Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  325 57572
Jeg har sluttet med den praktiske delen av pyro for en stund siden, men følger emnet fortsatt med interesse.
Det er mer informasjon om at det faktisk er interesse i media for alle sider av en sak, og om man føler seg forfulgt bør en absolutt få historien sin ut.
▼ ... over en uke senere ... ▼
En liten sak om temaet her ihvertfall. Noen fra Tromsø her?:P
På undergrunnsforumet freak.no, som også 16-åringen er medlem av, opplyser flere hobbypyroteknikere fra hele landet at de har fått besøk av sikkerhetstjenesten.
Vis hele sitatet...
Whoops . Føler meg truffet her ^^
Jeg er ikke fra Tromsø, så det er noen andre her inne vil jeg tro
Reinert med beine !
griped's Avatar
16-åringen er medlem av AUF, men sier til iTromsø at han meldte seg inn fordi han ble vervet av en jente hans syntes var fin.
Vis hele sitatet...
haha, lure på om det ble no på han
Sitat av griped Vis innlegg
haha, lure på om det ble no på han
Vis hele sitatet...
Where there's smoke, there's fire.
Det var da forbannet til overreagering da! Når dem allerede har funnet ut at han har brukt det opp på røykgranater, kun for moro, og ikke hater samfunnet. Hvorfor i svarte må dem da la media gå bananas med at han er Auf-er og så skal hate samfunnet att på til? Er det ikke Ap som har sittet i regjering ganske lenge nå da og bygd opp dette samfunnet, burde dem ikke være fornøyd med sine egne kreasjoner?
Det der var bare for drøyt! Politiet har gått helt feil vei med å "være åpne med pressen om kjemikaliebeslag". Det eneste som har skjedd til nå er at dem først tar utgangspunkt i at vedkommende planlegger noe, går til media lekker ut masse unødvendig virvarr , men finner rett etterpå ut at dette ikke var noen "samfunnshater" alikevell...
Knask hater vell heller ikke samfunnet, tror han er en av de mange ivrige livsnyterne her på Freak, men han har da fått så hatten passer foredet?
Sitat av Northhunt Vis innlegg
Text
Vis hele sitatet...
Avisene/andre tjener(PR) på og legge ut den dritten, de bryr seg ikke om hva som er riktig/sansynelig info, men bare hva som selger
(° ͜ʖ °)
Zyke's Avatar
PST nekter for å ha snakket med denne 16-åringen, spesielt uten tillatelse fra foreldrene, ettersom dette bryter med policyen deres. Nå finner jeg ikke artikkelen hvor jeg leste dette, men kanskje noen her som gjør det.
Noen andre som har blitt kontaktet av journalist?
Jepp, har dere tenkt å stille til intervju? jeg vurderer å gjøre det, men har ikke bestemt meg ennå
Sitat av GreenRay Vis innlegg
Jepp, har dere tenkt å stille til intervju? jeg vurderer å gjøre det, men har ikke bestemt meg ennå
Vis hele sitatet...
Hvorfor vurderer du å stille opp til dette intervjuet?
Sitat av TobNor Vis innlegg
Hvorfor ikke?
Vis hele sitatet...
Dersom man ikke har noe klart motiv for å stille opp til en journalist så ser jeg ikke helt vitsen med å gjøre det.
Derfor kunne jeg godt tenke meg å høre om noen har noen gode grunner for å stille opp.
Sitat av Knask Vis innlegg
Dersom man ikke har noe klart motiv for å stille opp til en journalist så ser jeg ikke helt vitsen med å gjøre det.
Derfor kunne jeg godt tenke meg å høre om noen har noen gode grunner for å stille opp.
Vis hele sitatet...
eneste grunnen jeg ser er at han spurte om han fikk intervjue meg, tror ikke jeg stiller. Har ikke satt meg opp en mening om PST, synes nesten det er nødvendig det de gjør, selv om dette ødela for pyrohobbyen min for en liten(/ganske lang) stund.
Ja, fikk melding fra en som hadde lagd seg bruker igår, han sendte meg melding kl 14:15 idag og lurte på om jeg ville stille til intervju.
jeg fikk nummer,navn og annen info. han sa jeg skulle kontakte på email hvis jeg var interesert(uten og legge igjen Email adresse..) så nå skal jeg sende melding
og han er nå utestengt
Sist endret av ImsdalFlaske; 26. oktober 2011 kl. 15:58.
Journalisten ja. Han har nok bare copy pastet meldingen .
Sitat av killkalle1 Vis innlegg
Journalisten ja. Han har nok bare copy pastet meldingen .
Vis hele sitatet...
Stemmer det, ja.
Hva godt kan det komme ut av å prate med en journalist om dette? All erfaring fra nFF tyder på at journalisten ikke er interessert i å skape en balansert fremstilling av saken, men vinkle den i sin mest tabloide retning.

Regner ikke med at en slik artikkel vil handle om hvor flott det er at unge gutter på norske nettforaer naturligvis må få lov til å drive på med sin ulovlige hobby... Jo mindre publisitet jo mindre mulighet for strengere restriksjoner på kjøp og salg av kjemikalier...
Sist endret av Halalgeir; 26. oktober 2011 kl. 16:14. Grunn: leif
Fikk også melding fra han.

Hvis PST hadde beslaglagt tingene mine, straffet meg osv. hadde jeg mer en gjerne snakket med journalisten(e)
Men synest egentlig at PST i ettertid har gjort jobben sin godt.
Sitat av Morsam. Vis innlegg
Fikk også melding fra han.

Hvis PST hadde beslaglagt tingene mine, straffet meg osv. hadde jeg mer en gjerne snakket med journalisten(e)
Men synest egentlig at PST i ettertid har gjort jobben sin godt.
Vis hele sitatet...
enig med deg
Ja, vurderer selv og takke nei nå

Men har sett på noen av artiklene han har skrevet, og de er ikke spesielt overdrevent som dagbladet sine.

Får vell tenkte litt
Igjen. Hvem ønsker fokus på en hobby som ikke er lov å bedrive?
Sist endret av Halalgeir; 26. oktober 2011 kl. 17:53.
Og du tror ingen vet at norsk ungdom++ driver med pyro?
det hadde iallefall ikke blitt så mye verre hvis journalisten hadde klart og lagd en ekte og ikke bare PR artikkel, som faktisk viste at vi ikke alle var pcyko og sprang alt og alle?

og jeg trenger ikke snakke negativt om PST?
Sitat av TobNor Vis innlegg
Og du tror ingen vet at norsk ungdom++ driver med pyro?
det hadde iallefall ikke blitt så mye verre hvis journalisten hadde klart og lagd en ekte og ikke bare PR artikkel, som faktisk viste at vi ikke alle var pcyko og sprang alt og alle?

og jeg trenger ikke snakke negativt om PST?
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig er det mange som vet hva dere driver på med, men jeg tror det er færre enn du tror... Det kan for all del være at journalisten faktisk klarer å lage en bra artikkel! Det hadde jo vært artig.

Poenget mitt er at dere som driver med denne aktiviteten etter min mening burde være opptatt av å holde dere litt under radaren. Hvis det blir et stort fokus på på hva dere driver med tror jeg ganske raskt noen vil sette foten ned og si at "Nei, fysjomfei! Slikt kan ikke våre unge håpefulle drive på med! De kan jo SKADE seg! Eller GUD FORBY, skade andre!" Og se hvor lett det er å drive UE på Dikemark etter at det kom i media. Vektere og whatnot.

Se bare på hvordan nye lekeplasser blir laget. Gummibelegg under hver eneste huske...
Sist endret av Halalgeir; 26. oktober 2011 kl. 18:22.
Det er vel ikke ønskelig med et for stort fokus rundt pyro, jeg tror jeg det er ganske få som faktisk tenker på at dette er en hobby blant enkelte ungdommer og voksne. Selv var det kun tilfeldig at jeg kom over denne siden og faktisk begynte med pyro. Mine venner ble de ganske sjokkert/imponert over hva jeg kunne gjøre med relativt vanlige stoffer, som er/var ganske enkle å få tak i (de fleste tror en må være ekspert for å klare å lage fyrverkeri/bomber). Enten var PST ikke klar over omfanget eller visste de om det, og gjør noe noe med det nå fordi de føler at de er nødt etter all kritikken de har fått i etterkant av 22.7. Kan vel ikke klage på PST, de gjør bare det de må.
Sitat av PyroMartin Vis innlegg
Det er vel ikke ønskelig med et for stort fokus rundt pyro, jeg tror jeg det er ganske få som faktisk tenker på at dette er en hobby blant enkelte ungdommer og voksne. Selv var det kun tilfeldig at jeg kom over denne siden og faktisk begynte med pyro. Mine venner ble de ganske sjokkert/imponert over hva jeg kunne gjøre med relativt vanlige stoffer, som er/var ganske enkle å få tak i (de fleste tror en må være ekspert for å klare å lage fyrverkeri/bomber). Enten var PST ikke klar over omfanget eller visste de om det, og gjør noe noe med det nå fordi de føler at de er nødt etter all kritikken de har fått i etterkant av 22.7. Kan vel ikke klage på PST, de gjør bare det de må.
Vis hele sitatet...
Men det er poenget mitt, jeg vil blant annet få fram at jeg ikke er irritert over PST, de gjorde bare jobben sin. og det var bra, det kunne vært terrorister i Norge
Hvorfor ikke snakke med en journalist? De får det jo til å se ut som om alle her er mulige terrorister, så hvorfor ikke forklare journalistene at PST bare må være sikre, at mange her driver med småting som ikke er særlig farlig og at PST folkene oppfører seg helt fint. De har jo fått en del dritt etter 22.

Avisen kommer jo ikke til å skrive "Terrorister fra internett forum bestiller kilovis med sprengstoff. PST har arrestert flere".
Sist endret av Carne; 26. oktober 2011 kl. 22:02.
Og hvordan vet vi at du ikke er en journalist i forkledning ?
Vel, det kan jo være
Er det verdt det å kontakte journalisten? Føler for å gjøre det, bare for å rette synet folk har på hobbypyroteknikkere. Eneste jeg er redd for er at de klarer å vinkle det på sin helt egne, gale måte...
Sitat av Eplegutten Vis innlegg
Er det verdt det å kontakte journalisten? Føler for å gjøre det, bare for å rette synet folk har på hobbypyroteknikkere. Eneste jeg er redd for er at de klarer å vinkle det på sin helt egne, gale måte...
Vis hele sitatet...
Samme med meg :/
jeg har sendt han melding men ikke fått svar.
Ville aldrig gjort det, da røper du jo også din ID.
Hvis de er intrisert i å vite hva vi driver med, så er det jo bare å lese her, stort sett allt rundt temaet er jo her, med mange forskjellige erfaringer, uhell, risikoer, sikkerhetstiltak, åssen vi gjør det osv.
Sitat av Eplegutten Vis innlegg
Er det verdt det å kontakte journalisten? Føler for å gjøre det, bare for å rette synet folk har på hobbypyroteknikkere. Eneste jeg er redd for er at de klarer å vinkle det på sin helt egne, gale måte...
Vis hele sitatet...
Tror du virkelig at du klarer det? Tror du at A4mannen/kvinnen kommer til å lette litt på øyenbrynet og tenke at: "Hmmm, dette høres jo virkelig ut som en kjempefin hobby! Kanskje jeg skal introdusere dette til min sønn. Han har jo ingen venner og trenger en hobby." ?

Jeg tror nemlig ikke du klarer det!
Sitat av PyroMann Vis innlegg
Ville aldrig gjort det, da røper du jo også din ID.
Hvis de er intrisert i å vite hva vi driver med, så er det jo bare å lese her, stort sett allt rundt temaet er jo her, med mange forskjellige erfaringer, uhell, risikoer, sikkerhetstiltak, åssen vi gjør det osv.
Vis hele sitatet...
Ikke nødvendig vis?
Sitat av Halalgeir Vis innlegg
Tror du virkelig at du klarer det? Tror du at A4mannen/kvinnen kommer til å lette litt på øyenbrynet og tenke at: "Hmmm, dette høres jo virkelig ut som en kjempefin hobby! Kanskje jeg skal introdusere dette til min sønn. Han har jo ingen venner og trenger en hobby." ?

Jeg tror nemlig ikke du klarer det!
Vis hele sitatet...
Mente det ikke sånn, folk som tror alle som driver med dette er terrorister og bør bures inne trenger å få retta synet sitt.
Sitat av Eplegutten Vis innlegg
Er det verdt det å kontakte journalisten? Føler for å gjøre det, bare for å rette synet folk har på hobbypyroteknikkere. Eneste jeg er redd for er at de klarer å vinkle det på sin helt egne, gale måte...
Vis hele sitatet...
Jeg hadde tenkt å sende han en melding, men den funksjonen hadde han vist sperret. Jeg hadde tenkt til si at jeg ikke vil rakke ned på PST, eller politiet. De har gjort den jobben de er opplært til, og fulgt protokoller og ordre.
Etterpåklokhet hjelper fint lite. Nå gjør de alt de kan for å få oversikt, bra.
Eg synes ikkje det gjer så mykkje at folk har negative tankjar om hobbyen vår. Dette har selvfølgeleg blitt blåst opp veldig gjennom media etter Utøya-episode, men dette vil roe seg med tida. Pyroteknikk har aldri vore og kjem aldri te å bli ein heilt mainstream-hobby, det kjem aldri til å bli like normalt som å spele fotball. Ein kjem alltid te å skille seg ut ved å drive med pyroteknikk. Dette ser eg heller ikkje nødvendigvis på som veldig negativt, alle kan ikkje "go with the flow". Eg begynte sjølv å interessere meg for pyroteknikk på begynnelsen av 80-tallet og var godt i gang på midten av 80-tallet.

Eg har hatt ei lengre pause over nokon år, men eg har begynt på igjen no. Eg håpar situasjonen betrar seg for oss som faktisk driver denne hobbyen litt seriøst. Eg har ikkje så mykkje til overs for de som skal sprenge postkassar og slike ting, dei ødelegg så mykkje for oss andre.

Ha ein ellers flott dag. Hilsen Ove.
DA!

Har jeg snakket med PST, idiotisk hyggelig. Ødelagg hele spenningen.
Men, det jeg gjor var å informere om alt jeg kunne som jeg kom på for øyeblikket.

Alt ble jo tatt på telefon med mej, noe som jeg ikke syns var så gale (når det gjelder første gangen :P).
Det ble til og med slått av noen vitser av PST mannen jeg snakket med.


Men alt i alt så er jeg ufarlig og såkalt "PST godkjent", som jeg liker å kalle det.


Jeg hørte at han ble sjokket når han hørte at jeg hadde brukt ispose til røykbombe en gang i tida.
Han avbrøt meg i setningen med; "ISPOSE! ja, ja... du brukte det kvite stoffet inni? ja..".
Det var litt mer skummelt men så slo vi en vits til og alt var bra.
Sitat av Fyllingz Vis innlegg

Men, det jeg gjor var å informere om alt jeg kunne som jeg kom på for øyeblikket.
Vis hele sitatet...
Informerte om hva?
Og hvorfor?
Er det flere enn meg som kan tenke seg å legge dette dødt nå?

PST gjør det de må og det som forventes av de. Det kan spekuleres i hvor mye de har fått ut av arbeidet sitt rundt denne saken, men jeg ville nok, som sjef i PST, tatt tak i det på samme måte. Det er mye de kunne gjort annerledes i forkant av 22/7 iht. kartlegging, men hvem hadde ventet denne tragiske hendelsen?


Jeg ble kontaktet av PST, det var en hyggelig samtale uten trussler og anklagelser.
Sist endret av Pope; 4. november 2011 kl. 01:43.
Sitat av Knask Vis innlegg
Informerte om hva?
Og hvorfor?
Vis hele sitatet...
Om bruk og annet.
Det jo fordi han spurte meg og jeg tenkte at å droppe noe kunne dukke opp i framtiden. Så jeg fortalte om alt jeg følte jeg trengte for der og da.
Sitat av Fyllingz Vis innlegg
Om bruk og annet.
Det jo fordi han spurte meg og jeg tenkte at å droppe noe kunne dukke opp i framtiden. Så jeg fortalte om alt jeg følte jeg trengte for der og da.
Vis hele sitatet...
Det der var ikke veldig forståelig.
Skjønner sånn ca. hva du vil frem til, tror jeg.
Hvor blir det av tråden din knask?
Sitat av Pyromanic Vis innlegg
Hvor blir det av tråden din knask?
Vis hele sitatet...
Er litt usikker på hvordan tråden skal settes opp med hensyn til den kommende rettsaken.
Vil nødig gi påtalemyndigheten mer skyts eller informasjon som kan være til hjelp for dem.
Aktor i saken er nok smertelig klar over brukerprofilen min her på nFF.
Sitat av Knask Vis innlegg
Er litt usikker på hvordan tråden skal settes opp med hensyn til den kommende rettsaken.
Vil nødig gi påtalemyndigheten mer skyts eller informasjon som kan være til hjelp for dem.
Aktor i saken er nok smertelig klar over brukerprofilen min her på nFF.
Vis hele sitatet...
Jeg skjønner keep up the good work, tør jeg spørre hva du skal opp for?
*Facepalm* Det står her på forumet. Han sprengte en stein, og de fant kjemikalier på eiendommen.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av killkalle1 Vis innlegg
*Facepalm* Det står her på forumet. Han sprengte en stein, og de fant kjemikalier på eiendommen.
Vis hele sitatet...
Gud forby å sprenge steiner, det er englenes verk!!!

Liker ikke det der med at om en person har kjemikalier, så må det være han som gjorde det.
Skal ringe Ylvis Brødrene å si at det var jeg som lagde Stonehenge, og kan bevise det fordi jeg har litt tau hjemme
Har begynt å skrive på tråden for å få litt klarhet i omstendighetene rundt saken min.
Jeg kommer til å ta for meg hva som skjedde fra pågripelse til løslatelse og ukene i etterkant av løslatelsen.
Sitat av Up Vis innlegg
Gud forby å sprenge steiner, det er englenes verk!!!

Liker ikke det der med at om en person har kjemikalier, så må det være han som gjorde det.
Skal ringe Ylvis Brødrene å si at det var jeg som lagde Stonehenge, og kan bevise det fordi jeg har litt tau hjemme
Vis hele sitatet...
Nå vet ikke jeg helt her om du mener at jeg sier at han sprengte steinen på grunn av at han hadde kjemikalier, men det var isåfall ikke det jeg mente. As far as i know, har han innrømt det selv.
Sist endret av Sinken; 5. november 2011 kl. 00:20.