Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 2804
Har vært klar over at gjødsel med høyt nitrogeninnhold skulle bli vanskelig å importere, ironisk nok kan man fremdeles kjøpe store mengder innenlands hvis man eier gård/jordbruk.

Global shield (GS) er en antiterror organisasjon. De har en forbud liste på 14 kjemikalier, nitrogenholdig gjødsel som forventet, men også aluminiums-pulver og aceton? Har de tatt med sistnevnte kjemikalier pga en enkelthendelse, og er ikke dette litt for allmenne varer?

Er det forbudt å importere aluminiums-pulver ved ny lov, eller på grunn av GS?
Hvor grovt skal aluminiumen være for at det ikke skal regnes som pulver?

Jeg synes dem virker fantasiløse og hysteriske. Dette er jo kjemikalerier og stoffer som kan skaffes overalt innenland, men kan kreve bittelitt innsats å bearbeide. Etter aluminium hadde jeg nesten forventet å finne gaffateip på lista

http://www.wcoomd.org/press/?v=1&lid=1&cid=8&id=261
"14 high-risk precursor chemicals: Acetic Anhydride, Acetone, Aluminum Powder, Ammonium Nitrate, Calcium Ammonium Nitrate, Hydrogen Peroxide, Nitric Acid, Nitromethane, Potassium Chlorate, Potassium Nitrate, Potassium Perchlorate, Sodium Chlorate, Sodium Nitrate and Urea."
Sist endret av BeWee; 8. desember 2011 kl. 03:07.
Det er jo ikke overraskende med tanke på at alle kjemikaliene kan brukes til fremstilling av eksplosiver. Forbud på de vil jo ikke hindre at de omsettes, men det gjør det betydelig vanskeligere for privatpersoner å skaffe de.
Og siden det ofte er privatpersoner som lager terror-bomber så vil dette, statistisk sett, gjøre verden tryggere.

Jeg er ihvertfall ikke overasket at noe slikt kom i kjølvannet av 22 juli.
Vel, det står jo ikke at de har satt igang noe forbud der, men det forundrer meg ikke om det kommer. Politikere har jo til vane og tro at ting forsvinner så lenge de blir forbudt. Og greit nok at aluminiumspulver er et bra fuel til bomber, men jeg tviler på at regjeringsbygget ville ha sett noe særlig penere ut om det ble brukt diesel, eller feks hydrazin. Litt vanskeligere å ta i det siste der da men.
Er vel like før de forbyr hudkrem og diesel å nå.

Men litt mer topic, kommer Aceton til å bli fjernet fra det norske markedet nå? Og hva med isposene? de inneholder jo urea nå til dags
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Aceton pga. aceton peroxid har lenge vært populært blant terrorister fordi det er simpelt å lage, og billig.
Al pulver fordi det er et meget potent drivstoff for eksplosiver, og ellers har få bruksområder,
sammenlignet med f.eks. hudkrem og diesel. Greit nok at noen få bruker det som pigment til sølvmaling,
og noen liker å ha det i betongen sin for å lede varme bedre, men det er en minoritet
sammenlignet med de som kjører på diesel og bensin.

Heller urea enn ammonium nitrat. AN er populært fordi det er så si ferdig sprengstoff,
og krever kun at man har noe simpelt HE for å sette det av med, og der er jo AP en ting hvem som helst kan lage.
Urea derimot, krever litt mere innsats å få fikset sprengstoff av, og selvfølgelig litt peiling.
Derfor vil det være færre som bruker isposer som kilder til sprengstoff fra nå av.
Skal dog nevnes at man alltid har kunne kjøpt urea på gjødselsekker i varierende størrelser.
Sist endret av Up; 9. desember 2011 kl. 15:18.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Linken til lista fungerer ikke for meg, men står virkelig ikke svovelsyre oppført der?
Sist endret av Raufoss; 6. januar 2012 kl. 11:24.
Mangler konsesjon
sven's Avatar
Sitat av Northhunt Vis innlegg
Linken til lista fungerer ikke for meg, men står virkelig ikke svovelsyre oppført der?
Vis hele sitatet...
Neeh, kan ikke det. Det er jo den beste avløpsåpneren i verden, nesten bedre enn å bytte hele røret Den fjerner jo donger, tamponger, truser og urinstein som ingenting, det sier bare "ssssshhhhhhjjjjjj" + litt røyk, så er d gått som nytt. Lurer på hva jeg skulle gjort uten den. Det hadde ikke gått det
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Noen ganger klarer jeg ikke å forstå hva regjeringen tenker med..
Slike regler vil bare ødelegge for hobbykjemikere og pyroteknikere, skal man lage en bombe tror jeg neppe det er vankelig å få tak i et tonn ammoniumnitrat eller mer.
Du får ikke bare tak i et tonn ammoniumnitrat sånn helt plutselig. Da blir det nok registrert et sted. I tillegg til alt det andre du må ha for å sette av 1 tonn AN. Og ja, de ødelegger for hobbypyroteknikere, men noe må man ofre for litt trygghet, noe de burde, siden det ikke er lovlig.
Dette blir off topic, men om man drar til en bonde og tilbyr han 10 000 for en sekk skal du ikke se bort ifra at du får tak i det. Og uansett skjønner jeg ikke hvorfor de skal være så strenge med kaliumnitrat, hva kan man vel lage med det utenom ETN, men da er det plutselig svovelsyre som er vanskelig å få tak i. Men skjønner tankegangen din.
Svovelsyre finnes i bilbatterier og kan også fås i spesielle avløpåpnere Så det er ikke så vanskelig å samle svovelsyre i stor kvanta om du har god tid.
Sitat av mathiasxx94 Vis innlegg
Dette blir off topic, men om man drar til en bonde og tilbyr han 10 000 for en sekk skal du ikke se bort ifra at du får tak i det. Og uansett skjønner jeg ikke hvorfor de skal være så strenge med kaliumnitrat, hva kan man vel lage med det utenom ETN, men da er det plutselig svovelsyre som er vanskelig å få tak i. Men skjønner tankegangen din.
Vis hele sitatet...
Om jeg som bonde hadde blitt tilbudt 10.000 kr for en sekk AN verdt 500kr, så hadde jeg varslet politiet.
Må si meg enig med sinken, tror ikke det er mange som hadde solgt den sekken etter breivik. Også lurte jeg på hvilke lovlige bruksområder aluminiumspulver har?
Maling som nevnt. Betong, som nevnt. Pyroteknikk er jo forsåvidt lovlig i Amerika og da.
Ok klarte vist å overse inlegget til up ista