Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 1774
I flere land som Jemen og Djibouti er kath et stort problem.
I Jemen, som produserer kath selv, blir de allerede små vannressursene tømt og bøndene vil nesten ikke dyrke annet fordi markedet av kath er så bra.
I Djibouti som importerer all kath blir det et stort problem for landsøkonomien.
9 av 10 menn tygger kath og over halvparten daglig. Livet stopper nesten opp på en tid av døgnet når det er tid for kath spising.
Kath gir deg bl.a. mer energi og større selvtillit, glede, ideriktdom og bedre konsentrasjonsevne.
Men det gir deg også økt blodtrykk, tap av matlyst,(som kan føre til anoreksi og feilernæring) fare for flere former av kreft og sterkt misfargede tenner.
I Jemen eksisterer det ca 400 millioner kath-trær.

Hva kan samfunnet gjøre med dette problemet?
Vannressursene til Jemen vil være brukt opp om 10-20 år om Kathdyrkingen fortsetter.
Flere av mennene bruker over 30% av lønna si på Kath daglig.
Ser ut som vi vil ha sult- og tørkekatastrofer om ikke lenge, eller?
Din mening.
Gjerne mer informasjon også.
Kath burde forbys.
Greier ikke være særlig sympatisk. Men, alt har uansett ett klimaks.
Khat staves det...
Sitat av smartgutt
Kath burde forbys.
Vis hele sitatet...
Det er forbudt i f.eks Jemen, men ingen håndhever forbudet.
Bl.a. fordi politiet også tygger kath.
Ifølge kilder som Aftenposten skrives det kath.
Sitat av fu fu fu &lt Vis innlegg
Det er forbudt i f.eks Jemen, men ingen håndhever forbudet.
Bl.a. fordi politiet også tygger kath.
Ifølge kilder som Aftenposten skrives det kath.
Vis hele sitatet...
som her?:

Den drapstiltalte norsksomalieren (41) var både psykotisk og ruset på det narkotiske stoffet khat da han stakk vilt rundt seg med kniv på 17-trikken i Oslo i august i fjor.

http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...cle1027193.ece
Sitat av Carl Ottho
som her?:

Den drapstiltalte norsksomalieren (41) var både psykotisk og ruset på det narkotiske stoffet khat da han stakk vilt rundt seg med kniv på 17-trikken i Oslo i august i fjor.

http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...cle1027193.ece
Vis hele sitatet...
Les Aftenpostens artikkel om kath.
Very Important Fabulist
aybara's Avatar
fu fu fu <3: Hvor har du egentlig informasjonen din fra? Ikke at jeg tviler på det du sier, men jeg tror kanskje du overdramatiserer litt. Khat har sikkert mange negative bivirkninger, men f.eks. det du skriver om vannproblemer har jeg vanskelig for å ta seriøst. Du har rett i at vannproblematikken mange steder mange steder er ganske tilspisset, spesielt i områder som Midt-Østen, både fordi det er lite nedbør, og fordi grunnvannet i stor grad er fossilt, og dermed ikke fornyes på samme måte som andre steder. Årsaken til vannmangel er imidlertid ikke khatdyrking. Når vi vet at bomull er en av de viktigste eksportvarene fra Jemen (.), og at planten bruker mer enn fem ganger så mye vann som annen jordbruksproduksjon (..), er det lett å tro at problemet i stor grad skyldes andre ting enn khat.
Jeg vet nå at jeg har skrevet feil . I aftenposten hadde de skrevet khat feil et sted, og der stod det kath.
Jemens minister for vann og miljø, Mohammed Al-Eriani sier:
Hvis vi ikke greier å leggeom kursen, vil vannreservene våre være tømt om 10-20 år. Vi ser allered områder som bøndene har forlatt fodi det ikke er mer vann igjen. Problmet vil spre seg og skape en katastrofal situasjon.

Ifølge de mest forsiktige beregningene går opptil en tredjedel av landets vannforbruk til dyrking av khat. Grunnvannsnivået synker med 8 meter årlig.
Very Important Fabulist
aybara's Avatar
Ligger denne artikkelen på nettet, eller finnes den bare i papirform?

Kan godt hende det du sier stemmer - jeg vet at Jemen er en stor produsent av khat. Og ministeren har nok rett i det han sier om at vannet kan være borte om 10-20 år - men jeg ville vært noe mer kritisk til påstanden om at khat står for hele 1/3 av vannforbruket, siden khat ifølge flere sider vokser best i tørr jord, og har lett for å dø dersom de får for mye vann (. .).
Er det vanskelig å skaffe khat i Norge eller? *nysgjerrig*
I Oslo burde det ikke være noe problem, finn et sted med stor sammling av afrikanere. Spør eldre menn, de har som oftest huset fult av khat
Vet ikke om den ligger på nettet, den er fra Aftenpostens siste A magasin.
Den med kaffemann på forsiden.
Er ikke khat omtrent like potent som kaffe, og lovlig i store deler av Europa?
Fant tilfeldigvis denne, har ikke mye med saken aa gjoere, men interessant:
http://news.bbc.co.uk/1/hi/health/3845635.stm

Khat er lovlig i England. Kilde her:
http://newswww.bbc.net.uk/1/hi/england/4475084.stm