Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  125 17389
noy, når du tydeligvis ikke kan noe om =Oslo og situasjonen i Oslo generelt så er det faen meg latterlig å se deg prøve å motbevise påstandene mine. Vi får kjøre på med forenklinger og kilder inntil du blir oppdatert. Du kan tydeligvis ikke særlig om problemene i Oslo og snakker langt over din evne. Du kan selv søke deg frem og lese deg til å forstå hvordan =Oslo fungerer. Informasjonen er faktisk tilgjengelig på internett og du ville sårt trengt litt ekstra utdannelse.

Hva angår forslaget mitt så burde du kunne få ræva opp fra grøften og høre klinkende klart etter: Jeg sa at staten ikke vil betale eller gi støtte for diverse oppstartsfirma som satser på å hjelpe narkomane fordi dette er risikabelt. Altså må disse oppstartsfirma klare seg selv til å begynne med. Etterhvert åpner jeg for den mulighet at en stabil ordning kan støttes av skattepenger, med den selvinnsikten jeg har fra økonomi hvor det sier seg at en sosial ordning som kutter antall avhengige er verdt å investere i. Kan hende du mistet terskelen her, men begrepet er makro. De, altså narkomane, trenger et trygt sted å bo fordi de blir enten trakassert, misbehandlet på en annen måte, eller hjemløse av sin avhengighet og situasjon.

For å ha det inn med teskje om mitt forslag til bostøtte: Når det blir en etablert suksess å tilby narkomane midler til et eget hjem så burde staten investere i det, eventuelt også gi bostøtte. Jeg snakker ikke om det samme som Arild Knutsen.

Og så, om rumenernes salg av heroin i Oslo og det dødelige PMMA-stoffet folk smugler inn:
Rumenere bak heroinsalg i Oslo
PMMA - advarer mot farlig dop
advarer mot farlig amfetaminkopi
Om PMMA

Om du ikke vil bruke skattepenger på å støtte borgernes egne tiltak for å hjelpe rusmisbrukere så kan du være så god og fortelle meg hva du heller ville gjort med pengene for å løse det samme problemet. Kanskje du har flere personlige anekdoter fra livet om landstryker å komme med. Kanskje det finnes noen andre enn staten og frivillige som skal hjelpe narkomane med å få et bedre liv. Kanskje du ikke deler visjonen om å gi de et bedre liv. En ting er sikkert: Du bør lære deg folkeskikk og vise respekt for folk.
Personlig mener jeg at de som ikke bidrar til samfunnet bør eksluderes av samfunnet. Gjør som britene, de sendte i sin tid når alle fengsler var fulle i England de kriminelle til Australia. Send dem vekk.

Viktig og notere seg at jeg snakker ikke om de som ruser seg, men fortsatt jobber, betaler skatt, eller bidrar til dagens samfunn på en annen måte. De som sitter på plata å syntes synd på seg selv fordi de valgte å feste og ruse seg fremfor å gå på skole kan jo kun takke seg selv. De som mener at samfunnet har sviktet dem eller at de har hatt et tøft liv. BUHU, folk som har hatt det enda værre og enda klart seg. De er bare svake mennesker, som må skyves til side og ignoreres å la dem falle fritt i abyssen.
Toby, når prøvde jeg å motbevise påstandene dine? Jeg sa opplys meg, så kan vi diskutere! Uhøflig vending i disputas biter ikke på meg - latterlig eller ei, kom med konkrete eksempler på hvorfor =Oslo's rusforebyggende arbeid skal prioriteres fremfor allerede statsstøttede tiltak, så skal jeg få ræve mi opp av grøfta og høre "klinkende klart etter"! For i motsetning til deg Toby, så -har- faktisk jeg fått ræva mi opp av grøfta, bokstavelig talt! Hva du etterlyser er faktisk allerede eksisterende tiltak supplementert med subsidier fra Staten, dvs. NAV. Den selvinnsikten din er ikke verdt en dritt før du kommer med en handlingsplan som faktisk fungerer! Først da har du vist utrolig god selvinnsikt - alt annet er bare skryt! Skryt løser ikke problematikk, løsninger løser problematikk! Så enkel er selvinnsikten min! Tar jeg feil?

Når det gjelder rumenerne bak heroinsalg i Oslo, PMMA, osv. er dette intet nytt over horisonten. La oss skru tiden tilbake tre år i tid, nærmere bestemt forsommeren 2008 i din favorittby, Oslo. Let us walking down memory lane og se hva historien bringer av gufs i fra fortiden: Criminal use and urban legends. Her kan vi lese
In June 2008, more than 20 people were hospitalized with psychosis in Norway after ingesting counterfeit Rohypnol tablets containing scopolamine.
Vis hele sitatet...
La meg se, 20 mennesker delt på antall mennesker som faktisk puttet i seg rohypnoler i Oslo på den tiden = OMG, det må være rumenere! Jeg husker en på plata fortalte meg at rumenere solgte rohypnoler så det er klart det er rumenerne som står bak! De sa det jo på TV! Vi leste det i media! Alle vet at rumenere produserer falske rohypnoler!

Jeg leste et sted at du enten har studert eller studerer filosofi på et eller annet universitet, da er jo dette stedet en god begynnelse for deg å sjekke opp fakta mot myter og hvilke forhold som må tas i betraktning når det gjelder media-oppslag av denne sort! Så ser du kanskje at statistiske tall og data kan brukes dit du vil, bare de er gode (eller dårlige) nok. At enkelttilfeller skal overstyre trendstatistikk er typisk for sensasjonsjournalistikk, ikke dermed sagt det er understøttet fra resten av akademiet! Lenkene dine er intet scoop, jeg vet ikke hvem som fikk skylden for scolopamin-roofies i juni 2008, men tro meg - på Plata (eller Karl Johan som nok var mer sannsynlig den gang, så mye politi det plutselig var på Plata da gitt) var det garantert en eller annen som visste hvem han skulle skylde på!

Kom gjerne med forenklinger - "eduker" meg - så skal jeg nok gjøre det vanskeligere enn du tror!

NB!
Jo da, jeg bidrar gjerne med skattepengene mine for tiltak som skal bedre narkomanes hverdag. Jeg, som så mange med meg, vet inderlig godt at -mine- skattepenger ikke bare bedrer hverdagen til de narkomane men også de som så altfor mange ganger kommer i skyggen til de narkomane - deres pårørende! So, hey, hvis du er narkoman - eller en narkomans pårørende - ser jeg helst at du deler dine anekdotiske beretninger med meg, eller oss, fremfor en "med selverklært god innsikt i makroøkonomi"!
Sitat av Sparkieville Vis innlegg
Personlig mener jeg at de som ikke bidrar til samfunnet bør eksluderes av samfunnet. Gjør som britene, de sendte i sin tid når alle fengsler var fulle i England de kriminelle til Australia. Send dem vekk.

Viktig og notere seg at jeg snakker ikke om de som ruser seg, men fortsatt jobber, betaler skatt, eller bidrar til dagens samfunn på en annen måte. De som sitter på plata å syntes synd på seg selv fordi de valgte å feste og ruse seg fremfor å gå på skole kan jo kun takke seg selv. De som mener at samfunnet har sviktet dem eller at de har hatt et tøft liv. BUHU, folk som har hatt det enda værre og enda klart seg. De er bare svake mennesker, som må skyves til side og ignoreres å la dem falle fritt i abyssen.
Vis hele sitatet...
Så da får jeg vel bare bli sendt vekk jeg da? Går verken på skole eller jobber, av diverse grunner det er veldig tydelig at du ikke forstår. Ville vært en trist familie som satt igjen da gitt. Kanskje de ville blitt så triste at de heller ikke kunne ha jobbet for det såkalte systemet, noe som er den eneste måten å bidra på i ett samfunn og ha god samvittighet som menneske i følge deg? Jeg synes at du kan holde deg til å leve ditt liv, så kan jeg leve mitt på den måten som er best for meg og de rundt meg. Det finnes flere måter å påvirke et samfunn positivt på enn å kun leve A4 livet med jobb, skole osv. Vil si at en person uten jobb, men som alltid er positiv, hjelpende og hyggelig mot folk uansett hvem det er, bidrar på en bedre måte til samfunnet enn en eller annen gretten fyr som jobber i Burger King..

Og igjen den samme gamle greia med at de som "sitter på Plata" har kun seg selv å takke. Helt latterlig lite reflektert. Det virker som om du har en eller annen fobi mot de som trenger mest støtte her i samfunnet, og derfor føler en trang til å kalle de for svake mennesker og i tillegg få de kastet ut av landet de er oppvokst i.

Egentlig synes jeg at innlegget ditt blir såpass useriøst at det nesten ikke er vits å svare på det, men så gjorde jeg nå det da..
Sitat av Sparkieville Vis innlegg
Personlig mener jeg at de som ikke bidrar til samfunnet bør eksluderes av samfunnet. Gjør som britene, de sendte i sin tid når alle fengsler var fulle i England de kriminelle til Australia. Send dem vekk.
Vis hele sitatet...
Enig, fysisk og psykisk handicappede for eksempel, send dem til gok!

Sitat av Sparkieville Vis innlegg
Viktig og notere seg at jeg snakker ikke om de som ruser seg, men fortsatt jobber, betaler skatt, eller bidrar til dagens samfunn på en annen måte. De som sitter på plata å syntes synd på seg selv fordi de valgte å feste og ruse seg fremfor å gå på skole kan jo kun takke seg selv.
Vis hele sitatet...
Jepp, om du henger på plata så er det jo selvfølgelig fordi du koste deg masse som ungdom. Det sier seg jo selv!

Sitat av Sparkieville Vis innlegg
De som mener at samfunnet har sviktet dem eller at de har hatt et tøft liv. BUHU, folk som har hatt det enda værre og enda klart seg. De er bare svake mennesker, som må skyves til side og ignoreres å la dem falle fritt i abyssen.
Vis hele sitatet...
Ja, la oss tråkke på de svakeste, de er det jo ikke noe vits i å ta vare på. Pensjonister, handicappede, narkomane.. få dem vekk!

Hvordan står det til med bestemor forresten? Har hu fått gjort noe særlig nyttig for samfunnet i det siste?
Sist endret av fetter; 21. juli 2011 kl. 15:01.
Ungodly freak
Mexxy's Avatar
Kan ikke vi begynne med ibogain behandling av narkomane og alkoholikere? Ibogain er ikke ulvolig i Norge merkelig nok, så jeg forstår ikke hvorfor ingen starter en slik avrusning i Norge. Finnes flere plasser i utlandet, og rapporter viser at de fleste slutter på dagen.
Sitat av fetter Vis innlegg
Enig, fysisk og psykisk handicappede for eksempel, send dem til gok!



Jepp, om du henger på plata så er det jo selvfølgelig fordi du koste deg masse som ungdom. Det sier seg jo selv!



Ja, la oss tråkke på de svakeste, de er det jo ikke noe vits i å ta vare på. Pensjonister, handicappede, narkomane.. få dem vekk!

Hvordan står det til med bestemor forresten? Har hu fått gjort noe særlig nyttig for samfunnet i det siste?
Vis hele sitatet...
Skjønner ikke hvordan sammenligningene dine kan henge på greip da man ikke er født avhengig av narkotika. Men blir heller ikke avhengig av heroin ved et uhell slik som f.eks handikappede er født handikappet / blir handikappet som følge av en ulykke....

Og å sammenligne narkomane med gamle mennesker som ikke kan noe for at de har blitt gamle? wtf?
Sist endret av Haagens; 21. juli 2011 kl. 17:42.
Sitat av Haagens Vis innlegg
Skjønner ikke hvordan sammenligningene dine kan henge på greip da man ikke er født avhengig av narkotika. Men blir heller ikke avhengig av heroin ved et uhell slik som f.eks handikappede er født handikappet / blir handikappet som følge av en ulykke....

Og å sammenligne narkomane med gamle mennesker som ikke kan noe for at de har blitt gamle? wtf?
Vis hele sitatet...
Det var satt på spissen. Poenget mitt var å prøve ut "fjern de som ikke bidrar til samfunnet" -tankegangen.

Det blir komplett idiotisk å forenkle et så utrolig komplisert problem som narkomani til noe man gjør med vilje og som dermed er fortjent. Det blir umenneskelig og kynisk å ta fra menneskene som skulle være så uheldige å finne seg selv i en slik situasjon muligheten til å leve ett fullverdig liv.

Det viser en komplett mangel på helt grunnleggende innsikt i menneskelig natur, samt direkte forakt for medmenneskelighet. Om noe er det slike personer som burde bli "kastet ut" av samfunnet for sin manglende evne til å leve i et samhold.
Sist endret av fetter; 21. juli 2011 kl. 18:05.
a-ha.. Ja skal ikke si at jeg er helt med på den "kast ut alle som ikke bidrar" logikken jeg heller. Men jeg er ei heller for at man skal behandle folk som til dels har satt seg selv i i en kinkig situasjon med silkehansker da det sjelden kommer noe godt ut av det..

Problemet er vel heller at man drar alle over en og samme kam. Mange havner i narkotiske miljøer fordi de har seriøst problemer under oppveksten sin osv. Mens andre går rett å slett rundt med en rein gi faen instillingen å regner med at snille Norge tar vare på dem uansett hva faen det gjør ut av seg selv. Uansett hvor kynisk å lite medmenneskelig du måtte si jeg er, så fortjener sistnevnte å bli kasta på hue å ræva ut.

Førstnevnte derimot, mener jeg selvfølgelig fortjener oppfølging å hjelp av f.eks. staten / andre organisasjoner.
Dette handler jo om at det ofte er forskjellige dypere årsaker til at folk ender opp som narkomane. MEN hvis det så ikke skulle være det, og den rusavhengige hadde alle muligheter i ungdomstiden men i stedet ga blaffen, så skal vi allikevel hjelpe personen der han/hun har endt opp nå. Selvsagt angrer disse menneskene på ting tidligere i livet, og de kunne selvsagt ønske de hadde vært ett annet sted i samfunnet nå. Jeg synes det er ganske rystende å lese holdningene til folk, at vi skal droppe å hjelpe disse stakkars menneskene kun på grunn av feil de har gjort tidligere. Og det gjerne når de har vært svært unge. Fortjener de ikke nye sjanser nå? Jeg kan faktisk ikke fatte at dette skal være så vanskelig for folk å forstå!
Sist endret av KreaDep; 21. juli 2011 kl. 18:19.
KreaDep, jeg tror generelt sett ikke at det er problematikken folk ikke forstår, jeg tror heller rent spesifikt det er -løsningen- på porblematikken folk ikke forstår. Som med enhver problemstilling er alltid løsningen den vanskeligste å spotte. Og her er det naturligvis like mange individuelle faktorer som må tas til grunn for at en løsning til et gitt problem skal være synlig for alle. La meg ta et eksempel for å illustrere hvor vanskelig det er å spotte det som for noen er en åpenbar løsning, mens for andre virker mer som en sannsynlig forverring av situasjonen:

Jacob er eks-narkoman med fast jobb, bolig og "normalt" liv etter år med stoffmisbruk. Jacob mimrer tilbake til de hårde tider der det verste ikke var mangel på mat, tak over hodet eller penger til fremkomstmidler. Nei, det verste Jacob noensinne kunne huske med den tiden er noe universalt for alle narkomane, enten de bor i Oslo eller går på Borgund vgs. Fagfolk kaller det for abstinenser. Jacob husker at abstinenser kom for nesten alle typer droger han måtte ha vært i gjennom, inklusive alkohol.

Nå er Jacob blitt "moden" som det kalles på fagspråket, det vil si seg at Jacob stiller seg i den sonen hvor et "normalt" liv er innen rekkevidde. Jacob kan takke nære venner og pårørende for den hjelpen han har fått og sikkert også frivillige organisasjoner for den støtten han har mottatt, men Jacob vet så inderlig godt at den største takken kan han rette til seg selv, for det kreves så inderlig mer enn bare hjelp og støtte for å komme seg bort fra gata og inn i husvarmen. Det er blod, slit og tårer - ikke noe "om man ikke føler for å dra på avvenning"-bullshit som kan lure alle andre enn eks-narkomane, den tankegangen har feilet - vil alltid feile. Ja, man kan ha et moderat forhold til rusmidler men når en først har falt i fellen er det ingen "når man føler for det"-sympati som bør deles ut. Vis gjerne empati men spar Jacob for din sympati! Jacob kjøper det ikke. Jacob kjøper det bare ikke ...

AA og NA visste det hele tiden, til tross for at deres behandlingsmetode ikke passet Jacob, har de hjulpet hundrevis, kanskje til og med tusenvis, av andre. Hvorfor får ikke slike frivillige organisasjoner statsstøtte da tro? Frelsesarmeen har vært vidunderlige, helt fremragende - spesielt i enda tyngre stunder som eksempelvis ved juletider eller andre høytider som for de fleste forbindes med noe godt, har frelsesarmeens innsats for Jacob og hans likesinnede vært av det helt enestående slaget! Ære være dem!

Gavekortene deres hver juletid med nærmeste samarbeidende nærbutikk har vært en fryd hver jul og hey, vet du hva, disse gavekortene kan kun benyttes for mat og ikke-rusgivende drikkevarer eller andre husholdningsartikler av nødvendighet. Ikke tobakk, ikke alkohol - strengt tatt kun det som er nødvendig for å leve. Frelsesarmeen, pioneerene og kanskje en av de mest respekterte innenfor frivillig hjelpearbeid i dette landet har forstått det som AA og NA med dem. De syr ikke puter under armene til allerede nedslitte individer men de gir gjerne en hjelpende hånd!

Jacob husker en låt som ble spilt ved juletider, kanskje han ikke husker lyrikken 100 % men skitt au, han tror det lød noe som dette:

"Eg ser du er trøtt, men eg kan ikkje gå alle skritta for deg. Du må gå de av deg sjølv, men eg vil gå dem med deg. Eg vil gå dem med deg ..."
[RIGHT]Bjørn Eidsvåg?[/RIGHT]
Vis hele sitatet...

Ord verdt mer enn all makroøkonomisk modell som sikkert fungerer fint i teorien, i praksis viser det seg nok en gang å være utter BS! Spørsmålet mitt er: Ser du løsningen?

NB!
Løsningen jeg tenker på er ikke like åpenbart som en skulle få inntrykk av i denne posten min, men give it a shot - stikkordet er "likeverd"
Sitat av Haagens Vis innlegg
Problemet er vel heller at man drar alle over en og samme kam. Mange havner i narkotiske miljøer fordi de har seriøst problemer under oppveksten sin osv.

Mens andre går rett å slett rundt med en rein gi faen instillingen å regner med at snille Norge tar vare på dem uansett hva faen det gjør ut av seg selv. Uansett hvor kynisk å lite medmenneskelig du måtte si jeg er, så fortjener sistnevnte å bli kasta på hue å ræva ut.

Førstnevnte derimot, mener jeg selvfølgelig fortjener oppfølging å hjelp av f.eks. staten / andre organisasjoner.
Vis hele sitatet...
Du får det til å høres ut som om veldig mange som bruker rusmidler tenker at det er greit om de blir avhengige, siden staten tar vare på dem uansett...

OK, for det første: Jeg har ALDRI hørt om eller av noen som helst av alkoholikere, medikamentavhengige eller narkomane som har vært i nærheten av denne tankegangen engang. Og hvis du tar og tenker over det, så regner jeg med at du ikke har hørt om så mange slike tilfeller heller. Selvfølgelig, - det kan eksistere enkelttilfeller, men denne gruppen du framstiller har ingen statiskisk relevans. Ingen vil bli rusavhengige, og det står klart for meg at du sitter med pent lite kunnskap om årsaker til rusmisbruk og avhengighet. Det er kun en hårfin balansegang i samspillet mellom arv og miljø (korttids og langtids) som bestemmer om du klarer å håndtere rusbruken din eller ikke, være det seg alkohol, hasj eller heroin.

Dessuten hadde det stridd imot menneskerettighetene, samt Norges Lover, å kaste ut en norsk statsborger. Praktisk hadde det heller ikke vært mulig. Hvor skulle de ha blitt sendt, hvem skulle ha ansvaret for dem? Hva hvis denne politikken ble opprettet internasjonalt?

Har du lest rapporten skrevet av Global Comission on Drug Policy? Uansett hvor mye samfunnet stigmatiserer, utestenger og ugleser narkotike(mis)brukere, så har dette ingen preventiv virkning i det hele tatt. DET VIRKER KUN MOT SIN HENSIKT! Det er med på å holde folk fanget i misbruket.

Du har et grusomt, kynisk, inhumant og ekstremt lite praktisk menneskesyn, basert på manglende kunnskap, empati og innsikt. Kalde og arrogante mennesker som deg er i sterk grad med på å ødelegge mennesker som allerede er syke og svake. De trenger hjelp, dersom de VIL det. Frihet er også et nøkkelord her. Du og dine synspunkter er noe av det som ødelegger samfunnet vårt.
Sitat av Haagens Vis innlegg
Skjønner ikke hvordan sammenligningene dine kan henge på greip da man ikke er født avhengig av narkotika. Men blir heller ikke avhengig av heroin ved et uhell slik som f.eks handikappede er født handikappet / blir handikappet som følge av en ulykke....

Og å sammenligne narkomane med gamle mennesker som ikke kan noe for at de har blitt gamle? wtf?
Vis hele sitatet...
ehm! så du sier at man ikke blir avhengig av herion med ett uhell? tror du alle herionister har lyst å være herion avhengige?

Tror du at de på plata, syntes det livet de lever er digg? skjønner ikke hvordan du kan være så jævlig mot mennesker, som er akkurat som deg, men mulig tatt feile valg i livet!

Vær så for guds skyld snill, å les litt om ting før du uttaler deg.

Du er vell rett mellom 16-17 regner jeg med!
Sitat av Vargas Vis innlegg
Du får det til å høres ut som om veldig mange som bruker rusmidler tenker at det er greit om de blir avhengige, siden staten tar vare på dem uansett...

OK, for det første: Jeg har ALDRI hørt om eller av noen som helst av alkoholikere, medikamentavhengige eller narkomane som har vært i nærheten av denne tankegangen engang. Og hvis du tar og tenker over det, så regner jeg med at du ikke har hørt om så mange slike tilfeller heller. Selvfølgelig, - det kan eksistere enkelttilfeller, men denne gruppen du framstiller har ingen statiskisk relevans. Ingen vil bli rusavhengige, og det står klart for meg at du sitter med pent lite kunnskap om årsaker til rusmisbruk og avhengighet. Det er kun en hårfin balansegang i samspillet mellom arv og miljø (korttids og langtids) som bestemmer om du klarer å håndtere rusbruken din eller ikke, være det seg alkohol, hasj eller heroin.

Dessuten hadde det stridd imot menneskerettighetene, samt Norges Lover, å kaste ut en norsk statsborger. Praktisk hadde det heller ikke vært mulig. Hvor skulle de ha blitt sendt, hvem skulle ha ansvaret for dem? Hva hvis denne politikken ble opprettet internasjonalt?

Har du lest rapporten skrevet av Global Comission on Drug Policy? Uansett hvor mye samfunnet stigmatiserer, utestenger og ugleser narkotike(mis)brukere, så har dette ingen preventiv virkning i det hele tatt. DET VIRKER KUN MOT SIN HENSIKT! Det er med på å holde folk fanget i misbruket.

Du har et grusomt, kynisk, inhumant og ekstremt lite praktisk menneskesyn, basert på manglende kunnskap, empati og innsikt. Kalde og arrogante mennesker som deg er i sterk grad med på å ødelegge mennesker som allerede er syke og svake. De trenger hjelp, dersom de VIL det. Frihet er også et nøkkelord her. Du og dine synspunkter er noe av det som ødelegger samfunnet vårt.
Vis hele sitatet...
Hva du har hørt om å ikke er veldig lite interessesant for min del hvertfall. Jeg har hørt histiorene til utallige narkomane mennesker gjennom min jobb å snakker kun ut av egen erfaring da ting som blir skrevet rundt om kring ofte ikke er detaljrikt / har flere sider en den som blir tatt opp.

Du kan sitte der å si hva jeg vet og ikke så lenge du vil, men det endrer ikke den opfattningen jeg har av enkelte mennesker gjennom min egen erfaring. Det kan godt sies at min oppfatning er feil. Men at du sier jeg er trangsynt, mangler empati å insikt / er en kald person utifra et kort inlegg på et diskusjons forum viser jo bare hvor sabla genial du er?

Jeg er fullstendig klar over at det vil stride mot norske lover å kaste noen ut. Å ja, jeg vet at det ikke er noen plass å kaste dem. Men vær så snill å bruk begge dine halvdeler å les mellom linjene.

Det er ikke snakk om å stigmatisere ALLE rusemisbrukere. Da gjør man feilen med å dra alle over en kam som jeg nevnte i forrige inlegg. Men det finnes folk som ikke vil ha hjelp, å de ødelegger da for resten av samfunnet. Det er disse jeg sikter til når jeg snakker om gi faen instillingen.

Selvfølgelig skal folk få lov til å bestemme om de vil fortsette å leve med rushelvettet sitt selv, men det endrer ikke at de er ubrukelige stykker kjøtt der de sitter.

Sitat av RandomNatural Vis innlegg
ehm! så du sier at man ikke blir avhengig av herion med ett uhell? tror du alle herionister har lyst å være herion avhengige?

Tror du at de på plata, syntes det livet de lever er digg? skjønner ikke hvordan du kan være så jævlig mot mennesker, som er akkurat som deg, men mulig tatt feile valg i livet!

Vær så for guds skyld snill, å les litt om ting før du uttaler deg.

Du er vell rett mellom 16-17 regner jeg med!
Vis hele sitatet...
Nei. Man blir ikke avhengig av heroin ved et uhell. Stikkordet ditt er "tatt feil valg i livet" Alle kan ta feil valg, men om man ikke er interessert i å rette det opp så får det bare så være.

Jeg liker også å gjette alder! 32?
Sitat av fetter Vis innlegg
Enig, fysisk og psykisk handicappede for eksempel, send dem til gok!



Jepp, om du henger på plata så er det jo selvfølgelig fordi du koste deg masse som ungdom. Det sier seg jo selv!



Ja, la oss tråkke på de svakeste, de er det jo ikke noe vits i å ta vare på. Pensjonister, handicappede, narkomane.. få dem vekk!

Hvordan står det til med bestemor forresten? Har hu fått gjort noe særlig nyttig for samfunnet i det siste?
Vis hele sitatet...
Hold deg seriøs Fetter. Handicappede er født slik eller blitt invalidisert på en annen måte. Pensjonister har BYGGET dagens samfunn, de har lagt grunnmuren til hva Norge er den dag i dag. Å glemme pensjonister har ingenting med hva jeg skrev.

Narkomane sitter bare å tigger penger, stjeler, ruser seg og lukter vondt. Ingen er født Narkomane å går igjennom livet fra fødslen som narkoman. Ikke sammenlign disse med verken eldre eller handicappede. Å VÆRE NARKIS ERKE ET HANDICAP det er en valgt livsstil!

Sitat av RandomNatural Vis innlegg
ehm! så du sier at man ikke blir avhengig av herion med ett uhell? tror du alle herionister har lyst å være herion avhengige?

Tror du at de på plata, syntes det livet de lever er digg? skjønner ikke hvordan du kan være så jævlig mot mennesker, som er akkurat som deg, men mulig tatt feile valg i livet!

Vær så for guds skyld snill, å les litt om ting før du uttaler deg.

Du er vell rett mellom 16-17 regner jeg med!
Vis hele sitatet...
Joda, "oisann der falt jeg på en sprøyte"

Ser den. Fantastisk argument

Sitat av KreaDep Vis innlegg
Så da får jeg vel bare bli sendt vekk jeg da? Går verken på skole eller jobber, av diverse grunner det er veldig tydelig at du ikke forstår. Ville vært en trist familie som satt igjen da gitt. Kanskje de ville blitt så triste at de heller ikke kunne ha jobbet for det såkalte systemet, noe som er den eneste måten å bidra på i ett samfunn og ha god samvittighet som menneske i følge deg? Jeg synes at du kan holde deg til å leve ditt liv, så kan jeg leve mitt på den måten som er best for meg og de rundt meg. Det finnes flere måter å påvirke et samfunn positivt på enn å kun leve A4 livet med jobb, skole osv. Vil si at en person uten jobb, men som alltid er positiv, hjelpende og hyggelig mot folk uansett hvem det er, bidrar på en bedre måte til samfunnet enn en eller annen gretten fyr som jobber i Burger King..

Og igjen den samme gamle greia med at de som "sitter på Plata" har kun seg selv å takke. Helt latterlig lite reflektert. Det virker som om du har en eller annen fobi mot de som trenger mest støtte her i samfunnet, og derfor føler en trang til å kalle de for svake mennesker og i tillegg få de kastet ut av landet de er oppvokst i.

Egentlig synes jeg at innlegget ditt blir såpass useriøst at det nesten ikke er vits å svare på det, men så gjorde jeg nå det da..
Vis hele sitatet...
Atter en som snylter på norske velferdsstat. Din positivitet tjener ingen, klart du er positiv å viser at du er glad. Du får jo tross alt penger for å ikke gjøre en dritt. Freebe kaller man slike.
Sitat av Sparkieville Vis innlegg
De er bare svake mennesker, som må skyves til side og ignoreres å la dem falle fritt i abyssen.
Vis hele sitatet...
Sitat av Sparkieville Vis innlegg
Narkomane sitter bare å tigger penger, stjeler, ruser seg og lukter vondt.
Vis hele sitatet...
Sier seg vel egentlig selv... Litt av en logisk tenkning du har.
Sitat av Sparkieville Vis innlegg


Joda, "oisann der falt jeg på en sprøyte"

Ser den. Fantastisk argument

Vis hele sitatet...
Stråmann...
Sparkieville: Håper du skjønner at hele staten norge er en freebee og at det er folk som deg som tar mest.
Sist endret av Anders89; 22. juli 2011 kl. 13:51.
Jeg har kanskje et veldig svart hvit syn på narkomane, men det betyr allikevel ikke at jeg tar feil. Narkomane sitter å setter sprøyter rundt forbi som kan skade dyr/barn som leker, aldri si dere aldri har sett spøyter ligge på bakken. Dette kan faktisk ødelegge andres liv, altså avfallet fra narkiser relativt farlig. Narkomane ødelegger for seg selv, omgivelsene og personene som er rundt vedkommende som er glad i dem. Min onkel er narkis og stemoren til min fetter er det også.

Jeg har sett ganske tett på hvordan narkomane ødelegger seg selv og de/det rundt dem. De er virkelig bunnlinjen av det sosiale samfunn. Dere kan sitte og fortsette leve livene deres i de små bobblene dere har laget rundt dere.

Hvis dere ikke ser det er noe fundamentalt galt med å ha narkiser hengenes rundt og heller bruke ENDA mer penger på å prøve rehab for dem så er løpet kjørt, ikke mye vits å diskutere med trygda forumfighters og narkosympatisører.
Sitat av Sparkieville Vis innlegg
ikke mye vits å diskutere med trygda forumfighters og narkosympatisører.
Vis hele sitatet...
Ad hominem.
Sitat av Sparkieville Vis innlegg
Hvis dere ikke ser det er noe fundamentalt galt med å ha narkiser hengenes rundt og heller bruke ENDA mer penger på å prøve rehab for dem så er løpet kjørt, ikke mye vits å diskutere med trygda forumfighters og narkosympatisører.
Vis hele sitatet...
Hva vil du gjøre da? Istedenfor å prøve å få dem av stoffet, skal vi skyte di?
Sitat av Sparkieville Vis innlegg
Jeg har kanskje et veldig svart hvit syn på narkomane, men det betyr allikevel ikke at jeg tar feil. Narkomane sitter å setter sprøyter rundt forbi som kan skade dyr/barn som leker, aldri si dere aldri har sett spøyter ligge på bakken. Dette kan faktisk ødelegge andres liv, altså avfallet fra narkiser relativt farlig. Narkomane ødelegger for seg selv, omgivelsene og personene som er rundt vedkommende som er glad i dem. Min onkel er narkis og stemoren til min fetter er det også.

Jeg har sett ganske tett på hvordan narkomane ødelegger seg selv og de/det rundt dem. De er virkelig bunnlinjen av det sosiale samfunn. Dere kan sitte og fortsette leve livene deres i de små bobblene dere har laget rundt dere.

Hvis dere ikke ser det er noe fundamentalt galt med å ha narkiser hengenes rundt og heller bruke ENDA mer penger på å prøve rehab for dem så er løpet kjørt, ikke mye vits å diskutere med trygda forumfighters og narkosympatisører.
Vis hele sitatet...
Å påstå at de er bunnlinjen av det sosiale samfunn er litt hardt å ta i. De er vel heller et produkt av det sosiale samfunnet. Spørsmålet en bør stille seg er hvilke samfunn vi egentlig ønsker å leve i? Er et nazi-preget Hoenecker-inspirert samfunn det idealet vi ønsker å oppnå der individer utenfor "perfekt-normen" blir utstøtt og de i "faresonen" for å droppe utenfor dette idealet blir i satt streng overvåking eller ønsker vi et demokratisk rettferdig samfunn med idealistisk lik rett til alle, inklusivt de fordeler og ulemper et slik samfunn medfører? Men til dels kan jeg nok være noe enig i tankegangen din så lenge det fins andre områder i samfunnet som også sårt trenger oppmerksomhet. Eksempelvis står det ikke i artiklen i Dagens hva som hendte med de totalt 15 elevene som angivelig droppet ut av Borgund vgs pga rus.

Med tanke på at det faktisk fins områder som sårt trenger oppmerksomhet her i landet, mener jeg at statstøttede ressurser må fordeles over disse før man iverksetter ekstra ressurskrevende tiltak for narkomane og deres pårørende, dog jeg hadde sett at noen kom opp med et frivillig tiltak for de pårørende like mye som for de narkomane i grunn, men de fins nok hvis jeg søker etter de. Det jeg mener er at hvis vi skal se på hvilke samfunnsproblematikk som bør settes i fokus må vi ikke falle for fristelsen å fokusere alt på et område og utelukke de andre. "Å sy puter under armene" på et område og samtidig etterlate et annet område på bar bakke blir bare feil. Skoleverket har i årevis hatt behov som effektivt er blitt neglisjert av staten - hvorfor skal ekstra statsbevilgning til narkomane gå foran ungdommens studieforhold? Hva med eldreapparatet? Hvorfor skal narkomanes rett til et verdig liv gå foran de eldres rett til det samme? Hva med syke og handikappede? Hvorfor skal narkomanes behandlingstilbud overgå det samme tilbudet for de psykisk og fysisk psyke? Det handler om likeverd og at verdien på et menneske ikke kan settes ut i fra hvilken "posisjon" eller "plass" i et sosialt samfunn disse individene tilhører - et demokratisk samfunn slik jeg ser det bør ha rom til individer også utenfor "den perfekte normen" i motsetning til praksisen Borgund vgs ønsker å innføre på landsbasis.

Vi kan rett og slett ikke velge hvilke individer som skal få forrett fremfor andre i dette samfunnet, hvis -det- er tilfelle, skylder vi i hvertfall Adolf Hitler en unnskyldning og akkurat den tanken er ikke aktuelt for mitt vedkommende ...
Jeg unngår personlig narkomane på gaten, det er det ikke engang vits for meg i å lyve om. Jeg unngår i tillegg fulle personer oppi 40+alderen(Spesielt på en hverdag, dagtid hvor de sitter å ler med harkete gjennomrøkt latter). Dette har med at begge to bryter med sosiale normer og jeg prater ikke med noen som bryter sosiale normer; bare snur hodet unna...

Jeg kjøper Sorgenfri(Trondheims svar på =Oslo) èn gang i måneden. Dette høres kanskje motstridende ut i forhold til forrige setning, men grunnen til at jeg kan kjøpe Sorgenfri og slå av en prat, men ikke slå av en prat ellers er fordi jeg er redd for å bli assossiert med de. Jeg trenger en unnskyldning for å snakke med de(At de snakker med meg er ikke godt nok).

Dette er lik oppførsel som jeg har imot alle personer som er sosialt rare eller sosialt utenfor. Det er viktig for meg at alle jeg blir assossiert med er sosialt oppegående, kler seg godt, har mange venner og har null problemer på jentestien. Altså status-bevisste mennesker.

Dette er ikke en besluttning jeg har valgt å ta, men slik jeg tenker underbevisst. Selv om jeg er statusbevisst selv og har mange venner og er lett for meg å dra med meg nytt kjøtt hjem fra byen hver helg, så er jeg kronisk redd. Redd for å miste det ansiktet jeg har bygd opp. Forhåpentligvis slår jeg meg til ro om noen år.
Sitat av Sparkieville Vis innlegg
Jeg har kanskje et veldig svart hvit syn på narkomane, men det betyr allikevel ikke at jeg tar feil. Narkomane sitter å setter sprøyter rundt forbi som kan skade dyr/barn som leker, aldri si dere aldri har sett spøyter ligge på bakken. Dette kan faktisk ødelegge andres liv, altså avfallet fra narkiser relativt farlig.
Vis hele sitatet...
At det er forjævlig og uansvarlig når brukte sprøyter blir slengt rundt forbi er jeg fullstendig enig med deg i. Derfor er det jo bare enda viktigere at man setter igang tiltak som for eksempel opprettholdelse av sprøyterom i de mest belastede områdene, i stedet for å bare ignorere og gi blaffen i de narkomane. Det er nettopp her jeg ikke ser logikken til enkelte, at vi skal droppe å hjelpe dem, selv om det hadde vært det beste for både oss og de narkomane.

De som er mest redde for rusavhengige er jo også de som burde ha vært ivrigst etter å få hjulpet dem. Så lenge man ignorer dem og nekter dem hjelp blir det jo ett veldig skille mellom "oss og dem". Noe som fort resulterer i mindre "kontroll" og mere stjeling og sprøyter i gatene for eksempel.
Akkurat når det gjelder sprøytespisser som fins på gatene er dette et uunngåelig dilemma som ikke enkelt blir fjernet selv med sprøyterom - selv om jeg absolutt er for ideen med sprøyterom! Jeg ser for meg at slike sprøyterom letter litt på bekymringen hos pårørende i hvert fall hvis denne vet at hans eller hennes sønn eller datter har et sted der veiledning fra kompetente fagpersoner kan være skillet mellom liv eller død, eller det lille som skal til for å bevare podens helse noen år til - bedre å gi håp enn å ta fra dem håp er et motto jeg alldeles kan støtte!

Når det kommer til brukte sprøyter har jeg egentlig ikke sett så mange narkosprøyter den siste tiden men en voksende andel av såkalte "bole-sprøyter". Det kan kanskje ha noe med at det i de fleste kommuner og byer fins et sprøyteinnbyttingsprogram der narkomane samler sammen brukte sprøytespisser i en beholder og leverer disse til innbytte, hvilke nok har redusert antallet synlige forkastede sprøyter i miljøet - men det er langt i fra reduksjon til å fjerne det komplett.

Ellers har det vært ganske vanlig for de narkomane jeg har assosiert meg til i alle fall å henvende oss til en --tom-- TINE melkekartong el.l. da .
▼ ... over et år senere ... ▼
Sitat av Stakan Vis innlegg
Når du gir penger til en narkoman, hva tror du de pengene går til?
Vis hele sitatet...
Disse menneskene er syke. Det er bedre at de får penger, enn at de må stjele det.

Sitat av Sparkieville Vis innlegg
Narkomane sitter bare å tigger penger, stjeler, ruser seg og lukter vondt.
Vis hele sitatet...

Jeg kan skjønne at det er vanskelig å sette seg inn i de narkomanes situasjon. Dette er syke mennesker. De har ikke noe valg. De må ruse seg for ikke å bli syk. Får de ikke penger av å tigge, må de stjele.

Du sier at dette er en valgt livsstil. Jeg kan jo på en måte si meg enig på det. De har valgt selv å starte med rusen. Men i de fleste tilfeller er det en grunn til at de begynte med rusen. Jeg tviler veldig sterkt på at de startet å ruse seg fordi de ønsket en livsstil hvor de ikke har noe sted å bo, er nødt til å ruse seg for ikke å bli syk, må tigge eller stjele, bo i gata i de kalde vinterdagene, sitte på gata og bare bli sett ned på, osvvv. Så klart har de ikke ønsket dette. Men dette er ofte personer som ikke har hatt det lett i livet, mange har brukt narkotika som en "medisin". Jeg kjenner mange unge som ruser seg og sitter hjemme istedet for å gå på skole eller jobbe. Felles for disse er at de har hatt en vond oppvekst. Foreldrene har banket dem opp eller er narkomane selv. Han ene er blitt narkoman og sitter nå i fengsel. Tror du det er lett å vokse opp med en narkoman far? Fra du er en liten gutt skal du bo med en som ruser seg selv hver eneste dag. Du får ikke noe oppfølging, og dropper ut av barneskolen allerede i 4 klasse. Mener du da at han har helt selv valgt å ha den livsstilen han har nå?

Jeg har vokst opp med perfekte foreldre. Foreldre som setter grenser, og lærer meg hva som er rett og hva som er galt. Disse narkomane har ikke det. De vokser opp uten grenser og uten å vite hva som er rett og galt. Folk reagerer på helt forskjellige måter. Jeg har en venninne som har en narkoman mor, og en far som ikke er helt god. Alt hun har opplevd har gjort henne til en "stjernebarn". Hun er flink på skolen, flink i idrett, jobber som bare det samtidig som hun får kjempegode karakterer på skolen, hun er utrolig ærlig, altså en fantastisk person.

Jeg tror derfor at foreldre og hvordan oppveksten din har vært er en veldig veldig viktig faktor, som former hvordan du blir. Noen takler det, og andre takler det ikke. Som venninna mi, som er ei utrolig sterk jente, har taklet det. Men det gjorde ikke de andre.