Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  32 5363
Jeg parkerer nesten daglig på parkeringsplasser, og begynte nå nylig å tenke på hvor simpelt det kunne være å forfalske et parkeringsbevis/-lapp.

http://bildr.no/thumb/962963.jpeg

Det er riktignok kanskje ikke like enkelt som det ser ut til, ved nærmere analyse. Det ser ut som noen koder som kan identifisere den enkelte lapp og lokasjon. Øverst til høyre står det TP07101, som jeg tipper er koden for den aktuelle parkeringsplassen. Tallkoden under er jeg usikker på.

Utover dette er all annen informasjon enkelt å forfalske. Nederst er det en unik kode, som jeg vil tro identifiserer beviset, som i dette tilfellet trolig nullstilles per år (ved kort regning er det omlag det oppgitte tallet antall parkerte biler på området).

Er det noen som har noe erfaring om at dette nummeret sjekkes opp ved kontroll av biletter? Dersom kontrollør kun sjekker dato, vil dette være lekende lett. Jeg vet de sjekker bilnummeret opp mot database ved betaling med SMS, og det kan derfor være tenklig de sjekker opp dette nummeret mot gyldig betaling.
Lagde en tråd om dette selv for noen mndr siden som ser ut til å ha blitt slettet :z
Uansett, fikk i den tråden svar fra en som hadde jobbet som parkeringsvakt om at de nesten aldri sjekka sånt, så lenge lappen ikke helt åpenbart ser jalla ut. De ser dessuten nesten aldri nøye på parkeringslappene og sjekker bare tiden som står på hovedsaklig.

Du kan jo ofc være ekstremt uheldig, men var jeg deg hadde jeg ikke nølt ett sekund om jeg fikk skrivd ut noe som ser realistisk ut sammenlignet mot originalen.
er ganske mye jobb, du må skrive ut en ny vær eneste dag å klippe den til rett størrelse, osv..
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Sitat av Settoz Vis innlegg
er ganske mye jobb, du må skrive ut en ny vær eneste dag å klippe den til rett størrelse, osv..
Vis hele sitatet...
Hva med å sette seg foran pc'n i litt mer enn 30 sekunder, og lage lapper til et par måneder fremover?

Edit: Klipping; Legge ark i ei bunke og klippe, evt bruke en arkgiljotin?
Sist endret av Fleff; 30. august 2011 kl. 21:03.
Robz, takk for svar. Det verste som kan skje er jo å få et gebyr, dersom de ikke har andre større satser for forfalskning.

Sitat av Settoz Vis innlegg
er ganske mye jobb, du må skrive ut en ny vær eneste dag å klippe den til rett størrelse, osv..
Vis hele sitatet...
Det er ikke mye jobb, jeg har planer om å lage en applikasjon som skriver ut ny lapp hver dag.
Skal du virkelig begå dokumentforfalskning for noe så lite som en parkeringsbilett?
Sitat av Mandokir Vis innlegg
Skal du virkelig begå dokumentforfalskning for noe så lite som en parkeringsbilett?
Vis hele sitatet...
Bare tanken på at man snyter parkering selskapet gjør det bryet verdt
Sitat av Mandokir Vis innlegg
Skal du virkelig begå dokumentforfalskning for noe så lite som en parkeringsbilett?
Vis hele sitatet...
Parkering er forøvrig jævlig dyrt i lengden.
Sitat av Mandokir Vis innlegg
Skal du virkelig begå dokumentforfalskning for noe så lite som en parkeringsbilett?
Vis hele sitatet...
Jeg bare lufter idèer, men her om dagen ble jeg pågrevd å betale gebyr fordi SMS-tjenestene var nede, og ikke registrerte innbetalinger.
Jeg prøvde meg på en "smarting" en gang, betalte med kort og valgte hele arbeidsdagen som tid. Litt senere måtte jeg ut, så jeg dro kortet igjen for å avslutte parkeringstiden, og da jeg kom tilbake brukte jeg bare samme lappen siden det allerede sto 15:58 på den ... funka ikke. Fikk parkeringsbot hvor det stod "ikke på inneliste" som kommentar. Jeg tror de fleste p-selskaper i dag benytter PDA-lignende systemer hvor de kan sjekke gyldigheten av billetten ganske lett. Jeg stor riktignok i et p-hus, jeg vet ikke om de er like nøye langs gater osv.
Jeg har sett de går rundt med PDA, men jeg har lite innsikt i hva de faktisk sjekker. Takk for informasjon. Jeg tror det er andre rutiner når du kan avbryte kjøpet, så jeg er usikker på om kontrollen er like god på utendørsparkeringsplasser.
Sist endret av prenix; 31. august 2011 kl. 07:51.
Inneliste? Altså om noen sjekker hvor jeg står, hvor lenge jeg står, og legger inn bil nr mitt på en slags inneliste må da dette være noe brudd på personvernet? Ble jo sak ut av det den gangen de fant ut av at man kunne få opplyst sånn fra bompenge selskapet om man brukte autopass
Geek på deltid
SteInMetz's Avatar
Jeg har en parkeringsautomat omtrentlig rett utenfor kontoret.

Rutinen parkeringsvakten gjør når han kommer å sjekker er: Han går forbi bilene, og bare titter om det ligger billett der. Han går mer eller mindre direkte bort til parkeringsautomaten og får ut en slags billett. (Antar at denne viser gyldige billetter for bilene.)

Så begynner han runden på bilene. Ser ut som om han ser etter kontrollsiffer/billettnummer, da han bruker lengre tid enn han ville brukt på å bare se etter tiden.

Så utifra hvordan det er utenfor vinduet mitt, så ville man nok ha fått en bot med en slik lapp.
Jeg så engang fra et vindu fra 4-etasje at jeg fikk parkeringsbot.

Da gikk han fort forbi alle bilene og kikket inn i ruta (ingen skanning, eller nøye kikk) og så ut som han bare sjekka dato og tid.
Da han kom til min (uten billett, var inne i 2 min), stoppet han opp tok bilder og skrev ut bot osv.


Poenget mitt er da, at jeg tror de fleste parkeringsvakter bare forter seg mellom parkeringene og prøver å finne flest mulig med utgått, eller ingen parkeringslapp.. Siden de blir trekt om dem ikke finner et vist antall uten parkeringslapp hver dag.

Prøv å observer og se om du kan finne parkeringsvakten engang på din arbeidsplass, og følg med i noen dager.. observer hvordan han jobber.
Det er ikke sikkert det er en parkeringsvakt der hver dag engang utenom sommerperioden.. Ihvertfall ikke her jeg jobber.. Flere som har stått ehr flere dager på rad uten å få bot, på en 30 mins parkering.
Sitat av laxzzi Vis innlegg

Poenget mitt er da, at jeg tror de fleste parkeringsvakter bare forter seg mellom parkeringene og prøver å finne flest mulig med utgått, eller ingen parkeringslapp.. Siden de blir trekt om dem ikke finner et vist antall uten parkeringslapp hver dag.
Vis hele sitatet...
Parkeringsselskapene som ikke er kommunale får ikke trekk, de får kompansasjon for å skrive ut gebyrer.

Det er nok forskjellige rutiner fra plass til plass, og vakt til vakt, men det verste som skjer er å få et gebyr for å prøve. Jeg kommer med oppdatering etter det er utprøvd.
Sitat av SteInMetz Vis innlegg
Jeg har en parkeringsautomat omtrentlig rett utenfor kontoret.

Rutinen parkeringsvakten gjør når han kommer å sjekker er: Han går forbi bilene, og bare titter om det ligger billett der. Han går mer eller mindre direkte bort til parkeringsautomaten og får ut en slags billett. (Antar at denne viser gyldige billetter for bilene.)

Så begynner han runden på bilene. Ser ut som om han ser etter kontrollsiffer/billettnummer, da han bruker lengre tid enn han ville brukt på å bare se etter tiden.

Så utifra hvordan det er utenfor vinduet mitt, så ville man nok ha fått en bot med en slik lapp.
Vis hele sitatet...

Fra min side da ihvertfall, her gikk han mellom alle bilene og kikka fort, og tilbake til bilen sin. (Fulgte etter han for å klage)
Og hadde ingen liste å gå etter.

Dette var fra Europark.

Sitat av prenix Vis innlegg
Parkeringsselskapene som ikke er kommunale får ikke trekk, de får kompansasjon for å skrive ut gebyrer.

Det er nok forskjellige rutiner fra plass til plass, og vakt til vakt, men det verste som skjer er å få et gebyr for å prøve. Jeg kommer med oppdatering etter det er utprøvd.
Vis hele sitatet...
Det værste som skjer er at du sliter kraftig i møte med Politiet for dokumentforfalskning.

Så ville nok prøvd å sjekke rutinene til parkeringsvakten hos dere først.
Sitat av laxzzi Vis innlegg

Det værste som skjer er at du sliter kraftig i møte med Politiet for dokumentforfalskning.

Så ville nok prøvd å sjekke rutinene til parkeringsvakten hos dere først.
Vis hele sitatet...
Ja, det tror jeg kan være en mulighet på de kommunale parkeringsplassene, men på de privateide vil dette gjøre at vakten ikke får skrevet ut gebyr, men anmelder hendelsen istedet. Hvem kan finne èn parkeringsvakt som ikke ønsker en liten ekstra fortjeneste istedet for å ta saken videre? De finnes det ikke mange av, da det stort sett er unge som jobber som vakter.
Parkeringsvakter er noe jævler som fortjener å bli skutt offentlig hver gang de gir noen bot.
Fikk bot for å ha parkert hele 4.6 METER unna et kryss. Så det betyr at han må ha tatt ut målebåndet og fucking målt hvor langt bilen stod. Det er helt utrolig. Parkeringsvakter kan måle seg med hitler for å si det sånn

Først og fremst må du få tak i sånn kvitteringspapir. Bakepapir hadde vel funka fint ? Får ta og skanne inn parkeringslappen og sjekke åssen det blir.
Happy Buddha
Sitat av Srbija Vis innlegg
Først og fremst må du få tak i sånn kvitteringspapir. Bakepapir hadde vel funka fint ? Får ta og skanne inn parkeringslappen og sjekke åssen det blir.
Vis hele sitatet...
Bakepapir vil nok ikke funke ettersom det er helt forskjellig fra kvitteringspapir. Uansett ville det vel ikke vært noe problem å skaffe kvitteringspapir?
Sitat av AmundK Vis innlegg
Uansett ville det vel ikke vært noe problem å skaffe kvitteringspapir?
Vis hele sitatet...
Ikke særlig vanskelig, det krever bare at man kjenner noen som jobber i en matbutikk. Who doesn't?
FL Studio Guru
djxfade's Avatar
Termopapir er det som brukes på slike kvitteringer.
Jeg ser for meg at p-selskapet endre farge og layout uten at du merker det og at du blir ført ut av kontorfellesskapet du jobber i av uniformerte politimenn anklaget for dokumentforfalskning.

Eller at du blir så fornøyd med løsningen at du skryter (i fylla?) til noen som blir missunnelig og tyster. Eller at andre brukere blir oppmerksom og sjekker litt grundigere, du går jo tross alt ikke å kjøper billett...
Bajjaz, sånne personer som deg ødelegger forum. Jeg godter meg jævlig om denne karen klarer å svindle parkerkingsselskap; slik som de svindler oss. Bare les denne: http://www.rb.no/lokale_nyheter/article2105870.ece

Så bajjaz, jo, det går ann å kjøpe billett - men det går også ann å la være; og muligens forfalske billetter.
Jeg ødelegger vel ikke forumet ved å fortelle en fyr hvordan han skal unngå å blitt tatt for dokumentforfalskning.
Kanskje du ødelegger forumet ved simple påhopp mot innlegg du ikke forstår.
http://www.youtube.com/watch?v=caxPOR7cos4
Noe ala det er det vel du trenger. Trenger vel heller ikke å være helt perfekt, ettersom dem som regel bare tar et kjapt blikk for å sjekke tidsstempelet.

Men jeg må nesten le av at du faktisk vurderer dokumentforfalskning for noe så simpelt som en parkeringslapp.
Sitat av henrikxt Vis innlegg

Men jeg må nesten le av at du faktisk vurderer dokumentforfalskning for noe så simpelt som en parkeringslapp.
Vis hele sitatet...
Om du leser inlegget så lufter jeg tanker. Må du le av de som tar sårbarhetsvurderinger på systemer, de som ønsker å vite hvordan ting henger sammen og virker? Nei, da kommer du ikke særlig langt her i verden.
Sitat av mp34567 Vis innlegg
Inneliste? Altså om noen sjekker hvor jeg står, hvor lenge jeg står, og legger inn bil nr mitt på en slags inneliste må da dette være noe brudd på personvernet? Ble jo sak ut av det den gangen de fant ut av at man kunne få opplyst sånn fra bompenge selskapet om man brukte autopass
Vis hele sitatet...
Inneliste, som i at billett 1067, 1075, 1076, 1099, 1103 er på listen over gyldige billetter i parkeringshuset. Og hvordan er det et brudd på personvernet? Er bilen din en person? Det er faktisk ganske vanlig at parkeringsvakter i dag fotograferer bilens plassering og vinkel på hjulene der hvor det er tidsbegrenset betalingsparkering (edit: og gratisparkering, for den saks skyld), for å forhindre at folk bare kjøper ny billett. Det du snakker om har ingenting med personvern å gjøre. Og det kan heller ikke sammenlignes med at et bompengeselskap oppgir opplysninger til uvedkommende.
Sist endret av ex0n; 31. august 2011 kl. 18:43.
Sitat av Srbija Vis innlegg
Parkeringsvakter er noe jævler som fortjener å bli skutt offentlig hver gang de gir noen bot.
Fikk bot for å ha parkert hele 4.6 METER unna et kryss. Så det betyr at han må ha tatt ut målebåndet og fucking målt hvor langt bilen stod. Det er helt utrolig. Parkeringsvakter kan måle seg med hitler for å si det sånn

Først og fremst må du få tak i sånn kvitteringspapir. Bakepapir hadde vel funka fint ? Får ta og skanne inn parkeringslappen og sjekke åssen det blir.
Vis hele sitatet...
Han brukte ikke målebånd, han går opp. Parkeringsvaktene har ganske enkelt målt skoene sine, og regnet ut hvor mange skolengder de har på 5 meter. Så er det bare å balansere seg fra krysset til bilen.
Har hørt om noen som bruker stjålne kredittkort ved kjøp av parkeringstid. Selv om kortet er sperret, fungerer det (på noen automater som ikke er online). Litt usikker på alle detaljer her, men har sett at det fungerer hvertfall. Kan jo sperre sitt eget kort og bruke, men er vel ikke sånn man vil ha på navnet sitt.. Noen fler som vet noe om dette?
Kan man faktisk dømmes for dokumentfaalsk for å lage ett falskt parkeringsbevis? Man har jo ikke påstått at det er et parkeringsbevis, den kan jo bare "random" ligge i frontruta?
Sikkerhetsklarert
Sitat av mp34567 Vis innlegg
Inneliste? Altså om noen sjekker hvor jeg står, hvor lenge jeg står, og legger inn bil nr mitt på en slags inneliste må da dette være noe brudd på personvernet? Ble jo sak ut av det den gangen de fant ut av at man kunne få opplyst sånn fra bompenge selskapet om man brukte autopass
Vis hele sitatet...


Nei, i det han dro kortet så sjekker man ut. Da lagres dette i sentralt register, og parkeringsbetjenten ser dette når han sjekker opp aktuell bilett som lå i ruta.
Jeg lurer litt på en ting med feks parkeringshus. har prøvd å se etter om det er kamera ved innkjørsel/utkjørselen uten at jeg kan se noe. Vil det funke å -kjøre inn, ta en lapp og parkere 1time- -ta ny lapp når du er tilbake og betale den for den istede som du nettopp har tatt når du kjører ut igjen og slippe unna? eller har de garantert kamera som sjekker når bilen kjører inn og ut? Regner med at de har sikret seg mot dette men hadde vært artig å hørt om noen har testet.
De har induksjonslooper i bakken som detekterer når en bil står foran inngangsbommen, du får ikke ut lapp uten å stå foran porten med bilen.