Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 4553
Ja dette var dumt...
For alle dere som kanskje ikke har merket det, så er nå ammonium nitrat byttet ut med urea i isposene som selges hos XXL.
Fant ingen kilde på dette (untatt et utydelig bilde jeg får tatt av innholdsbetegnelsen).
Men som det før stod " Innhold: Ammonium nitrat og vann" står det nå " Urea og vann".
Dette blir ei fin tid fremover
Dette er ikke noen krise for personer som har klart å gjemme unna noen liter med salpetersyre.
Da kan man lage ureanitrat.
Men det er vell "krise" for den "knugern som brukte 50kr, kjøpte 5 isposer for å lage seg noen uskyldige røykgranater, men oppdaget til sin fortvilelse at det ikke var snabelstoff da han var kommet hjem, og hadde kutta opp alle posene"?
Sist endret av Raufoss; 1. desember 2011 kl. 18:58.
Er ikke dette gammelt nytt? mener å huske at jeg har lest det her på forumet for lenge siden.
Vell, kjøpte isposer for 4 dager sida, og da inneholdt dem AN, funka hvertfall knall i røykgranater da...
Sitat av Northhunt Vis innlegg
Vell, kjøpte isposer for 4 dager sida, og da inneholdt dem AN, funka hvertfall knall i røykgranater da...
Vis hele sitatet...
skrev du ikke at dem ikke inneholder AN lengre, eller er jeg bare dum nå?...
Sist endret av Awareness; 1. desember 2011 kl. 19:03.
For 4 dager sia inneholdt de tydeligvis AN, men den nye supplyen (Som de har fått inn mellom 4 dager siden og nå) ikke inneholder det.

Prøv G-Sport eller noe.
Hva leverandørene til G-sport putter i isposene sine er jeg ikke helt sikker på, men det jeg veit er at det er antiklumpe-middel som er noe herk/unødig jobbing å få skilt vekk.
Intersport bruker så langt jeg vet samme leverandør som intersport nå.
Kjenner meg igjen i det du skriver. Kjøpte 8 isposer på XXL og oppdaget at det var urea. Skrev vel om det i en post her i oktober. Jeg hadde kjøpt på XXL før og tok det forgitt at det var riktig innhold siden posen var helt lik.
Sist endret av PyroMartin; 2. desember 2011 kl. 00:29.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Er det krise å ha kastet bort 50 kroner?
Mekk deg Urea Nitrat og se hvilke forskjeller det har fra AN.
Og for ekstra morro, lag nitrourea.

PS. Google er din venn.
50 kroner rykker ikke akkurat i pungen. Men å ha brukt 50 kr på ureaktivt møkk, som ellers kunne vært brukt på annet, er noe surt.
Google har jeg kjent siden barneskolen, men han hjelper meg ikke med mer enn det jeg selv kan utrette
Å mekke nitrater atm. er vell å be om stevnemøte med onkel P
Sitat av Northhunt Vis innlegg
Hva leverandørene til G-sport putter i isposene sine er jeg ikke helt sikker på, men det jeg veit er at det er antiklumpe-middel som er noe herk/unødig jobbing å få skilt vekk.
Intersport bruker så langt jeg vet samme leverandør som intersport nå.
Vis hele sitatet...
hehe.titegn. (:
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av Northhunt Vis innlegg
50 kroner rykker ikke akkurat i pungen. Men å ha brukt 50 kr på ureaktivt møkk, som ellers kunne vært brukt på annet, er noe surt.
Google har jeg kjent siden barneskolen, men han hjelper meg ikke med mer enn det jeg selv kan utrette
Å mekke nitrater atm. er vell å be om stevnemøte med onkel P
Vis hele sitatet...
Det med google skrev jeg bare så ingen begynner å skrive "har du oppskrifta på Nitrourea/Urea nitrat?". Det er lett å finne fram til
Mener å ha sett samme blandingsforhold med urea som anfo.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av 123pyro Vis innlegg
Mener å ha sett samme blandingsforhold med urea som anfo.
Vis hele sitatet...
Utdyp. Mener du å blande inn diesel i urea? I såfall vil ikke det bli noen stor suksess.
Ja, jeg mener å blande inn diesel inn i urea. Ville kanskje gått for et annet fuel..
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Jeg ville kanskje gått for noe som i det hele tatt er en oksidant.
Jeg også

Hadde jeg bare hatt linken til den siden..
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Jeg ville kanskje gått for et eksplosiv i stedet. Skal du sprenge med urea, så fiks litt salpetersyre, samme hvilken konsentrasjon det er(woohoo!).

Hvorfor mener du dette forresten? Om du har en kilde så hadde det vært flott

Edit: Ser jeg var litt treg i dag!
Sist endret av Up; 7. desember 2011 kl. 13:50.
Helt enig med deg Up!

Skal se om jeg finner linken. Er litt dumt av meg å mene noe her, når jeg ikke har kilden

Er ikke akkurat det samme, men her er en oppskrift med NM isteden

http://www.xplosives.info/page/index...offe/UNNM.html
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Vel det i den oppskrifta er urea nitrat og ikke urea. UN detonerer fint i seg selv,
og er ikke som AN og trenger fuel og slikt for å gå av lettere.
Okei da må jeg nesten beklage. Har tydeligvis ikke lest ordentlig

Men takk for svar!
▼ ... over en måned senere ... ▼
Kjøpte isposer fra AssistSport og de inneholder "OptiKas®". Det er greit, da vet man det er 27-0-0 gjødsel (Yara OptiKas).
.. men isposene fra Sport1 er ennå mystiske for meg. I innholdslisten står det bare "nitrogene salter". Kan være så mangt.

I motsetning til OptiKas, ville ikke Sport1 innholdet krystallisere seg når jeg lagde kaliumnitrat. Med OptiKas funka det som juling.

I tillegg står det på Sport1-posene at de er laget etter EU-regulativ 1907/2006 og 552/2009. Sistnevnte sier; ".Ammonium nitrate (AN)CAS Shall not be placed on the market for the first time after 27 June 2010 as a substance, or in mixtures that contain more than 28 % by weight of nitrogen in relation to ammonium nitrate.."

Får ta et forsøk til.