Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 1086
Heisann.

Som trådtittelen indikerer, lurer jeg på om det finnes noen måte å gi båndbreddeprioritet til IP-adresse på nettverket.

Grunnen: Jeg har flere PCer på nett, hvorav én står på 24/7 og laster ned/opp. Men dette ser ut til å gå utover nett-utøvelsen til den andre PCen... Noe som skaper massive klager fra andre brukere.

Jeg vil altså at PCen som laster ned må sluke det den vil av båndbredde når ingen andre er på nett... men når noen prøver å hente inn en nettside på den andre PCen, så prioriteres den.

- Er dette hardt? Jeg NGT, og de la opp noe slikt QoS så IP-telefonen ville få prioritet.... Kan jeg gjøre noe liknende på switchen min selv?

På forhånd takk.
Såfremt du bare har en switch, nei - da kan du ikke det. Du vil trenge en eller annen form for boks (f.ex en router) med QoS-støtte mellom internett og nettverket som prioriterer trafikk.
lpe
Trådstarter
42 0
Det er koblet slik:

PC ----> Switch ----> Ruter -----> Telefon-kabel

De to sistnevnte er altså levert av NGT. - Vet ikke om det er logisk eller mulig å putte en ruter imellom PC og Switch, jeg.... Switchen har 8 porter, og jeg vil gjerne ha såpass tilgjengelig.

Er nok litt grønn på dette, så takker for all hjelp.
Det jeg ville gjort er å slå av router-funksjonen i adsl-modemet for så å satt opp en gammel pentium1-boks eller noe med m0n0wall mellom switch og adsl-modem. m0n0wall er en bsd-basert router/brannmur-distro som støtter trafficshaping.
lpe
Trådstarter
42 0
Oh... - You lost me.
  • Hvordan slår jeg av router-funksjonen i adsl-modemet?
  • Når du snakker om en gammel pentium1-boks.... Snakker du da om en gammel PC, eller er vi inne på no' annet fancy utstyr her?
  • "m0n0wall er en bsd-basert router/brannmur-distro som støtter trafficshaping" ... Uff, da. Dette skjønte jeg ikke ett ord av. Vel, kanskje "er en" og "som støtter"... men bortsett fra det, ble min uvitenhet rundt temaet fullstendig blottlagt av denne setningen. Kan du forklare i litt andre termer?

Takk, takk!
Traffic shaping provides a mechanism to control the amount and volume of traffic being sent into a network (bandwidth throttling), and the rate at which the traffic is being sent (rate limiting). For this reason, traffic shaping schemes need to be implemented at the network edges to control the traffic entering the network. ...

http://en.wikipedia.org/wiki/Trafficshaping

Det er trafficshaping du trenger
lpe
Trådstarter
42 0
Ja, det høres jo ut som om det er dette jeg leter etter... Når jeg har smakt litt på ordet "traffic shaping", så høres det jo ikke ulogisk ut.

- Men hvordan oppnår jeg dette?

Er det NGT som kan levere det?
Finnes det en ruter / switch som kan gjøre jobben?
Er jeg nødt til å ha en egen PC dedikert til "traffic shaping"? .... og i så fall, hvordan skal denne PC'en videreformidle nett til de andre PCene? Nå har jeg latt alt gå via ruter, og har blitt vant til det. :P

Takk for hjelp!
Jeg har koblet det slik hjemme

NGT ruter -> Pc med m0n0wall -> switch

Du må ha to nettverkskort i serveren, der den ene kabelen komme fra NGT ruteren og den neste går til switchen.
Funker fett med traffic shaping her.
NGT leverer ikke slikt nei. Nå høres det ikke ut som du er teknisk nok til å konfigurere m0n0wall selv heller, så da ville jeg heller sett meg om etter en router med innebygd trafficshaping. En del dyrere modeller har dette.
Ps! Her er et lite hint som er veldig mye enklere lpe.
På denne nedlastnings pc`en så kan du installere et programm som heter Netlimiter.
Dette programmet er enkelt å forstå seg på, prøv å laste det ned og prøv
Netlimiter

Vet ikke om dette løser problemet ditt, men slik ville jeg gjort det.
lpe
Trådstarter
42 0
@ Carl Ottho: Aha..... Så hvis jeg har to nettverkskort, kan jeg forklare PC'en at den ene linja skal deles? - Mener at ett av netverksoppsettene i Windows går ut på at en PC deler nettilgang med andre PC'er.

@ fuzzy: OK... NGT kan altså ikke hjelpe. Riktig at jeg ikke er hard på maskinvaren... :P - Men jeg er villig til å lære.... med litt veiledning. - Men jeg spytter gjerne i litt penger for å få et system som funker. Hvilke produkter ville du anbefalt? Jeg vet ikke helt hva jeg skal lete etter....

@ KABman: Ja, takk for tipset. Men jeg ønsker ikke å begrense nedlastingen med mindre en annen PC krever båndbredde.... Ingenting skal gå til spille. - Flere tips mottas gjerne!

Takk for all hjelp til nå.
lpe du begrenser selvfølgelig ikke nedlastingen i netlimiter, men ut hastigheten
I det programmet kan du styre hastigheten i begge retninger på alle programm som kjøres på den lokale maskinen. Ganske så smart lite programm
Noen som forresten vet om ppoa oppringing er blitt tilgjenelig på linux? siden nextgentel bruker ppoa og jeg ikke er no gla i det svette modemet demmes. tidligere brukte jeg en tuxbox som router men da satt jeg på telenor som bruker ppoe..
De bruker vel PPPoE, men jeg tviler på de vil gi deg brukernavn og passord til det. Er nettopp derfor de deler ut rutere gratis. Jeg fant ut at den beste løsningen var å kjøre DMZ rett til linuksburken som igjen filtrerte det jeg trengte. Men, ja PPPoE er helt greit støttet i linux.

lpe: Du kan jo også bruke en windows basert server. Der kan du ganske enkelt sette opp QoS i et grafisk miljø. Noe jeg antar vil gjøre saken litt lettere. Dette krever så klart to nettverkskort.
Ngt gir vel ut passord og brukernavn til ppoe protokollen vel... ?
Bruker jo easy config for første gangs oppstart hvor du taster inn brukernavn og passord til akkurat dette. Eller er det noe jeg ikke har fått med meg.
Jeg taster i hvertfall inn dette manuelt i routeren (speedtouch) under easy config hver gang jeg gjør noe "galt".
Eh forresten så er ikke dette brukernavnet og passordet til feks. mailen hos ngt.
Brukernavn= kundenummer - 10.000 feks: kundenummer:22222-10000=12222 altså brukernavn vil da bli på routeren: P12222
Sist endret av KABman; 7. desember 2005 kl. 12:15.
Det er vel bare for å logge inn på selve routeren, men PPPoE styres av et brukernavnog passord som alt er lagt inn på ruteren. Slik jeg har oppfattet det så er de låst til en spesiell PPPoE-konfigurasjon.
ok.. skjønnner jeg må plukke ut config`en å finne ut av dette :-) Deezire
Uansett slikt er interresant.