Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 7718
Har nå vært lærling i 1 av 2 år innen IKT-servicefaget. Skulle flytte ut, så valgte derfor flat lønn gjennom hele læretiden i stedefor å få lønnsøkning hvert halvår.

Har 11,500 kr brutto i mnd (fast lønn) som gir meg ca 9000 kr utbetalt. Har regnet dette til ca 76 kr/timen.

Har søkt rundt mye om hva som er vanlig å tjene når du er lærling, men er egentlig lite spesifikk informasjon å finne om dette på nettet. Men nå her om dagen kom jeg over denne linken: http://klubbeltel.no/

Sitat av http://klubbeltel.no/
Fagarbeidere : 179,03
Arbeidstager u/fagbrev: 154,38
Se forøvrig EL&IT sin hjemmeside for mere info.
Vis hele sitatet...
I følge EL&IT skal altså en fagutdannet innen IT tjene 179,03/timen. Når man er lærling, har jeg hørt at man i løpet av 2 år skal ha lønnen som en fagutdannet tjener i løpet av 1 år. Ergo 50% av en fagutdannet med fagbrev.

Dette har jeg da regnet litt på. Halvparten av timelønnen ovenfor er 89,52 kr. Ganger 150 timer (ca i mnd) = 13,428 kr brutto pr.mnd. Tenker jeg helt feil nå, eller kan dette stemme?

Vet det er mange her inne som er lærlinger, hva tjener dere gjennomsnittlig i løpet av læretiden? Hva tjener dere som er ferdig med læretiden?
Du vet at du blir bedre lønnet neste halvår? For så mer lønn tredje halvår, til slutt ender du opp på en enda bedre lønn.
Jeg er dog usikker på tall, siden jeg selv droppet lærlingetiden.
Det er jo forskjellig fra plass til plass, jeg hadde 152 kr timen, fikk utbetalt 12,000 hver andre uke. Altså 24.000 i mnd, så jeg var ganske heldig ja:P
Trådstarter
3 0
Sitat av brsbent Vis innlegg
Du vet at du blir bedre lønnet neste halvår? For så mer lønn tredje halvår, til slutt ender du opp på en enda bedre lønn.
Jeg er dog usikker på tall, siden jeg selv droppet lærlingetiden.
Vis hele sitatet...
Nei, for jeg valgte flat lønn gjennom hele læretiden. Dette er nemlig mulig å velge.
sier det samme som brsbent. du stiger i lønn hvert halv år!
som gøjr at totalen av de 2 åra vil du tjene like mye som en fagarbeider gjør på 1år!

my bad.... du skrev et innlegg når jeg skrev! ^^
Sist endret av luiigii; 10. mai 2011 kl. 10:22.
Første halvår får man 30%
andre halvår - 40%
tredje halvår - 60%
siste halvår - 80%

Altså, prosentandel av det man tjener som fagarbeider der man er lærling.
Trådstarter
3 0
Sitat av luiigii Vis innlegg
sier det samme som brsbent. du stiger i lønn hvert halv år!
som gøjr at totalen av de 2 åra vil du tjene like mye som en fagarbeider gjør på 1år!
Vis hele sitatet...
Som jeg allerede har nevnt så har jeg valgt å IKKE ha lønnsøkning Dermed samme lønnen gjennom begge 2 årene.
Så skal du ha 52,5% brutto, er det ikke enklere å snakke med sjefen ang dette? Eller noen andre i bedriften som har vært lærling?
Jeg er IKT Lærlnig i privat sektor, men får lønn etter statens lønnsavtale for fagarbeidere. Denne er vel på rundt 280k i året før skatt og alt det der.
Jeg var lærling i logistikk og fikk ca. 11k utbetalt i mnd.
WoopWoop
xLAx's Avatar
Rundt 9 000 -10 000 er riktig lærlingelønn i kommune ved 50%.
Jobber du i det private?
Jeg er nå på 40% og får 7600 netto i måneden. (IKT-lærling).

Om du gidder å regne det om kan du jo sjekke hvor mye jeg tjener vs deg. Oppdater gjerne og la meg vite det også
Lønnen din ser helt normal ut for en IKT-lærling med flat-utbetaling! Hadde noe av det samme selv for 2 år siden.
Jeg er selv IKT-lærling i en kommune og tjener 11666,- før skatt. Ca 9123 etter skatt
Føler at dette er en fin anledning til å promotere å gå som lærling via Forsvaret: som lærling har jeg ca. 400 tusen i årslønn.
Hadde ca det samme som butikklærling.
Jeg var lærling som "Grafisk trykker" fra 97 til 99. Da fikk jeg 19,20 brutto det første halve året. Etter skatt og fagforeningskontingent hadde jeg 18 kroner utbetalt.
Lærlingene i bedriften jeg jobber i nå (entreprenørselskap) har vel ca. 170 kroner/time.
Det letteste er å ta kontakt med opplæringskontoret så får du gjeldende lønnsats,
Dette er fra opplæringskontoret for tele og data Oslo
Sist endret av error; 10. mai 2011 kl. 19:49.