Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  48 4260
Yo!

Har invitert masse kjekke folk over til helgen, men viktigst av alt: masse vakre kvinner!

Vel, har lagd sushi noen ganger med hu mor. Altså, lager helt greie sushi.
Men noen har noen tips og forslag til ingridienser? Og om det finnes noen gode råd.

(Sushi = sex?)

Peace and luv.
Jeg pleier å lage det med bare rålaks, augurk og advokado i en rull. Pleier også å lage den med bare fisk på ris. Husker ikke hva den heter dog.
Den lokale sushi-sjappa her bruker endel røklaks og kremost i sine biter.
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
maki-ruller anbefales. enkle å lage, og smaker veldig godt. i tillegg er de lette for nybegynnere om de er litt skeptiske til hele "rå fisk"-opplegget.

bruk gjerne:
crabsticks (del dem i to og legg dem på langs)
krepsehaler/reker
rå laks, fersk fra frysedisken
en liten stripe ekte majones
litt rogn (husker ikke hva den heter, men er store røde egg istedetfor små)

sikkerstikk for meg ihvertfall, smaker fantastisk.
Sitat av JKnutsen Vis innlegg
Pleier også å lage den med bare fisk på ris. Husker ikke hva den heter dog.
Vis hele sitatet...
Nigiri! Knallgodt.
TZN
Trådstarter
OnklD, vet godt hva google er. Men ofte er det godt med personlig erfaring; derfor jeg henvender meg her, kompis. Takk for alle tips! Skriver handleliste her, og rogn var supersmart!!!!
Skal du bruke laks så anbefales Salma.
Her finner du mange spennende oppskrifter som involverer rå laks.


Husk: Det er langt fra alle som liker rå fisk...
Sist endret av Spelly; 25. mai 2011 kl. 19:29.
TZN
Trådstarter
Japp, kommer til å kjøpe Salma laks, og de har også begynt med en utgave av det samme, bare med torsk. Går nok til innkjøp av den også. Takk for link, skal sjekke den ut.

Får ikke redigert øverste innlegget, så retter på meg selv her, mener selfølgelig "ingredienser".
Sist endret av TZN; 25. mai 2011 kl. 19:31.
Sitat av somnium Vis innlegg
litt rogn (husker ikke hva den heter, men er store røde egg istedetfor små)
Vis hele sitatet...
Sitat av TZN Vis innlegg
.. og rogn var supersmart!!!!
Vis hele sitatet...
Ikura -> lakserogn.
TZN
Trådstarter
Kommer til å bruke vårløk, avocado og agurk. Er det noe mer grønt som kan lures inn her, eller?

Apropos grønt, fikk en jævlig god ide. Skal f... meg starte en weedsushi-sjappe når den tid kommer - det er genialt, faktisk.
I min mening passer forøvrig laks og koriander (fjern bladene, knus stilken og kutt den opp) utrolig bra sammen.
Prøv det gjerne med avocado, vårløk og agurk.
Sist endret av Spelly; 25. mai 2011 kl. 19:37.
Du bør jo forresten også ha wasabi, syltet ingefær og soyasaus på siden. Sier kanskje seg selv, men ingen har nevnt det..?
TZN
Trådstarter
Handleliste:

Sushiris
Nori
Risvineddik
En god soyasaus (hater kikkoman og den dritten der)
Wasabi
Rogn
Laks- og torskesalma
Crabsticks (selv om dette er noe dritt)
Reker/Scampi
Avocado
Agurk
Vårløk
Sake-vin!
Si fra om noe er glemt!
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
Sitat av TeumessianFox Vis innlegg
Du bør jo forresten også ha wasabi, syltet ingefær og soyasaus på siden. Sier kanskje seg selv, men ingen har nevnt det..?
Vis hele sitatet...
det er jo like grunnleggende som risen, så er nok derfor ingen nevner det
han sier jo han har laget dette tidligere.
Kan også føye til at Kirin ichiban og/eller sake passer godt sammen med sushi.
Serverer du sake kommer du også til å få sexy-time som du håper på i første post.
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
Sitat av TZN Vis innlegg
Si fra om noe er glemt!
Vis hele sitatet...
..invitasjoner til nFF-medlemmer..

gjerne prøv å finn Kirin (japansk øl, smaker litt som Corona igrunn), det passer utmerket til sushi.
Sist endret av somnium; 25. mai 2011 kl. 19:48.
Skal du regne med å få hår på knaggen så må du stille med mer enn fisk, så lettlurte er vel ingen damer
Homemade Retard
zeicko's Avatar
Sitat av UncleAndy Vis innlegg
Skal du regne med å få hår på knaggen så må du stille med mer enn fisk, så lettlurte er vel ingen damer
Vis hele sitatet...
sake ?
http://en.wikipedia.org/wiki/Sake
Ja, da snakker vi!! Og en kimono kanskje, for lett tilgang? haha
TZN
Trådstarter
Om dere hadde visst hvilke kvinnfolk som kommer til meg i helgen skjønner dere hvorfor jeg faktisk må prestere. Er ikke av typen som skryter; men gud, for noen skapninger. Sake skal handles inn i bøtter og spann. Skal få sjekket ut Kirin-ølet også.
Haha, hvorfor har du vært så heldig da?
Ikke bruk annen laks enn salma, alt annet er piss i forhold! Lykke til med damene dine
TZN
Trådstarter
...skal nevnes at jeg har sovet hos samme kvinnfolket to kvelder uten at hun har hoppet i køys med meg. Derimot DEN gangen jeg virket uinteressert, forsvarte hun seg med å ta av seg t-skjorten, kysse meg, for så å trekke seg tilbake for å si natta. Boner? Yessir. OG NETTOPP derfor er jeg uendelig lysten på denne damen; hun spiller et spill som gjør meg gal. Tikket nettopp inn en melding fra denne fruen? Boner? Nosir, nesten.
Homemade Retard
zeicko's Avatar
Sitat av TZN Vis innlegg
...skal nevnes at jeg har sovet hos samme kvinnfolket to kvelder uten at hun har hoppet i køys med meg. Derimot DEN gangen jeg virket uinteressert, forsvarte hun seg med å ta av seg t-skjorten, kysse meg, for så å trekke seg tilbake for å si natta. Boner? Yessir. OG NETTOPP derfor er jeg uendelig lysten på denne damen; hun spiller et spill som gjør meg gal. Tikket nettopp inn en melding fra denne fruen? Boner? Nosir, nesten.
Vis hele sitatet...
så smell pølsa på bordet og før den sakte og erotisk i munnen på henne. hun liker det garantert!

HVA ? jeg pratet om sushien ?
Sitat av Nerdefruen Vis innlegg
Ikke bruk annen laks enn salma, alt annet er piss i forhold! Lykke til med damene dine
Vis hele sitatet...
Salmalaks er helt vanlig oppdrettslaks som er filetert skikkelig og lagt i en lekker forpakning.
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Salmalaks er helt vanlig oppdrettslaks som er filetert skikkelig og lagt i en lekker forpakning.
Vis hele sitatet...
Men det er ingen tvil om at det er godt!
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Salmalaks er helt vanlig oppdrettslaks som er filetert skikkelig og lagt i en lekker forpakning.
Vis hele sitatet...
Med salma kan man være helt sikker på at man får fersk og skikkelig laks. Fersk fisk er essensielt når man lager sushi...
Sist endret av Spelly; 25. mai 2011 kl. 20:28.
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Salmalaks er helt vanlig oppdrettslaks som er filetert skikkelig og lagt i en lekker forpakning.
Vis hele sitatet...
Endelig en som skjønner hva han snakker om.
Salma er oppskrytt og overpriset som fy.. Jeg jobber som tekniker for en av Norges største lakseprodusenter og vi vinner alt av smak/konsistens tester med vår fisk som er filetert post rigor dvs. modnet i 3-4 dager før den fileteres og vakuumpakkes.

Salma laksen er filetert og vakuumpakket pre rigor og jeg vil sammenligne det med å ikke mørne kjøtt. Det blir smakløst, bokstavelig talt.
Sashimi med salma! Helt, vanvittig godt. Orne noe wasabi og saltredusert soysaus.
Bruk også gjerne kylling og tunfisk, så er du ivertfall sikker på at alle får noe de liker, forhåpentligvis også du
Ta deg en tur på smart club og kjøp sylta ingefær og sjøgress samt litt fisk og skalldyr Frityrstek kylling og scampi og lag litt maki osv Mener de selger kleberis der også! Lag teriakisaus(skrivefeil?) og ha på! Kamskjell, laks, smørfisk og tunfisk er veldig godt

Få tak i wasabi og litt soyasaus (gjerne lettsaltet)
Selv lager jeg Maki med:

Salmalaks(smaker nydelig, og behøves ikke frysest)
Sushiris(kjøper på innvandrerbutikken her)
Tang-blad, usikker på hva det egentlig heter. Grønn sak du ruller rundt med.
Avocado
Agurk
Riseddik

Bruker bambusmatte og plastfilm til å rulle.

Serverer med wasabi, soyasaus, sylta ingefær og corona. Tidenes.
http://a4.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash2/155353_10150311618385453_821780452_15748730_2243134_n.jpg
Skal prøve meg på scampi neste gang

Smaker helt himmelsk, og metter MYE mer enn man skulle tro.
Sist endret av nightLook; 26. mai 2011 kl. 11:25. Grunn: pic
"Øko-Terrorist"
Sitat av Leiha Vis innlegg
Endelig en som skjønner hva han snakker om.
Salma er oppskrytt og overpriset som fy.. Jeg jobber som tekniker for en av Norges største lakseprodusenter og vi vinner alt av smak/konsistens tester med vår fisk som er filetert post rigor dvs. modnet i 3-4 dager før den fileteres og vakuumpakkes.

Salma laksen er filetert og vakuumpakket pre rigor og jeg vil sammenligne det med å ikke mørne kjøtt. Det blir smakløst, bokstavelig talt.
Vis hele sitatet...
Grunnen til at salmalaks blir brukt mest er ikke pga smak og konsistens, men nettop fordi den er filletert og pakket pre rigor, dette blir gjort for å forhindre mest mulig bakteriedannelse på fisken.
1. For å lage god sushi er det utrolig viktig med god ris. Denne metoden er standard for sushi-ris laging. Dårlig ris gir dårlig sushi, uansett hvor bra fisk du har.

2. Det meste av norsk fisk er av kjempebra kvalitet. Vi er en kystnasjon og det å oppdrive bra fisk er ikke akkurat en heksekunst. Salma er helt grei fisk det, men for å være helt ærlig: oppskryt og overpriset merkevare uten noen egentlig fordel i forhold til en ferskvaredisk.
Et lite tips er å handle fisk til sushi på tirsdag, onsdag eller fredag. Det er på disse dagene de fleste ferskvaredisker får inn ny, fersk fisk(ganske variabelt though, men en fin pekepinn allikvel). Aldri handle fisk i ferskavaredisker til sushi på en mandag da denne da har ligget i kjøledisken siden fredag. Norsk villfisk bør fryses i minst et døgn for å drepe parasitter, men oppdrettsfisk har ikke parasitter og kan spises med en gang(salma blandt annet siden folk er så jævlig hyppe på denne)
Tips til fisketyper:
Laks
Kveite
Røkt ål
Tunfisk
kamskjell(for all del ikke bruk frosne da disse har en ekstremt ekkel konsistens)
Piggvar
Scampi
Ørret/lakserogn

3. Tilbehør er essential. Wasabi, wakame, syltet ingefær, god soyasaus er alle ting du bør ha med i et sushimåltid. Synes selv det er digg når makien er rullet med sesamfrø, når man har litt wasabi under fisken ved nigir-sushi er også godt.
Ting å putte i rullen:
Agurk
vårløk
Gressløk
Avokado
majones(gjerne smaksatt så den blir litt spicy)
gulerot

4. Lag litt forskjellige varianter av sushi. Både nigiri, sashimi og maki. Det er godt med variasjon så prøv gjerne med flere varianter innen de forskjellige typene også. Hvem stikker på sushirestaurant og spiser 20 biter med lakse-nigiri liksom..

Hvis det er pulings du vil ha bør du lære deg å åpne østers og servere et par slike med litt champagne. Østers er et afrodisiak og har sett mer enn en jente som har blitt helt ville etter østersinntak.
server gjerne med litt sitron eller rødvinseddik+sjalottløk.
kongkrabbe, avokado og ristet sesamfrø makki
Det letteste er ofte det beste. Lag sashimi, så slipper du å knote med sushibitene! En makirull eller fem i tillegg så har du det du trenger.

Pynt med lakserogn (som nevnt), fint kuttet vårløk og lime. Bellissimo!
vet noen forresten hvor lenge f.eks laksemaki holder seg i en tupperwareboks(lufttett) i kjøleskap?
TZN
Trådstarter
Takk for mange gode svar!!!!

Har gått til innkjøp av diverse saker og ting; dette blir bra.

Overkant av et kg salmalaks.
Sushiris
Wasabi
Ingefær
Agurk/vårløk/masse avokado/fersk koriander/alfa-spirer
Krepsehaler
Crabsticks (selv om dette er noe dritt)
Risvineddik
En god Soya til en helvettes pris
Blåskjell
Nori
Tangsalat
Sesamfrø
Scampi
Røde og sorte rogn!

Sikkert masse mer jeg har glemt!!

Planen er å lage en rødbetsalat, (merk: min mor lager og jeg henter) denne er kjempegod, og man ruller den som en pølse med Nori med økologisk sæterrømme inni!!

Så skal jeg skjære skiver av laks, legge på et fin tallerken, helle ristet sesamolje over, med tykk balsamico (perle balsamico), soya, og ingefærsaft. Så strør jeg over sesamfrø og vårløk! Kjempegodt!

Så blir det sushi av alle sorter; dette blir bra.
TZN
Trådstarter
La oss bare si det sånn: Sushi = sex!
Haha, hvordan gikk det ?
Med tanke hva du har handlet inn så regner jeg med at det gikk temmelig bra.
TZN
Trådstarter
Gikk veldig bra. Ble forbausende fine sushier og; tror de ble imponert også. Alle lagde litt, så var moro inkludert. Mye søl og rot, men veldig morsomt. Eneste var at sushirisen ble litt mye kokt, men det merket dem ikke. Takk for tips folkens!
Sitat av TZN Vis innlegg
Gikk veldig bra. Ble forbausende fine sushier og; tror de ble imponert også. Alle lagde litt, så var moro inkludert. Mye søl og rot, men veldig morsomt. Eneste var at sushirisen ble litt mye kokt, men det merket dem ikke. Takk for tips folkens!
Vis hele sitatet...
Fikk du noe action med pikene da?
Sist endret av ZELDUR; 30. mai 2011 kl. 23:32.
TZN
Trådstarter
Kan man trygt si... (uten å være eplekjekk)
Sitat av TZN Vis innlegg
Kan man trygt si... (uten å være eplekjekk)
Vis hele sitatet...
Gratulerer, oppdrag utført, med god hjelp fra nFF og din mor
Siden du sier at du ikke liker kikoman soyasaus kan jeg bare si at når jeg var i Japan var det stort sett den som ble servert, selv når vi var på besøk til noen japanske som laget FIN mat... Så den er vel ganske naturtro :P
TZN
Trådstarter
God soya er dyrt, men til matlaging er Kikoman helt ok etter min mening. Men når du bokstavelig talt skal dyppe maten din i det syns jeg det er greit å investere i god en.
Forskjellen mellom en god soyasaus og kikoman er HIMMELSK stor.

Hæres ikke kikoman, men om jeg får servert en god soyasaus så er det faktisk meget godt =)
Spesielt med f.eks soyastekt nudler(tykke) =)
Kjøpte en 650ml soyasaus av kinaskrift-merket på innvandrersjappa her om dagen. Den kosta like mye som en 150ml kikoman! Tror ikke dette er noe luksusvariant, men var spennende å prøve noe nytt, og jeg likte den litt mindre salte smaken godt. Den smakte mer "brygg", om det går ann å si. Så absolutt verdt å prøve ut litt forskjellig. Smaken er jo, som kjent, som baken.