpen ? Men å kjøpe seg ei flaske sprit på over 23% det er fyfy.

Provoserer meg.
Vis hele sitatet...
Ja faen heller... Sett opp grensa til 21 på lappen, ALL alkohol OG våpen.
Faktisk... Forby våpen i det hele tatt.