Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 1055
Tenkte å gjøre en god gjerning og legge ut bestemors hemmelige ribbe oppskrift til dere freaks. En ribbe trenger ikke være dyr og det er stas uansett på året. Her kommer den:

Dagen før: gni inn med salt og pepper. Eventuelt andre ønskede krydder. Noen tar Sennep på kjøttsidene.

Fremgangsmåte:

Hell minst en liter kokende vann over svoren. Du ser at den endrer seg når du heller. Sørk for at alt får en god stråle på seg.

Vi bruker varmluft gjennom hele prosessen!

Inn i ovnen med ribba på 180 grader med svoren ned i 1 time. Dekk til med aluminiumsfolie. Sørg for at det er litt vann i formen.

Snu ribba slik at svoren er opp. Legg gjerne en tallerken eller aluminiumsfolie under slik at den buer lett. Da får fettet rent av. Nå gir du ribba 4 timer på 90 grader uten noe aluminiumsfolie over (fra nå av dekker vi ikke ribba.


Øk med 10 grader hver time til 150 grader.

Etter en time på 150 grader skrur du opp til 230 grader. (kan bruke grill + varmluft hvis du er kjekkas).

Nå er det bare å se popcorn svoren boble opp. Tar alt ifra 5 til 20 minutter.

Ikke vær redd for at ting skal svi seg. Varmluft en er vår venn her.

Den MÅ hvile i 20 minutter.

Dette tar tid men er verdt det. Du kommer til å imponere alle med den her. Astrogaranti.
Sist endret av Astro Man; 24. desember 2023 kl. 14:29.
Har denne i ovnen her nå. Beklager bestemor men dette er nesten identisk som langtidsstekinga på NRK, syv timer, grad for grad, minutt for minutt.

Obs Obs Jeg har bare 1kg+ tynnribbe og måtte kutte den første timen ned til 45-50min da termometer var på god vei opp til 74 grader å det var på 170 grader uten varmluft.
Sist endret av Dough; 24. desember 2023 kl. 14:36.
Visste at bestemor var en løgner! Men den funker likevel
Nydelig. Har vurdert langridsstekt ribbe, men aldri kommet så langt som å prøve.
Mulig jeg kjøper en ekstra ribbe og prøver denne oppskriften. Ellers prøver jeg den neste jul.
Takk som deler!

God jul!
Personlig foretrekker jeg å salte tidligere. Gjerne 2 eller helst 3 døgn i forveien. Pepper er ikke nødvendig før en slenger ribba i ovnen. Og helst nykvernet pepper. Har forsøkt metoden med kokende vann over ribbesvor, fant ingen fordeler kontra å helle kokende vann i langpanne og legge ribba med svoren ned i første halvdel av stekingen. Når ribben så snues og alufolioen taes vekk drar jeg over en runde til med pepper. Skjyen i langpannen brukes til saus. Legg evt til aromater i langpannen samtidig med ribben om du ønsker mer enn bare smaken av salt og pepper.

Ribbe er ikke avhengig av lengtiddssteking, både fordi kjøttet i seg selv er relativt mørt i utgangspunktet og en god ribbe har mye fett, som holder kjøttet saftig.

Steker på ca 180 grader i halvannen til to timer med svoren ned, og alufolie med vann i langpanne. Så ved vending øker jeg tempen til 225 grader i en time. Er ribben feit og god, så popper svoren og blir porøs men sprø. Skulle noe uforutsett skje og svoren ikke popper og blir sprø legg en asjett eller krøll sammen alufolie slik at ribbe ikke ligger flatt og sleng på grillen i stekeovnen. Her går det råfort fra perfekt til svart aske og ødelagt svor så følg med hele veien.
Sist endret av _abc_; 24. desember 2023 kl. 15:26. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hehe visste det skulle komme noen med sin egen fasit. Ribbe blir som regel bra uansett.

Sitat av Fraktalist Vis innlegg
Nydelig. Har vurdert langridsstekt ribbe, men aldri kommet så langt som å prøve.
Mulig jeg kjøper en ekstra ribbe og prøver denne oppskriften. Ellers prøver jeg den neste jul.
Takk som deler!

God jul!
Vis hele sitatet...
Gjør det. Du kommer til å være glad for at du gadd.
Sist endret av Astro Man; 24. desember 2023 kl. 15:40. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Personlig foretrekker jeg å salte tidligere. Gjerne 2 eller helst 3 døgn i forveien. Pepper er ikke nødvendig før en slenger ribba i ovnen. Og helst nykvernet pepper. Har forsøkt metoden med kokende vann over ribbesvor, fant ingen fordeler kontra å helle kokende vann i langpanne og legge ribba med svoren ned i første halvdel av stekingen. Når ribben så snues og alufolioen taes vekk drar jeg over en runde til med pepper. Skjyen i langpannen brukes til saus. Legg evt til aromater i langpannen samtidig med ribben om du ønsker mer enn bare smaken av salt og pepper.

Ribbe er ikke avhengig av lengtiddssteking, både fordi kjøttet i seg selv er relativt mørt i utgangspunktet og en god ribbe har mye fett, som holder kjøttet saftig.

Steker på ca 180 grader i halvannen til to timer med svoren ned, og alufolie med vann i langpanne. Så ved vending øker jeg tempen til 225 grader i en time. Er ribben feit og god, så popper svoren og blir porøs men sprø. Skulle noe uforutsett skje og svoren ikke popper og blir sprø legg en asjett eller krøll sammen alufolie slik at ribbe ikke ligger flatt og sleng på grillen i stekeovnen. Her går det råfort fra perfekt til svart aske og ødelagt svor så følg med hele veien.
Vis hele sitatet...
Det skal bli freak-ribbe oppskriften som brukes neste år.
Lover!


Bilde av juleribba. Hva byr dere?
Sist endret av Astro Man; 24. desember 2023 kl. 15:52.
Sitat av Astro Man Vis innlegg


Bilde av juleribba. Hva byr dere?
Vis hele sitatet...
Byr?
En god klem
Sist endret av Fraktalist; 24. desember 2023 kl. 15:53.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
1 kp siden det er jul
Sitat av Fraktalist Vis innlegg
Det skal bli freak-ribbe oppskriften som brukes neste år.
Lover!
Vis hele sitatet...
Det er mange stykningsdeler som har behov for langtidssteking/varmebehandling enten fordi det ikke er prima kutt, og det da trenger lang tid for å bli bra, mørt og saftig. Ribba derimot er nesten umulig å køle til, fordi det egentlig bare er bacon med svor og ribbein som ikke er saltet og røkt. Ribbe tåler godt høy temperatur og kortere steketid, uten at ribba blir tørr.

Ribbe bør en egentlig benytte året rundt, for ribbe er en fenommenal stykningsdel. Og før jul kan en gjøre gode kjøp, og mange holder også lav pris helt til fryserne er tomme for ribbe etter julekvelden.

Av ribben kan du eksperimentere med feks tørrsaltet bacon, kaldrøkt i grill, evt. bruk flytende aromatisk røk om du bor slik til at røyking av bacon blir vanskelig. Hjemmelaget bacon er virkelig en fryd, og vel verdt innsatsen.

Eller du kan slå deg løs med asiatiske krydder, de elsker jo ribbe de og.